• Home
  • Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Specials
    • Corendon
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 21 feb 2013, 09:33 | 58 reacties

Handbagage

Nu ook de KLM z'n passagiers op de Europese routes extra laat betalen voor hun koffer, vraagt menigeen zich af of er in de cabine straks nog ruimte overblijft om te zitten, met al die handbagage. Mail mij!

Steeds meer reizigers vliegen binnen Europa zonder koffer. Je tandenborstel en een verschoninkje voor zo'n lang weekend kan vaak met gemak mee in de handbagage, in de schoudertas, de rugzak of een kleine trolley.

Foto: Eigen foto
Ga je een paar weken op vakantie, of nog langer, dan wordt 't lastiger. Dan ben je al snel aangewezen op een koffer. Transavia en andere prijsvechters zoals Ryanair en Wizzair rekenen al langer fors extra voor koffers, net als voor een stoelreservering of een kopje koffie aan boord. De ticketprijzen zijn zó opvallend laag, dat iedereen zal snappen dat het érgens vandaan moet komen.

Gevolg is wel dat reizigers de gekste dingen verzinnen om maar onder  bijbetaling uit te komen. Speciale jassen met extra zakken om dat mee te nemen wat onderweg eigenlijk in een koffer of tas hoort, dat soort vondsten.

De ruimte voor handbagage boven de stoelen in de passagiersruimte is al volgepropt met koffers, jassen en tassen voordat de reizigers die er onder komen te zitten nog maar zijn ingestapt! Dit ergert veel passagiers, zo blijkt uit de mails die ik hier over krijg.

Mailen mij Maarten en Betty Bruin: 'Wij vlogen terug van Nice naar Amsterdam met Transavia, zaten op rij 4 en zagen vrijwel alle passagiers door het gangpad langskomen, bijna allemaal met grote trolleykoffers en rugzakken. Men werd verzocht om z'n koffers in de lengte in de bagageruimte te plaatsen, dan kan er meer in. Jassen moesten onder de stoelzitting, waar ook al handtassen stonden. Waar moet je je voeten dan nog kwijt?'

Brussel dreigt nu hardop het te gaan regelen, want wij kunnen en mogen niks zelf. Wie weet heeft oplossing? Mail mij uw bagage-ergernissen en andere cabine-perikelen, liefst vandaag nog, naar checkpoint@telegraaf.nl

 

 


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van Sanda
12-05-2013, 11:46
Sanda (gast)
Geen idee of het nut heeft om me hiermee te gaan bemoeien, maar ik zie niet in hoe mensen ineens met meer handbagage en minder ruimbagage zullen gaan vliegen. Daarbij wil ik zeggen dat de stewardessen wel degelijk aan de gate op de handbagage letten. Moet je maar eens bij een Rusland of Afrika vlucht kijken. Bij de Arika vluchtn zijn de vrouwen gewoon brutaal genoeg om 3 koffers per persoon als handbagage mee te nemen. Natuurlijk wordt dit ingenomen en met de grootste moeite ook. Hiermee wordt dit ook tegengegaan. 10kg is 10kg en niet 50.
  • 0
  • 0
afbeelding van A.Woudstra
25-02-2013, 15:51
A.Woudstra (gast)
Net terug van een Transavia vlucht naar Valencia. Een groot probleem met de bagageruimte in het vliegtuid. De stewardessen moesten aan de sjouw met de trolley's. Het boarden duurt nu ook veel langer. Alles op de grond zetten is ook geen optie. Straks zit je met je knieën tegen je oren aan en het is al zo krap. Gewoon weer een koffer bij de prijs in en de ticketprijs € 20 verhogen.
  • 0
  • 0
afbeelding van H.van dijk
23-02-2013, 15:28
H.van dijk (gast)
Ik erger me al jaren dat ik mijn spullen niet kwijt kan in de bagageruimte boven m,n stoel omdat anderen door middel van trolleys en grote tassen de ruimte al hebben ingenomen.Met het betalen van de koffer zal dit alleen maar erger worden.Het zou het beste zijn om een vlakverdeling /tussenschot te plaatsen met het stoelnummer erop.Zo kun je altijd aantonen wat bij jouw stoel hoort,want het zal met de prijzen voor de koffers alleen maar erger worden.Ik zou liever zien dat er niks veranderde maar dat de ticketprijs iets omhoog gaat.
  • 0
  • 0
afbeelding van Pieter Jan
22-02-2013, 10:05
Pieter Jan (gast)
Wij hebben in China zelfs de koffers mee in het vliegtuig genomen omdat het bagageruim al dicht was :D Op kleine reizen nemen wij nooit veel mee en hebben genoeg aan een kleine koffer. nooit problemen om die te het bagage vak te plaatsen, maar iedereen met zonodig de koffer boven hun hoofd hebben. Vliegtuig s groot genoeg.
  • 0
  • 0
afbeelding van Anika45
21-02-2013, 17:07
Anika45 (gast)
Natuurlijk zijn er al regels vwb het meenemen van handbagage in vliegtuigen .. maar niemand die zich daar aan houdt en gecontroleerd wordt het al helemaal niet! Ik heb nog nooit een veel te grote/Zzware handbagagekoffer verbannen zien worden naar ruim. Het drama wat nu speelt op transatlantische vluchten - reizigers die op het laatste moment met teveel handbagage iedereen onderuit maaien en het raar vinden dat er geen plek is voor hun hutkoffers in de bakken gaan we nu dus ook krijgen op de europese vluchten: JAMMER!!!
  • 0
  • 0
afbeelding van yavana
21-02-2013, 16:35
De oplossing zou zijn als er een tussenschot zou komen in de bagagerekken met dezelfde nummer van je stoel. Je hebt dan beperkt ruimte en iedereen kan dan zijn koffer/tas kwijt. Want het probleem is juist dat mensen de bagage verkeerd plaatsen. En alle ruimte voor hunzelf gebruiken.
  • 0
  • 0
afbeelding van Mathijse
21-02-2013, 15:34
Mathijse (gast)
De KLM moet gewoon een maximum van bv 5 kg. voor handbagage invoeren, wil men meer meenemen, dan bijbetalen. Probleem opgelost.
  • 0
  • 0
afbeelding van Miriam Rodrigues Pereira
21-02-2013, 15:08
Miriam Rodrigues Pereira (gast)
Voordat de KLM geld ging vragen voor koffers was het al zo dat de handbagage in veel opzochten leek op ruim bagage. Onbegrijpelijk wat mensen allemaal het vliegtuig insjouwen.
  • 0
  • 0
afbeelding van Johanfrederik
21-02-2013, 14:35
Johanfrederik (gast)
onzin inderdaad ! er wordt nog steeds te veel handbagage getolereerd - wat slepen mensen allemaal mee ? een gering bedrag voor een koffer is gemakkelijk op te brengen en bespaart onnodig gesleep met te zware handbagage. KLM en Schiphol 'doen' het overigens prima in vergelijk met andere luchthavens.
  • 0
  • 0
afbeelding van sandra
21-02-2013, 14:20
sandra (gast)
TijMensen zetten hun koffer er ook verkeerd in zodat een ander zijn koffer er niet in kan krijgen.Laat als maatschappij een filmpje zien hoe jet wel moet. Gebruik de diepte van bagageplank ipv breedte. Dan kan iedereen zijn koffer kwijt als handbagage. Misschien moet er een tussenschot komen. Zodat je altijd je koffer/tas juist heb geplaatst. Misschien ook een nummer. Zodat je beperkte ruimte hebt en,alleen dat mag gebruiken.
  • 0
  • 0
afbeelding van Marjan Nieuwegein
21-02-2013, 14:15
Marjan Nieuwegein (gast)
Gewoon handbagage wegen, is het te groot of te zwaar dan in het ruim en betalen.
  • 0
  • 0
afbeelding van a.terpstra
21-02-2013, 14:13
a.terpstra (gast)
De zitplaatsen blijven hetzelfde,de 10kg bagage gaat in de bagagevakken zoals altijd.Het koffertje is aan een omvangsmaat gebonden zoals voorheen,het is een kostenbesparing voor airlines en iemand die voor 2 dagen op reis ging had altijd al alleen handbagage mee.De prijs van een koffer valt reuze mee.Transavia doet dit al 2 jaar zo.
  • 0
  • 0
afbeelding van Chris Almere
21-02-2013, 13:44
Dit is al gereguleerd, maar reken maar op extra kosten als de handbagage 1 cm of 10 gram te zwaar is. het draait allemaal om inkomsten dus elk excuss wordt gebruikt om de reizigers uit te kloppen.Nu zijn de bagageruimten boven de stoelen al obvervol, dus verwaqcht maatregelen (kosten)
  • 0
  • 0
afbeelding van Fenna
21-02-2013, 13:32
Fenna (gast)
Wat een onzin. Er zijn beperkingen aan het volume van handbagage, dus wat Van Noord suggereert mbt teveel handbagage mag eenvoudigweg niet voorkomen: Het is dus hoofdzaak dat de luchtvaartmaatschappijen overdadige handbagage niet meer gedogen zoals nu vaak wel gebeurt. Als je een lange vakantie houdt, moet je gewoon een bedrag bijbetalen dat zeer zeker geen 'fors' bedrag genoemd kan worden. Ik stoor me overigens mateloos aan de uitspraak: 'wij kunnen en mogen niks zelf'. Dat slaat m.i. meer op Van Noord zelf dan op burgers.
  • 0
  • 0
afbeelding van Arts'nCraftsPassion
21-02-2013, 13:02
Arts'nCraftsPassion (gast)
Vliegen met KLM doe ik al lang niet meer, prijs kwaliteit is daar al heeeel lang compleet zoek....en voor vliegen vanaf Schiphol geld hetzelfde. Allen een dief van z'n eigen portomonee maakt daar gebruik van.
  • 0
  • 0
afbeelding van CHBR71
21-02-2013, 12:58
CHBR71 (gast)
Vele mensen nemen een trolley, een laptoptas/rugzak en vaak nog een volle plastic tas (tax-free) mee het vliegtuig in. En dan hebben ze natuurlijk ook nog een jas bij. Dus inderdaad zitten de bakken dan binnen de korste keren vol.
  • 0
  • 0
afbeelding van vliegertje
21-02-2013, 12:32
vliegertje (gast)
Sommige trolleys zijn groter dan menig koffer!! ze moeten gewoon maximum afmeting handhaven, en alles extra tegen betaling onderin.
  • 0
  • 0
afbeelding van arnold van der Hoeven
21-02-2013, 12:31
arnold van der Hoeven (gast)
Nooit problemen gehad met handbagage als je wat later aankomt en de genummerde locker zit vol met spul van anderen, ik doe altijd het volgende, ik begin alles wat op mijn plek ligt eruit te trekken en in het gangpad op te stapelen terwijl ik om me heen roep van wie dit allemaal is,succes verzekerd, en het grootste voordeel is verder dat je gegarandeert n rustige vlucht heb omdat niemand om je heen tegen je aan leutert ...
  • 0
  • 0
afbeelding van Elleke
21-02-2013, 12:26
Elleke (gast)
Tijdens de check in vragen: heeft u ruimbagage of handbagage. Als mensen dan alleen maar handbagage hebben, dan ook handbagage wegen. Zit daar meer in dan bijv.10 kg dan laten betalen en meenemen als ruimbagage, hoognodige in handbagage laten stoppen. Pakken ze het maar gewoon om. Is even vervelend, maar ik erger me er mateloos aan dat mijn handbagage shocking klem zit omdat wij onszelf aan de regels houden. Als er die 15 euro niet meer af kunnen dan ga je toch niet op vakantie. Onze bagage zit in het ruim, altijd!
  • 0
  • 0
afbeelding van angela
21-02-2013, 12:08
angela (gast)
Zelfde mailtje gehad van klm. U bent flying blue member dus hoeft niet te betalen voor een koffer. Vreemd mailtje omdat mijn ticket al in december geboekt is. En ik zowiezo onder de oude voorwaarden val. Ach klm prijst zich uit de markt zo. Ze zijn al duur en niet echt klantvriendelijk. Enige reden om iets meer te betalen was de koffer en eten en drinken. Nu zal men helemaal niet meer voor klm kiezen denk ik.
  • 0
  • 0
afbeelding van Beter1
21-02-2013, 12:02
Als passagiers veel mee nemen prima, maar prop het in het bagage vak boven je eigen stoel, maak nu vaak mee dat mijn jas en die van medereiziger er niet inpast omdat de buren al hun spullen er in proppen.
  • 0
  • 0
afbeelding van Pikzwart 72
21-02-2013, 11:55
De KLM moet maar eens een toontje lager gaan zingen en wat klantvriendelijker te werk gaan want niet alleen kan ik meer kilo’s meenemen als ik met Emirates vlieg, het eten,de service en de beenruimte in vergelijking met KLM is veel en veel beter dus laat dat Koninklijke er maar af in de toekomst.
  • 0
  • 0
afbeelding van anton dijkhuizen
21-02-2013, 11:48
anton dijkhuizen (gast)
nu ze moeten allemaal 5kg in het vliegtuig maar meenemmen dan is alles goed en genoegruimte dan maar in het ruim want een koffer heb je altijd bij je als je op vacancie ga
  • 0
  • 0
afbeelding van Jaap Hol
21-02-2013, 11:45
Jaap Hol (gast)
Vliegmaatschappijen moeten bij het inchecken veel meer letten op de hoeveelheid en grootte van de handbagage en niet zozeer op het gewicht. Als je ziet wat sommige mensen aan handbagage bij zich hebben is gewoon a-sociaal. Ze moeten bij het inchecken verplichten gebruik te maken van dat kastje waarin je je handbagage kan zetten om te zien of het niet te groot is. Te groot, dan in het vrachtruim.
  • 0
  • 0
afbeelding van T. Hendriks
21-02-2013, 11:43
T. Hendriks (gast)
Voor die prijzen kan het ook niet anders. We willen veel en bovenal goedkoop vliegen? Dan zul je dit op de koop toe moeten nemen. Mijn ervaring bij Ryanair is dat als er echt geen ruimte meer is boven de stoelen, de handbagage gewoon naar het ruim verhuist en dat ik deze gewoon bij het uitstappen weer krijg.
  • 0
  • 0
afbeelding van Frequent flyer
21-02-2013, 11:43
Frequent flyer (gast)
Maar wat gaan ze dan doen met al die loze ruimte onderin het vliegtuig?
  • 0
  • 0
afbeelding van van doorn
21-02-2013, 11:38
van doorn (gast)
In de verenigde staten wordt al langer betaald voor ruimbagage. Hierdoor nemen passagiers zulke krankzinnige hoeveelheden handbagage mee dat deze nooit in de bagagebakken passen. Nadat 2/3 van de passagiers zijn ingestapt moet men dan ook bagage gaan innemen voor het ruim, dan wel gratis. Dit geeft altijd veel gedoe en soms vertraging. Ik heb me enige malen onveilig gevoeld door de uitpuilende bagagebakken. Wat doet het verplaatsen van zoveel gewicht met de stabiliteit van een vliegtuig?
  • 0
  • 0
afbeelding van carin
21-02-2013, 11:37
carin (gast)
Wij willen nu eenmaal zo min mogelijk betalen voor ons vliegticket. Het zal uit de lengte of de breedte moeten. Ik vind het prima zoals het nu gaat, maar de maatsch. moet goed letten op de toegestane hoeveelheid handbagage. Heb je meer bagage nodig, dan betaal je voor je koffer. Vroeger was het ticket nog veel duurder.
  • 0
  • 0
afbeelding van fordje6
21-02-2013, 11:33
Wat een paniek je mag maar max 10 kg handbagage meenemen en dat is nu ook al het geval
  • 0
  • 0
afbeelding van gebruiker-1974-261
21-02-2013, 11:28
Net als bij ryanair, daar wordt heel vaak de afmeting van de koffer via een model gemeten, past het niet dan wordt het betalen en gaat het ruim in. Maar volgens mij mag er nog wel beter op gelet worden. Ook komt het vaak voor in de trein dat mensen met verschrikkelijke grote hutkoffers alle zitplaatsen bezetten het lijkt soms wel een verhuizing en ik mag dan staan. Handbagage oké het liefst in alle openbaar vervoer en niet meer dan 1 per persoon.
  • 0
  • 0
afbeelding van doemaar
21-02-2013, 11:19
doemaar (gast)
Dit probleem lost zich vanzelf op, doordat er hierdoor uiteindelijk steeds meer lege sloelen vrij komen.
  • 0
  • 0
afbeelding van Emigranteverweg
21-02-2013, 11:16
Emigranteverweg (gast)
bah bah bah wat een gezeur weer. Mensen geniet van het leven, tis al kort genoeg. Maak je toch niet druk of de handbagage wel of niet bovenin past. Pfff dan zet het tussen je benen, doe niet zo moeilijk voor die paar uurtjes. Over goedkope tickets wordt toch ook niet moeilijk gedaan.....
  • 0
  • 0
afbeelding van Carolus
21-02-2013, 11:15
Carolus (gast)
de maten van de handbagage met de helft verkleinen dan is er plek vooriedereen. voor ruimbagage tot 10kg gratis wie meer wil meenemen moet betalen
  • 0
  • 0
afbeelding van Rob Land
21-02-2013, 11:12
Rob Land (gast)
Dit was de kans voor KLM om zich te onderscheiden van alle prijsvechters en zich weer te richten op normale service met gratis koffers tot 20 kilo en een heerlijk gratis bakkie koffie aan boord. Dit kan zo nooit goed blijven gaan, vroeg of laat gaat dit ten koste van de veiligheid. Ik krijg als reisagent steeds meer een hekel aan vliegen, zie het inmiddels als een noodzakelijk kwaad ! Als klanten doorhebben dat ze vanuit Dusseldorf of Brussel vaak wel gratis bagage mee mogen nemen voor dezelfde prijs wordt KLM hier zeker niet beter van !
  • 0
  • 0
afbeelding van Floor123
21-02-2013, 11:07
Floor123 (gast)
Wat mij opvalt is dat er altijd maar vanuit gegaan wordt dat je alleen handbagage nodig hebt voor een korte trip binnen Europa. Wel, al ga ik letterlijk maar 1 nacht naar Londen, dan nóg neem ik altijd mijn grote koffer mee. Ik neem namelijk altijd mijn eigen hoofdkussen mee; u snapt dat als je dat in je handbagage doet, er verder niets meer bij kan. Ik denk dat KLM hiermee een 'unique selling point' kwijt raakt (geen gedoe met 'passen en meten'), terwijl je zou denken dat een maatschappij zich juist nú moet blijven onderscheiden van de rest.
  • 0
  • 0
afbeelding van RobinM.
21-02-2013, 11:51
RobinM. (gast)
Dat prijsvechters a la Easyjet en Ryanair geld vragen voor overige bagage is begrijpelijk. Maar KLM is verre van een prijsvechter. Die aanbiedingen die je wel eens ziet van 99euro, die vallen altijd op de meest onhandige tijden, en daarbij moet je dan ook nog eens minstens 3dagen tussen je retourtje in houden. Wanneer ze geld voor een koffer vragen moet je dat ook verlagen in de ticketprijs, maar dat doen ze vast niet.
  • 0
  • 0
afbeelding van Floor123
21-02-2013, 11:06
Floor123 (gast)
Wat mij opvalt is dat er altijd maar vanuit gegaan wordt dat je alleen handbagage nodig hebt voor een korte trip binnen Europa. Wel, al ga ik letterlijk maar 1 nacht naar Londen, dan nóg neem ik altijd mijn grote koffer mee. Ik neem namelijk altijd mijn eigen hoofdkussen mee; u snapt dat als je dat in je handbagage doet, er verder niets meer bij kan. Ik denk dat KLM hiermee een 'unique selling point' kwijt raakt (geen gedoe met 'passen en meten'), terwijl je zou denken dat een maatschappij zich juist nú moet blijven onderscheiden van de rest.
  • 0
  • 0
afbeelding van Irma
21-02-2013, 11:06
Irma (gast)
Of we betalen weer normale prijzen voor een ticket. Want voor de prijzen van nu kun je natuurlijk ook niets verwachten. 99 Euro naar Bijna alle grote steden in. Europa. Man, we betalen nog meer om met de trein retour van groningen naar Maastricht te gaan. Niet gek dat vliegmaatschappijen zoveel mogelijk passagiers in een vliegtuig zetten voor die paar tientjes per passagier. En we weten allemaal wat de looskosten zijn vandaag de dag en onderhoud van materiaal.
  • 0
  • 0
afbeelding van Reiziger
21-02-2013, 11:02
Reiziger (gast)
Meegemaakt dat een RyanAir vlucht 'n kwartier te laat vertrok omdat een laatste passagier zijn trolley niet kwijt kon. Gevolg: een steward die van voor tot achter en terug het vliegtuig door moest om te zoeken en zeuren of mogelijk iemand zijn rugzak op schoot kon nemen. Na veel heen en weer geschuif, geplus en gemin, eindelijk gelukt. Applaus volgde!
  • 0
  • 0
afbeelding van Janey
21-02-2013, 10:57
Janey (gast)
Voor niets gaat (nog even) de zon op. Als de vliegtickets zo goedkoop lijken dan moet het toch ergens anders vandaan komen. En ja, Nederlanders en ergens voor moeten betalen dat gaat niet zo goed samen. Wij sparen liever de economie kapot. Maar zolang je nog financiele mogelijkheden hebt OM te vliegen, waar maken we ons dan druk om? Er zijn genoeg mensen die van de kosten van een vliegticket een heel gezin te eten moeten geven.
  • 0
  • 0
afbeelding van Nellie
21-02-2013, 10:56
Nellie (gast)
Handbagage is veel te groot, daar is weinig kontrole over
  • 0
  • 0
afbeelding van gebruiker-2782931
21-02-2013, 10:55
Dat gedoe om de bagage is niet meer dan deelname aan een ordinaire prijzenoorlog. Natuurlijk moet je betalen voor de bagage die je meeneemt op reis. Normaal zat het (maximum)gewicht van een koffer in de prijs verdisconteerd en ook de handbagage was aan een maximum gebonden. Door dit allemaal los te koppelen lijkt het vliegen goedkoper te worden en zeker niet veiliger door uit de hand lopende handbagage. Nu wordt je ook door de KLM net als bij alle andere prijsvechters bij je boeking genaaid en weet je vooraf niet wat een vliegreis kost.
  • 0
  • 0
afbeelding van Folkert Frans
21-02-2013, 10:55
Folkert Frans (gast)
Met een CDA'er aan de stuurknuppel was dit te verwachten. Gelijk weer met de handen in de zakken van anderen.
  • 0
  • 0
afbeelding van P.H.V.
21-02-2013, 10:48
P.H.V. (gast)
Wanneer de stewardessen/stewards zich bij het boarding niet slechts zouden beperken tot " goede morgen/middag/avond, en het duiden van waar de zitplaats is (elke idioot weet dat nu zo langzamerhand wel)', maar meer oog hebben of de handbagage regels niet worden overschreden, zou dat al heel veel schelen. Het is ergerniswekkend te zien wat bepaalde mensen allemaal meeslepen: Te veel en te grote koffers, vaak nog met pakken allerlei souvenirs in opnieuw veel te grote afmetingen. Maar de basisfout ligt bij het cabinepersoneel. Die moeten ingrijpen
  • 0
  • 0
afbeelding van Frank W.
21-02-2013, 10:47
Frank W. (gast)
Volgens mij is er maar een regel die werkt: voor het instappen streng controleren op handbagage. Duidelijk aangeven wat mee het vliegtuig in mag en dat handhaven. Heb je ondanks dat nog teveel handbagage bij je, vette pech, zo kom je niet het vliegtuig in! Soms lijkt het wel dat het recht van de sterkste cq enorme grote mond zegeviert.
  • 0
  • 0
afbeelding van Marleen63
21-02-2013, 10:46
Marleen63 (gast)
Maar nu kreeg ik een mail van de KLM dat ik niet hoef te betalen voor de 1e koffer omdat ik flying blue member ben, iedereen kan gratis member worden, dus je koffer kan gewoon gratis mee. En idd al die handbagage is ergerlijk, mensen proppen hun koffertjes zonder te kijken of er al een jas ligt o.i.d., asociaal.
  • 0
  • 0
afbeelding van H.S.H.Hendriksen.
21-02-2013, 10:43
H.S.H.Hendriksen. (gast)
Lucht haven belasting is veel erger. Soms is dat duurder dan een vlieg reis. Ik weet dat het begon met 5 Gulden. Nu is het schandalig hoog. Het beknopt de vrijheid zich te verplaatsen. De wereld is een ruimte van ons allemaal. Een paspoort moet voldoende zijn, die is overigens al duur genoeg. Je moet ook nog je vinger afdruk af staan,in andere landen binnen de EU,Groot Britanie bij voorbeeld,hoeft dit niet. Nederland is een vrij land?
  • 0
  • 0
afbeelding van Travelfan
21-02-2013, 10:42
Travelfan (gast)
Ga lekker reizen met de internationale snelheidstreinen. Ben je van het gezeur af en reis comfortabeler.
  • 0
  • 0
afbeelding van bernie
21-02-2013, 10:39
bernie (gast)
1 stuk handbagage is toegestaan, dus geen teveel aan bagage in de cabine.
  • 0
  • 0
afbeelding van marican
21-02-2013, 10:37
marican (gast)
Ik reis al jaren met Transavia of Air Berlin, maar je mag niet meer dan 10 kg handbagage mee nemen. Dat is een koffertje, waarin zelfs je laptop of je handtas moet worden opgeborgen. Ik heb nog nooit mee gemaakt, dat de bagagervakken niet dicht konden. Bij je zitplaats mag slechts een handtas of klein tasje staan. Dus het wordt geen chaos door de handbagage!
  • 0
  • 0