• Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Vliegtickets
  • Specials
    • Corendon
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Peter Schoonen
di 26 feb 2013, 10:04 | 36 reacties

Ook geld bij vertraagde vlucht na overstap

LUXEMBURG - 

Vliegtuigpassagiers hebben ook recht op compensatie als zij na een overstap te laat op hun bestemming arriveren. Het doet er niet toe dat de eerste vlucht wel op tijd was.

Dat maakte het Europees Hof van Justitie in Luxemburg dinsdag duidelijk. De vliegtuigmaatschappijen zijn een schadevergoeding verschuldigd als passagiers met een vertraging van 3 uur of meer op hun eindbestemming arriveren.

Bij de aanvullende vlucht moet het wel om een rechtstreekse aansluiting gaan.

Een belangenbehartiger voor gedupeerde luchtvaartpassagiers, EUclaim in Brummen, spreekt over geweldig nieuws. Het hof heeft eindelijk duidelijkheid gegeven over hoe een gemiste aansluiting moet worden behandeld, stelt de organisatie in een verklaring: „Een gemiste aansluiting waarbij de eerste vlucht minder dan drie uur is vertraagd, maar waarbij de passagier wel met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming aankomt, was tot voor kort een lastige zaak.”


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
26-02-2013, 21:27
Edwin (gast)
Geweldig nieuws, nu nog maar zien dat de maatschappijen ook daadwerkelijk gaan betalen zonder al teveel moeite...
  • 0
  • 0
26-02-2013, 16:46
Grada (gast)
Dat ze in Brussel de weg zijn is wel al bekend maar nu zien ze ze zelf vliegen. Het moet niet gekker worden. Hier ook overduidelijk weer iemand die er de ballen verstand van heeft. Hoe alles in elkaar steekt. Ga eerst eens een tijdje in het bedrijfsleven bivakkeren voor dat je met dit soort uitspraken naar buiten komt. De zoveelste misser uit het rampzalige brussel.Moeten de vliegtuigmaatschappijen nu om zeep geholpen worden.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 15:56
GB (gast)
Is me verleden jaar gebeurd,meer dan drie uur vertraging in Parijs,via een vlucht van Amsterdam naar Caracas.maar de KLM geeft niet thuis.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 15:35
Econoom (Jersey) (gast)
Is deze regel alleen geldig voor een vliegtuigmaatschappij binnen de EU of ook die van buiten de EU. En voor welke vluchten gelden deze regel, binnen de EU of ook intercontinentaal? En zo ja, hoeveel duurder gaat een vlucht kosten? De lijders betalen altijd voor de knullige regels van politieke leiders
  • 0
  • 0
26-02-2013, 15:22
ruud niet geregistreerd (gast)
en wat als de eerste vlucht vertraagd is en je de tweede vlucht bij een andere maatschappij mist? en de tweede vlucht zegt sorry, maar u was er niet koop maar een nieuwe ticket? krijg je dan alleen de vertraging van de eerste vlucht vergoed? het is een bezopen regeling ik heb in het verleden alleen maar goede ervaringen gehad bij vertragingen als er maatschappijen zijn die niet goed voor hun klanten zorgen laat ze die dan aanpakken vergunning intrekken bijvoorbeeld
  • 0
  • 0
afbeelding van Ester
26-02-2013, 15:12
Ze willen zo graag Amerika na doen met alles maar helaas Amerika staat op failliet door zulke achterlijke regels van boetes enz. Brussel moet kappen, beter nog opgedoekt. Italie heeft zijn stem al laten horen nu de bangerikken hier nog
  • 0
  • 0
26-02-2013, 15:07
Jan Tijd (gast)
Als de maatschappijen de bagaege van de mensen die als eerste inklaren nu ook als eerste op de band zouden plaatsen, was al een groot gedeelte van te laat vertrekken opgelost. Nu zie je veel mensen in de hal wachten tot het laatste moment. Beloon de mensen die zoveel mogelijk aan de voorschriften willen voldoen. Nu moeten ze veelal wachten een wachten op hun koffer en ontvangen die als laatste.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 14:59
Pensionada (gast)
Ze zijn in Brussel de weg kwijt. Als een vlucht vertraagd is door slecht weer wordt de maatschappij bestraft met een boete om het slechte weer. Absurd. Zoals al eerder gemeld, de bemoeienis van Brussel gaat nu toch echt te ver en is niet realistisch.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 14:20
crazyfox (gast)
wat een ongelooflijke bemoeizucht door Brussel. Daarom hebben veel mensen een steeds grotere hekel aan de EU. Ze slaan volledig door met hun regeltjes. Er is me.er dan genoeg concurrentie in de luchtvaart dat zij zelf wel zorgen dat ze hun klanten tevreden houden. Maar ja, regeltjes bedenken betekent werk creëren voor duur betaalde ambtenaren..van uw belastingcenten beste lezer....
  • 0
  • 0
26-02-2013, 14:19
kalava (gast)
Vertraging is vervelend. Maar laten we ook eens een groepje passagiers aanspreken die doof zijn voor drie oproepen omdat ze moeten shoppen. Deze komen als laatste aan boord terwijl de hele kist al vastgesnoerd is voor vertrek. Ook businessclass kan er iets van...ook al betaal je er voor. Tijd=Tijd! iedereen wilt op tijd vertrekken voor eventuele aansluiting op ander luchthaven. Op tijd van huis is op tijd aankomen op bestemming en iedereen tevreden. Fijne vlucht!
  • 0
  • 0
26-02-2013, 14:02
Mobiel (gast)
Zit ai ruim 2jaar te wachten ,hadden bijna twee dagen vertraging,dan dit kapot dan weer dat op het laast nieuw vliegtuig in gevlogen,word gezegd is overmacht,hopelijk gaan ze nu betalen,we blijven volhouden,was bij Arke.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:49
Jacky (gast)
Verwende mensen. Het leven zou eens ietsje anders gaan dan je gepland had! Ik ben bang dat het vliegen onveiliger kan worden hierdoor. DAT is pas echt vervelend
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:43
Mark (gast)
Weer meer druk voor de bedrijven door een zeurpiet die waarschijnlijk ook nog de goedkoopste ticket had gekocht! Ik reis al 24 jaar heel veel en het kan gewoon mis gaan, heel vervellend, dat zeker, maar het hoort er wel bij! Straks natuurlijk meer ongelukken door haast en meer Europese bedrijven kapot, dank je wel zeurpieten!
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:41
keesjeren (gast)
Gaat totaal niet meer om veiligheid maar om hetgene wat onze politici ook heel goed kunnen graaien, graaien en graaien. maatschappijen uitvlaggen uit deze zotte eu
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:21
truusje (gast)
Het is erg vervelend als je vertraging hebt maar dat kan voorkomen. Je kunt ook vertraging hebben met de auto van Amsterdam nat Utrecht. Als de luchtvaartmaatschappij vaak vertraging heeft dan boek je bij een ander of je neemt het op de koop toe vanwege het voordelige tarief. Is iedereen nou zo naief dat ze denken dat deze extra kosten door de vliegmaatschappij opgehoest worden. Welnee, dat betalen we op de een of andere manier gewoon zelf.[duurdere tickets,minder onderhoud,slechte stoelen,nog minder beenruimte enz]
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:18
doemaar (gast)
Het kan aan de andere kant ook niet zo zijn dat door besparingen op vliegtuigonderhoud, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt, er wel telkens tussentijdse storingen optreden, vooral aan oudere toestellen, waarvan de Passagiers de dupe zijn, omdat die storingen tijdens de vluchtschema's moeten worden opgelost. Bij goed en doordacht preventief onderhoud gebeurt dat niet, en daarom is compensatie nodig. Als het echt een overmacht-situatie betreft is compensatie natuurlijk niet nodig.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:13
Famke (gast)
Dit geldt niet voor alle vliegtuigmaatschappijen. Laatste keer had ik enorme vertraging met Corendon. Kreeg de mededeling dat Corendon niet onder EU valt, dus kon ik niets claimen.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:10
P.a. (gast)
En geloof me momenteel wanneer je bij een gate staat dat alle passagiers boven op de stewardess springen waar ze hun bedragmogen gaan claimen! Ze hebben alleen niet in de gaten dat hun toestel technisch stond en ze nu dus wel veilig kunnen vliegen??? Wat er gaat gebeuren geen idee of vliegen word weer n luxe product of er gaat met kapotte toestellen worden gevlogen omdat er anders mega claims moet worden betaald en dan is het ach en wee as er 1 neer stort.. Waar gaat het heen met deze wereld alles draaid om geld!
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:06
r.chohan (gast)
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen doen dat al JAREN.En ook als je een vlucht boekt voor de dood van een familie lid eerste, en tweede graad krijg je de helft van de ticket terug. Dat kent KLM helemaal niet. DUS boek ik liever Am. airlines, MEER SERVICE OOK, altijd vriendelijk personeel.
  • 0
  • 0
afbeelding van Cat
26-02-2013, 13:03
Cat
Dit is koren op de molen voor veel simpel en goedkoop vakantie vee, wat er op hoopt dat de vlucht vertraagd wordt. Op die manier hopen ze hun vakantie er uit te krijgen. Maak de luchtvaartmaatschappijen maar kapot EU. We moeten snel van die EU af voordat ze heel Europa naar de verdoemenis helpen.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 13:01
N.M.Harmsen (gast)
Brussel sleept overal geld uit, de directeur van de vliegmaatschappij betaalt die claims niet uit eigen zak. Dus worden de tickets duurder. De burger gaat dan meer betalen. Slim he? Wat kun je er aan doen als je een paar uur vertraging hebt. Alsof daar iemand lol in heeft. Ja, alleen brussel.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:59
Dirkgl (gast)
Enige oplossing wordt dat alle maatschappijen zich uitlaten schrijven en zich vestigen buiten de EEG want dan gelden deze bespottelijke regels niet
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:58
NS reiziger (gast)
@Getty: als de trein een half tot een heel uur vertraging heeft kan je helft van de kaartprijs terugvragen. Bij een uur of meer vertraging kan je de volledige kaartprijs terugvragen. Is ook een (soort van) schadevergoeding. Dus die optie die jij noemt is er dus al (al jaren).
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:54
Rob&does (gast)
Levensgevaarlijk (afraffelen en niet opschrijven technische klachten), doorpersen bij slecht weer (uitwijken is ook kosten), en plat gezegd volkomen zot en buitenproportioneel (krijg je ook niet op de weg, op het spoor of met de boot). Wat denkt U dat het gevolg is van een dergelijke commerciele druk op technici en piloten? Daarbij, wie denkt U dat dit alles moet gaan betalen (de maatschappijen moeten dit doorberekenen, anders vallen ze om) .. juist U dus. Pyrrus overwinning.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:43
Herman (gast)
Mogen luchtvaartmaatschappijen dan ook geld claimen als passagiers niet komen opdagen bij de gate waardoor de koffer moet worden afgeladen en dit een vertraging oplevert? Vast niet!
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:36
-Ineke (gast)
Kijk, ik begrijp best dat vertragingen vervelend zijn. maar als die reizigers denken dat de vliegtuigmaatschappijen dat doen om klanten te pesten, zijn ze zelf van het padje. Ze willen dat de vliegtuigen VEILIG vliegen. Nu moet alles afgeraffeld worden want o, o stel je voor dat er claims komen, nee dan maar snel nog even proberen of het nog wel kan met die rammelende kist. Het is wachten tot er een neerstort, dan is de nationale verontwaardiging weer levensgroot en klagen de 'klanten' weer t hardst. Zo gaan veel bedrijven failliet.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:35
Melissa (gast)
Dit zal alleen maar de vliegtarieven nog meer doen stijgen. Want uiteindelijk betaal je als passagier zelf voor eventuele schadeclaims. Elke door de overheid opgelegde maatregel die de vliegmaatschapijen mogelijk geld kost, zal worden doorberekend aan de passagiers. En dat zal maken dat voor de service diensten die voorheen nog gratis aangeboden werden. Nu kosten voor zullen worden berekend.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:34
lego (gast)
Te gek voor woorden,een compensatie,dat is overmacht, vertraging,als je met de auto op tijd vertrek in je komt in de file vanwege een ongeval,krijgen we ook geen compensatie van die het ongeval veroorzaakt heeft!!!!!!!!
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:33
harrie gelderland (gast)
Is het nu ook zo dat de milieubewegingen ook schadevergoeding aan mij moeten betalen als ik te laat aankom bij een afspraak? Want die bewegingen zitten de aanleg van veel wegen dwars, waardoor ik ( en zeer veel vele met mij ) in de file staan.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:31
Michael de Vries (gast)
Natuurlijk vind EU-claim dit geweldig nieuws want zij ontlenen hun bestaansrecht hieraan. De vergoeding gaat ook na rato van afstand/tijd. Nu betaal ik wegenbelasting, krijg ik een vergoeding als ik in de file sta wegens wegwerkzaamheden??? We betalen dit tenslotte allemaal zelf,kijk maar na premie van Ryanair die je al van te voren moet betalen voor eventuele vertraging. Het geweldige EU maakt zich op alle terreinen kapot tegenover de rest van de wereld met hun regeltjes en geldverslindende ideetjes.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:28
Dick020 (gast)
nog een voorbeeld van graaien ... waar stopt dit?
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:21
Ronald van Tiggelen (gast)
Zolang oplichters als Vueling kunnen blijven bestaan hecht ik geen waarde aan uitspraken van welk hof dan ook.
  • 0
  • 0
afbeelding van Erwin in t Veld
26-02-2013, 12:18
Hoewel werkzaam in het toerisme, weliswaar in de verhuur van accomodatie, dus toch betrokken bij het vliegverkeer, vraag ik me af of het allemaal niet te ver doorslaat. Vertraging is er nu eenmaal altijd wel. Ik ben echter bang dat de claimcultuur hier ernstig door wordt aangewakkerd en de ticketprijzen alleen nog meer verder zal doen laten stijgen. Als ik het goed begrijp kun je een vergoeding eisen bij drie uur vetraging, wellicht acceptabel. Laten we maar hopen dat het niet doordraait. Fijne vakantie!
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:07
T. (gast)
Dit schiet echt een beetje door. Straks krijgen we ook een amerikaanse claimcultuur. En wie betaalt dat? precies. Wij met zijn allen.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 12:05
Jacqueline Bollinger (gast)
Straks kunnen we allemaal weer fietsen want dan zijn de luchtvaartmaatschappijen failliet. Dit omdat we tegenwoordig overal geld uit willen trekken. Gevolg dat de tickets straks niet meer te betalen zijn en wij met z'n allen kunnen FIETSEN.
  • 0
  • 0
26-02-2013, 11:57
Getty (gast)
Ik vind het tegek voor woorden,want als je met de trein telaat komt krijg je ook geen schadevergoeding.Of gaan we dat nu ook krijgen graag met terug werkende kracht,
  • 0
  • 0