• Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Vliegtickets
  • Specials
    • Jan Doets
    • Reizen Glossy
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Cathay Pacific
wo 12 dec 2012, 10:07 | 27 reacties

Geen glimlach meer van stewardessen Cathay Pacific

Passagiers van Cathay Pacific moeten in februari niet raar opkijken als hun hapje en drankje niet wordt geserveerd. Ook moeten de reizigers niet rekenen op de vertrouwde glimlach van stewards en stewardessen.

Het cabinepersoneel is boos op Cathay vanwege een - in hun ogen - te laag loonaanbod, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.

De luchtvaartmaatschappij uit Hongkong wil voor 2013 niet verder gaan dan een loonsverhoging van twee procent. Het cabinepersoneel eist een stijging van vijf procent, net als in 2012.

Een conflict tussen personeel en werkgever over geen of te weinig salarisverhoging is, ook in de luchtvaart, een bekend fenomeen. De vakbond van het cabinepersoneel van Cathay geeft er wel een opvallende draai aan.

Geen pinda's!

Volgens vakbondsleider Tsang Kwok-fung krijgen passagiers mogelijk te maken met een uitgeklede dienstverlening. "We willen niet dat vluchten worden geannuleerd, maar het kan zijn dat we wel voor kleine vertragingen gaan zorgen. Ook overwegen we om aan boord geen vijfsterren product aan te bieden."

Ook kan de actie er volgens Tsang kan in de praktijk op neerkomen dat reizigers hun pinda's en alcoholische versnapering moeten missen, of misschien zelfs de hele maaltijd.

Bovendien houdt het personeel mogelijk de glimlach op zak. Het cabinepersoneel heeft zich in een stemming achter een staking geschaard. Die zal op zijn vroegst pas plaatsvinden in februari, als het Chinese nieuwjaar wordt gevierd.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
14-12-2012, 05:37
Monapoly (gast)
In hun goede tijden vond ik Cathay verschrikkelijk laat staan wat het binnenkort gaat worden.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 16:32
Hendrik2 (gast)
@William McCoy (gast): Ik weet waar ik over praat, ik vlieg af en toe ook (KLM, Cathay, emirates, Air Asia, British airways) en vind het personeel van de KLM niet slecht, maar wat vriendelijker mag gerust!
  • 0
  • 0
12-12-2012, 15:12
William McCoy (gast)
karbauwen chagerijnige stewardessen in dienst dat is standaard waarschijnlijk een van de sollicitatie vereisten (Freek) Hou toch eens op met die domme bemerkingen over de KLM stewardessen ik vlieg lange afstand vluchten zeker een keer of 10 per jaar met veel verschillende maatschappijen KLM Stewardessen zijn zoals ze overal zijn,nee geen Miss worlds maar gewoon normale vrouwen niks mis mee, ben jij getrouwd met zo eentje Miss World? Dan ligt jou standaard waarschijnlijk hoger dan die van mij.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 15:11
boflyto123 (gast)
Als ze een probleem hebben met de werkgever moeten ze dat met Cathay uitvechten. Daar heeft de passagier helemaal niets mee te maken. Die betaalt een berg geld voor een vlucht met verzorging en heeft daar dan ook volledig recht op of geven ze misschien een korting op de tickets van 20 %?
  • 0
  • 0
12-12-2012, 14:22
Gurk (gast)
Krijgt de reiziger dan ook een goedkoper ticket vanwege het ontbreken van de maaltijden en de versnaperingen? Trouwens, waarom moet een loongschil uitgevochten worden over de ruggen van de passagiers. Ga zo door en het aantal Cathay-passagiers zal aanmerkelijk dalen.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 14:12
blue (gast)
Zelfs als ze 75% minder dienstverlening en vriendelijkheid geven, geven ze nog steeds het driedubbele van de KLM.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 20:26
nixo (gast)
Nou @Bleu, zou zeggen vertel is? Als ik intercontinentaal met KLM vlieg kom ik niets tekort. Leuk praatje af en toe wat ook ergens over kan gaan ipv een ja knikkend Aziatisch meisje. Altijd snacks en drinken in de keuken om zo te pakken. Hoe doen ze dat bij Cathay dan?
  • 0
  • 0
12-12-2012, 14:11
Renate (gast)
Ik zou er mee blijven vliegen, die 8 pinda's in een zakje die ga ik niet missen en ik kan ook wel zelf naar de pantry lopen om wat eten op te halen/vragen. Het blijft de maatschappij met een goede service.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 13:31
Eveline (gast)
Zelfs al proberen ze het: dan nog zullen de stewardessen van Cathay 100% meer gastvrouw zijn dan hun gefrustreerde en met een spraakgebrek sprekende hollandse collega's. Ze verdienen met hun vakmanschap en dienstverlening een hoog salaris. Zet onze stewardessen maar weg met minimumloon.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 13:03
Hendrik2 (gast)
Goede service (normaal gesproken) van Cathay Pacific! Vriendelijke personeel, beter dan de zure gezichten van het KLM personeel. Hoop niet dat ze geen maaltijden aan de gebruikers geven op lange vluchten. Dat kan je niet maken.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:56
Henk H (gast)
Het is dezelfde laffe tactiek als de NS al jaren doet. Staken en zo veel mogelijk de reiziger pesten. Een misselijk en laffe streek van het personeel. Je mag wel de volle prijs betalen. Mijn advies aan Cathay Pacific, de eerste stewardess die jullie klanten benadeelt, er per direct uit trappen. Er zijn mensen genoeg die graag voor dat salaris willen werken met een smile.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:56
manuelle (gast)
Konden ze dan lachen ?
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:55
Jan Boelen (gast)
Dan is er geen verschil meer tussen Cathay Pacific en Ryan Air! :)
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:54
Leo (gast)
Het gaat altijd over loon! Maar in dit geval kan ik sympathie opbrengen. Ik heb met veel maatschappijen gevlogen, maar het prettigste met Cathay. Je hoeft echt niet businessclass te vliegen om goede service te krijgen bij deze maatschappij! Naast comfort in economic, is het personeel erg vriendelijk, behulpzaam en attent. En niet alleen onboard, het begint al bij de incheckbalie. Daar kan menig maatschappij van leren!! Dus als er luchtvaartpersoneel meer loon wilt, dan mag dat wat mij betreft zeker die van Cathay zijn!
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:47
slimpie (gast)
ach ik maak me niet kwaad erover alleen als ze spijkermatten op het fietspad gaan liggen dan kom ik in actie
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:44
RS (gast)
Vergeet niet dat de werkdruk heel hoog ligt, bovendien krijgen de stewardessen bij Cathay (en vele andere luchtvaartmaatschappijen)veel minder betaald dan bij bv KLM, het werk het zelfde is, en de service juist hoger is. Dus klagen? Ik snap dat ergens wel.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:42
Rik+ (gast)
2 jaar terug mee gevlogen naar Bali. Ging ik even op een klapstoeltje zitten, achter in het vliegtuig, waar een rood kruisje op stond bleek later. Twee tellen later stond er een stewardes tegenover me,zonder de bevroren glimlach dit keer, maar met een paar ogen zo koud als ijs! of ik direct van de klapstoel af wilde gaan werd me toegesnauwd! Nooit meer met die lui. Geef mij maar de KLM of Garoeda! lekker relaxed inplaats van die afstandelijke Chinezen met hun bevroren grimlach!
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:40
Wachtgeld regeling. (gast)
Ach,ik kan helemaal niet met het vliegtuig op vakantie,anders kan ik mijn woekerzorgpremie niet meer betalen.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 12:39
Kalava (gast)
Mis er niks van, als het vliegtuig maar veilig aankomt is het voor mij best.
  • 0
  • 0
afbeelding van Cat
12-12-2012, 12:10
Cat
Dat is niets nieuws. Bij de KLM lachen ze al tientallen jaren niet meer. Ik kan het mij tenminste niet herinneren.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 11:58
Geerdina (gast)
Hmmm, vorig jaar 5% en nu 2% en dan ontevreden zijn en dat over de rug van de reiziger die er niets mee van doen heeft uitvechten?? nahh heel logisch, tsssss hoe durven ze te klagen.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 13:19
judge (gast)
dat ze het in 2012 hebben ge-eist wil nog niet zeggen dat ze het ook gekregen hebben. ik vlieg graag met Cathay Pacific, ze geven veruit de beste service.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 11:47
L.ucht (gast)
Belachelijk, als het je niet bevalt zoek je toch een andere baan, val ons als reiziger er niet mee lastig.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 11:32
weepee (gast)
Dan neem ik mijn eigen bammetjes en versnaperingen toch mee, geen enkel probleem. En als ze niet willen lachen dan lachen ze maar niet, ze gaan hun gang maar.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 11:30
W te Z (gast)
Heb ervaring met Cathay. Met een onsje minder service nog met stip aan kop.
  • 0
  • 0
12-12-2012, 11:24
Freek (gast)
Nou dat service boycotten doet klm al jaren dus niets nieuws onder de zon alleen hebben ze daar ook nog karbauwen chagerijnige stewardessen in dienst dat is standaard waarschijnlijk een van de sollicitatie vereisten
  • 0
  • 0
12-12-2012, 14:26
Boonstra (gast)
Och de KLM heeft stewardessen in dienst die stuk voor stuk denken de gezagvoerder zelf te zijn. Cathay staat uitmuntend bekend, daar kan het personeel en mn de arrogante stewardessen nog veel van leren.
  • 0
  • 0