maandag 08 december 2014
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: DIJKSTRA, ROEL

'Woekerpolisklant staat in de kou'

08 DEC 2014 Manno van den Berg

AMSTERDAM - Verzekeraars zijn niet alleen traag bij het geven van een ’hersteladvies’ voor een woekerpolis, ze geven daarin ook nog eens geen oplossing. Dat stelt Woekerpolis.nl op basis van de bevindingen van 25.000 gedupeerden.

De claimvereniging deed de inventarisatie om zicht te krijgen op de stand van zaken in het woekerpolisdossier in Nederland. „Die is ronduit slecht”, stelt Ab Flipse, voorzitter van Woekerpolis.nl. „Slechts 4,4% van de gedupeerden geeft aan dat hun probleem is opgelost, 21 verzekeraars laten zelfs helemaal niets van zich horen. Het is de hoogste tijd dat ze de problemen van hun klanten gaan oplossen.”

Waardeloze verzekeringen

Honderdduizenden Nederlanders betalen nog elke maand voor een beleggingsverzekering waarmee ze aan het einde van de looptijd hun hypotheek hopen af te lossen of hun pensioen te verhogen. Door hoge kosten en magere rendementen zal de opbrengst echter tegenvallen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vreest zelfs dat een groot aantal polissen waardeloos zal aflopen.

'Adviezen belabberd'

De verzekeraars hebben toegezegd klanten een hersteladvies te geven. In oktober dit jaar concludeerde de AFM echter een enorme achterstand in die adviezen. De waakhond publiceerde zelfs de namen van de verzekeraars die ernstig tekortschoten in het bereiken van hun klanten. Woekerpolis.nl stelt nu dat niet alleen de snelheid te wensen overlaat, maar dat verzekeraars ook bitter weinig brouwen van het advies zelf. „Het rapport van de AFM in oktober was nog veel te rooskleurig. Het gaat immers ook om de inhoud van het advies. Die is belabberd", aldus Flipse. „Rabobank scoort nog het beste met een oplossingspercentage van 15,3%.”

Flipse gaat de inventarisatie dinsdag bij de AFM aanbieden. Hij dringt daarbij aan op meer dan een goed hersteladvies. „Op de eerste plaats komt dat klanten een goede compensatie krijgen. Daarvoor zetten we ons ook in, voor 80.000 bij ons aangesloten gedupeerden.”

Vandaag werd bekend dat de Consumentenbond en claimbedrijf Wakkerpolis de handen ineenslaan om honderdduizenden woekerpolisgedupeerden van Nationale-Nederlanden (NN) een stem te geven. Zij hebben de verzekeraar in een brief gemaand om de gedupeerden een hogere vergoeding te geven. Doet NN dat niet, dan volgen er juridische stappen. 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
DFT Avond archief
17.0 °C
W3
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%
`Hollands Glorie` voor belegger
Neerlands Trots’ is de titel van het ProBeleggen-symposium. Beleggingsadviseur Jim Tehupuring van...
maandag 08 december 2014