*

za 25 feb 2012, 06:00 | 62 reacties

We blijven gaan!

door Jos van Noord
We gaan op vakantie, wat er ook gebeurt! Al halveren ze onze pensioenen, steelt de overheid ons héle salaris om ook de banken in de rest van Europa te redden en al weten we niet meer waarvan – maar we gáán.

Jos van Noord Jos van Noord

Met honderden reageerden lezers op mijn vraag van vorige week over crisisbezuinigingen op de vakantie en inderdáád: velen gaan vanwege de recessie wat minder uitbundig op vakantie, maar gaan dóen we. We gaan misschien wat minder vaak, wat korter allicht en zo mogelijk wat dichterbij, we smeren onze eigen broodjes wel op de camping in plaats van naar zo’n duur restaurant te gaan, maar Nederlanders laten zich, crisis of niet, hun vakantie niet afpakken.

Niet gering is het aantal respondenten dat mij opmerkelijk genoeg mailt: ’Hoezo crisis? We lezen er onophoudelijk over in de krant, maar we merken er eigenlijk niet veel van!’ „Ik durf het haast niet te zeggen, maar de crisis raakt ons niet zo erg”, mailt mij Heidi Nijhof.

Ook zijn er flink wat lezers die bij alle economische tegenslagen extra sparen en hun vakantiegeld eens een jaartje opzij leggen voor het geval er inderdaad nog moeilijker tijden aanbreken. Zij blijven niet thuis omdat het geld op zou zijn, maar omdat zij zelf kiezen voor deze preventieve crisismaatregel. Voorzichtigheid. Zo schreef Pieter Loeff mij: „Wij gaan met de vier kinderen dit jaar eens niet op vakantie om te zorgen dat er wat geld overblijft voor een eventuele lastige periode.”

Kan minister De Jager nog wat leren! Al vele jaren geeft de regering méér uit dan ze ons uit de zakken durfde rollen. De tering naar de nering. Zorg voor een buffertje, maar probeer deze grootmoederswijsheid er bij de politiek eens in te krijgen! „Met een zwembadje in de tuin vermaken de kinderen zich evengoed”, schreef Pieter mij nog. „Gezelligheid maak je tenslotte zelf!”

Veel gejammer over de brandstofprijzen, vooral van Nederlanders met luxe campers. Maar laten we wélwezen: op één of andere manier moet van uw vakantiegeld, na belastingen, toch ook de andere helft bij onze armlastige overheid terecht komen! „Wat doe je er aan? Niks, nada, niente”, mailt Teun Klinkenberg, die kennelijk veel door Zuid-Europa campert.

Een ander mailt mij helemaal geen zin meer te hebben in vakantie vanwege de vele ’blérende blagen, beschonken ouders en jengelende jongeren’. Iedereen zijn eigen ontevredenheid.

Als de Grieken zo doorgaan, voorspel ik een klassiek drama voor hun vakantie-industrie. De heer P. C. Hooymans heeft per ongeluk voor Zakynthos geboekt, maar twijfelt nu ’gezien de vijandigheid van de Grieken richting hun geldschieters’. Ook anderen hebben hun buik vol van de stakende Grieken. Peter Peters, bijvoorbeeld, mailde mij: „Wij hielden de afgelopen vijftien jaar vakantie in Griekenland, maar daar willen we niet meer heen. De Grieken zien óns als de oorzaak van hún bedrog! Wij zijn verplicht om te helpen en ze vertellen je lachend dat we er niets van terug krijgen.”

Tragedie is óók een Grieks woord, net als chaos.

Veel lezers mailen mij dat het dit jaar geen dure reis wordt, maar kamperen met de kids. Hopelijk pakt het weer een beetje aardig uit. Frankrijk is bij velen favoriet, al hekelen even zo velen de Franse arrogantie. Duitsland rukt op. Lezers roemen de dienstverlening en prijs-kwaliteitverhouding bij onze oosterburen.

Voor budget-senioren heeft Wim Backhuis een tip: een camping voor 6,62 euro per dag, all-in. Het is de groene camping aan de Baai van Roses, in Catalonië, net over de Frans-Spaanse grens en whgbackhuis@hotmail.com stuurt geïnteresseerden graag alle details.

„Wij gaan gewoon op vakantie”, mailt mij Marloes de Klerk. Een pak van mijn hart. „Stedentripjes, een paar weken kamperen in Europa met een tentje, zelf koken, het hoeft echt niet zo duur te zijn. Vakantie is voor mij ’n éérste levensbehoefte. Dan maar geen flatscreen, geen i-pad…”

„Door dure schoolgaande kinderen kunnen wij niet op vakantie”, mailt Joke Bottelier. „Bovendien nét een nieuwe cv-ketel moeten aanschaffen, ook veel geld in de tuin gestoken en nu weet ik niet meer hoe ik het rond moet breien. En dan verdienen mijn man en ik niet eens slecht. Volgend jaar kijken we wel verder!”

„Wij hebben gespaard voor onze vakantie”, mailt F. Meinesz. „Er wordt teveel geklaagd. Niet alles maar willen hebben, de meeste mensen zijn de dief van hun eigen portemonnee.”

jvnoord@telegraaf.nl

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Het EK-abonnement, 6 weken € 20,-!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Heerlijk 2 a 3 keer per jaar op vakantie. Maar ja heb ook geen kinderen. Kwestie van keuzes maken·
tja, Dordrecht  | 18:00 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
we gaan dis noot halen we geld van de vvd die heeft zat net als vroeger en wy maar armoede lyden door hun en zy maar zakken vullen weg er mee
e e ms , nye veen  | 11:37 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je gewoon werkt kan je ook gewoon op vakantie, maar veel mensen willen 1e klas naar de andere kant van de wereld. Mensen die klagen dat ze niet genoeg geld hebben: wees niet jalours en doe er wat aan !
C, Rotterdam  | 09:53 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb geld zat...we hebben goede banen en ja ik loop te schelden op alles wat duurder word...op vakantie gaan...kan ik makkelijk...maar ik doe het niet ..uit nijd...heb een grote tuin met zwembad en zwembad verwarming...daar maak ik wel gebruik van in de zomer...is goedkoper dan me geld te besteden in die landen die het al het slecht hebben en nog subsidie krijgen van mijn belasting geld...dan ga ik niet nogmaals mijn verdiende geld daar uit geven...dat doe ik hier dan wel!
ikke, utrecht  | 20:09 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
vakantiegeld bruto: ¤ 2500, netto ¤ 1250 (de helft belasting) van die ¤ 1250 gaat ¤ 750 gemeentebelasting af oa milieu- afval- riool- precariorechten honden- en kattenbelasting, ja echt je moet hier ook voor poes betalen wat zeer streng gecontroleerd wordt!! de boetes voor illegale katten zijn ook niet misselijk... blijft over 1/5 = ¤ 500
albert, hilversum  | 08:18 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
je gaat uiteraard op vakantie, liefst naar het buitenland omdat nederland nauwelijks wat te bieden heb wat betreft mooi warm weer of mooi bergachtig omgeving en daar ga je voor.het hoef allemaal niet zo duur te kosten als je op de aanbiedingen let.als je na een poos uit buitenland nederland binnenrijdt schrik je van al het grijze beton,grijze wolken en grote files.
marja v., k  | 20:59 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb momenteel 3 banen: 2x loondienst en een eigen bedrijf. Kost me 60-80 uur per week. Daarmee verdien ik vrijheid en geld. Wie niet gaat omdat er 'geen geld' voor is: misschien moet je je klaagenergie steken in aanpakken. Lekker makkelijk om op de regering te mopperen, maar een betere wereld begint bij jezelf. Ik ben ruim 50, gezond maar fysiek gehandicapt en heb geen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Het kan, als je maar WILT! Dus niet zeiken maar aanpakken!
tj. leistra, leeuwarden  | 19:24 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja kids kosten geld , vooral als ze puber zijn maar dat de meeste mensen niets of weinig van de crisis merken klopt. Als je ambtenaar of werknemer bent in een minder aan de markt gekoppeld bedrijf, heb je niets te duchten. Niet in goede maar ook niet in slechte tijden. Dan is vakantie vieren zoals men gewent is ook geen probleem. Vakantie vieren kan overigens met elk budget als je er voor open staat.
Piet de Prater, Hoofddorp  | 19:03 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij zijn in spanje minder kwijt dan een vakantie in ned. Benzine niet te betalen, overal toeristenbel. en dure huren voor de vakantiehuisjes. Lang leven het buitenland.
4 pers(nog even en dan naar cran c), aalsmeer  | 18:47 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Denk het ook wel..want de suiker is 39 euro cent duurder geworden.Zie niks in de kranten???/Totaal al 50 euro cent in 6 maanden...braad worst ook duurder,,hier,,,leven rechts met die ex blonde vvd
storm, utrecht  | 18:27 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk blijven we gaan, we moeten wel! Niet alleen zijn onze inkomsten afgenomen; ook de prijzen voor levensonderhoud in NL zijn belangrijk gestegen. Door nu vaste kosten zoals voor energie te beperken en elders wat goedkoper in te kopen kunnen we toch hier en daar prettig overleven!
anton geritsen, apeldoorn  | 18:20 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou wij gaan niet op vakantie! Ik ben ontslagen dus we sparen het geld liever voor een buffer, het zal nog hard nodig zijn aangezien we straks nog eens een paar miljard moeten gaan bezuinigen....
Mike, Nederlander  | 18:19 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Forget it! Mij maak je de kop niet gek. Ik blijf lekker thuis. Ik doe niet mee aan die waanzin en voel mij er heel gelukkig mee.
Henk, Raalte  | 18:00 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik woon al 12 jaar in Frankrijk en ken geen arrogante Fransen. Wel arrogante Parijzenaars en onbeschofte Nederlanders, die denken dat de ober een slaafje is en de caissière een onbenul, die je niet gedag hoeft te zeggen, noch te bedanken als ze iets voor je doet. Maar gelukkig zijn de meeste Nederlanders wel beschaafd
J.Meijer, Frankrijk  | 17:59 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wij kunnen voor het 8e achtereenvolgende jaar niet met vakantie, ook niet in Nederland. We gaan dus vaker naar de Bieb, kijken TV , barbecuen in de tuin, gaan op de fiets naar het bos en misschien 1 x naar de bios. Mijn ex en vader van mijn gehandicapte zoon gaat meerdere keren per jaar naar het (verre) buitenland. Hij wel. Eerlijk na huwelijk 16 jaar en bij hem in het bedrijf gewerkt te hebben ook baan kwijt na scheiding?? Ga er maar aanstaan op je 55ste. Wil best werken, maar niemand wil je, te oud, te duur.
alleenstaande moeder, Ede  | 17:25 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
vanuit je eigen huis nadat je een lekkere kop koffie hebt gehad ga je met broodjes en thermosfles koffie en bekers in de fietstas de hort op.neem een handdoek mee en je badpak en zie maar waar je uitkomt.neem je ns-kortingskaart mee.
jannie, hof van twente  | 17:10 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Met één ding prijs ik m'n vrouw en mezelf gelukkig nu we 60 zijn: wij zijn vrij! Eeuwig vakantie wanneer we maar ook willen. Misschien wat té veel van het goede. Maar wij zijn dolblij met het idee dat we elke dag kunnen gaan en staan waar we willen. Wat een rust!
Herman, Enkhuizen  | 17:05 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gewoon lekker naar Duitsland gaan, heerlijk kamperen op Camping aller leine tal, en het is nog een betaalbaar vakantieland ook.
linda, Kampeerland  | 15:54 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, want je leeft maar 1 keer !!! Je kunt alles zo duur maken als je 't zelf wilt.. En als je je leven geleefd hebt, wil je er toch ook graag op terugkijken vol met leuke herinneringen ? en die maak je door er lekker op uit te gaan, ver weg of in eigen land, in een duur hotel of in een klein tentje, of gewoon dagjes weg met de fiets? 't maakt niet uit, als je maar zoveel als mogelijk, plezier maakt in je leven, daar gaat 't om...
Elly, Almere  | 15:26 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
30 jaar lang is nederland luilekkerland geweest iedere gelukzoeker kreeg een huis en een uitkering,en ons kabinet gooit al jaren ons zuur verdiende belastinggeld met bakken over de balk.de banken sluiten vage verzekeringen af en jan met de pet mag dit weer oplossen door telkens uit geknepen te worden.terwijl vanaf de jaren 1980 onze lonen 3x bevroren zijn geweest en de hoge piefjes kregen gewoon 17% of meer per jaar een loonsverhoging.als ze eerlijk zijn mogen de arbeiders wel 35% loonsverhoging krijgen
t.nijhof, zutphen  | 15:14 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga eens fietsen in je eigen buurt! Je vraagt onderweg eens rond (alsof je een toerist bent) wat er voor bezienswaardigheden te bekijken zijn en je zult nog versteld staan!!! Nadien ga je met je fietsvrienden lekker in je tuin(tje) zitten met een hapje en een drankje en dan vraag je je af waarom je altijd naar de Costa enz. moest!!! (Ben je al wel eens in je plaatselijk museum geweest?)
Hannah, Aalten  | 14:40 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk hebben mensen minder geld in hun portemonnee dan voorheen. Echter juist in tijden van crisis is het heel belangrijk om als tegenhanger ook ontspanning te zoeken. De boekingen gaan dan ook gewoon door!
Mallorca / Petra v.d. Hoeven, B & B / Guesthouse Dulce Vida  | 14:40 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik dacht het niet. Ons huis koop of huur wonen is onze eerste primaire levensbehoefte en verantwoordelijkheid voor vrouw en kinderen. Ik moet er niet aan denken dat ik m´n huis uit moet vanwege de dure vakanties waardoor wellicht duizenden euro´s tekort op mijn rekening komt te staan geld wat ik beter kan gebruiken om mijn hypotheek of huur, gas water licht en eten alsmede de studies van mijn kinderen te kunnen betalen. Waarom pas hierover gaan nadenken als je in de shit komt, je baan (dreigt) kwijt te raken.
Ruth Jacobus, Zwolle  | 14:11 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kom naar Marbella, huur een appartement en kom lekker naar de zon na die baggerwinter in NL. Een superwinter hier gehad met lentetemperaturen van wel 22 graden. Misschien tot ziens!
Robert van der Aar, Marbella  | 14:06 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Logisch. Als je in Nederland woont met zijn drukte, lawaai, verhuftering,nat klimaat dan wil je weg. Liefst zo vaak mogelijk. Wat een verschil als je , zoals wij, al tien jaar geleden vertrokken bent naar Zuid Frankrijk en nu wonen in alle rust, lieve en beschaafde mensen om je heen, geen files en veel zon. Wij gaan niet meer op vakantie , alleen lekker wandelen in de bergen om ons heen of naar zee voor een dagje. Sterkte lieve mensen in Holland. Blijf op vakantie gaan!!
Josephien, Aude  | 13:12 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zolang de gemeenteinstellingen en regering het geld over de balk blijven gooien, met 3 bruggen bouwen van 39 miljoen euro over een sloot, en onderhoud van 5 miljoen in 3 jaar dan hebben ze geen enkele verantwoording of enig besef van bezuinigen, en zij gaan gewoon op vakantie, en de gewone man moet dan niet meer op vakantie hoezo niet
bert, eindhoven  | 12:24 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mogen we! We werken daar het hele jaar erg hard voor en gaan maar 1x. Wij gaan niet iedere week naar een restaurant, bios, cafe, kopen geen dure merk kleding. NL is al een land geworden voor alleen de rijke en zouden ze ons dit ook al onthouden. Nu we nog kunnen, wil ik graag 2 weken lekker naar de zon. We sparen daar voor en gaan zuinig met ons geld om.En als het aan mij lag, zou ik hier niet meer terug komen. Want NL maakt mij ongelukkig.
Midden, Nederland  | 12:17 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja, net als in de UK. Lage lonen, veel overwerken en maximaal 2 weken aaneengesloten vrij. Dagje wallen kan nog net, maar een vakantie in het buitenland is niet eens weggelegd voor hen. Onbetaalbaar, maar goed voor protectionisme en nationalisme. Tgaat goed in NL. Er kan nog veel meer stuk.
Fred, Horden (uk)  | 12:08 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik niet meer vieze oude uitgeleefde hotels en appartementen waar je de hoofdprijs voor betaald.
Vels, Apeldoorn  | 12:08 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nederland probeert z'n bevolking echt tot de laatste druppel uit te zuigen. Ik vlieg vanuit Belgie en ga altijd buiten Europa op reis. Ik zorg dat ik mijn geld opmaak ipv dat ik belasting over mijn spaargeld moet betalen. In Amerika betaal je maar de helft voor 'n liter benzine, daar geef ik mijn geld dus liever uit dan hier waar de belastingdienst de allergrootste criminele organisatie is.
Sandra P., Breda  | 12:06 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je geld kun je het best zo snel mogelijk opmaken. Als je spaart wordt je daarvoor via de belasting gestraft. Je bent het dan ook kwijt en hebt er dan zelf geen plezier van gehad.
jan, amsterdam  | 11:55 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Super dat is pas een instelling. En voor de Nederlanders met ballen, ongeacht de leeftijd want dat is een smoes, vertrek gewoon, je blijft de eerste jaren wel last houden van het NL gegraai want je bent hun bezit maar je zal zien in een ander land mag je nog leven en niet alleen bestaan. Nederland is overgegeven aan de duivel en rechts kan hier niet veel meer aan doen het einde is in zicht. Je kan met de aanstormende oorlog beter in Duitsland of Frankrijk zitten dan in laf "buitenland NL"
paspoort, ingeleverd  | 11:49 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sinds 2007 niet meer weggeweest, en nu helemaal niet meer "sinds dec 2011 in de ww" eigen huis zal wel in de verkoop moeten, ben te oud voor een andere baan. Maar wonen zeer landelijk dus gaan hier wel ons vertier zoeken. Maar zolang men met vakantie gaat en men een nieuwe auto kan kopen, gaan de bezuinigingen keihard door, want men laat zich goed in de kaart kijken.
Beer, Groningen  | 11:48 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Van mijn partime baantje (3 dagen) reserveer ik altijd geld voor de vakantie en de auto. Ga dan ook altijd 2x per jaar op vakantie, liefst all in. Niks eigen huis, maar 3 hoog in een flat. Gelukkig mag je nog zelf kiezen waar je je geld aan uitgeeft.
Joekel, Amsterdam  | 11:34 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat dat betreft geeft de regering toch een goed voorbeeld...ook al stijgt het aantal klanten v/d voedselbank,toch kopen we een JSF,ook al valt een land om,toch storten we miljarden erin,tegen beter weten.De begroting komt 18 miljard tekort,toch blijf ik 4 jaar wachtgeld (70% balkenendenorm)uitbetalen aan lui die 1 week in de kamer zitten enz. enz.Crisis? De economie groeit niet,that's all.Maar toch blijf ik mensen wijs maken dat het slecht gaat.Dure benzine?Dure olieprijs en echt niet mijn accijns daarop......
Biker, Amsterdam  | 11:25 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga niet meer, er lopen hier zoveel nationaliteiten rond, ik denk elke dag dat ik in het buitenland op vakantie ben. Fijne reis toegewenst.
Hans Omo, Waspik  | 11:24 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je moet toch wat. Wat moeten de buren anders wel denken, dat het minder met je gaat? No way....dan maar schulden.
Bakkre, Groningen  | 11:15 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ook ik ga, maar vraag meteen en uitkering aan!
Franka, kale kip  | 11:13 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik wou dat ik nog 20 jaar was, dan vertrok ik met een rotgang uit dit zielige hebberige land!!!! zolang wij kaal geplukt worden zal de economie nooit voor vooruitgang boeken.
ando, thuis  | 11:09 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ach ik gebruik mijn spaargeld om er eens tussen uit te gaan voordat het niks meer waard is .
tim, how  | 11:05 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk blijven we gaan. Als Nederland straks failliet is komt Griekenland ons wel helpen.
jan, 010  | 10:56 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 10:55 | 25.02.12
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Heb al jaren sinds de"nullijn"bestaat al geen vakantie meer gehad.Ja, een bezoekje aan de kinderen die in het buitenland wonen.En dat soupeerd het merendeel van je spaarcentjes op.Want je wilt tenslotte ook je kleinkinderen groter zien worden.Maar echt vakantie waarbij alles voor je geregeld wordt,en je lekker niets hoeft te doen als lekker lui zijn en genieten,is er voor mij niet bij.Want als je op visite bent is er altijd wel een achterstallig klusje dat opa wel even oplost!Niks mis mee trouwens,doe t graag.Maar!
Opa Jan, Achterhoek  | 10:55 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou ik dus niet!! Ik ga mij niet in de schulden steken om zo nodig met vakantie te gaan. We hebben een mooi huis met grote tuin op het zuidwesten en we zitten vlakbij de zee en de bossen. Misschien dat een dagtochtje naar Terschelling erin zit dit jaar anders gaan we wel naar het strand dichterbij huis. En omdat er nog zoveel mensen gewoon met vakantie gaan denkt de regering dat er nog genoeg te halen valt bij ons hard werkende burgers. En een dagje pretpark is al veel te duur.
Een hardwerkende alleenstaande moeder, Hoorn  | 10:53 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vakantiegevoel maak je zelf, al dat zure gemopper is echt iets voor Hollanders. Wij genieten ondertussen van Catalonie.
J, BCN  | 10:47 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sinds de invoering van de nieuwe ziekenfondswet betaal ik voor mijn gezin 450 euro inclusief aanvullende verzekering per maand en dan omen de eigen bijdragen er nog bij. Voor 2004 betaalde ik 45 euro per maand. Ik ga dus al 7 jaar niet meer op vakantie. In Nederland is het "overleven" in plaats van leven.
Kaal, Geplukt  | 10:41 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn echtgenote en ik zijn vorig jaar drie maal op geweest. Als het even kan doen we dat dit jaar weer. Zullen dan wel iets goedkopere vakanties worden...
H.v.M., Rotterdam  | 10:36 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Misschien is het een oplossing dat de nederlandse overheid ter compensatie van de miljarden die het al aan griekenland heeft geschonken een leuk grieks eiland overneemt om daar haar hard werkende burgers van een welverdiende vakantie te laten genieten en dat gratis met nog wat vakantiegeld de Antillen is een leuk alternatief.
Q, Q  | 10:33 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is beter om te gaan en nooit weer terug te keren.
Jack Coroa, Amsterdam  | 10:25 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat is er mis met kamperen en je eigen brood klaarmaken? Wij doen dit al jaren en tot volle tevredenheid van het hele gezin. We beginnen altijd in Nederland en als het slecht weer is, zakken we af naar het zuiden. Dat is het grote voordeel van een niet tot op de minuut geplande vakantie, je kunt gaan en staan waar je wilt. Bovendien is het redelijk goedkoop vakantie houden, dus we kunnen ook altijd lang weg en meerdere keren per jaar ook nog.
Nederlander, Ergenshuizen  | 10:24 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
je kunt net als ik gaan verhuizen.ik woon in een dorp met 500 inwoners bij het thuringerwoud,zo mooi,dat ik niet meer met vakantie hoef of wil.
gerard, homberg/efze  | 10:23 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoezo we? Hoe komt Jos erbij, we gaan op vakantie wat er ook gebeurt? Ik hou niet van vakantie, ik wil niet met vakantie en bij mij hoef niets te gebeuren! Wat we, blijven gaan?
O.K. , Midden   | 10:15 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit jaar geen vakantie voor ons. Niet omdat we arm zijn, maar omdat we een huis gaan kopen en er een kleine aankomt. Dan blijven ersowieso erg weinig vakantiedagen over en het geld is dan ook ver op. Hopelijk wordt het een heerlijke lente en nazomer. Heb nu al zin in een bbq in eigen tuin.
Marleen, Dordrecht  | 09:56 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zeker we werken het hele jaar keihard, ook al zijn het kleine uitstapjes, we gaan. En je kunt het zelf zo gezellig en duur maken als je zelf wilt. Je moet het zo bekijken, je geeft het hele jaar ook geld uit aan flauwekul, laten we d'r maar van op vakantie gaan.
T. de Graaf, Den bosch  | 09:50 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee. Hier is het inkomen al bijna 3 jaar lang 60% mninder dan in 2008. WIJ hebben WEL klappen gekregen van de crisis - baanverlies en 3 maanden WW, daarna NIETS want er was nog 1 inkomen. En op je 50e nieuw werk vinden? Heel erg moeilijk.
50, wil werken  | 09:45 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat de overheid steelt is duidelijk. Hun eigen pensioenfonds heeft het minst te lijden en in principe betalen alle burgers in Nederland het gelach voor ze.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Ronald, Tilburg  | 09:43 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dit geld voor de mensen die nog werk hebben en niet voor de nederlandse werkelozen, het is toch fijn dat deze colum schrijver nog veel geld in de samenleving ziet, dan kan hij de overheid een beetje stimuleren om nog meer te stelenvan de werkeloze arbeiders want die kunnen wel naar de voedselbank en op vakantie kunnen ze toch al niet dus neem ze ook het vakantie geld maar af, want dat moet ook in die bodemloze put die overheid heet.
joep nicolaije, alphen aan den rijn  | 09:38 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij werken met twee hebben geen kinderen en gaan dit jaar lekker op vakantie. Sparen doen we niet veel, we leven nu en wat we sparen neemt de belating weer een gedeelte van in. Hebben wat geld achter de handen voor het geval dat bv wasmachine tv of wat dan ook stuk gaat. Ons pensioen hebben we beide afgekocht en storten iedere maand ¤150,00 op een gesloten spaarrekening die vrijkomt als we 60 zijn dan is ook onze hypotheek afgelost mochten we die leeftijd halen!
Sonja, Noorden  | 09:37 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nou wij kunnen in iedergeval niet en dat is al 4 jaar zo. geen geld. veel te duur. dus blijven we thuis.
ben het zat, amsterdam  | 09:36 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De vergrijzing draagt ertoe bij dat we veel flexibeler op vakantie kunnen gaan. Zo gaan veel ouderen tegenwoordig al eind april/begin mei op vakantie of sluiten ze de rijen aan het einde van het vakantieseizoen. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor landen als Tsjechie of Slowakije. Hier geniet met nog van echter rust en ongerepte natuur. En voor de prijs hoeft men het niet te laten. Een verblijf van 3 weken daar kost net zoveel als 1 week in de traditionele vakantielanden. Wees wijs, kies voor Tsjechie!
Johnnyboy, Berkhout  | 09:29 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben elke dag weer dankbaar dat ik mijn leven niet door hormonen heb laten bepalen en dat ik dus geen dure kinderen heb genomen. Hierdoor kan ik, nu het wat slechter gaat op financieel gebied, toch van mijn geliefde vakanties blijven genieten. En... buiten het drukke/dure hoogseizoen!
Nancy, Maastricht  | 08:33 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga in mei met een vriendin naar Aruba en ben nu bezig om een reis te boeken naar Zweinstein (school van Harry Potter) in Engeland waar zoonlief en ik allebei grote fan van zijn. Ik eet normaal, hoef niet te bezuinigen, heb geen schulden. Alleen een hypotheek maar symbolisch gesproken tot de middel en niet tot de lippen waar we ook ieder jaar aan aflossen. Daardoor krijgen we ook ieder jaar meer bestedingsruimte. Toch staat er een X bedrag op de spaarrekening voor onvoorziene uitgaven.
Knagertje, Amstelveen  | 08:29 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

Zoek op bestemming