*

do 14 jul 2011, 12:05 | 93 reacties

'Neem reservewiel mee op vakantie'

DEN HAAG -  De afgelopen twee weken heeft de ANWB voor ruim 100 vakantiegangers met pech een reservewiel moeten zien te vinden. Dat lukt ook altijd wel, maar kost vooral in het buitenland veel tijd. Vakantievierders krijgen dan ook het advies altijd een reservewiel mee te nemen.

Foto: Fotopersburo Schuurman
De ANWB geeft vakantievierders het advies altijd een reservewiel mee te nemen. De ANWB geeft vakantievierders het advies altijd een reservewiel mee te nemen. Foto: Michel van Bergen

Veel auto's zijn bij aflevering standaard niet uitgerust met een reservewiel, maar met een reparatieset. Dat bestaat uit een reservebusje met vulmiddel. De ANWB vindt dat niet een volwaardige vervanging van een reservewiel.
Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Het EK-abonnement, 6 weken € 20,-!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
je bent niet goed bij je verstand om zonder reservewiel te gaan rijden (en bedoel ik niet alleen de vakantie). denk eens diep na hoeveel narigheid je hiermee kunt oplopen, dan ga je er vandaag nog een aanschaffen.onlangs nog naar het vm. oostblok geweest, dan gaan er 2 (winter)banden mee als reserve.
leen, d., obdam  | 14:47 | 05.09.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
twee jaar geleden een opel combo gekocht, inplaats van een reservewiel zat er standaard een spuitbus bij met een middel die het lek moet dichten en tevens de band op spanning moet brengen. belachelijk. direct een volwaardig reservewiel als eis bij de koop bedongen.
sjors, dronten  | 18:10 | 16.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die Martin heeft het scherp gezien, ik heb 1 velg teveel gekocht ;-) reservewiel is noodzaak - ik heb in 30 jaar al minstens 5 x een lekke band gehad. ook op vakantie. maar Martin: goeie tip reserve wiel is 1e velg van de winterbanden! grappig dat ik daar nooit aan gedacht heb .
Fred, Nijmegen  | 15:46 | 16.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het eerste waar ik altijd op let is, dat als ik een nieuwe auto koop, er een volwaardig reservewiel bij zit. Zoniet, dan ruil ik dat thuiskomertje gelijk bij de garage in voor een goed nieuw reservewiel.
Pietje, Overbetuwe  | 15:35 | 16.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kocht vorig jaar een splinternieuwe Opel Agila. Ook geen wiel. Heb voor 90 Euro er een thuisbrengertje bijbesteld. Vertrouw zo'n setje niet, en in geval van een klapband is het waardeloos.
Miep, oet Grunnen  | 20:26 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij welke auto krijg je dan geen reserve wiel? En dan een reparatie setje in de plaats?? Ik heb het nog nooit gezien maar als het zo is dan had NL de wagens never nooit mogen goedkeuren want de wet schrijft een goed reserve band verplicht. Ook bij de keuringen. Voor de hollanders die zonder reservewiel vertrekken, je bent niet wijs. ANWB is geen liefdadigheids instelling volgend jaar de prijzen fors omhoog dus.
reserve, speler  | 19:51 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Afgelopen zondag helaas dit grote euvel mee gemaakt. Sta je op de 3 baans snelweg in de buurt van Den Haag ineens stil met een klapband.Ritje naar Enschede dan best lastig en dan heb je niks aan een plaksetje. Reserve wiel helaas nergens te bekennen. De pechhulp van een bepaalde verzekering wou me niet helpen. Gelukkig een andere pechhulp wel. Alleen de band hoeven te betalen en een knuffel voor me kleine man die lag te slapen in de auto...
Traveling Mommy, Enschede  | 19:05 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja, je hebt nu eenmaal dat vijfde wiel weleens nodig bij je auto,alhoewel ik ook weleens mijn eigen vijfde wiel (m'n vrouw) weleens écht wil missen in de auto. ;-)
Henricus J., Eindhoven  | 18:13 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alles is verplicht in dit land en wat niet verplicht is, is verboden. Behalve een reservewiel. Misschien kan ANWB eens kontakt opnemen met auto fabrikanten? Of leeft ANWB echt nog ergens in de vorige eeuw?
automobilist, den haag  | 17:27 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb een aantal reacties gelezen. Maar ben ik nu zo dom: als je een auto koopt zit er toch altijd een reservewiel bij in de achterbak. Ik heb dat tenminste altijd gehad bij iedere nieuwe auto die ik kocht. Dus waar hebben wij het over.
nn, randstad  | 17:01 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wie is dan ook zo stom om als je zover van huis gaat geen reserve wiel mee te nemen ja dat kost geld weer een uur minder op vakkantie dat is toch zonde wat zijn er toch argeloze mensen onbegrijpelijk
frans, tilburg  | 16:39 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je hard genoeg rijdt met 3 wielen valt de auto echt niet om.....
Wakker Worden, Holland  | 16:21 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach, dan heb je een reservewiel en als puntje bij paaltje komt blijkt dat wiel verteerd of half leeg. De vraag is wat de kans is op een lekke band, ervan uitgaande dat je niet op halfverslete banden rondrijdt. Rechtvaardigt die (kleine) kans het permanent rondrijden met een reservewiel? Ik begrijp dat de kans op accuproblemen groter is dan de kans op een lekke band. Maar toch heeft niemand een reserve-accu bij zich. Waarom dan wel een reservewiel? Run-flat banden of thuiskomer verkleinen de kans op ongemak nog meer.
RJD, Amsterdam  | 16:09 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is werkelijk te gek voor woorden dat je bij de aankoop van een nieuwe auto de grootst mogelijke moeite moet doen om de verkoper te overtuigen dat je een reservewiel wilt hebben. Er is namelijk meestal geen ruimte gereserveerd voor een volwaardig reservewiel. Kan dit niet verplicht als eis in de wet worden opgenomen?
P.J. van der Hulst, Velp  | 15:57 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wie denkt er nu aan een reservewiel als je op vakantie gaat? Toch geen sterveling. Nee, dan droom je over de mooie meiden op het strand die je tegen zult komen. Toch?
Ik wel, Beltrum  | 15:54 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gewicht besparen en daarom heb je vaak geen reservewiel, maar wel een auto met 20% bijtelling.
MRx, Gouda  | 15:47 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
U als consument wil veel te grote wielen onder de auto. Dan is een reservewiel problematisch. Vroegah had je 12 inch op een kleine auto en 13 inch op een grote. Smalle bandjes voor meer grip in de bochten en minder weerstand op vlakke stukken. Maar ja.. het staat zo stoer die grote dikke wielen. (Dunne banden buigen beter mee in de bocht en schuiven niet zo gauw. Zijn ook veel en veel goedkoper.)
Dirruk, Rotterdam  | 15:28 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het is onbegrijpelijk en van de zotte dat de rijksdienst voor wegverkeer al jaren nieuwe automodellen goedkeurt die geen reservewiel hebben. vroeger kreeg je een bekeuring als er te weinig profiel op je reservewiel zat of als deze lek achter in de auto lag. Ik heb voor mijn Tiguan maar een thuiskomer aangeschaft want dat spuitbusje met rubber gaat bij een groot gat in de band of een klapband echt niet werken.
Jacques Verkerk, Giesbeek  | 15:22 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik een nieuwe auto ga kopen is het ontbreken van een fatsoenlijk reservewiel een absoluut "no-go"! Verder helemaal eens met andere reageerders: wat een flauwekul, dat dit niet gewoon verplicht in iedere auto zit!
Niedenzu, Landsmeer  | 15:18 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
de stuurwiel vergeten ze echt niet want dan komen ze niet ver.nederland wordt steeds dommer.
ron, nijmegen  | 15:14 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Runflat banden, geen reservewiel, toch doorrijden. Ook handig als de Roemeens snelweg bandieten proberen te gebaren dat je een lekke band hebt.
Vaderlander, Den Brielle  | 15:12 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij kregen zo'n zelfde reparatiesetje bij de caravan, hier durf je toch niet op te vertrouwen als je met je sleurhut op pad gaat? Gelijk een reservewiel erbij gekocht!
Cootje , Den Haag  | 15:11 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor al die mensen die te achterlijk zijn om te lezen wat er in het artikel staat: Steeds meer modellen worden niet meer uitgerust met een reserve wiel. Als consument heb je geen keus meer tussen reservewiel en thuisbrenger of reparatieset.
John, Almere  | 15:04 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn Belgische Porsche Cayenne heeft een plat opvouwreservewiel dat ik op kan pompen met een compressor die onder de achterbank zit. Maar eerst kwamen ze met zo'n spuitbusje aan. Toen ik dat niet wilde kreeg ik die band. Dus niet alleen Nederlandse auto's hebben geen reservewiel zoals eerder gesuggereerd. Er is in de meeste auto's geen plaats meer gemaakt voor een reservewiel.
L, B  | 14:59 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoort thuis bij de APK keuring. Geen reservewile...afgekeurd...
inspecteert auto altijd voordat zij op reis gaat, limburg  | 14:59 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Koop een auto met RunFlat banden. Geen reservewiel nodig.
BMW-rijder, 040  | 14:58 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat heb je als mensen geen ¤50,- of ¤100,- extra over hebben voor een reservewiel. Ik heb er gelukkig wel één, maar hoop hem niet te hoeven gebruiken.
Denk na voor je een auto koopt, Nederland  | 14:57 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die spuitbussen helpen voor kleine gaten in het loopvlak. Deze vakantie mensen ontmoet, waarvan ze een autoband hebben lek gestoken in de buurt van de velg. Daar kan die vloeistof nooit komen. Koop dus altijd een auto met tenminste een thuiskomertje aan boord.
grondijs, bunnik  | 14:56 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
.....en de reserve band ook op de juiste lucht spanning meenemen, dus even oppompen bij de benzine pomp!
Bartje , Assen  | 14:53 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik koop alleen een auto met een goed reserve wiel, ik wil geen schijfje en geen spuitbus.
Leo, alpen  | 14:52 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Thuiskomer voor vertrek op spanning brengen. Bij lekke band de moeren losdraaien voordat het wiel opgekrikt wordt. Na opkrikken de moeren eraf halen en in de wieldop leggen (blijven ze stofvrij en raken ze niet weg). Wiel verwisselen en moeren er voorzichtig opdraaien (niet scheef anders verknal je het schroefdraad). Moeren diagonaal wijs aandraaien en het echte aandraaien met het wiel op de grond. Iedereen die auto rijdt zou verplicht dit in de lessen moeten hebben. Helaas is dit niet het geval.
sibbel, utrecht  | 14:50 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is moeilijk zelf te denken en dus een reserve wiel, desnoods tweede hands, kopen. En, voor Debora, Langerzwaag, in het Buitenland of in nederland heb je precies hetzelfde kans om lek te rijden.
Giganatosaurus, Zaandam  | 14:50 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb runflat banden..perfect..niks verwisselen..
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Dennis , Almere   | 14:48 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja en nog een TIP ,kijk even of je zelf de bouten los kan krijgen voordat u gaat want als de garage ze heefd vast gedraaid met lucht krijg je ze bijna niet meer los.
Willem, Utrecht  | 14:41 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb met een huurauto meegemaakt, wel reservewiel maar geen krick. Dit was in de VS uiteindelijk band verwisseld, wel excuses gekregen van verhuurbedrijf.
Arthur, Hengelo  | 14:41 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat zijn mensen toch dom, wiw gaat er nu zonder reservewiel op vakantie? Dan heb ik nog een tip, neem ook een reserve tomtom mee, als het navigatiesysteem er mee stopt, hebben ze er geen idee van waar ze zitten.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Benjamin, Velp  | 14:40 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Snap niet dat mensen dit toch nog kunnen vergeten om een reserve wiel mee te nemen. Dit is toch wel het belangrijkste. Als je een lange reis maakt dan denk je toch ook aan extra eten en drinken.
sjakie, wieert  | 14:40 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach, het gros van de automobilisten zit dan wel in een auto, maar weet uberhaupt niet hoe ze een wiel moeten verwisselen, olie moeten bijvullen of hebben geen flauw benul waar de ruitensproeiervloeistof in moet! Ergo: wat moeten die nou met een reservewiel?
Nederland wordt steeds slimmer? Hahaha!, Rotterdam  | 14:40 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een thuisbrenger als alternatief is ok.Kosten ongeveer Euro 225.00 Het schijnt dat Ned. het enige land is dat auto,s importeert die geen reserve wiel hebben.( bijtelling, BPM, ?)
Hemken, Apeldoorn  | 14:37 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het Rijksdienst voor Wegverkeer moet auto's, die niet van een volwaardige reservewiel zijn voorzien, de type goedkeuring onthouden, respectievelijk intrekken. De consument is nooit wat gevraagd inzake het volwaardige reserve- wiel, maar de consument wordt wel geconfronteerd met het ontbreken van een volwaardige reservewiel. Er zijn zelfs automerken die je voor een volwaardige reservewiel een meerpijs laten betalen. Te gek voor woorden.
van der Vlist, Waddinxveen  | 14:37 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De ANWB heft gelijk. Hier ligt echt een taak voor Europa, per direct verplichtstellen een volwaardig reservewiel (geen thuiskomertje) in een kooi onder de kofferbak, zoals voorheen bij Franse auto's.
vreemd, naarden  | 14:36 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reserve lampjes zijn toch ook verplicht,(nou nee)dan betaal je toch???zekeringen??? Blijf je toch lekker staan??Wat is dit,ik heb een goede krik en een goede reserve band.Heb m'n buik vol van die goede wegen.Wat kapot KAN gaan,gaat ook een keer kapot.
kees, Waarder  | 14:32 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is gewoon belachelijk dat een reservewiel niet is verplicht c.q. wordt. Het wiel zat toch altijd al standaard in een auto, maar ja je moet als fabrikant toch ergens op bezuinigen om de zogenaamde kortingen te kunnen hanteren. Grote onzin dan maar minder korting maar zeker wel afleveren met een reservewiel. Punt uit.
TWH, Purmerend  | 14:27 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik meen dat ik de anwb nooit heb gehoord toen het modisch werd auto's op de markt te brengen zonder reserve wiel.Uiteindelijk vinden zijzelf dat zij de belangen van de aotomobilisten vertegenwoordigen. Er is dus wek aan de winkel praat met de aoutobrance want de afleverkosten zijn zeker niet gering te noemen tegenwoodig.
Dirk, het verworden land  | 14:27 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elke auto zou wettelijk verplicht een reservewiel in de wagen moeten hebben, net zoals in Frankrijk!
R, DenHaag  | 14:27 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hollanders staan erom bekend slecht voorbereid op vakantie te gaan met de sleurhut. Ze sjouwen liever 20 kilo aardappelen mee dan de voor hun veiligheid noodzakelijke dingen. Ze hebben liever geen reisverzekering "want dat kost geld" maar wel janken en klagen op consumentensites als ze in de problemen komen en zelf voor de kosten moeten opdraaien.Kijk oa maar eens op Trosradarpuntnl wat mensen kunnen janken door eigen nalatigheid.Nederlanders hebben niet voor niets een nogal sullige reputatie in het buitenland.
Joanna, Albrandswaard  | 14:25 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vooral bij wat kleinere auto's is het niet mogelijk om een reservewiel mee te nemen. Waar laat je dat ding. Zelf heb ik daarom gekozen voor een Mitsibitshi Colt gekozen daarin kon ik tenminste(tegen extra betaling) een reservewiel kwijt
d. de weerd, nieuwegein  | 14:22 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wij zijn in bezit van meerdere auto,s allen laten voorzien van reserve wiel,heeft reeds veel kosten en ergenis bespaard !Pr
PrO, Kerk en Veld  | 14:21 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik betaal niet voor niets ANWB Lidmaatschap ^_^
ANWB, NL  | 14:18 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
helemaal mee eens, ik reed midden in Barcelona lek op een stoeprand en stond 3 dagen op 3 wielen in een parkeergarage aan de Ramblas. Hoofdprijs betaald voor een nieuwe band. Gelukkig hoefde we die dagen niet verder te rijden.
pieter, Den Bosch  | 14:17 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een lekke band kan gebeuren, maar dat geldt voor zoveel dingen: lege accu, tekort aan motorolie, ruitenwisservloeistof, kapotte xenon- of LED-lampen, etc. Als je voor al die (niet vaak voorkomende) mankementen een reserve-exemplaar moet meeslepen, waar is dan het eind? Een groot deel van de lekke banden schijnt samen te hangen met slijtage die eerder opgemerkt had moeten worden. Maar goed: als je een reservewiel hebt, zorg dan ook voor een goede wielsleutel, krik en pomp. Niet de rotzooi die fabrikanten erbij doen.
Ronnie, Amstelveen  | 14:14 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tsjonge, wat een open deur! Hoe simpel kun je zijn?
Jan, Haarlem  | 14:13 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wanneer je op vakantie gaat met de auto, dan neem je natuurlijk een reserveband mee, wat is dat voor onzin? Hoe dom en naïef kun je zijn om zonder reserve band op vakantie te gaan?
hans, nl  | 14:12 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik begrijp sowieso niet waarom er geen normaal reservewiel in een auto zit en ik snap al HELEMAAL niet waarom de ANWB moet komen als iemand een lekke band heeft. Dit zou een verplicht onderdeel moeten zijn bij het rij-examen. Tip voor vakantiegangers: leg de reserverband bovenop de bagage (als de band niet onder de auto hangt)..
Dirk, Urk   | 14:12 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Begrijp eigenlijk niet dat RDW deze tekort koming zowel bij Auto en ook Caravan een goedkeuring geeft met een Nederlands kenteken.
GK, Delft  | 14:07 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb afgelopen vrijdag een lekke band gehad met mijn camper en ben geholpen door een zeer vriendelijke monteur uit Elst van de ANWB. Deze adviseerde ons gelijk de reserve band te laten maken, want bij pech heb je nog niet 123 een andere band. De band hebben wij zaterdag laten maken, kosten 25,00 euro. Toch een goed gevoel er aan overgehouden!
Ans , Babberich  | 14:05 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb ook nooit begrepen waarom die reserve band ineens niet meer nodig was ? Veilig verkeer wil ons eigenlijk het liefst stapvoets laten rijden voor de veiligheid maar hier hoor je ze niet over ! Misschien moet de banden lobbie wat sterker worden. Ik zorg altijd dat ik een reserve wiel bij me heb.
mel derksen, amsterdam  | 13:57 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een passend, nog goed bruikbaar wiel-met-band, halen bij een sloper kost gemiddeld 15,- euro!
schaap-met-vijf-poten, amsterdam  | 13:54 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb gelukkig nog een auto waar wel een "fullsize" reservewiel en een goede krik bijzitten. Maar als ik een nieuwe wagen zou kopen waar geen reservewiel bijzit, zou ik zelf een wiel + krik aanschaffen. Dan kan ik iig mezelf redden als ik met een lekke band in the middle of nowhere zou stranden. Zo'n busje met dichtingsmiddel is niets waard.
Frans, Zoetermeer  | 13:50 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Achterlijk dat je geen fatsoenlijke reseveband meer krijgt bij aankoop van een nieuwe auto. Nu een of ander pakketje waar je een HBO studie voor nodig hebt met buisjes en slangetjes en een pompje. Ik durf het niet aan met zo een setje en maar zelf een reserveband aangeschaft. Geen reclame voor automerken.
Martin, Utrecht  | 13:48 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Advies: Koop een volwaardig 5-de wiel of beter: Dwing er een af bij de aanschaf van de auto. Je gaat toch niet met een thuiskomertje 50 km/h naar huis rijden op de franse - of duitse autobahn ?
jo, ruurlo  | 13:44 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goedkoop is duurkoop! een reservewiel behoort nu eenmaal bij een auto.moet gewoon VERPLICHT zijn,net als een gevarendriehoek.
C.A.M., Veenendaal  | 13:44 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is kostend besparend meent men vanuit de autofabriekant bekeken.Maar is vanuit de automobilist bekeken levensgevaarlijk: op de vluchtstrook zitten knoeien met een spuitbus en een ondermaatse compressor aangesloten op de sigaretten-aanstekerplug. Moet bij wet verboden worden je kan veel sneller een wiel verwisselen, als met die troep werken (uit ervaring opgedaan). Helaas zijn er veel auto's,waarin de kofferbak geen plaats meer is voor een reservewiel en het tenkoste van de bagage ruimte gaat
L.Prins., Zuidlaren  | 13:37 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens. Ik kreeg vorige week een lekke band op de snelweg. Het ding ging helemaal aan flarden, ik was over iets scherps heengereden. Dit risico lijkt mij op zeer buitenlandse wegen alleen maar groter. Dan begin je niets meer met een spuitbusje of reparatiesetje. Ook nuttig: thuis even oefenen in het band verwisselen.
Debora, Langezwaag  | 13:35 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reservewielen zouden wettelijk verplicht moeten zijn zowel voor auto's als voor aanhangwagens/caravans. Dit zijn geen mankementen die binnen een ANWB verzekering thuis horen. Wat mij betreft komen deze storingen op de allerlaatste plaats als het om prioriteiten gaat.
Johan, Zeist  | 13:32 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Spuitbus is helemaal niets als er een klein gatje in de band zit en je gebruik dat spul heb je grote kosten omdat je band vervangen moet worden en je velg moet schoongemaakt worden dus veel kosten ipv een band reparatie en je veiligheid op de snelweg staan en geen reserve wiel hebben DUS KOOP EEN RESERVE WIEL OOK LEASE RIJDERS.
Richard, gouda  | 13:30 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is natuurlijk oerstom om zonder reserve wiel weg te gaan.Dat hoort gewoon tot de standaard uitrusting te horen.
Autodealer., Rotterdam.  | 13:29 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Auto's zonder reservebanden op volwaardige velg zouden ze moeten verbieden !!! Ik zelf zou never nooit zo'n auto kopen. Plaksetje is 3x niks. Thuiskomertje 2x niks.
Hans, ergens  | 13:25 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na gebruik van het vulmiddel kan je je band weggooien, ook bij een kleine lekkage. Bij levering van mijn auto heb ik een thuiskomer afgedwongen. Iets wat je zelf kan verzorgen en veel gemak oplevert. Alhoewel die ruimte voor een thuiskomer in de vakantie natuurlijk wel lekker volgepropt kan worden met aardappelen etc.
flipje, Tiel  | 13:25 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb standaard ook z'n reparatie kitje. Als oplossing heb ik 4 winterbanden op velg gekocht. In de zomer gebruik ik een velg met winterband als reserve wiel en in de winter de zomerband op velg als reserve wiel.
Martin, Huizen  | 13:17 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ditmaal heeft de ANWB gelijk. Ik rijd zelf in zo'n wagen met zo'n spuitbusje en dat werkt dus niet toen ik in Zuid-Frankrijk met een bobbel op mijn op springen staande band stond. Nadat de ANWB mij niet wilde helpen (ondanks mijn afgesloten verzekering)kon de Assistance van mijn automerk mij daarna snel en prima helpen. Wel opmerkelijk was dat deze Assistancedienst bemenst werd door diezelfde ANWB-hulpdienst! Kortom: reservebandje mee is zeker aan te bevelen.
HK, M  | 13:16 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er schijnt uitgerekend te zijn dat de gemiddelde automobilist eens in de 800.000 km een lekke band krijgt. Reden waarom autofabrikanten kunnen zeggen; Je neemt toch ook geen reserve motor mee?
Jan, Arnhem  | 13:14 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Autofabrikanten dachten opnieuw het "reserve" wiel te kunnen uitvinden met zo'n flesje purschuim. Gooi een wiel in de kofferbak,neem een drukmeter en fietspomp met autoventielnippel mee op reis
Fer, Veluwe  | 13:13 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vroeger had iedere auto ook gewoon een reservewiel maar de bezuinigingsdrift en de winsten bij de wagenbouwers staan boven het belang van de klant. En zo werd het reservewiel vervangen door een thuiskomertje en het thuiskomertje door een spuitbus welke ook nog eens je band voorgoed om zeep helpt. Een nieuwe band is verplichte kost na gebruik van de spuitbus.
Hans, Dordrecht  | 13:12 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onzin. Die reparatiekits zijn waardeloos maar je hebt ze ook niet nodig. Met runflat banden hoef je helemaal geen wiel te wisselen om toch thuis te komen. Overigens raken banden tegenwoordig zelden of nooit meer lek. Een zwaar reservewiel dat je het hele autoleven lang moet meezeulen en dat brandstof vreet heb je dus niet nodig.
Gerard, Rotterdam  | 13:09 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe vaak heb je nou een lekke band? Praktisch nooit. Gewoon zonde om daar bij elke rit zo'n zwaar reservewiel voor mee te sjouwen. Kost allemaal maar extra brandstof.
Charlie36, Almère  | 13:08 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Fabrikanten laten een reservewiel vaak achterwege om gewicht/ruimte te besparen. Maar dat had van mij niet gehoeven. Zo'n reparatiesetje heb ik ook maar is zeker geen echte oplossing. Maar bij mijn auto is het nog gekker: als ik een echt reservewiel wil moet ik er 2 aanschaffen! Dit omdat er voor andere remschijven gemonteerd zijn dan achter. Onbegrijpelijke gedachtengang van zo'n fabrikant.
Albert, Drenthe  | 13:07 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De reden dat er geen reservewiel meer in ligt is kosten, EN minder gewicht (ofwel de auto rijdt dan weer wat zuiniger) en een reservewiel neemt ook veel ruimte in (wat dus lastig is bij al zulke kleine auto's als een Aygo/101/clio..
Andrew, Helmond  | 13:05 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je auto niet is uitgerust met een reserve wiel koopt er een bij de sloperij en houdt het altijd in je auto je kunt het voor een prikje kopen en zijn meestal goed het bespaart een hele hoop ellende maar vergeet vooral niet een krick er bij te doen, ook bij een sloop te krijgen.
Henk, Amsterdam   | 13:04 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het niet leveren van een reservewiel heeft alles te maken om de auto zo licht mogelijk te maken. De meeste fabrikanten vergeten echter te vermelden dat je na gebruik van een reparatieset de band kan weggooien omdat deze dan niet meer gerepareerd kan worden. Voorkom om een lekke band te krijgen door om de spijker e.d heen te rijden. Er is genoeg plek naast.
Wilma, Westland  | 13:00 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja das een heel goed idee alleen als je reserveband zo groot is dat de koffer gelijk gevuld is.
suzanne, terneuzen  | 13:00 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik vind het belachelijk dat er tegewoordig geen reserve wiel meer bij zit als je een nieuwe auto koopt en dat geld ook voor de caravan, dat moet je dan weer appart kopen , dus geld klopperij
frans, a, dam  | 12:59 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Door de bezuiniging v/d fabrikant moet in deze gevallen lang wachten. Maar hoe vaak heeft de gemiddelde automobilist nu banden pech? Zelf heb ik na 27 jaar (30.000 k/m p/j) nog geen noodgeval meegemaakt.
Sjaak, Heerhugowaard  | 12:59 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is het eerste waar ik op let als ik een auto koop, kijken of er een volwaardige 5e band aanwezig is want bij mij is geen 'thuiskomertje' gewenst.
Wynia, Emmeloord  | 12:58 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zelfs een thuiskomertje vind ik niks. Ik heb een 'echt wiel' aangeschaft dat als reserve wiel in mijn auto dient.
L.M., Westen-van-het-Land  | 12:58 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Echt een giller. Op vakantie gaan met de auto en geen reserveband bij je. Hopelijk nemen ze wel hun verstand mee!!! Oh nee, dat heb je natuurlijk ook niet bij je.
Jeremy, Clarkson  | 12:57 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik snap ook niet dat dat niet verplicht word gesteld. Het is toch spelen met je leven van jezelf en je Inzittenden (gezin). Niet meer door de keuring als er geen resevewiel aan boord is, Winterbanden zijn toch in veel landen ook al verplicht en komt hier ook let maar op)
henk, Dreumel  | 12:57 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na 2x een lekke band (baldadigheid) met de brommobiel leer je wel af om zo'n wiel niet onder je stoel te hebben.
Gerrit, Arnhem  | 12:56 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
veel autofabriekanten doen dit om vooral het gewicht van de kleine wagens om dan met zogenaamde verbruik te kunnen pronken het verbruik wat dan op papier komt is gemeten in de windtunnel en in de praktijk komt hier niets van terecht
jojo, sneek  | 12:55 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind een 'thuiskomertje' al heel vervelend maar wie genoegen neemt met alleen maar een reparatiesetje is wel erg onverantwoord bezig.
Robbert, Wassenaar  | 12:54 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik heb runflat tires maar ook dan heb je een probeem bij het aan flarden rijden van een band. omdat de 283-35-19 nou eenmaal niet makkelijk mee kan. helaas een volwaardig reservewiel is steeds minder aan de orde. tip als je winterbanden hebt neem er daar 1 van mee. of 2 in geval van een caravan
ronald, borne  | 12:54 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je een nieuwe auto koopt, koop dan op zijn minst een "thuiskomertje". Met een reparatieset en een band aan flarden heb je niets. Allemaal stomme bezuinigingen van fabrikanten.
Peter, Den Haag  | 12:44 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo'n busje is handig voor een lekke band met een klein gaatje, maar al er een scheur in de band zit heb je er ook niets aan. Waarom zitten er geen reservewielen meer in auto's? Ik wil dat toch wel, want je staat anders ook nog een uren te wachten, terwijl je het met een reservewiel zelf in 10 minuten oplost.
jogo, boxtel  | 12:42 | 14.07.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

Zoek op bestemming