• Home
  • Vakantie
  • Zorg & Gezin
  • Slim & Zuinig
  • Huis & Hypotheek
  • Werk & Inkomen
  • Sparen
  • Vermogen
  • Pensioen
  • Columnisten
  • Premium
Door
Directeur Consumentenbond
Combée is sinds 1 april 2009 directeur van de Consumentenbond, een functie waarin hij Felix Cohen opvolgde.
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
ma 25 feb 2013, 13:42

Slimme trucs van telecomaanbieders

Leveranciers van mobiel telefoonverkeer en internet hebben een aantal ’slimme’ trucs in huis. Een van onze medewerkers had in één maand 298 minuten buiten zijn bundel gebeld.

Zijn telecomaanbieder bracht hem 327 minuten in rekening. Dit komt omdat elk telefoontje op hele minuten wordt afgerond. Bel je 61 seconden, dan moet je dus 2 minuten betalen. Bovendien rekende de provider voor de minuten buiten de bundel een hoger tarief: meer dan 90 euro, terwijl diezelfde 327 minuten binnen de bundel 35 euro hadden gekost.

Begin 2012 formuleerde de Consumentenbond vier wensen voor eerlijker mobiel bellen en internetten: gesprekken per seconde afrekenen; beltegoeden minimaal een jaar behouden; internetbundels loskoppelen van belminuten en sms’jes; redelijke tarieven bij internetten zonder bundel.

Onze acties hebben deels succes gehad. Sinds 1 januari 2013 is er een aanvulling op de Telecommunicatiewet. Daardoor moeten providers klanten tegenwoordig minimaal één abonnement bieden waarbij zij geen starttarief in rekening brengen, het hele gesprek in seconden afrekenen en het tarief vergelijkbaar zijn met soortgelijke abonnementen.

In de praktijk valt dat tegen. KPN bijvoorbeeld biedt zo’n ’secondeabonnement’ aan, maar dochters Hi en Telfort niet. Bovendien blijken bij sommige belbedrijven de nieuwe varianten die aan de wet voldoen, diverse addertjes onder het gras te bevatten, waardoor ze weinig aantrekkelijk zijn.

We zijn dus nog niet van deze ’slimme’ trucs verlost.


23.0 °C
ONO3
 
files 180
170 km.
Beurs AEX
AEX 409.09
+ / - -0.22%
Populair
Actueel
Tips van redactie