Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
di 26 feb 2013, 09:29 | 0 reacties

Europese treinreiziger ziet ze vliegen

door Paul Eldering

In 2020 schuiven Europese vlieg- en treinreizen naadloos in elkaar. Passagiers hebben dan aan een kaartje voldoende om met trein en vliegtuig te reizen.


Foto: ANP

 Ook komt er meer concurrentie, waardoor de tarieven omlaag zullen gaan. Dat blijkt uit een Europese studie van ict-expert Amadeus, waarvan de resultaten vandaag bekend worden gemaakt. De EU beoogt volgens het onderzoek een efficiënt en vrij trans-Europees vlieg- en spoornetwerk, waarbij veel meer luchthavens tevens knooppunten voor de snelle treinen worden.

„Toenemende opstoppingen in de lucht maken de bundeling met het spoor ook noodzakelijk”, aldus het Amadeus-rapport.Het aantal Europese luchthavens dat zowel vervoer met vliegtuig als trein aanbiedt, zal stijgen van 14 naar 37%, is de prognose.

Openstellen

„Meer samenwerking tussen aanbieders is daarbij onvermijdelijk. Het aandeel van het Europese hogesnelheidsspoor in het internationale Europese vervoer zal daardoor groeien van 28 naar 34%”, stelt Amadeus.

Directeur Thomas Drexler denkt dat het openstellen van het Europese trein- en luchtvervoer te vergelijken valt met enorme revolutie die na de deregulering in de Europese telecomindustrie ontstond. Drexler voorziet straks een betere manier om online combitickets te kopen via internet en mobiele telefoons.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.