• Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Vliegtickets
  • Specials
    • Corendon
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 06 dec 2012, 09:21 | 11 reacties

EasyJet-set

Boemelen door Europa? Wie behelpt zich internationaal nog met de trein? En? Mail mij!

Nu NS en de Belgische spoorwegen de comfortabele Benelux-trein domweg schrappen om ons met alle geweld die veel te dure Fyra in te jagen, vraag ik mij af of reizigers zich daarbij neerleggen.

De halve Randstad kan sowieso niet met die luxe Fyra mee, want die komt niet in Den Haag. De tweede werkstad van de Verenigde Naties is door de opheffing van de Benelux-trein de énige Europese regeringsstad zonder internationale treinverbinding.

Het is met die Fyra al net zo´n belabberde vertoning als met de Thalys. Woon je in Zoetermeer, Den Haag of Leiden, dan moet je eerst naar die bouwput van Rotterdam-CS. Daar zeulend met je koffer over zo´n provisorische knutseltrap naar het perron. Amateuristisch knoeiwerk!

De bedoeling van dat hele hogesnelheidsparcours was om ons de internationale trein in te krijgen. Maar de trein blijft onhandig, onzeker en vooral onbillijk: schreeuwend duur.

Geen wonder dat vliegtuigen het in Europa op alle fronten winnen. Transavia, Ryanair, Corendon, Wizzair,  Vueling, EasyJet, van de week nog: een enkeltje van Barcelona naar Eindhoven, voor 39 euro. Voor dat geld haal ik met die Fyra of de Thalys niet eens de grens!

Niks kortingkaart: een Antwerpse die in Amsterdam werkt, rekende de Belgische krant De Standaard van de week voor met de Fyra ruim 600 euro per maand duurder uit te zijn.

Wat was er mis met de Benelux-trein? Nog niet duur genoeg! Zelf reisde ik er wel eens mee naar Charleroi, om een goedkope vliegreis te beginnen met een enkel treinkaartje dat vaak al twee keer zo duur was dan het vliegretour!

Ziet u nog toekomst voor het spoor? Of pakt u naar Belgie en Frankrijk toch maar liever de auto?

Mail mij uw internationale trein-ervaringen, liefst vandaag nog, naar checkpoint@telegraaf.nl

 

 

 

 

 

 

 


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
11-12-2012, 18:44
King Richard (gast)
Naar Parijs en Berlijn is makkelijk met de trein, verder niet zo heel veel ervaring met treinen in Europa (al was de alpen-expres wel leuk) Verder is het prima reizen met de trein in Azie (vooral China) en Afrika.
  • 0
  • 0
11-12-2012, 11:00
B NH (gast)
De trein brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet naartoe moet, op een tijdstip dat het jou niet uitkomt. Als je dan ook nog eens veel te dure kaartjes moet kopen is rijden met een eigen auto of huurauto goedkoper, sneller en makkelijker.
  • 0
  • 0
07-12-2012, 20:10
Jos2 (gast)
NS is zich zowel in het binnenland als naar het buitenland in hoog tempo uit de markt aan het prijzen. De trein is voor grote burgers domweg niet meer betaalbaar.
  • 0
  • 0
06-12-2012, 16:23
-thijs 93 jaar (gast)
voel me niet meer veilig in de trein en ben al 2 keer in elkaar gemept om niks.
  • 0
  • 0
06-12-2012, 14:00
-BvS (gast)
Er was een vrouw met veel, heel veel vrienden in de aannemerswereld die echt deze onzinnige treinlijnen wilden. Ze werkt nu in Brussel als eu commissaris. Dat waren en zijn de mensen die ons de fabels vertellen dat bij privatisering alles beter wordt. Alles duurder en slechtere sevice bedoelde Kroesje waarschijnlijk.Aan die muts deze ellende te danken.
  • 0
  • 0
06-12-2012, 13:27
-Leo (gast)
Hoezo voor 39 euro de grens niet halen met de Thalys; net geboekt voor 5 maart, 1e Thalys af Schiphol en laatste Thalys terug vanaf Paris Nord. Totale reiskosten voor een dagje op en neer naar Parijs 60 euro!
  • 0
  • 0
09-12-2012, 18:41
Mariska86 (gast)
Dus.. Haal je het niet om voor 39euro of minder de grens over te komen. Jos van Noord bedoelt dat je met bijv. Ryanair of Wizzair wél voor dit bedrag in een ander land komt.. Even betreffende het artikel; ik vind dat Jos gelijk heeft. Te gek voor woorden dat de gewone Benelux trein eraf is gehaald..
  • 0
  • 0
06-12-2012, 13:10
-Martijn Rosdorff (gast)
Ik woon en werk afwisselend in Engeland en Nederland. Vrijwel wekelijks reis ik heen en weer. Met Easyjet, (gemiddelde prijs 30 euro, 3 uur uit en thuis), British Airways (50 Euro) of, als alles vol zit, met de Ferry: 30 Euro, maar wel een uur of 8 onderweg. Nooit neem ik de trein (220 Euro), waarom zou ik?
  • 0
  • 0
afbeelding van Hans Z.H.
06-12-2012, 12:48
Ik neem in Europa voor alles wat onder de grens midden Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland ligt het vliegtuig en huur ter plaatse een auto. Altijd goedkoper dan zelf te rijden en dure brandstof en tol te betalen. Daarnaast maakt de eigen auto weer minder kilometers waardoor deze weer langer mee kan en minder snel onderhoud nodig heeft. De trein? een paar keer naar de tarieven gekeken voor Parijs. Het vliegtuig heeft het weer gewonnen. En dan nog wel gewoon met KLM.
  • 0
  • 0
06-12-2012, 11:55
I. Bernaers (gast)
Ga regelmatig naar vrienden in Antwerpen en altijd met de auto, behalve dat dat goedkoper is bespaart het ook heel veel tijd. Kan ik onderweg stoppen wanneer ik wel en de wc's bij benzinepompen zijn tegenwoordig veel schoner dan die in de trein. Laatst wel met de TGV naar Avignon geweest. Eerst met de auto naar Antwerpen en vandaar met de trein naar Brussel om de TGV te pakken.
  • 0
  • 0
06-12-2012, 10:48
-anna (gast)
als je vanuit Eindhoven met de trein naar Zaventem moet ben je uren onderweg, vertrekt het vliegtuig om 6 uur 'smorgens dan zit je op het vliegveld van ll uur tot 6 uur in de morgen te wachten ... Via Venlo naar D'dorf precies zo .. om 9 uur houdt alles bij de grens op, dat heet ééééé'Europa
  • 0
  • 0