*

wo 22 feb 2012, 13:32 | 490 reacties

Meerderheid luchtreizigers achter extra heffing

"Laat dikkerds extra betalen"

Als luchtreiziger is het tegenwoordig vrij normaal dat je extra geld moet betalen indien je koffer te zwaar is, daardoor lijkt de vraag gerechtvaardigd waarom iemand met fors overgewicht ook niet extra zou moeten betalen voor zijn vlucht.

Recent wierp Tony Webber, de oud-topman van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, de knuppel in het hoenderhok door te stellen dat extra zware passagiers best wel wat meer zouden mogen gaan betalen voor hun vlucht dan de gemiddelde reiziger, omdat er door hun extra gewicht ook meer brandstof nodig is.

De pikante uitspraak van de oud-topman van Qantas blijkt echter op meer steun te kunnen rekenen dan je aanvankelijk zou verwachten. Zo krijgt hij onverwacht ruggesteun van de bezoekers van de reiswebsite Skyscanner die er in meerderheid hetzelfde over denken.

Ruime meerderheid

Van de 550 reizigers die aan het onderzoek van Skyscanner deelnamen zegt een ruime meerderheid van maar liefst 76 procent dat ze voorstander zouden zijn van het invoeren van zo'n extra heffing voor extra zware passagiers.

Slechts 22 procent van de ondervraagden zegt tegen een dergelijke extra heffing te zijn. Woordvoerder Barry Smith van skyscanner zegt: "Het invoeren van een extra heffing voor zwaargewichten en extreme dikkerds door luchtvaartmaatschappijen is een hele delicate kwestie. Enerzijds is het duidelijk dat het soms ergenis opwekt bij medepassagiers omdat ze vaak meer ruimte innemen en er ook extra brandstof nodig is en dergelijke, maar anderzijds zijn de luchtvaartmaatschappijen huiverig om de grote groep reizigers met obsistas al te zeer voor het hoofd te stoten. Het is voor de luchtvaartmaatschappijen dus een beetje op eieren lopen."

Wij van de reiskrant zijn benieuwd hoe u hierover denkt. Bent u ook een voorstander van een dergelijke heffing, of is dat iets waar u juist volstrekt tegen bent. Laat het ons weten en reageer!

Volg De Telegraaf ook op Facebook, op Hyves en op Google+

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Het EK-abonnement, 6 weken € 20,-!

 1 |  2 | Volgende
HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
En als je dan minder weegt, krijg je dan korting?
Pedro, Ens  | 19:01 | 24.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor extra beenruimte moet je ook betalen, dus als je breder bent dan je stoel moet je dat ook. Het geeft geen pas dat je klem zit omdat je buurman/vrouw te dik is. Je betaalt voor een hele plek en niet een gedeelde.
Els, Amsterdam  | 14:35 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben zelf 172 90 kg en dacht neem een extra stoel. wel extra ticket en tax betaald. maar kreeg geen extra stoel want: je kan helemaal geen lege stoel kopen ivm veiligheid pax lijsten (geen twee dezelfde namen mogeljk) extra bagage die je mag meenemen op ticket kan niet in worden geboekt omdat bagage zonder pax niet mee mag. extra meals krijg je niet (betaal je wel voor) en die lege stoel geven ze weg aan een medewerker op het laatste moment mee wil. En garantie tot aan de deur van het reisburo.(kleine lettertjes
fid, amsterdam  | 12:36 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Totaal flauwekul, mensen worden ook steeds langer, dus ook zwaarder, menigeen kan niet eens zijn benen meer kwijt.Om zoveel mogelijk winst te behalen uit de passagiers, worden we we als haringen in een ton vervoerd. Reken voor iedereen tien euro meer en vergroot de zit en beenruimte.
Dymphna Rienstra, Portugal  | 12:35 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Maar dan zouden Magere mensen ook om korting kunnen vragen, want dan zouden zij dus brandstof besparen.
John Smit, Sydney Australie  | 12:00 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben ik het helemaal mee eens. 10 kilo extra bagage of 25+ kilo extra lichaamsgewicht. Er zal echter wel rekening gehouden moeten worden met mensen met een aandoening waardoor ze zwaarlijvig zijn. Stofwisselingsziekten e.d. Dat is iets waar je niet voor kiest.
Jasper, Best  | 11:46 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De luchtvaart bestaat al tientallen jaren en in al die jaren zijn deze mensen nog nooit een onderwerp van discussie geweest, waarom nu ineens wel, heel eenvoudig, geld, oftewel hebzucht, woekerwinsten. Netzo als tegen rokers wordt er ineens een hetze gestart tegen bepaalde mensen wat heel veel overeenkomsten heeft met de middeleeuwse heksenjacht, ja, we wordfen steeds beschaafder, overal een mening of oordeel over. Wat is het volgende?
Dhr Oostra, Emmeloord  | 11:39 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dat is juist laats had ik een plaats bij het raam en net de laatste nin. kwam er man 190 lang en zeker 180 kilo moest op de tussen plaats zitten ik dacht dat doe ik niet want ik kan er niet eens ui ben dal 72 jaar dus mijn plaats afgestaan werd niet in dank afgenomen was ook mijn leuning kwijt
cobdam, lisse  | 11:24 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het is algemeen bekend dat 9,5 van de 10 dikke mensen simpelweg door teveel eten en niet bewegen dik zijn. dat ze door psychische klachten zoveel eten, dat kan, maar daar hoeft een ander geen last van te hebben. geen smoesjes over medicijngebruik graag.
Renate, Amersfoort  | 11:16 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik vind het een goed idee,omdat als je extra beenruimte wilt moet je ook meer betalen.
van neck, hellevoetsluis  | 10:54 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De vliegtuigmaatschappij zou misschien wat extra stoelen kunnen ombouwen als een bredere bank,lijkt me niet zo moeilijk,er zijn nu eenmaal dikkere personen en we hebben niet allemaal maatje 36.Probleem opgelost.Hebben anderen ook geen last hiervan.Maar stop om overal geld voor te vragen op basis van uiterlijkheden.De een heeft wat en een andere ook weer,zo blijf je aan de gang.we zijn nu eenmaal mensen met verschillende proporties,denk dat ze daar maar rekening moeten gaan houden.
Tile, Rotte  | 10:46 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De reden dat je wel voor extra bagagegewicht moet betalen, is dat je daar vlak voor de vlucht directe invloed op hebt (een dag voor vertrek even 10 kilo afvallen gaat simpelweg niet). Als mensen zouden moeten betalen per kilogram lichaamsgewicht, zullen luchtvaartmaatschappijen minder graag tickets verkopen aan hele slanke mensen omdat dat niet genoeg oplevert.
I., Amsterdam  | 10:28 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mensen die echt ziek zijn(chronisch)worden al gepakt hoor,medicijnen zelf betalen,eigen risico zo vol.Maar oké,ben je ziek,jammer... maar ze kunnen mij niet wijs maken dat al die dikke mensen van nu,allemaal ziek zijn.Vreetziek ja.Als je begraven moet worden,betaal je ook echt meer voor een kist hoor,want die is dan ook 2x zo groot als een "gewone"en magere mensen betalen echt niet de helft,dus dát is nou discriminatie. Mageren krijgen de hele prijs.Geen kinderprijsje hoor.
mr, den haag  | 10:22 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht, laatst vanuit Fuertaventura naar Amsterdam met Arke Fly( ook nog premium class geboekt) zat ik naast een nogal gezette man, ik zat schokking klem mijn arm werd gevoelloos door het drukken van zijn lichaam tegen mij aan, daardoor kreeg ik het zo benauwd dat ik gelukkig kon ruilen van stoel. Laat deze mensen betalen voor hun omvang c.q. gewicht. Wat ook een optie is, geef ze een aparte ruimte allemaal bij elkaar.
Wil Klaassen, Zaandijk  | 09:50 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kunnen we dan ook gelijk mensen die een slechte penetrante geur bij zich dragen ook verbannen uit het vliegtuig. Daar hebben namelijk meer mensen last van dan van die ene dikkerd. O ja... en ook lange of gekleurde mensen gaan we weren uit vliegtuigen. Lang leve de middelmaat en lang leve de egocentrische maatschappij! NOT...
Nico, Dordrecht  | 09:49 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het artikel roept zomaar een paar vragen bij me op: Hoe gaan we dan bepalen of iemand te dik is of niet? Via het BMI? Moeten lange mensen dan ook extra betalen? Want die wegen natuurlijk ook meer dan gemiddeld? Krijgen kleine mensen korting omdat ze minder wegen dan gemiddeld?
Ik ben, de vragensteller  | 09:41 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geef iedereen de mogelijkheid meerdere aansluitende stoelen te kopen. Dan los je het probleem van "vervelende buren" ook gelijk op.
v. hamelinck, kloosterzande  | 09:17 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onzin! Pure discriminatie! Laat de dikkerds wel gezellig naast elkaar zitten zodat ik ook op mijn stoel normaal kan zitten.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
debbie, amersfoort  | 09:13 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan ook magere mensen korting geven, of werkt het maar 1 kant op? Aso's meer laten betalen, ouders met schreeuwende kinderen, mensen die zweten of stinken enz. Heeft nl ook allemaal te maken methet veroorzaken van overlast. Of wordt het nu een beetje pijnlijk voor een aantal mensen? Ik zeg: laat iedereen in zijn waarde en als je je tijdens het vliegen overal aan irriteert moet je lekker thuisblijven.
juni, nh  | 09:10 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En waarom zou dat discriminatie zijn? Ik ben dus absoluut een voorstander van het extra laten betalen voor degene die niet fatsoenlijk op een standaard vliegtuigstoel kunnen zitten. Geef ze een bredere stoel en laat ze daar dan extra voor betalen. Desnoods per kilo net als de bagage! Ik weiger het namelijk om mijn halve stoel af te geven aan iemand die zich het hele jaar volpropt. En ik, ik heb betaald voor een hele stoel voor mijzelf!
eerlijke brabander, Brabant  | 09:08 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben zelf de afgelopen jaren behoorlijk aangekomen door een gecompliceerde ingereep(en) aan mijn linker knie (7 operaties inmiddels) hierdoor kan ik helaas niet meer sporten met als gevolg dat ik tegen de 125 kilo aan zit. maar ik ga altijd opnreis met mijn gezin 3 pers totaal dus zit ik niemand in de weg.Maar als ik extra moet betalen word ik dus ngmaals gestraft omdat ik met voetbal een blusere heb opgelopen ???
pascal, Veldhoven  | 08:40 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gewoon extra ruimte/stoelen creeren in elk toestel voor overgewichtige mensen ! Dan komt het dik voor elkaar.
J.Peeters, Heerlen  | 08:39 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schandalig dat ze dat willen doen moeten ze ook de stoelen ruimer maken zodat ze dan ook fatsoenlijk kunnen zitten
Marian, Nijmegen  | 08:37 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kijk alleen hoe de Telegraaf het woord ''dikkerds'' gebruikt net of er totaal geen fatsoen meer is. Of die mensen het zelf gedaan hebben of door ziekte, wat KLM/TRAN moet veranderen is stoppen met diefstal. je naam (spelfout) opgeven is betalen per enkele reis, per persoon en dan nog verschil in tarief. terwijl je via de tel hebt geboekt in plaats van jansen staat er janssen of mr. moest mrs. zijn.
T, Amstelveen  | 08:35 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als men dit doet, willen straks de magere, kleie mensen minder betalen. Zorg voor een aantal speciale plaatsen voor de echt te zware mensen en stop met het verschil maken van uiterlijk, leeftijd, ras en geloof. We helpen elkaar zo alleen maar verder de ellende in. Laten we weer met en voor elkaar aan de slag gaan en iedereen die in dat systeem de boel belazerd flink aanpakken en tot nadenken dwingen. Dit soort acties ondermijnen een sterk en sociaal collectief in de samenleving, wereldwijd.
widebrow, Venlo  | 08:34 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb jaren in Texas, USA gewoond en nog nooit gezien dat iemand gedwongen werd de giga porties eten welke doorgaans geserveerd worden op te eten, Het gezegde "elk pondje komt door mondje" is op enkele uitzonderingen na, m.i. op haar plaats en wanneer iemand 1 kg teveel bagage heeft ingepakt moet er gedokt worden, dus ik kan mij vinden in extra betalen, als je economy vliegt en er wurmt zich 175 kg naast je in de stoel, hangt de helft van die persoon over jou heen.Word je ook niet vrolijk van
Peter Boom, Neerpelt  | 08:33 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor brandstof vind ik het onzin! Maar wanneer iemand 2 stoelen in beslag neemt dan zeg ik inderdaad ook voor 2 stoelen betalen! Als ik 2 stoelen wil moet ik ze ook extra voor betalen!
Kim, .  | 08:27 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als men niet in de stoel past mogen ze extra betalen maar dan moeten er wel speciale stoelen voor dikkerds in het vliegtuig aanwezig zijn. Of krijgt de klant die ernaast zit korting omdat hij dan ongemakkelijk reist. Anders is het nog steeds een manier van oplichting om maar meer geld in het latje te krijgen.
Niels, Oss  | 08:26 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lijkt mij prima maar dan moeten er ook grotere stoelen voor hun zijn. Zoals ze nu vaak moeten zitten is een pure marteling.
Dirk, Holland  | 08:25 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als iedereen nou bijvoorbeeld 120 kg totaal mag mee nemen.Dus lichaamsgewicht en bagage. Weeg je 80 dan mag je 40 meenemen. Weeg je 130 dan heb je 10 kg overbagage
pc, doorn  | 08:25 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het gaat mij niet om het gewicht maar om de ruimte die ze innemen. Als mensen meer dan de breedte van een stoel innemen dan moeten ze betalen. Het is erg vervelend om klem te zitten tussen twee dikkerds.
Fred, Deventer  | 08:24 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En kinderen met plakband op de mond in de stoel vastgebonden
leukerd, leukedam  | 08:24 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik vind als iemand zo erg dik is dat hij of zij 2 stoelen nodig heeft. het normaal dat je ook voor 2 stoelen betaald. maar als je normaal in je stoel past is het belachelijk dat je extra moet betalen. wat je gaat krijgen is dat de vliegtuigen bv iedereen boven de 100 kilo extra gaan rekenen. en de gemidelde man van 190 lengete weegt al 100 kilo.en dan ben je niet dik.ik weeg bv 100 kilo en mijn vrouw 65 kilo.word wat zij te weinig weegt dan afgetrokken van mijn gewicht.allemaal niet te doen.
kees, amsterdam zuid  | 08:23 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Andere oplossing zou zijn per passagier een maximum aantal kilo's af te spreken, b.v. 100. Ben je dan b.v. 70 kilo zwaar, dan mag je 30 kilo bagage meenemen, en daarboven betaal je voor overbagage. Weeg je 110 kilo, dan betaal je die extra tien kilo's al extra, plus het gewicht van je bagage. Dit lijkt me een eerlijke oplossing.
Leontine Ebeling, Amsterdam  | 08:20 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Absoluut! Dik zijn is een keuze, dus mogen die mensen best extra worden belast.
Jochem, Groningen  | 08:17 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo'n beetje de halve westerse wereld is binnen afzienbare tijd obese dus dan kan nog wat worden met de tarieven!
nico, rotterdam  | 08:14 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
pas de stoelen aan aan de dikkerds probleem opgelost vliegmaatschappijen verdienen genoeg
eduard, den haag  | 08:08 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nou moet ik weer meer betalen omdat ik gezet ben! bah!
king size, zaanstad  | 21:30 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben een voorstander van het extra betalen door extreem dikkers. Het is vaak een ergernis zoals deze mensen de beperkte ruimte in een vliegtuig/bus/trein in beslag nemen.
S. L., Oegstgeest  | 21:30 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wel als ik een dikkerd was dan zou ik toch first class of business class boeken kan er niemand over je gewicht / prijs zeuren
Catharine, Den Haag   | 21:29 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat 'dik ,dun of normaal' maar buiten de discussie . Men betaald voor 1 zitplaats . Niet meer en niet minder . Als je daar niet genoeg aan hebt..hoor je er een stoel bij te reserveren . Dat heeft niets met discriminatie te maken, maar slechts met de kosten van de benodigde ruimte . Maak ergens in het vliegtuig bv.van 4 stoelen 3 .. en het probleem is opgelost . Prijs.. 35% hoger dan normaal ..en 3 dikkerds zitten prima Zo lost het probleem zich simpel op .
frequent flyer, in the friendly skies  | 21:28 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waar praten we over, Schofterig. Die lui van die vliegtuigbranche worden al rijk en nu moeten ze d.m.v. discriminatie meer gaan verdienen??? Laten we allemaal annorexia gaan kweken, lijkt me veel gezonder! EN bovendien Omdat ik dun ben krijg ik dan korting(45 kilo en 160cm) en mijn vriend die zwaar is (120kg bij lengte van 183cm)moet dan vooral meer gaan betalen! En waar ligt de kilo grens dan? btw voor dat daar weer reacties opkomen we eten hetzelfde.
Stephanie Westendorp, Kampen  | 21:25 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij gingen emigreren naar portugal en mijn vrouw en mijn zoontje vlogen naar Faro met 16 kg overgewicht (kosten 160 euro) dat je meot bijbtale voor overgewicht prima. Ons zoontje 3,5 jaar oud en 15 kilo dan is de verhouding zoek als zijn ticket net zo duur is als die van mijn vrouw. Het zijn gewoon dieven en de overheid laat dat allemaal toe.
R Thijssen, Vale da Telha, Portugal  | 21:23 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In de oorlog was niemand dik, het is volgens mij voornamelijk te wijten aan een combinatie van een ongezonde levensstijl en weinig beweging. Extra betalen voor dikkerds: goed idee.
ik, breda  | 21:23 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En iemand met 'ondergewicht' betaald minder of kinderen gratis?
Jose, Groningen  | 21:22 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er bestaat tegenwoordig bij de KLM de mogelijkheid om voor 90 euro een lege stoel naast je te kopen. Dat zouden dikke mensen ook kunnen doen, want het is een ramp als je zo'n dik persoon naast je in het vliegtuig krijgt. Er er is al zo weinig ruimte in een vliegtuig. Andere maatschappijen zouden dat ook kunnen doen.
Karin Bakker, Zaandam  | 21:22 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is niet meer dan logisch dat extreem zware mensen meer moeten betalen. Ikzelf zou me niets eens veilig voelen naast iemand die op een isle seat de boel blokkeert! Het is niet uit te leggen dat iemand van 200 kilo niets extra's betaald en een passagier van 75 kilo moet betalen voor 10 kilo overgewicht. Betalen boven de 120 kilo lijkt me normaal. En 2 tickets kopen als de armleuning niet omlaag kan uiteraard.
Mark Deen (mrkdn op Twitter), London  | 21:13 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tsja wat moet je hier nu mee aan.... ze passen idd niet in zo'n krap stoeltje, met die leuningen nog erbij... mischien speciale stoelen, soort sectie voor dikke mensen in vliegtuigen bouwen, en speciale prijs?
Bart, Gendt  | 21:12 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben nou niet precies obees, maar stevig ben ik wel. Door het merendeel van deze reacties voel ik me voortaan niet erg prettig meer als ik een bus/trein/vliegtuig, noem maar op, binnenstap. Maar dat terzijde. Kijk, als mensen 2 stoelen nodig hebben, ja laat ze dan maar meer betalen inderdaad. Maar als iemand met overgewicht wel gewoon in 1 stoel past, helemaal prima toch? Wat ikzelf pas echt vervelend vind is mensen die bijvoorbeeld heel erg naar rook ruiken. Bah, daar zou ik nog geen 5 minuten naast willen zitten.
Lisa, Amsterdam  | 21:09 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat kan je nou niet maken. Er zijn ook mensen die er niets aan kunnen doen dat ze groot zijn; kan je hun dus niet voor straffen.
MaxVoorschoten, Voorschoten  | 21:09 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Belachelijk , dan ben je nog de klos als je tussen twee van die zwaargewichten ca. 11 uur ingeklemd zit. laat ze dan maar twee stoelen betalen dan kunnen ze die gebruiken die hebben ze wel nodig met hun dikke reet.Ik heb 11 uur lang me niet kunnen bewegen de dame en heer links en rechts van me hingen met hun overtollige ponden ver over mijn stoelleuning , kon amper eten en drinken dan moesten die twee naar voren leunen. Volgende keer verdom ik het, ik betaal voor een stoel en die wil ik dan ook hebben.
Renee, Zandvoort  | 21:08 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
niet normaal ben je door ziekte wat dikker word je daar ook nog mee gestraft. als een maatschappij dit in wil voeren komen er nog veel problemen.
een zieke dikkerd, nbr  | 21:08 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een paar speciale plekken in het toestel waar ze bij een eventuele evauatie er snel uit kunnen zodat ze geen gevaar opleveren voor anderen. Dus een soort vip behandeling, dus meer betalen.
Frank, Coevorden  | 21:06 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is erg dubbel. Sommige mensen kunnen er niets aan doen dat ze dik zijn geworden dmv ziekte, erfelijkheid oid. Het zou beter zijn als ze aangepaste stoelen plaatsen in het vliegtuig. Dat ze dan wat extra betalen bv. 10% tot 25% van de vliegtuigkosten, hangt af hoe zwaar iemand is. Dat wil dan wel zeggen dat er bij de boeking een melding van gemaakt moet worden dat je wat zwaarder bent, of gewoon te zwaar. Via internet kun je dat niet checken of iemand te zwaar is. Hoe willen ze dat checken ?
geen dikkerd, eindhoven  | 21:04 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo zou je ook kunnen stellen dat mensen boven de 2 meter meer gaan betalen?
Hans, Almere  | 21:02 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tenenkrommende reacties tekenend voor ons huidig maatschappelijk klimaat. Dus magere mensen met een zwakke blaas en darmen bij laten betalen voor een verwijderingsbijdrage door boven gemiddeld toilet gebruik? Mensen met voorkeur voor een leeslampje bij het verlaten van het vliegtuig bij laten betalen. Het lijkt wel een kleuterklas met allemaal strontvervelende koters. Fair use policy, ooit van gehoord? De individualisatie en vooropgestelde veroordeling verdient geen schoonheids prijs, mensen!
Jeff Kuipers, Hoogeveen  | 21:01 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Discriminatie? Er zijn ook mensen die enorm zwaar zijn door hun natuurlijke bouw. Wat doe je daar aan dan? Oh zij kunnen er niks aan doen? Dikke mensen wel! Nou er wordt dus al aangegeven dat het om het gewicht gaat en niet omdat je je zelf dik hebt gegeten. Dus ook diegene die veel trainen en dus door de spiermassa veel meer gewicht hebben zouden meer moeten betalen anders is het de reinste discriminatie die er is.
henk, roermond  | 20:57 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zeer goed idee,ik als roker betaal al jaren extra voor verzekeringen en door accijnzen. ze zijn een gevaar voor de volksgezondheid en kosten ons handenvol geld.
Ron, ams  | 20:51 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja! BMI taks is prima!
Enki, NIburu  | 20:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het probleem zit hem niet in die paar dubbeltjes die iedereen teveel zou betalen om ook iemand van 150 kilo in het vliegtuig te vervoeren. Vliegmaatschappijen moeten passagiers met een normaal postuur niet opzadelen met vetrollen van buren die de gehele vlucht hun benen en schouders ongewenst masseren. Een rij met bredere (en evenredig duurdere) stoelen is een geschiktere oplossing.
Emmy, Maastricht  | 20:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja prima idee
L. de Vlaming, oud-beijerland  | 20:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben daar niet mee eens dikkers kunnen ook dik zijn door medicijnen ik vind dat ze daar eerst naar moeten kijken en dan pas een conclusie trekken.
wp , enschede  | 20:39 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind dat iedereen met een snor moet 50% meer betalen, het is geen gezicht.
cor, brielle  | 20:39 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Pure discriminatie! Deze mensen worden al genoeg benadeeld. Geen leuke kleren, minder lekkere vriendinnen, vaak minder sociale contacten. Voor de meeste is dik zijn geen keuze. En het is makkelijk roepen "ja moet je maar minder eten en meer sporten" pure lulkoek ik ben zelf ook wat steviger maar ik sport meer en eet minder als mijn slanke vrienden. Alles draait toch om respect. Respecteer dan ook de dikke medemens. De meesten hebben het al ZWAAR genoeg in het leven.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Mark, Eindhoven  | 20:39 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben het hier helemaal mee eens! En al dat gezeur over discriminatie, onzin het is gewoon logisch nadenken. Pas je gewoon!! in de stoel geen probleem maar heb je zoveel overgewicht dat je jezelf in zo´n stoel moet wurmen en je boven lichaam de breedte inneemt van 2 mensen dan ook meer betalen. De persoon naast je heeft ook recht op zijn betaalde!! ruimte. Het is realistisch en absoluut geen discriminatie. En elk pondje gaat nog steeds door het mondje dus in 99% is het gewoon overeten.
peet, utrecht  | 20:37 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dikke mensen zouden 2 stoelen moeten bestellen zodat de passagiers ernaast niet hun vlees hoeven te voelen. (armen en benen en als het een open leuning is ook nog eens de dijen tegen je aan). Ze drukken je gewoon plat.
Marianne, voorburg  | 20:35 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als de rest iets anders dan dik zijn mankeert hoop ik dat zij dat ook zelf moeten betalen. Bijvoorbeeld bij arts, eerstehulp, ic of apotheek.
S. Ociaal, Openblikstad  | 20:35 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom allemaal zo moeilijk doen? Vervoer van mensen is gewoon een economische calculatie en heeft niets met discriminatie te maken of wat dan ook! Geef gewoon een norm aan voor hoeveel kilo een stoel gebruikt mag worden. Dus gewoon een maximum gewicht per stoel. Meer kilo's is meer stoelen gebruiken en dus ook meer betalen. Betalen voor wat je afneemt. Is dat nou zo moeilijk allemaal?
R.A. Girbes, Duitsland  | 20:34 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij elke vliegtuig en rij stoelen eruit... dus drie stoelen GEEN open ruimte .. weer drie stoelen... GEEN stoelen dus open ruimte... Dit moeten ze allemaal doen en niet dan vlieg je met een andere maatschappij. Moet je zien hoe gauw ze dit allemaal aanpakken....
Jakkes, Middelburg  | 20:33 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mensen die overgewicht hebben zijn meestal ziek daar houd natuurijk niemand rekening mee.nee hoor gelijk zeggen ik weeg niet zo veel dus minder betalen. echt nederlands diep triest alles moet goedkoop het liefst gratis .denk eens aan je medemenns.nee hoor het is weer eerst aan jezelf denken.
jpwouda, k  | 20:33 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tegenwoordig is iedereen voor als het anderen betreft. Mensen worden steeds egoistischer, ikke ikke is het enige dat telt. Alles vindt men normaal, maar omdat rijken gemiddeld 5 jaar langer leven is het ineens niet normaal dat zij dus ook meer betalen aan AOW en pensioen omdat ze daar langer gebruik van maken. Waarom niet? In feite komt dat toch op hetzelfde neer? Maar nee, dan is ineens VVD/CDA/PVV heel erg tegen, want dan gaat het om hun achterban. Bah, egoisten.
Els, Hierden  | 20:32 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gewoon per kilo betalem incl bagage. Alles boven de 100 is dubbel tarief per kilo. Simpel en helder.
AS, Apeldoorn  | 20:31 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gaan dunne mensen minder betalen dan?????
MARIANNA, Gothenburg  | 20:31 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ook een ijzeren plaat of dik zacht plastic PLAAT achter elke stoel voor kinderen die elke keer zitten te trappen op de vlucht. Zoals bv. 10 uur lang naar Kaapstad met de KLM... Je zegt er wat van tegen de moeder, maar die doet net of ze doof is.....
Jakkes, Middelburg  | 20:30 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een asociale reacties van velen ze kunnen ook ruimere zitplaatsen gebruiken maar dan kunnen niet zoveel mensen in een vliegtuig dat is het probleem de plaatsen worden bemeten naar die magere panlatten die nu het hardste schreeuwen dom volk
Jo, Heerlen  | 20:29 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik erger me meer aan die simpelen die de rugleuning van hun stoel achterover menen te moeten gooien.
Margreet, Amersfoort  | 20:29 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Iedereen zit te klagen over het gewicht, ik ben 2.02 meter en weeg 120 kg. En nee, ik zie er dus niet dik uit. Dus moet je de breedte opnemen. Een kleine dikke van 80 kg. is veel erger dan een lange dunne van 95 kg. Als een brede dikkerd niet in de stoel past dan geen stoel en geen vlucht. Helaas pindakaas, dan maar met de boot.
Hans, Tilburg  | 20:27 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hoewel ik graag ruim en breed denkend zou willen zijn.... mijn laatste vlucht van 9 uur naast iemand van ruim 160 kilo heeft dit ruimdenkend zijn ernstig de das omgedaan. De uitpuilende ledematen van deze persoon besloegen ruim een kwart van mijn zitplaats. Ik kon niet meer op of om,details zal ik besparen. Kortom Ja, ik pleit voor een speciale zitplaats: ruimere stoelen met een daarbij passende vervoerspreis. laat ze het maar vragen bij een boeking
Janet Achterberg, Sint Michielsgestel  | 20:27 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed idee en dan liefst alle dikkers bij elkaar zodat een passagier met doorsnee gewicht comfortabel kan reizen.
guurtje, bergen  | 20:24 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je overgewicht hebt met je koffer kan je bij betalen... en dikke mensen.. niet...Dus bent U 150 kilo.. dan......
Jakkie, Middelburg  | 20:24 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gelijk invoeren, ik heb laatst een vlucht van 11,5 uur gehad naast een "dikkerd". Dit was de ergste vlucht uit mijn leven. Dramatisch!!! En 2 jaar terug moest ik bijbetalen voor een paar kilo overgewicht in mijn bagage. Laat de dikkerds gewoon 2 stoelen betalen en val mij er niet mee lastig. Als ze mij ooit weer willen laten bijbetalen zal ik ze het laten weten. Ik trek dan wat van mijn kleding aan, desnoods 4 broeken en 8 t-shits.
Helemaal , mee eens  | 20:23 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja en mensen die niet erg fris ruiken, en mensen met een huidaandoening etc,etc. Waar gaat dit over, morgen mensen met rooie haren misschie????
Jeroen, Hoorn  | 20:23 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Meer betalen voor echte dikkers ( 120 kg of meer) vind ik niet gek , je betaald ook al meer als je langer bent en meer beenruimte wil! Dus wat is het verschil? Niks geen dicriminatie.
georgina, amsterdamm  | 20:23 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor alle discriminatie roeperts: Ik ben 2.08m en heb de beenruimte hard nodig maar MOET bijbetalen voor een beetje beenruimte en dat kan oplopen tot ruim 230 per vlucht. Dus niet janken en gewoon lekker mee betalen! Anders wil ik ook weer net als 20 jaar geleden gewoon extra beenruimte krijgen zonder bijbetalen.
Jos, Den Bosch  | 20:21 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens. Het is afschuwelijk wanneer je een vliegreis, waarnaar toe dan ook, je ingeklemd zit naast een dik persoon. Dezse persoon hang helemaal over je stoelleuning mee en je zit al niet ruim. Wanneer dan ook nog eens degene die voor je zit zijn/haar stoel naar achteren gooit is je vliegreis zeer oncomfortabel, vervelend eerlijk gezegd. Terwijl dat niet hoeft. Trouwens een paar boeken teveel moet je betalen als overgewicht, dus dikkerds gewoon twee stoelen reserveren en betalen.
adriana, mssls  | 20:19 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik neem de helf van die stoel, betaal ik dan de helft?
jeroen, lelystad  | 20:18 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onzin, het is al erg genoeg voor hen dat ze zo dik zijn. De vliegmaatschappijen zouden gewoon 2 stoelen voor hen moeten reserveren voor de prijs van één. Dat moet, gezien alle akties, toch makkelijk kunnen? Dan hebben andere mensen geen last van een dikkerd die half over hen heen hangt. Want dat is natuurlijk heel vervelend (zachtjes gezegd).
Monique van Lansen, Velp  | 20:18 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
laat deze mensen met rust,ben blij dat wij gezond zijn,ik zelf heb geen moeite met deze mensen,ik vind het al een raar idee dat deze mensen extra moeten betalen,waar zijn we toch mee bezig.
josknapen, venlo  | 20:17 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik zou geld toe willen hebben als ik zo moest reizen al die man op de foto.
Renske, x  | 20:16 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dus omdat ik 2,04 meter lang ben en voor mijn lengte een normaal postuur heb maar wel 110 kg weeg mag ik volgens sommige gaan bijbetalen. jaja. Vervolgens mag ik nog eens dubbelgevouwen plaatsnemen in zo`n stoeltje zonder ook maar enig comfort en dan volgens sommige ook nog eens extra bijbetalen. jaja. Mensen we zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.
Mark, Leiden  | 20:14 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ondergetekende is voor een extra heffing (desnoods driedubbele) voor te dikke passagiers. Zo'n 3 jaar geleden werd ik bijna geplet door zo'n dikke medepassagier in het viegveld. Ik zag wat hij op het viegveld allemaal naar binnen schoof, dat was geen broodje gezond
Kees Vermeer, Zoetermeer  | 20:11 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je slank of klein bent moet je ook Extra bijbetalen vanwege de ruimte die over is in de gekochte zitplaats en als zodanig niet benut wordt.Je moet gewoon zonder aanziens des persoon vervoerd worden.Brede stoelen voor brede mensen.
Niemand, Veendam  | 20:10 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat betekend straks vele ontslag voor de vliegmaatschappijen in de toekomst. Nederland word immers zwaarder. Wat word het volgende persbericht. Massaal ontslag voor personeel vliegmaatschappij, omdat er minder mensen reizen ha ha, of gooien ze het op recessie? Laat me verassen op een volgend persbericht.
Assenaar, Assen  | 20:08 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
fout eerst ouders met kinderen.die krijsen de hele vlucht.moest gewoon me stoel verlaten maar wel duur betaald. dus hoezo Dikkers moeten meer betalen.
Roel, amsterdam  | 20:07 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je als dikkerd niet in een Fiat 500 past, moet je een Multipla kopen en dus meer uitgeven. Zo werkt het met alles, de lange mens van 2,10 meter moet ook bijbetalen voor de beenruimte. En zij die over discriminatie beginnen moeten eens in een woordenboek opzoeken wat dat woord echt betekent. Gewoon een passtoel nemen net als het handbagage rek. pas je er niet in twee stoelen kopen! Hoeft toch geen probleem te zijn?
Street legal, Lelystad  | 20:05 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk! erger mij al jaren groen en geel aan die vette monsters die elk overgebleven restje privacy in coach class verpesten met hun walgelijke lichamen. Ik heb meerdere malen leterlijk klem gezeten tussen een raampje en deze types die geen cent extra hoeven te betalen war andere passagiers door bagage overgewicht krankzinige bedragen moeten bijbetalen.
H, Muiden  | 20:05 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dus geen sociale oplossing zoals 'we delen de kosten'? Prima maar dan ook rokers meer betalen voor ziektekostenverzekering, net als sporters want die blesseren zich vaak. En iedereen die ongezonde producten koopt ook extra belasten. Geen grote uitgaven gedaan en je spaargeld op de bank laten staan? Minder rente! Wintersporter? Meer autoverzekering want rijdt in sneeuw, heel veel extra toeslag wegens lawinegevaar, botbreuken of erger. Nee, mensen, dik of dun, dit is het begin van het einde van sociaal denken.
rene, rijswijk  | 20:03 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ikzelf ben een lichtgewicht van 61 kilo en kan mij wel voorstellen dat zwaardere mensen iets meer betalen. Toch ben ik er absoluut tegen omdat veel zwaardere mensen niet vrijwillig zwaarder zijn. Daardoor hebben ze ook meer problemen dan de gemiddelde mens. Je kunt ze toch ook niet vragen of ze vrijwillig te zwaar zijn en ze dan extra laten betalen. Niet doen dus !!!
Cees, Amstelveen  | 20:02 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dik zijn is niet altijd een keuze!
yvet, lelystad  | 20:01 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En als je dan 1 m 70 ben en 35 kilo weegt ? Krijg je dan korting ? Mensen laten andere graag extra betalen als het ze zelf niet treft, p,s ik ben 1 m 85 en 90 kilo dus heb het niet over me eigen , en vlieg nooit pure vervuiling en kost miljarden om alles weer op te knapen. Daar erg ik me nu weer aan , maar dat zou de slanke vliegers een worst zijn, snap je hem.
ferry, nieuwegein  | 20:00 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
100% mee eens -ik reis voor mijn werk al meer dan 30 jaar en erger me groen aan al die dikzakken die het je onmogelijk maken een goede vlucht te hebben -discriminatie? nee hoor gewoon democratisch -dikke mensen zijn een last en kosten de gemeenschap veel meer dan men wil toegeven.
m, lelystad  | 19:59 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zolang de "dikke" passagiers in zijn stoel past is er niets aan de hand.Zo niet dan koopt hij/zij maar een extra stoel. Om te laten betalen voor extra brandstof is maf, een dunne, lichte of kleine passagier krijgt ook geen korting.
rich, Amstelveen  | 19:58 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Extra laten betalen vind ik onzin. Wel zou men in vliegtuigen middels een aantal ruimere zitplaatsen rekening kunnen houden met het gegeven dat er ook mensen met een voller postuur kunnen meevliegen. Dat scheelt veel ergenis bij zowel de dikkere persoon als bij degene die naast hem zit (en ook krapper komt te zitten).
MarkB, De Haag  | 19:58 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
je kunt toch via internet alles regelen. ???? maar mijn laptop heeft geen weegschaal. het zijn uitzuigers die maatschapijen. als je via een boekje op vakantie gaat van A dam naar Natal Brazilie. komen ze op de terug reis aanzetten met een belasting van zo'n 40 Euri's. die helemaal niet bestaat. maar je moet wel betalen.
piet, fort- A dam  | 19:58 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Koppel aan elk ticket een maximaal gewicht. De reiziger kan vervolgens zelf bepalen hoe hij dit gewicht invult: de ene reiziger weegt meer en kan dan minder bagage meenemen, de andere reiziger weegt minder en kan dus meer bagage meenemen. Lijkt me wel zo eerlijk.
Sander, Utrecht  | 19:57 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens en niet meer dan normaal. Ook het bijkopen van een 2e stoel zou ik niet meer dan normaal vinden in voorkomende gevallen. Dik zijn is, vrijwillig of niet, hoe dan ook een keuze. Iedereen kán afvallen. Dat heeft de geschiedenis een aantal malen bewezen. Dus, bijbetalen is niet meer dan logisch.
Dirk, Maurik  | 19:55 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
volkomen terecht! die dikkerds wegen 2 tot 3 keer zo zwaar als een gemiddeld persoon. komt hetzelfde overeen als je reiskoffer als die overgewicht heeft,moet je ook bij betalen. dit hadden ze al tig jaren eerder moeten doen.
mark, utrecht  | 19:54 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
walgelijk allemaal, stuk voor stuk om hieraan mee aan toegeven dat het goed is dat dikkere mensen meer moeten gaan betalen voor een stoel, trouwens dit is in strijd met het discriminatie wet onderscheid makend tussen mens, ras en geloof ik keur dit totaal af ! (btw ik weeg zelf 98kg 1.90mtr lang)
paul, Arnhem  | 19:53 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor extra heffing
Lammers, Dordrecht  | 19:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Misschien een rare vraag, veel mensen vinden dit terecht dat ze meer betalen, maar je zit er alsnog naast???????????? ben ik gek.
wim, assen  | 19:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ZEKER WETEN. Ze zijn toch ook zo groot en zwaar als 2 normale mensen? Niks vreemds aan om ze meer te laten betalen. Een groot pakket verzenden kost toch ook meer dan een klein pakket? Daar zit geen verschil in. Een mens is simpelweg een levend pakket dat vervoerd moet/wil worden.
Jaap, modaaldorp  | 19:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja hoor, laat extreem dikke mensen maar extra betalen. Vrijwel altijd is ieder pondje door het mondje gegaan. En zo niet, dan blijft de overlast er nog wel. Ik ben zelf vrij lang, en de ruimte is altijd beperkt met je benen klem tegen de stoel voor je. Als er dan ook nog uren lang zo'n dik persoon naast je zit wordt je geplet! Moet ik zo reizen omdat een ander enorm dik is? Ik betaal toch ook mijn stoel? Dan wil ik ook normaal vliegen!
Hilde, Heemskerk  | 19:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het enige wat hier gebeurt is dat vliegtuigmaatschappijen meer inkomsten willen Leer eens te accepteren en tolereren van elkaar.Al eens naast een dikkerd gezeten en mijn 10 uur durende vlucht vloog om waarom? een heel gezellig gesprek gehad, leuk mens, en zit je nou daadwerkelijk wekelijks naast een "dikkerd?" leef eens wat meer met elkaar ipv naast elkaar.
eggie, groningen  | 19:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ze een heel vliegtuig vol met lichte mensen hebben zitten krijg je dan geld terug omdat het minder brandstof heeft gekost? Ze proberen op allerlei manieren weer meer geld te graaien. Alleen maar meer nooit minder.
Kees, Eindhoven  | 19:49 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ABSOLUUT, Wel eens naast zo iemand gezeten? Onvoorstelbaar toch, je betald gewoon de volle prijs en hebt -met veel geluk- ook nog een stukje stoel om te zitten. Gelukkig was mijn vlucht maar een uur, je zult 6 of 7 uren moeten uitzitten. Laat ze maar gewoon 2 plaatsen betalen, die bezetten ze namelijk ook!
W. de Bruijn, Beek (Lb)  | 19:49 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zou het verschil in kilo`s bij mensen niet ook heel veel met je lichaamslengte te maken hebben,dus een heel klein dikkerdje wel betalen, terwijl iemand van 2 meter niks extra`s hoeft te betalen.
jaap, willemstad  | 19:48 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
leuk voor lange mensen die automatisch zwaarder wegen
anton, groningen  | 19:47 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
natuurlijk niet. zorg maar voor fatsoenlijke stoelen. de vliegmaatschappijen denken dat ze zich alles kunnen permiteren. de klant is koning. maar dat is ze verleerd!
louis, schiphol  | 19:47 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben er voorstander van om (echte) dikkerds dubbel te laten betalen.De persoon in kwestie heeft dan 2 zitplaatsen ( voor hem of haar) zeer comfortabel en veroorzaakt dan ook geen ruimtegebrek voor een andere passagier die naast deze forse persoon zit.
j.h.v.d.most, winschoten  | 19:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Pure discriminatie en dat is bij de wet verboden.Dus hier hoefd men het helemaal niet over te hebben punt uit zo is de wet
rene, lelystad  | 19:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik denk dat men beter over omvang kan praten ipv gewicht. Ik ben ruim 2 meter lang met een normaal postuur en dan weeg ik per definitie al meer als het gemiddelde. Door mijn lengte heb ik al problemen met mijn benen in het vliegtuig en moet ik een stoel bij de nooduitgang vooruit reserveren wat mij al meer kost. Ik kan er toch niets aandoen dat ik zo lang ben? Een passtoel zou wel uitkomst bieden. En hoewel niet iedereen iets aan zijn/haar omvang kan doen is het merendeel toch zelf schuld naar wat ik om mij heen zie.
Mike, Deventer  | 19:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat de mensen die niet in ččn stoel passen er twee nemen,leuning naar beneden en whalla een dik persoon kan prima zitten.Ik ben tenger en 52 kg maar tijdens het inchequen was mijn koffer 3kg te zwaar (thuis gewogen 20,5)maar moest eventjes ¤21,00 betalen.Laat te zware mensen dan ook maar meer betalen ze zitten ook comfortabeler tijdens de reis en een ander heeft er geen last van.
Reisgenot??, Elst  | 19:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het zal niet zo waar zijn het is ook altijd het zelfde dikke mensen worden ook altijd gediscrimieneerd waarom moeten zij extra betalen dat is met alles de mensen denken ook niet na maar ze zullen zelf maar in zo een dikkelijn zitten kijken hoe ze dan reageren
nel veenman, lisse  | 19:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mocht de luchtvaartmaatschappij het vliegtuig vol krijgen dan is er bij een groot overgewicht echt een probleem. Om behoorlijk te kunnen zitten hebben ze 2 stoelen nodig dus 1 iemand mag thuis blijven.
Mark, peer  | 19:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb zelf geen overgewicht maar in wat voor maatschappij leven we tegenwoordig bah. Vandaag is het overgewicht, morgen omdat je te hard zweet( kosten airco ), dan omdat je witte wijn drinkt( die druiven moeten ook ergens gekocht worden ). Geweldig mensen ga zo door.
rodney, eindhoven  | 19:41 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat ook zou helpen is wanneer mannen eens anders gaan zitten. Altijd met hun benen wijd zodat ik verplicht aan het knietje vrijen ben grrrrr Dat zou ook al een hoop ergernis schelen!
Petra, Leidschendam  | 19:41 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
moeten ze mensen met kids ook exstra laten betalen wegens geluidoverlast en verstoorde rust met krijsende kids.EN dan nog vegatariers ook meer betalen want moet de maatschapij rekenng mee houden en dat kost meer,en mensen die golven meer laten betalen want die golftas mag altijd gratis mee.en mensen met trolllys als koffers verbieden in het vliegtuig maar die in de bagageruim.En ohja mensen met puisten en lijlekerds ook meer want die verzieken mijn uitzicht,wat een onzin dit.laten zegrotere ruimte maken
rene, lelystad  | 19:40 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Extra betalen voor een persoon met overgewicht vind ik een prima idee, vooral als medepassagiers daardoor beperktere ruimte krijgen. Misschien een goed idee om een aantal ruimere stoelen in een vliegtuig te plaatsen voor mensen die daar behoefte aan hebben? Als een dik persoon dan toch meer moet betalen, voor meer gewicht of ruimte, is het vanzelfsprekend dat ze dan ook recht op een ruimere stoel hebben. Waarom zouden ze meer moeten betalen voor een te kleine stoel?
Jack Trades, Broeksterwâld  | 19:38 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima plan. Ik moet met mijn lengte van 2 meter ook extra betalen omdat ik meer ruimte nodig heb.
Mulder, Wassenaar  | 19:34 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vanuit een gevoel van solidariteit vind ik het niet kloppen als er in de ticketprijs onderscheid zou worden gemaakt tussen personen. Ik ben van mening dat vliegmaatschappijen meer rekening moeten houden met hun passagiers. Zorg voor een aantal speciale plaatsen voor extreem dikke of extreem lange mensen. Een kleine moeite en de oplossing voor dit probleem.
Barry, Amsterdam  | 19:34 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben niet dik en heb nog nooit gevlogen, maar wanneer mensen een afwijking hebben en meer moeten betalen zorg dan ook voor een juiste zitplaats.Want dat zie ik ook niet op de foto.
J luchtenberg, nederland  | 19:33 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het gaat wel ver, een dergelijke discriminatie. Want wat is dan het criterium, en wat is de basis van dat criterium. Want in principe heeft elk mens wel iets want een ander niet zint, en/of anderen beperkt, te dik, te dun, roker, gokverslaafd, drugs gebruiker, autoracer, om maar een paar dingen te noemen. Waar is de tolerantie? En wie zijn wij om anderen te veroordelen. Misschien kunnen wij eens meer energie steken in oplossingen te bedenken die menselijker zijn. En waarom zijn de stoelen zo klein in een vliegtuig...
Mirjam, Opmeer  | 19:32 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Absoluut mee eens. Ik heb een keer naast een dikkerd gezeten van Amsterdam naar Sjanghai. Door het forse formaat van de man kon ik niet eens rechtop in mijn stoel zitten. Ik zat constant opzij gebogen. Had die figuur ook nog het lef om met een spelcomputer te gaan spelen zodat hij nog meer ruimte nodig had voor z'n ellebogen. Ben je te dik om normaal in de stoel te passen, dan moet je gewoon een extra stoel kopen.
Rob, Sliedrecht  | 19:32 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ikzelf weeg 50 kilo en ben 1.68. Moest laats bijbetalen toen mijn koffer 2 kilo te zwaar was, er stond toevallig een dik iemand achter me in de rij, dan denk je toch bij jezelf, ze doen moeilijk over 2 kilo terwijl er mensen zijn die enorm veel extra kilo"s meezeulen. Gewoon met bagage en al op een weegschaal en komt het dan boven een vastgesteld aantal kilo uit dan bijbetalen, dat lijkt mij het eerlijkst.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
nora, utrecht  | 19:31 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
schaam jullie, om zo te oordelen over iemand die te dik is. Wat zijn we weer tolerant.Als de vliegmaatschappijen normalen stoelen zou plaatsen zodat groot en klein, dik en dun normaal kan gaan zitten, ipv de mensen als een sardien in een blikjevte vervoeren. Dikkerd naast u of niet op het moment dat er iets gebeurd kan je er sowieso niet uit, reddingsvest onder de stoel al als een geprobeerd te pakken, dat lukt bijna niemand zo krap is de ruimte en dan maar te zwijgen als iemand voor je de stoel nog even naar achte
Angelique, Schijndel  | 19:30 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je langer dan 1.80m moet je dan in de toekomst ook gaan bijbetalen? Die hebben ook altijd problemen met het zitten in een vliegtuig met de lange benen.
Marco, Middelharnis  | 19:26 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een belachelijk idee!!!! Dan maar de premie voor de zorgverzekering van alle bejaarden in Nederland verdubbelen! Waarom moeten we allemaal aan meebetalen???
Jack, Soest  | 19:26 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
belachelijke uitspraak dat zwaardere mensen meer moeten betalen
G alln , thuis achter de lidl  | 19:25 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het probleem wordt niet veroorzaakt door de passagiers maar door de luchtvaartmaatschappijen zelf!!! Gewoon stoelen aanbieden waar een passagier wat aan heeft. En dan betalen naar het formaat stoel! Eenvoudig he!!
Comfort, Stoel  | 19:25 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Belachelijk Denken we nu werkelijk alleen maar aan onszelf. 1. laat mensen die voor hun werk meer dan 100 km rijden meer betalen aan zorgpremie, ze lopen meer risico 2 laat mensen die gaan skien meer betalen aan zorgpremie 3. laat mensen die voetballen meer premie betalen 4. laat mensen die niet sporten meer premie betalen 5. laat mensen die gescheiden zijn meer premie betalen, ze zijn immers kwetbaarder en lopen het risico in onbalans te geraken 6. laat mensen die roken drinken, blowen meer premie betalen
Dick Zuiderduin, Hengelo  | 19:25 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
vraag me af wat de meeste mensen hier verstaan onder dik. Vele hebben het over het pletten van je buur. als ik naar mezelf kijk, ik ben ook 'dik',mijn BMI zit ruim boven de 25. Maar ondanks mijn overgewicht pas ik nog wel prima in de vliegtuigstoelen. Daar heeft mijn buur dus geen last van. Vinden die mensen dat ik dan alsnog meer moet betalen, vanwege die extra kilo's of gaat het echt alleen om de overlast van mensen die niet goed in de stoelen passen. Dat zijn er volgens mij namelijk een heel stuk minder.....
een dikke meid, fattytown  | 19:24 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Logisch, het is zwaar hinderlijk om per kilo extra gewicht te moeten bijbetalen, terwijl je weet dat er mensen in het vliegtuig zitten die mischien wel 10a 15 kilo zwaarder zijn dan jezelf. Maar naar mijn mening is het geen goed idee/plan om deze maatregel in te voeren. Voorbeeld: iemand met een lengte van 2.10m of met veel spieren, ziekte /afwijking, mannen zijn zwaarder dan vrouwen, etc. Wie bepaald het ideale gewicht of de maximale gewicht (grens)??? Als de vliegmaatschappijen nou eerst zorgen voor 1 vaste prijs waar alle bijkomendekosten zijn inbegrepen, dan ben ik tevreden!!!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Mike van der wel, Zoetermeer  | 19:24 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alternatief is er al, business / first class ticket, meer betalen, meer ruimte, meer service.
Jan, Den Haag  | 19:22 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een rounduit belachelijk en discriminerend idee het is mij bekend dat de tolerantie naar anderen toe steeds kleiner wordt maar het heeft nu toch wel echt een triest dieptepunt bereikt volgens mij word het tijd dat de overheid nu eens hiertegen gaat optreden ipv obese mensen steeds maar verder te discrimineren en nee ik heb geen obesitas
simon, groningen  | 19:22 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je moet xtra voor een te zware koffer betalen, om het luchthavenpersoneel te ontzien.Die moeten er mee sjouwen.Ik weet niet hoe meer betalen een verschil maakt aan het gewicht vd koffer.Moet steeds gesjouwdt worden toch? Afijn heb zelf al eens naast een dikke tante gezeten,en geloof me dat is geen pretje.Je kan je niet roeren of bewegen, en kan je stoel niet uitkomen! Sorry maar ze zijn een "last" voor medepassagiers. Zet anders alle te dikke op 1 rij. Weten ze wat het is om steeds maar in de verdrukking te zitten
Lies, zuid afrika  | 19:20 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
pure discriminatie voor dikke mensen je kan wel zo geboren zijn en kan er niets aan doen nederland let op uw saeck
henk adam, amsterdam  | 19:18 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
oke, een dikkerd meer laten betale oke,wil niet zeggen dat ik comfortabel reis ?? al deel ik wel de meeste reactie,s
dennis, boxtel  | 19:18 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn god wat erg wat ik allemaal lees,ben zelf 70 kilo en heb respect voor wie er naast me komt zitten,dik of dun,het lijkt me verstandig dat de vliegtuig maatschappijen daar rekening mee gaat houden,ze verdienen genoeg lijkt me zo,bijvoorbeeld achterin 16 stoelen voor anderhalve stoel per persoon te plaatsen,en niet zo associaal te zijn a.u.b.
Otto Veeninga, Amsterdam  | 19:18 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb het nu regelmatig mee gemaakt dat ik (76 kg 1,82m dat ik naast zo'n dikkerd zit in het vliegtuig zat. Dan zit je dus echt niet lekker. De hele reis scheef gezeten. Pijn in mijn rug van scheef zitten want zo'd flinkert maakt echt geen plaats. De laatste keer moest ik bijbetalen omdat ik 1 kg boven het max bagage gewicht zat. Stom natuurlijk. Maar mijn buurman nam zeker 50 kg extra gewicht mee in de cabine. Dat vind ik niet juist. Als ik voor die kg bagage moet bij betalen dan zij zeker. Ik wil goed zitten!
Reiziger, A'dam  | 19:17 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
moeten mensen die stinken of gehandicapt zij ook extra betalen belachelijk!
paul, hilversum  | 19:17 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moet je die foto zien,nog gevaarlijk ook,er kan niemand meer langs.Mocht er iets gebeuren,dan ben je dus -dik-zuur. Sorry hoor,maar dan zijn er dus heel wat mensen zgn.ziek...ja volksziekte nr.1,vreetziekte.Ik lust ook wel,hamburgers,gebak,chocolade,pizza's etc. maar doe het met mate,wil geen 10 tonner worden.Is echt niet meer normaal..eet gewoon en kom je aan,meteen minderen.
lekkerbek, den haag  | 19:16 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Iedereen zou hetzelfde tarief per kilogram (lichaam + bagage) moeten betalen.
Ruud, Buitenland  | 19:16 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk, laat iedereen, om wat voor reden dan ook, maar meer betalen, zolang het maar niet jezelf betreft......egoistische samenleving!
Martin, Emmen  | 19:16 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel terecht. Mensen met een normaal postuur mogen ook niet meer dan een bepaald aantal kilo's aan bagage meenemen, voor meer betaal je! Daarnaast zijn die extreem dikke mensen redelijk onsmakelijk om naast te moeten zitten. Dus laat ze maar gewoon voor twee stoelen betalen en daar dan ook lekker breeduit op gaan zitten! Ze kiezen er zelf voor om zo dik te worden (en te blijven), daar hoeven anderen niet onder te lijden.
Emmy, Almere  | 19:15 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is bewezen dat je geen obesitas ontwikkeld door bijvoorbeeld een trage schildklier. Door verkeerd eten en niet bewegen kun je wel een trage schildklier ontwikkelen. Overgewicht kan, maar obesitas is toch echt een verkeerd leefpatroon van de persoon zelf! Kan het ook niet mooier maken, helaas!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
lisanne, Amsterdam   | 19:15 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima, gewoon betalen voor elke kilo die vervoerd wordt. Maaaaar..... voor de extra dunne mensen moet dat ook gelden. Die betalen dan gewoon minder. Wedden dat precies de dunnerd tegen de dikkerd weggstreept kan worden? Dat is de definitie van gemiddeld gewicht nou een keer. Ze verzinnen dus alleen maar een truc om een tariefsverhoging door te voeren!
L. Eiland, Zaandam  | 19:15 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Simpel: ticketprijs geldt voor 100 kg.: persoon + bagage. Bij lager totaalgewicht korting per kg. Bij hoger totaalgewicht een toeslag per kg.
Henk, Lelystad  | 19:13 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een hatelijke kop weer in de krant.Het gaat over DIKKERDS.Alsof dat een ander ras of geloof zou zijn.Eenderhoe...je kan ze niet extra laten betalen om die reden want dat zou discriminerend zijn naar de persoon toe.Want het is een persoon ,en niet het monster of plaatsafpakkend wezen dat DIKKERD wordt genoemd.Ik heb zo een vriend en zijn handicap,want dat is het,brengt hem niets dan ellende kosten en smaad,en nu zullen ze hem dit ook weer aandoen.Arme man.
swa, amsterdam  | 19:12 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onzin, mensen met een te zware koffer konden thuis even de koffer tot het juiste gewicht wegen. Eigen keuze dus dat de koffer te zwaar is ! Mensen met overgewicht kunnen daar op dat moment vrij weinig aan veranderen. Hadden ze er jaren geleden rekening mee moeten houden dat als ze zich nu dik zouden eten later de kosten omhoog zouden gaan voor het reizen met een vliegtuig?
Reinier, Wormerveer  | 19:12 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
laat deze luchtvaart maatschappijen eerst eens de ruimte van de (gewone) mensen maar eens aanpassen want dat is ook niet om naar huis te schrijven hoeveel ruimte je hebt. en daar bij komt ook nog ieder mens is niet gelijk dus voor zulke mensen kun je ook een aanpassing doen want als het veel geld op brengt dan ben je bij deze heren bij 70 kilo al te zwaar dan komt het gevoel boven he ik ik ik ik
henk, bunde  | 19:12 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heeft wel wat die maatregel. Ik weeg net 64 kilogram. Op vakantie neem ik vaak mijn wat meer uitgebreide fotografiespul mee, oa een 500 mm lens. Dan wordt er regelmatig moeilijk gedaan over het gewicht en het feit dat de tas net even groter is dan de standaard handbagage maten. Bijbetalen. Let wel, het is nogal kostbaar materiaal. Mogelijkheden genoeg om dit veilig op te bergen in het vliegtuig. Beetje kromme regelgeving nu en dan.
Jan, Schiedam  | 19:12 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een dergelijke maatregel invoeren gaat in tegen de Wet gelijke behandeling en neigt naar discriminatie. Bovendien zou je in dergelijke gevallen mensen die weinig wegen, zoals ik, minder moeten laten betalen. Een goede regel zou evenwel zijn om kinderen gewoon hun stoel te laten betalen, evenals de kinderen die bij mams of paps op schoot zitten. De kilo's bij elkaar opgeteld zijn schootzittende kind en ouder dan ook gelijk aan dikke mensen.
Jet, Houten  | 19:11 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach ja crisistijd, net als de overheid probeert men uit pure wanhoop (de zaken gaan immers slecht bij de luchtvaartmaatschappijtjes) op de meest knullige manier met belabberde excuses overal geld uit te slepen.Had dan NIET eerst de stoelen dichter op elkaar gezet en smallere stoelen genomen (algemeen bekend). Een béétje luchtvaartmaatschappij weet sowieso dat het niet eens MAG om 1 persoon op 2 stoelen te laten zitten omdat de stoelen daar niet geschikt voor zijn en de veiligheid zo in gevaar komt.
Jaap, Groningen  | 19:11 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik heb zelf behoorlijk overgewicht, maar pas heus nog wel in een stoel. Niemand heeft last van mij als ie naast me zit. Maar als iemand zo zwaar is, dat ie 2 stoelen nodig heeft, vind ik het niet raar dat diegene daar dan ook voor moet betalen. Het brandstofverhaal vind ik echter flauwekul. Tegenover ieder mens van 30 kilo te zwaar, staat ook wel iemand met zwaar ondergewicht. Die krijgen dan korting ofzo? Beetje kort door de bocht.
Lindt, Haarlem  | 19:11 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb een normaal gewicht, mag ik korting claimen?
Truus, Amsterdam  | 19:11 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
prima! laat dit ook gelden voor stadions etc. Laatst naar concert geweest, zaten een aantal dikke vriendinnen op een rij. Niet erg natuurlijk, maar zij eindigden met z'n allen op "mijn" genummerde stoel. Na enig aandringen!, mocht ik dan toch SAMEN met een dij van een voor mij vreemde dame, gebruik maken, van het door mij DUUR betaalde stoeltje. Heb niets tegen corpulente mensen, wel tegen onbeleefde die andermans plek opeisen vanwege hun omvang.
catootje, venlo  | 19:10 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zet achterin ofwel bij de uitgangen een paar stoelen die voor hen geschikt zijn, zoveel zullen er niet zijn bij elke vlucht. En een beetje ruimte is voor ieder wel welkom.Men zou dus de stoelen gewoon kunnen verruimen, dan heeft ieder zijn zin.
martien, turnhout  | 19:09 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben graag bereid wat meer te betalen, maar dan wel in een toestel waar ik als 'dikkerd' prettig in de stoel kan zitten en die wat meer ruimte hebben. Geen probleem! Zodra luchtvaartmaatschappijen die mogelijkheid aanbieden ben ik de eerste die toestemt.
Mirjam, Luchtledige  | 19:09 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Oke, geen probleem, goed idee maar dan wel ook aparte plaatsen voor deze mensen zodat ik geen last heb van schouders en ellebogen van deze medepassagiers.
peter, utrecht  | 19:08 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is de juiste beslissing; meer betalen door dikke mensen. Het is geaccepteerd dat men bij meer bagage ook meer moet betalen omdat de kosten hoger zijn voor de maatschappijen. Gewicht is gewicht, waar het gewicht zit is niet de discussie.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
remy, vuchy  | 19:08 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waar ga je de grens leggen.. bij 99.9 kilo gratis... bij 100.0 betalen. En wat voor de slanke mensen met achterlijk lange benen, die leggen ze ook graag bij de buren neer... zoveel cm gratis, daarboven, betalen graag per cm meer. Verzin toch iets anders!
Frequent flyer, Buitenland  | 19:08 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dus als je anorexia hebt hoef je niet het volle pond (...) te betalen? Dik en dun is relatief. Al die mensen die nu "ja, doen" roepen zijn dik want als iedereen gewoon anorexia zou hebben passen er 5 mensen ipv 3 op een rij. Wat een onzin. Moet je lange auto meer belasting betalen want je neemt parkeerruimte in?
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Remco Seegers, Barcelona  | 19:07 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Maar natuurlijk, ik zelf laatst 8 uur naast een aardige vrouw gezeten, maar het was een straf. Extra betalen voor een dubbele stoel.
ton, den haag  | 19:06 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind het schandalig zoals sommige mensen reageren. Sommige mensen hebben een schildklier probleem of nog erger . Ik vind dit discriminatie als je dit voorstelt laat dan ook mensen betalen die vies ruiken en luidruchtig zijn dit lijkt wel de omgekeerde wereld. Moet je eens zien wat we aan de grieken betalen en aan al die mensen die nederland als luilekkerland beschouwen laten die maar eens betalen.
Nel, Ridderkerk  | 19:06 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er zijn mensen die niets kunnen doen dat ze dik zijn, begrijpelijk. Het zou fijn als er een rij stoelen in de vliegtuig waren voor deze mensen zonder extra te betalen, want er zijn eenmaal dikke mensen op de wereld, die ook graag een reis met de vliegtuig willen maken
Dewi, den haag  | 19:06 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een domme reacties lees ik hier van mensen die zich moesten schamen. Niet iedereen die wat te dik is eet te veel, niet iedereen kan zomaar afvallen, niet iedereen kan er zelf iets aan doen. Al eens aan gedacht hoe de vliegtuigmaatschappijen de stoelen steeds dichter op elkaar zet om wanhopig extra tickets te kunnen verkopen?, 3 stoelen naast elkaar ipv 2, amper beenruimte, alles voor wat extra winst en dat moet de wat gezette passagier betalen?2 stoelen?Vaak KAN het niet eens vanwege armleuning of riem
Jan de Vries, Assen  | 19:03 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor een brief zijn maximale maten vastgelegd vanwege de standaard brievenbus. Als ze groter of zwaarder zijn, moet je meer betalen en dat is met veel dingen zo. Vliegtuigstoelen zijn ook standaard dus als je daar niet in past, moet je ook maar meer betalen. Gewoon 2 stoelen laten kopen, dan hebben de mensen ernaast tenminste ook nog ruimte. Het aantal 'onvrijwillige' dikkerds is verwaarloosbaar, bij het gros gaat gewoon ieder pondje door het mondje. En daar moeten ze dan ook zelf de gevolgen maar van dragen.
Astrid, Rotterdam  | 19:02 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik dan ook de been ruimte en stoel krijg die daar bij hoort :) ok Wij zij nu eenmaal niet allemaal het zelfde,
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
ferdi, nijkerk  | 19:02 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima idee. Ze nemen toch veel meer ruimte in beslag en maken het minder comfortabel of zelfs oncomfortabel voor de mensen die naast hun zitten. Daarbij moet je voor overgewicht van je bagage toch ook fors bijbetalen.
Marcel, Flevoland  | 19:02 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja ja iedereen maar schelden dat discriminatie niet mag zo te zien mag het dus wel laat ze in een vliegtuig gewone zitplaatsen maken en niet van die kleine waar net een aziatisch pesoon inpast en een europees met moeite of niet
willi, lad  | 19:02 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee! Gewoon het vliegtuig aanpassen aan 2012: grotere stoelen met meer beenruimte. Mijn man en ik zijn beiden lang waardoor wij tegenwoordig standaard meer betalen voor een beetje extra beenruimte. 'Normale' stoelen passen simpelweg niet. Meer betalen is pure discriminatie! Een trui in maat 44 kost toch ook niet meer dan een trui in maat 36?
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Leonie, Alkmaar  | 19:01 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik mag 25 kg mee nemen in mn koffer en weeg zelf 70kg Iemand van 150kg mag ook 25 kg meenemen Moet ik eens 30 kg mee willen nemen moet ik meteen bijbetalen
Richie, adam  | 19:01 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je van een minimum moet leven,hoef je dus helemaal niet dik te zijn.Mijn oma had 9 kinderen,waren die dik dan?? Koop de groenten van het seizoen en geen frites,en junkfood. En elke dag vlees hoeft ook niet,en wel vliegen en niet gezond eten.Kan je van een minimum dan wel vliegen...
me, den haag  | 19:01 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
schandalig niet iedereen kan er wat aan doen Hoop dat mensen met een grote bek zelf eens heel dik worden en nee ik ben niet dik
E, Putten  | 19:00 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een a-sociale onzin! Ikzelf ben zo mager als een talhout en ik wil best wat inschikken om zo'n gezellige dikkerd naast me te hebben!
Talhout, Amsterdam  | 19:00 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja en laat mensen met heel laag gewicht minder betalen en slangemensen kunnen gratis mee als ze in een koffer kunnen met handbagage afmetingen, testopstelling voor de douane kunnen die nog wat bijverdienen voor ze op reis gaan en kun je met vertraging nog wat "ge-entertained" worden. Zijn er nog meer "goede" ideeën?
D. Flinke, Zaanstad  | 19:00 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Opzich een goed idee, maar waar leg de grens? Bij welk (over) gewicht laat je mensen betalen? Dat is natuurlijk wel een belangeijk dingetje..
Nelski, Alkmaar  | 18:59 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, extra betalen bovendien merk ik dat dikke mensen altijd speciale stoelen krijgen met meer plaats zoals op de eerste rij
stuurman, delft  | 18:59 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee en als je nu ziek bent en je kan er niks aan doen dan wordt je door dat stelletje magere mensen gepest iedereen denkt tegenwoordig alleen maar aan zich zelf en niks anders Nederland wordt zolangzamerhand een akelig land om in te wonen laat staan te leven zoals hieruit maar weer blijkt gezonde en slanke mensen denken dat ze de wereld geloof ik kunnen maken of breken
Een Nederlander, Montfoort  | 18:58 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk, extra bagage is extra betalen. Begrijp niet waar de maatschappijen zo bang voor zijn, dat dikkerds dan voortaan niet meer met het vliegtuig reizen? Een paar misschien, zal even wennen zijn en dan misschien op dieet?
Yesterday, Amsterdam  | 18:57 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als we dan toch met zijn allen gaan discrimineren heb ik ook nog wel een paar ideeën waarop we kunnen gaan letten. Laten we die mensen ook allemaal extra betalen, omdat het geen pretje is om naast te zitten. Met als resultaat dat iedereen wel in een hokje past, en iedereen dus extra betaald. - Zwetende mensen - Rokers - Reizigers met kinderen - MP3 spelers - Smakken met eten - Luidruchtig pratende mensen En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toekomstbeeld van 2020???
Marly, Amsterdam  | 18:57 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ze er niemand mee lastig vallen, dan lekker zo laten. Maar zodra ze ook maar iets van de stoel van hun buurman pakken vind ik toch echt dat ze voor die stoel ook moeten betalen. Heb ooit eens 9 uur moeten vliegen met iemand naast mij die de helft van mijn stoel innam, buiten dan het onprettig voor mij was was het ook niet al te prettig voor de persoon met obesitas. Het kan wel zo zijn dat niet iedereen iets aan zijn gewicht kan doen, maar het is ook asociaal als de overige passagiers er onder moeten lijden.
Kuris, Zoetermeer  | 18:55 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je de mensen met een medische verklaring niets extra laat betalen is er helemaal niets mis met zo'n regeling. Er zijn mensen die er niets aan kunnen doen dat ze dik zijn ( da's wel de minderheid van de dikkertjes)
werkende burger, Lelystad  | 18:55 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima idee als je 1 kg meer bagage hebt kost je dat al minimaal 1 ¤10,00. Overgewicht wel bepalen adh van BMI getal.Is redelijk in te schatten.
kees , Esbeek  | 18:54 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
er zijn ook schepen hoor
020, Amsterdam  | 18:53 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is discriminatie volgens de Nederlandse wet en misschien zelfs binnen Europa. Ik heb zelf overgewicht maar ben ook bijna 2 meter lang. Ik kan amper normaal zitten in een bus of trein, maar daar betaal ik ook maar voor één kaartje. Dan zorgen ze maar voor meer ruimte. Het zelfde geldt dus ook voor de luchtvaartmaatschappijen. Vervoer ons niet als vee, maar als mensen. Zorg dus voor extra ruimte. Ik heb het geld niet om extra te betalen voor mij vlucht.
Filipo, Almere  | 18:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hoeveel mensen worden er nog in hokjes geplaatst,wie wil er in zo,n vliegende doodskist zitten?????
gre, tegelen  | 18:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Klanten met een bovenmatige afmeting gewoon verplicht een business class ticket laten kopen. Hebben ze meer ruimte en de andere passagiers geen last.
a, a  | 18:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je zo dik bent betaal je meer voor je eten, voor je grote maten kleding, zelfs meer brandstof voor je brommertje. Waarom dan niet voor je vliegtuigstoel? Je omvang, gewenst of ongewenst is nu eenmaal duurder dan een spriet.
Ramonçito, Utrecht  | 18:52 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor twee stoelen betalen? Dan ook twee maaltijden!
Eerlijkiseerlijk, Nederland  | 18:51 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
helemaal OK, indien nodig zelfs voor 2 zitplaatsen, zodat medepassagiers ook gewoon kunnen zitten
Thomas Aten, Callian  | 18:51 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
bij bijna alle transport wordt de prijs bepaald door het gewicht,dus waarom met mensen niet? alleen zouden dan b.v.kinderen ook minder moeten betalen,lijkt me.
job bindels, gennep  | 18:51 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gaan we dan ook extra geld vragen aan ouders met jankende peuters. Ik heb ooit eens in het vliegtuig gezeten naast een vrouw die 6 uur lang een jankende peuter op schoot had, dat de hele weg met haar benen lag te trappen. Ik weet niet wat ik erger vind, een dikkerd die stilzit of een jankende en trappende peuter, die veelal helemaal niets betaalt maar wel mijn reis verpest.
Gerda, Zaandam  | 18:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een belachelijk idee zeg,ik ben zelf niet dik maar dit is gewoon te gek voor woorden. Veel van deze mensen kunnen er niets aan doen. Ik zou ook maar eens kijken naar de voedings industrie. Er wordt zoveel met eten gesjoemeld dat er niets meer is wat ook maar enigzins gezond is.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Ron, Leiden  | 18:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een zieke gedachte!! Omdat iemand dikker is als een ander! Een junk moet toch ook niet meer betalen omdat hij veel spuit?? waarom wel een persoon die veel eet?? en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die een ziekte hebben om dik te worden!! ik kan me echt boos maken om dit soort dingen!
mike, hoofddorp  | 18:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
veel voor te zeggen evenals het mee laten betalen aan gezondheidsschade door roken of alcoholmisbruik
backer, Lorgues  | 18:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En als je door medicijngebruik 45 kg aankomt moet je dan ook betalen. Ik vindt dat je moet kijken naar de situatie ik ben een persoon van 1.94 met een gewicht van 140 kg...dus dan ook betalen... Een woord belachelijk...
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
max, eindhoven  | 18:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alleen twee stoelen naast elkaar verkopen. Leuning omhoog en klaar !! Niet betalen: thuisblijven.
Jan in 't Oosten, Hoek  | 18:50 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Interessant idee om dikkerds meer te laten betalen voor een plek in het vliegtuig. Maar als we dat doen dan is het niet meer dan billijk dat mensen die roken, sporten, skien etc. ook meer zorgpremie moeten betalen want die jagen de gemeenschap ook op extra kosten...en zo kunnen we nog wel een paar voorbeelden nemen...zijn we bereid om het tot het extreme door te trekken? heeft natuurlijk geen kans van slagen...
Franco, Alkmaar  | 18:49 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Even goed lezen. Er staats niets over extra brede stoelen oid. Wel over meer betalen. Doe meteen even iets aan die lange slungels, de invaliden, de korte mensen die niet bij het bagagevak kunnen. Die huilende kinderen, die naast je op schoot moeten zitten. Of wat denk je van die stinkhonden in die tassen. Kortom het gaat meer om geld dan om UW comfort.
joost, Nijmegen  | 18:49 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laatst ook zo'n dikkerd naast me gehad op een vlucht van 1 uur...bij aankomst een zweet plek op m'n spijkerbroek van z'n dikke benen..te bizar!! Hier MOET echt wat aan gedaan worden!!
Realist, Canada  | 18:48 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je zal maar tussen 2 dikkerds in zitten. Lijkt me sowieso een ramp om een paar uur lang in 1 stoel te zitten met weinig tot geen beenruimte. Echt een ramp.
Ans, Rotterdam  | 18:48 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is maar goed dat Geert Wilders dit niet heeft voor gesteld.
pe, Nederweert  | 18:48 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wat een discriminatie echt te zielig voor woorden dit is gewoon kwetsend voor mensen met overgewicht of het nou bewust "door te veel eten" of door een ziekte of gebrek is Het is sneu
schofterig , gedrag  | 18:48 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het lijkt mij volstrekt logisch om voor de volle prijs voor een tweede stoel te betalen als je dat nodig hebt ivm je lichaamsomvang. Niet meer, niet minder. Ik ben zelf dik en dat is toch echt wel mijn eigen verantwoordelijkheid dus waarom niet betalen?!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Sje, Weesp  | 18:48 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sommigen kunnen er niet veel aan doen maar ik vind wel dat het iets extra mag kosten. Als mijn koffer 2 kilo te zwaar is moet ik ook bijbetalen. Er zijn mensen waar ik 2 X in pas. Die mogen van mij best extra brandstof betalen.
Chiel uit, Tiel  | 18:47 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens!Als een omvangrijke passagier meer ruimte inneemt dan van hart leuning tot hart leuning beschikbaar is moet deze passagier twee stoelen betalen; in ieder geval moet een andere passagier het recht hebben om te weigeren naast zo'n omvangrijke passagier te gaan zitten en een andere stoel aangeboden krijgen!
J.B.Streefkerk, Den Haag  | 18:46 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit lijkt me een prima idee. De volgende stap weet ik ook al. We gaan mensen die chronisch ziek zijn, meer laten betalen voor de ziektenkostenverzekering. Waarom zouden immers gezonde mensen net zoveel moeten betalen? Dan laten we ook mensen met kinderen rechtstreeks de kosten voor scholing van hun grut betalen, in het kader van "de veroorzaker betaalt" en het lijkt me dan ook wel een mooi moment om enkel mensen die AOW-premie betaald hebben ook een AOW uitkering te geven. Die andere potverteren toch enkel maar mee.
JohnR, Amsterdam  | 18:46 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
voor mij behoeven ze niets extra te betalen.Waar ik wel voor ben is dat ze gewoon voor twee stoelen moeten betalen en dus ook inderdaad twee stoelen naast elkaar krijgen zodat zowel de dikkerd als de passagier naast hem gewoon de ruimte heeft die je anders hebt met 3 passagiers naast elkaar
a.j.kwak, markermeer  | 18:46 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ziekte?? Dan zijn er heel wat mensen ziek zeg,je wordt dus ziek van zo dik zijn. En zo dik,is gewoon volvreten..doe ff normaal. Laten we eens eerlijk zijn,baby's zitten al met een zak chips in de Buggy..dus hoezo dik. Ik betaal voor 1 hele plek,niet voor 1 halve. En ik wens geen lichaamscontact,wil niemand tegen mij aan hebben,bah.Moet je die man zien zitten,nou dat is echt door eten hoor. Oké,aanleg speelt mee,maar dan moet je je voedingspatroon veranderen,en gaan bewegen.
cara, den haag  | 18:46 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gelukkig zijn er mensen die wel begrypen dat sommige dikkerds er niets aan kunnen doen. Als patient met een slecht werkende schildklier een aangeboren hartafwijking elke dag een handvol verschillende medicijnen slikken en geen inspanning mogen verrichten zonder begeleiding (veel duurder dan sportschool) is er weinig tot niets aan te doen en moet volgens enkelen nog meer boeten? Denk na!!!! Ook toeslagen voor mensen die stinken naar nicotine, mensen met grote zweetvlekken onder oksel, lange mensen etc.
Coolfrog, Hoogeveen  | 18:46 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nederland wordt steeds dikker stond er laatst in de kranten.... dus moet de economie hierop inspringen. Of zorgen dat de dikkere mensen dunner gaan worden of grotere plekken maken in de vliegtuigen en bussen/metro/treinen.... het kan natuurlijk ook zo zijn dat je dik bent geworden door medicijngebruik, kan je helaas niets aan doen. Dus laten we niet oordelen over iemand als persoon want dat zou niet eerlijk zijn!
Klein proppie, utrecht  | 18:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zeer gevaarlijke ontwikkeling: Zometeen moet je ook extra betalen omdat je blind, doof of gehandicapt bent waardoor je misschien iets meer aandacht nodig hebt. 100% discrimintatie.
clenn, lelystad  | 18:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gewoon een tariefplan maken voor 1:gewicht en omvang van bagage die naar het ruim gaat, 2: gewicht en omvang handbagage, 3: gewicht en omvang passagier. Dus betalen op maat!
Janneke, Nederland  | 18:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Regelen dat iedere luchtreiziger een vastgesteld aantal kilo's mag vervoeren, hetzij in bagage, hetzij in lichaamsgewicht. Alles wat meer weegt bijbetalen.
Leo, Monnickendam  | 18:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Overigens heb ik wel eerste klas betaald voor de trein, om dan toch nog op het balkon te zitten, omdat ik met mijn aandoening (en daardoor brede heupen) toch niet in de 1e klas stoel pas, want die hebben allemaal een zijleuning, ook de bankjes. Tweede klas is dan doorgaans praktischer om te zitten, want dan kan je nog wel eens wat geluk hebben. Uiteraard ben jij de eerste die een scheldkannonade naar het hoofd krijgt en niet die persoon die zijn bagage naast zich op de stoel opstapelt..
Marieke, Amsterdam  | 18:45 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij een beetje bagageovergewicht moet je algauw bijbetalen. Ook voor handbagage. Laat dan inderdaad die extreem dikke mensen ook maar extra betalen. Of 2 plaatsn reserveren want je zult er maar naast zitten!
Z. Itgraag, Santpoort  | 18:44 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
HALLO....!!!! Ik weeg slechts 45 kilo...mag ik s.v.p. het teveel betaalde bedrag per ommegaande terug gestort krijgen!? Oi...oi...oi...en de samenleving wordt gestoorder en gestoorder...
Ron, Noorwegen  | 18:44 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gaat iemand die 'minder als gemiddeld' weegt dan ook minder betalen??
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Peter de Graaf, waddinxveen  | 18:44 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat is dan precies overgewicht? Ik train elke dag en ben super fit. Maar ken ook mensen die gewoon dik zijn maar wel op 1 stoel passen. Ze hebben geen bmi'tje normaal, maar zijn ook geen twee meter breed. Waar ligt dan de grens van te dik?
Remco, Alkmaria  | 18:44 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
we zijn tegen discriminatie maar wat lees ik nu? dikkere mensen meer betalen?dan gaan anorexiapatienten zeker voor half geld?wat een onzin allemaal.iedereen gelijk,dat willen we toch?je zal maar dik zijn door een ziekte,mag je daarvoor ook nog betalen. begin maar eens op de scholen,snoep-en drankautomaten weg en daarvoor in de plaats gezonde snacks.
r.koning, sint maarten  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
krijgt het dikke pesoon ook meer ruimte als hij meer moet betalen? dat staat er niet bij. hier onder geschreven ,ik ben lang als ik meer ruimte wil moet ik bijbetalen {eigen keuze niet verplicht}magere of kinderen krijgen die een ticket goedkopen nee. tis gewoon weer een geldtruck niet meer en niet minder de tickets zijn al duur genoeggewoon geld geld geld
hendry, coevorden  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk.....helemaal voor!
Max, Amsterdam  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Op zich kan ik me iets bij voorstellen. Maar wat als mensen ernstig ziek zijn en hierdoor buiten hun schuld vocht vasthouden? En wat bij niet dikke mensen, die langer en heel breed zijn? Is dit te handhaven dan?
Jan Willem, Leiden  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Enne mensen die te licht zijn krijgen korting!!!!! Wat een flauwekul zeg.
Yvette, Zwolle  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoezo, extra heffing, laat ze maar betalen voor 2 stoelen, ik hoef toch niet zo vet persoon op mijn schoot te hebben of in de verdrukking komt te zitten.
sam, zoetermeer  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat mensen die Films kijken en, veel taxfree kopen, en veel drinken ook meer betalen. Dat is ook allemaal ballast. Trouwens, met dikkerds aan boord is het landen een fluitje van een cent, wat dan weer brandstof spaart. Al met al gelul in de ruimte. Niet alle dikkerds vragen erom om obesitas te hebben. Ik zelf vind mensen met van die dreinerige kinderen heel irritant, en zuiperds die de hele vlucht niet bij de bar weg te slaan zijn.
Dikkie Dik, BOLdervaart  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Te dik word je ook door teveel lijnen!! Niet alleen door teveel eten. Obesitas is een ZIEKTE!! Je laat mensen die een zuurstofapparaat moet meenemen vanwege een longziekte toch ook niet extra betalen?of iemand die een rolstoel meeneemt, of een buggy voor zn kind. Misschien moeten ze die stoelen eens een normaler formaat geven ipv van de zit- en beenruimte steeds maar kleiner te maken en zo steeds meer polarisatie tussen passagiers te veroorzaken!!
Kirsch, Hilversum  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens de plaatsjes zijn toch al erg klein. Als je buurman dan ooknog ruimte van jou klein betaalde stoel nodig heeft reist dit niet echt prettig. Dus dan maar twee plaatsen betalencals je op eenstoel niet nomaal past.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Eric, Erp  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En daar gaan we weer, hou toch eens een keer op met dit geouwehoer, dat eeuwige oordelen en veroordelen van en over anderen. Niemand is perfect, over iedereen valt wel iets op of aan te merken, willen we die kant op, hier wordt je onderhand zo moe en doodziek van.
Mevr de Wit, Amersfoort  | 18:43 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je nu lichter cq kleiner bent? ik begrijp het volkomen, maar ook korting als je minder dan.. kg weegt? Maar dan de volgende vraag: waar eindigt het en als je er echt niks aan kan doen? Of je moet een systeem invoeren dat je kan boeken voor 1 stoel, 1,5 stoel...?
Roger, Almere  | 18:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom niet iedereen op de weegschaal voor het inchecken mčt handbagage want sommige mensen zijn er als de kippen bij om handbageruimte te claimen zodat je je eigen handbagage bij je moet houden onder je stoel.
Jan, Nederland  | 18:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Aan de meeste reacties te lezen vinden de meeste mensen het geen pretje om naast een dik persoon te zitten. Ik kan me daar wat bij voorstellen (ondanks dat ik zelf dik ben) Daarin tegen rept het artikel alleen maar over meer betalen ivm brandstof gebruik. Niet over grotere plaatsen. Dus ook al zou ik meer moeten betalen dan een ander. Ik zit nog steeds op het zelfde stoeltje naast jullie!!!!
Dikkertje dap, A'dam  | 18:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mensen met VEEL overgewicht passen ook niet in een Cuore (auto'tje)en kopen dus een grotere, kost dus meer ook qua wegenbelasting waarom dan niet meer betalen mits er een bredere stoel geleverd is op een vlucht??? Ik heb reeds drie keer geweigerd om naast een corpulent heerschap plaats te nemen, dat kan niet en toen moest zijn vrouw zich naast hem wurmen, twee dikkerds op twee zetels, onbeweegbaar tijdens een 7 uur durende vlucht dus je kunt weigeren om er naast plaats te nemen.
Anna, Groningen  | 18:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben het er wel mee eens, het zou alleen niet eerlijk zijn voor mensen die er echt niets aan kunnen doen, mensen die dik van medicatie worden/ schildklier problemen... Maar mensen die schandalig dik zijn doordat ze gewoon erg veel van eten houden, mogen van mij ook meer betalen, zolang het badrag niet schandalig hoog is!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
voetbalvrouw, eindhoven  | 18:42 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er zijn stoelen die breed zijn....in Business en First class....moeten ze die maar boeken....OF de vliegtuig maatschappij moet net zoals voor lange mensen voor extra beenruimte, brede stoelen plaatsen. LANGE mensen moeten ook extra betalen!! En die kunnen er niks aan doen dat ze lang zijn, zoals sommige mensen er ook niets aan kunnen doen dat ze dik zijn vanwege een ziekte.
Ria, Den Haag  | 18:41 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Denk dat men op de luchthaven moet gaan wegen. Passagier met de koffer op een weegschaal. Als dat boven een gemiddelde uitkomt ( die er overigens al zijn ) extra betalen. Deel de ervaring inderdaad helaas dat ik al eens een stoel heb moeten delen met een overmatig dik persoon.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Evert , harderwijk  | 18:40 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moeten ze straks ook meer betalen voor het openbaar vervoer natuurlijk? En krijgen slanke mensen dan korting? Wat een onzin.
AmstervanDam, Amsterdam  | 18:40 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Verder moeten ze ook een hogere wegenbelasting betalen,dat lijkt mij zeer logisch.
p, p  | 18:40 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben 102 kilo en te zwaar, mijn zoon is 100 kilo en eigenlijk onder het gewicht, wat hij mag wegen, wie bepaalt nu wat te zwaar is? Kan natuurlijk niet
jos, alhier  | 18:40 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
 1 |  2 | Volgende

Zoek op bestemming