*


Reiskrant Weekactie

Aanmelden reiskrant Nieuwsbrief
do 05 nov 2009, 10:32 | 205 reacties

Schiphol: je broek zakt af

AMSTERDAM -  Waarom zijn er op Rotterdam Airport en andere regionale vliegvelden nooit problemen met de beveiliging, maar is het met die controleurs op Schiphol elke keer hommeles? Ik ben benieuwd of ú enig idee heeft hoe dat komt.

Het opzienbarende nieuwtje over een Surinaamse minister die zich door de security op Schiphol in zijn kruis getast voelde was nog geen dag oud of daar hadden de beveiligingscontroleurs al weer een bejaard echtpaar te pakken, met een knieprothese en een kunstheup. Zij moesten zich ontkleden ten overstaan van twee 19-jarige snotneuzen in een beveiligersjasje. Ook al hadden ze een brief bij zich van de huisarts, zij moesten hun broek laten zakken om te bewijzen dat ze ècht geopereerd waren.

Waar is dat nou allemaal goed voor?

Uw en onze veiligheid, tot uw dienst. Maar zetten we daarom alle wellevendheid en omgangsvormen aan de kant, laten we zelfs de meest fundamentele fatsoensnormen maar varen? Moeten we ons maar laten vernederen?

We zijn met die beveiligingsgekte doorgeslagen, concludeerde luchtvaartredacteur Burlage afgelopen zaterdag in een afscheidsinterview. “Dat gedoe met die waterflesjes is al helemaal absurd.”

Schiphol is zèlf terreur. De onbehouwenheid van die puisterige types, die zó in je intimiteit staan te graaien! Nog zijn er geen stoelen, waarop de gecontroleerde passagier - op kousenvoeten z’n broek ophoudend - even zou kunnen plaatsnemen om z’n bomschoenen weer aan te trekken.

Als Schiphol nou eens zou beginnen met een vriendelijkheidsactie rond die beschamende piepshow van de beveiliging, gewoon eens éven vanuit de gedachte dat niet alle passagiers terroristen zijn, maar merendeels fors betalende klanten.

Nee hoor: Schiphol gaat, nota bene samen met de KLM, in een speciale Hyves-enquête aan de jeugd vragen hoe ’t met de luchtvaart beter, leuker, efficiënter, duurzamer en natuurlijk sneller kan.

Heeft ú misschien al een idee? Laat het mij maar weten op checkpoint@telegraaf.nl

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Proteses worden altijd afgehandeld in de fouilleer kabine en niet op de lane zelf. Iedereen kan zeggen dat die gene een protese heeft. Daarna wordt het dubbel gechekt. Gelukkig maar zou ik zo zeggen! Stel er zit wat anders dan een protese. En vloeistoffen, die regel is er al sinds 2006. Misschien moeten mensen is het nieuws gaan volgen, krijgen ze ook mee hoe mensen aanslagen plegen. Ze staan er enkel en alleen voor de veiligheid van mensen. Doe soms zelf ook is vriendelijk tegen hun
Kim, ergens  | 20:44 | 18.11.09

de mensen in de beveiliging hebben wel dergelijk een opleiding en zijn niet een paar snotneuzen bij elkaar. Wees blij dat de ze er zijn. Er lopen genoeg gekke mensen rond op deze wereld. Ze houden zich enkel aan de procedures die ze moet volgen. Misschien een idee om zelf is wat vriendelijker te doen. En mocht een lane een keer niet snel gaan komt dat omdat er iemand gecontroleerd moet worden.
Kim, ergens  | 20:40 | 18.11.09

Ik vind het helemaal toppie hoe ze het op Schiphol doen. Ze werken correct en volgens de gestelde regels. Dus flesjes boven 100ml weg ermee er kan van alles anders in zitten. Bovendien mensen weten het, wordt omgeroepen staat op de tickets. De beveiligers zijn beslist passagier vriendelijk, maar de passagier is beveiliger onvriendelijk. Verder ze moeten een opleiding volgen om beveiliger te zijn en ze worden niet van de straat geplukt. Onze veiligheid voor alles,betekent ook veilig landen waar dan ook.
Tineke ten Cate, Drouwenermond  | 20:36 | 17.11.09

Hoe we het ook bekijken,het is voor ons eigen bestwil!Als door dit soort strenge akties onze veiligheid bewaard wordt,ok! Maar........moet je horen als er toch een aanslag of zo wordt gepleegd.....dan is het huis te klein!Weest blij dat er zulke akties zijn,denk aan Lokerbie!
FJ Bartling, Hilversum  | 19:03 | 15.11.09

ik werk op schiphol, wij werken volgens de procedures die schiphol ons opgeeft. als er nu iemand is die ons kan zeggen hoe een terrorist eruit ziet word ons werk een stuk makkelijker. dus gewoon zonder commentaar meewerken, ook een keer goedemorgen terug zeggen want dat valt voor sommige mensen ook niet mee.dit scheelt wachttijd en we worden er allebei weer iets vrolijker van.
p.vreken, aalsmeer  | 13:05 | 14.11.09

Beveiliging is big business en we kregen het idee kado van die Amerikanen die het ons door de strot duwden. Niemand meer daarheen reizen zou geweldig zijn !
C.M., amsterdam  | 02:29 | 11.11.09

De marechaussee is de hoogste in rang op Schiphol en het is geen privé terrein. Beveiliger, nog maar een keer je boekje lezen.
Riek, Amsterdam  | 20:32 | 10.11.09

De meeste beveiligers, ook op schiphol zijn erg aardig. alleen zijn er mensen die ze het bloed onder de nagels vandaan halen. heel simpel, als je je niet aan de huisregels, en het beleid kan houden ben je ongewenst bezoeker. de beveiliger heeft van de opdrachtgever de bevoegdheid gekregen om de controles te doen, en te beslissen wie wel en niet door de controle mag passeren. kortom de beveiliger maakt op prive terrein de dienst uit. en de polietie op de openbare weg.
beveiliger, zwolle  | 16:45 | 10.11.09

Om een visum te krijgen voor NL moet je een stapel papieren overleggen.Werkgeversverklaring en salarisslip van jezelf en van de persoon in NL die garant voor je staat.Dan durven ze op Schiphol nog te vragen wat je in NL komt doen, wie je ticket voor je heeft betaald en hoeveel geld je bij je hebt.Alle Surinamers zijn bolletjes slikkers.Niemand heeft het over hasj en XTC die vanuit Schiphol naar Sur wordt gesmokkeld.Ndrland=XTC-land
Roy, Paramaribo  | 15:54 | 09.11.09

Wanneer men een knie-of heupprothese heeft kan men de pantalon aanhouden!!Zelf heb ik een knie- prothese dus als het moet trek ik een pantalon-''pijp''omhoog,voor heupprothese-controle zou ik alleen de pantalon iets laten zakken,op de heupen,maar broek uit is verwerpelijk en beslist niet nodig. Bij een controle op Schip-hol heb ik geweigerd mij te laten controleren, alleen bij arts-controle die arts werd opge- roepen.... het vliegtuig kreeg een vertraging van een half uur)liet ik mijn pantalon iets zakken.
Laat-je-niet-bedotten., Utelle.(Frankrijk)  | 11:55 | 09.11.09

Maandag 2 november is mij hetzelfde overkomen, althans bijna. Ik heb een kunst heupgewricht sinds 2005 en reis regelmatig. Op Schiphol wordt je dan altijd stevig gefouilleerd. Ik beschouw dat maar als een massage. Dit keer ging het precies zo, echter na de massage moest ik het litteken laten zien. Dat heb ik geweigerd en ik heb de bewaking drie opties gegeven : a. Ik ga terug naar huis, b. Haal er een arts bij, c. Zet mij in een scan. Uiteindelijk werd ik toch doorgelaten. !Uitzondering!
H M Meijer, zoetermeer  | 10:42 | 09.11.09

Zo Edward, jij hebt zeker al vaak gevlogen merk ik. Je moet toegeven dat niet alles echt gladjes verloopt daar op Schiphol. Als je schiphol vergelijkt met andere luchthavens, dan kun je je ogen er niet meer voor sluiten. Ze zijn daar echt op hol geslagen met veiligheidsmaatregelen. Gelijk heb je wel als je zegt, dat mensen niks met zonnebrandcreme e.d. in het vliegtuig moeten doen. Dat hoort idd in de gewone bagage. Wees niet blind mensen. De wereld draait echt door.
Jean, Kerkrade  | 08:50 | 09.11.09

Er zijn altijd van die preutse gevallen die een normale fouillering associeren met seksueel misbruik - waar het hart vol van is....! Overigens, zal me niks verwonderen als al dit gezeik een sluwe manipulatie van de heersende Nederlandse mentaliteit (erfelijk-belaste zeurpietigheid)is door Al-Q!
Jaap, California  | 07:45 | 09.11.09

Dat er gecontroleerd moet worden is logisch maar op mijn laatste trip naar Indonesie werd op Schiphol tot mijn stomme verbazing mijn polstasje met travellercheques,creditcards,bankpassen en contant geld door de x-ray machine gevoerd.En dit nadat zo'n melkmuil de inhoud had bekeken!Achterlijk gedoe:kost alleen maar tijd...
rb, amsterdam  | 23:58 | 07.11.09

En al die opmerkingen over 19 jarige pubers slaan echt totaal nergens op en zijn ook echt beledigend voor de duizenden professionele beveiligers die dagelijks op Schiphol bezig zijn om de veiligheid van alle reizigers te verzorgen. Je wil toch niet in een vliegtuig zitten met een passagier die doordraait en uit zijn handbagage een grote schaar pakt of een groot zakmes en in het wilde weg begint in te steken op personeel en medereizigers. Maar ja, dhr van Noord kan alleen maar mensen en werkwijzes op Schiphol afzeiken
Edward, Hoofddorp  | 13:30 | 07.11.09

gedoe met waterflesjes absurd? vertel dat aan de engelse terroristen die pas geleden zijn veroordeeld tot levenslang omdat ze 11 vliegtuigen tijdens de vlucht wilden opblazen met behulp van vloeibare springstoffen waarvan de politie vele honderden liters in hun opslag aan trof. trouwens deze regel is al sinds november 2006 ingevoerd en nog komen mensen dagelijks met diverse soorten vloeistof in hun handbagage. wat moet je aan boord van een vliegtuig met zonnebrandcreme/ haarshampoo? stop het gewoon in je ruimbagage
Edward, Hoofddorp  | 13:25 | 07.11.09

De surinaamse minister is gewoon volgens dezelfde regels als iedere andere minister uit NL of daarbuiten gefouilleerd dus waarom onze regering excuus moet aanbieden is onbegrijpelijk. en oude mensen ten overstaan van andere passagiers hun broek laten zakken om naar een litteken te kijken? nog nooit gebeurd! daar hebben we fouilleercabines voor waarvan netjes gebruik gemaakt wordt. nagelschaartjes innemen? onzinverhaal, alleen scherpe scharen die boven een bepaalde lengte zijn worden ingenomen.
Edward, Hoofddorp  | 13:22 | 07.11.09

je zegt het goed zappie. rotterdam en andere regionale vliegvelden!! die kun je niet met schiphol airport vergelijken. een totaal andere wereld. maar ja, er zijn wel meer dingen die jos van noord niet wil snappen.verkeerde man op de verkeerde werkplek.
pieter, amsterdam  | 10:56 | 07.11.09

Twee weken geleden ging ik veertig minuten voor tijd door de controle op Schiphol. Er stonden ellenlange rijen en door stagnatie in de mijne heb ik zeker een kwartier extra moeten staan (en ik kan moeilijk staan). Daarna werd ik ook nog gefouilleerd, want ja, ik ben precies het type van de hendendaagse terrorist: gezet, zestig jaar, bril, slecht ter been. Toen ik eindelijk bij de gate arriveerde, mocht ik eigenlijk het vliegtuig al niet meer in.
Heleen, Bilthoven  | 09:27 | 07.11.09

SAS is schijt aan schiphol, wij reizen al 2 jaar met lowcost maatschappijen vanaf r'dam eindhoven ,m'stricht ,dusseldorf, weeze , luik en charleroi ,deze zijn goedkoper - ook het parkeren. Alles gaat sneller zoals de kofferband en het inchecken, dus wat let je. Wel minder winkels maar koffie en een broodje hebben ze overal. Ook dat is goedkoper. Veel succes met boeken.
mario, almkerk  | 20:42 | 06.11.09

Moet je op Zurich komen!! Worden zelfs je dure geneesmiddelen afgenomen die je in het vliegtuig moet gebruiken. Schande die Zwitserse beveiligers!!
Baartje , Capelle  | 13:49 | 06.11.09

Zijn snotneuzen niet omdat ze hun werk doen maar omdat het er onbeschoft geteisem bij is.
JW, IJmuiden  | 10:15 | 06.11.09

Mensen, niet om het een of ander, ik wil yelf graag de beveiliging in, maar zoals het op Schiphol nu is is echt zwaar overdreven. En als je niet tegen commentaat van mensen kunt, dan moet je zeker geen beveiliger worden, dat hoort erbij, daar moet je tegne kunnen, net als bij de politie. Dat is waar je voor kiest, daar hebben ze iets op gevonden, De-escalatie. De vriendelijkheid is er tegenwoordig helaas van beide kanten vanaf. van de reizigers en van de beveiligers.
Jean, Kerkrade  | 09:09 | 06.11.09

Wij vliegen al jaren vanaf Rotterdam, een verademing, komt misschien door de vriendelijke Rotterdamse mentaliteit.
a3, zeewolde  | 23:12 | 05.11.09

Waar lijkt Ao. 2009, dit poldergedrag in de Haarlemmermeer op? Misschien wel op de praktijken van keuringsmeesters bij vertrek uit Elmina (Ghana) of de veilingen van gekaapte slaven op de historische markten in Oost- en West Indie.
E.D. FINDLAY, Paramaribo - Suriname  | 20:48 | 05.11.09

inderdaad,zo makkelijk om de beveiliger af te vallen,deze mensen zijn in dienst van schiphol en hebben deze regels na te volgen als je niet weet waar je over praat,hou dan verder je mond en doe niet zo minderwaardig over dit beroep en als t vliegen niet bevalt,niet meer vliegen of zelf iets minder arrogant overkomen bij de controle
beveiliging, amsterdam  | 17:19 | 05.11.09

Voor reizigerscontrole bestaan strenge regels.Omdat echter geen enkele situatie gelijk is en het beleid niet alles 100% kan afdekken, moet beveiligingspersoneel soms zelf beslissingen nemen, waarbij achteraf een andere benadering net iets prettiger was geweest. Vindt je controle niet prettig, val dan niet de beveiligers aan, maar de politiek en directie Schiphol. Maar besef wel dat je in een relatief gezien erg veilig land leeft.
Douaneambtenaar, Schiphol  | 17:04 | 05.11.09

nou en..... niet zeuren en je knie laten zien. Die mannen staan oor onze veiligheid. Ik heb nooit problemen op Schiphol en vind de beveiligers zeer correct.
frans, den haag  | 16:26 | 05.11.09

De beveiligers van Schiphol worden constant gecontroleerd door eigen organisaties of zij zich wel aan de regels houden daar dit hun baan kan kosten bij het niet naleven van die regels. Hierdoor raken zij gefrustreerd en zijn er beveiligers die alleen nog de regels hanteren en er van gezond verstand geen spraken meer is. Zolang er niet op een andere manier met beveiligers wordt omgesprongen (hun eigen organisaties) zullen zij ook niet veranderen naar de passagiers toe.
Beveiliger Schiphol, Schiphol  | 16:17 | 05.11.09

Tot er wel iets gebeurd...en dan is het; hadden ze niet wat beter kunnen fouilleren of opletten? Overiges zijn de beveiligers op schiphol schatjes vergeleken met JFK in new york. Maar het lijkt erop dat op elk vliegveld, waar ook ter wereld, de bewakers buiten hun gewone opleiding ook "een opleiding hoe gedraag ik mij als een hork" hebben genoten.
C., Amsterdam  | 16:16 | 05.11.09

Ik probeer altijd zoveel mogelijk Schiphol te mijden. Maar soms lukt dit niet Ik ben het helemaal met de auteur eens.
wimb, H  | 16:08 | 05.11.09

Bij vertrek uit Nederland: security vindt een nagelschaartje in de toilettas van mijn net in Nederland overleden schoonvader (dik in de tachtig)wiens persoonlijke spulletjes ik mee wil nemen voor mijn schoonmoeder die in het buitenland woont. Geconfiskeerd!Ik heb bij de taxfree toen maar wat kaas gekocht tezamen met een kaasmes van 30 cm dat ongestoord mee aan boord mocht.Kreeg een recu om het 60 jaar oude schaartje weer terug te krijgen; Terug in Nederland geclaimed: was al vernietigd. De wereld behoedt voor ramp!
gemiddelde Nederlander, gelukkig al jaren buiten Nederland  | 16:06 | 05.11.09

Schiphol is het parade paardje voor de regering.Voor wie ...onze grote vriend Amerika.Rotterdam en andere kleine lucht havens hebben deze verscherpte beveiliging niet nodig.Het is van de zotte dat zeer laag geschoold personeel jou uit staan te kleden. Als ze nu eens gekwaliviseerd personeel gebruiken en de machts positie door het aan hebben van mooie pakjes zorgt dit voor een betere klant vriendelijk gevoel.Veelal de buitenlanders in deze branche kikken erop in zo'n pakje telopen.Ik werk nml op Schiphol.
cire 63, almere  | 15:42 | 05.11.09

Ik vlieg niet meer door al die vertragingen en het onvriendelijke gecontroleer. Het is een hele bevrijding, ga lekker met de Bus.
Karel, Amsterdam  | 15:36 | 05.11.09

Tja als justitie etc. De afgelopen jaren niet zo had lopen klungelen, dan hadden ze deze dagen wat meer geloofwaardiger geweest en hadden ze nog enig respect en begrip gehad..nu gaat ze dat heel veel tijd en moeite kosten om dat weer terug te VERDIENEN! Ik kan dat ergens wel begrijpen.. Dusseh succes ermee!
maarten, hilversum  | 15:22 | 05.11.09
Geplaatst via mobiel

Ook ik heb een totale rechter knie operatie, met metalen stukken erin. Ook ik heb een ID plastic kaart van de doktor met de foto van mijn knie. Regelmatig vlieg ik, maar elke keer kijken ze NIET naar de plastic kaart, ook ik moet in een hokje en broek uit. Toch klaag ik niet, en die man van Suriname, staat NIET boven anderen. Die twee oudere mensen wisten dat ook dus niet huilen. Bedank de Teleban en hun geloof.............
vlieg reiziger, in Nederland  | 15:22 | 05.11.09

De beveiliging op Schiphol is sterk overdreven. Als terroristen iets willen doen, dan zijn er echt wel andere manieren, bijv. met een raketwerper langs de startbaan gaan staan. Dan gaat een vliegtuig echt wel de lucht in, maar dan op de verkeerde manier.
Ton, Den Haag  | 15:06 | 05.11.09

Natuurlijk is de veiligheid belangrijk, maar het is een feit dat Schiphol compleet doorgeslagen is! Ik vlieg heel veel naar alle uithoeken van de wereld, en op Schiphol gaat alles bij voorbaat al onbeleefd en op een provocerende toon. Beseffen de beveiligers zelf wel dat dat alleen maar agressie opwekt? Of zijn ze daar juist op uit-kunnen ze hun macht tonen...
Elise, amsterdam  | 15:05 | 05.11.09
Geplaatst via mobiel

Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
M. Schreuder, Schiphol  | 15:02 | 05.11.09
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk

Je kunt natuurlijk ook gewoon stoppen met vliegen als je dit allemaal zo vreselijk vindt. Lekker weg in eigen land, daar is ook genoeg moois te vinden voor wie er oog voor heeft. Maar ja, dan vinden jullie wel weer iets anders om over te zeiken.
Jan, Leerdam  | 14:58 | 05.11.09

hoezo veiligheid. Deze zomer iemand met een thermofles met heet water het vliegtuig in zonder controle. Zelf vanuit het buitenland twee flesjes water meegenomen geen probleem. Ik denk dat die beveiligers wat last van machtswellust hebben
nian, groningen  | 14:58 | 05.11.09

Het begint er inderdaad wel op te lijken dat er op Schiphol beveiligers werken die niet veel onderwijs hebben genoten. Het is natuurlijk te absurd voor woorden om mensen met proteges zich te laten uitkleden. Dat lijkt op puur machtsmisbruik en onfris vermaak.. Bovendien moeten daar geen broekies van 19 jaar voor staan maar mensen met een helder vertand en ervaring en mensenkennis.
H.v.M., Rotterdam  | 14:37 | 05.11.09

Ik raad iedereen aan om Schiphol te mijden. Het lijkt wel af die arrogante knakkers daar nooit wakker worden. Ik kom er al jaren niet meer. Misschien, heel misschien, als ik ooit hoor dat ze al weer een paar jaar op de goede weg zijn, probeer ik weer eens.
Rechtse Rinus, Oeken  | 14:36 | 05.11.09

In een kleine winkel word je ook anders behandeld dan in en grote supermarkt. Controle moet nu eenmaal, vond het vorige week weer erg gezellig op Rotterdam Aiport.
Rene, Benidorm  | 14:34 | 05.11.09

Ik heb juist in de VS heel slechte ervaringen met de douane op vliegvelden. En wel JFK New York en LAX Los Angeles. Daarbij vergeleken zijn de mannen en vrouwen op Schiphol lieve knuffelbeestjes.
Dimple, Rotterdam  | 14:33 | 05.11.09

Mijn ervaring is ook iedere keer een negatieve ervaring. Wij vliegen 3x per jaar en iedere keer wordt ik eruit gehaald.Wordt betast rond mijn borsten, taille en benen omdat er waarschijnlijk een metalen plaatje in mijn schoen zat. Geen verontschuldiging, lachje kan eraf. Ik ben 65 jaar, ga niet naar een risico land ervaar het gedrag van de beveiliging als lomp en overbodig.
lina, maassluis  | 14:31 | 05.11.09

gewoon niet via Schiphol vliegen met al die arragante meest niet nederlandse zichzelf "beveiligers" noemende meute. zeer onbeschoft en nietsontziend. laar dat zooitje maar in eigen sop gaar koken. ook de direktie moest zich schamen na zoveel klachten nog steeds niets doen. zakken vullen is hun devies en niets anders
pepe, amsterdam  | 14:25 | 05.11.09

Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
DM, Den Haag  | 14:24 | 05.11.09
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk

Inderdaad, geheel mee eens, het is te gek voor woorden. De zogenaamde beveiliging schiet op een geweldige manier door en tast de fundamentele vrijheid aan. Als we zo doorgaan moeten we eerst door een controle voordat we op de snelweg mogen rijden. De redelijkheid is zoek, de kosten hiervan rijzen de pan uit, die zonder controle maar doorgerekend worden op onze ticket. Kosten airfair 120 euro, kosten taxes etc 160 euro= is dat normaal?
Gert Eussen, Oostende  | 14:23 | 05.11.09

Als er al terroristen zijn in Nederland dan zijn er voor hen honderden andere mogelijkheden om de samenleving pijn te doen. Een bom in een schip, in een bus, bij je thuis of wat dan ook. Het echte terrorisme is inderdaad de terreur van Schiphol en de politici die geen risico durven nemen. Lafaards zijn het. Daarom ga ik ook liever naar Duitsland. Daar zit je veel sneller in je toestel.
Henk, Veendam  | 14:23 | 05.11.09

Vriendelijkheid en correctheid kosten niks extra. Schiphol is voor velen het visitekaartje van NLD. Uitgangspunt voor het werkend personeel moet een correcte en dienstbare houding zijn. Dit betekent niet dat je ondergeschikt bent, maar wel klantgericht!
Andre, Haarlem  | 14:20 | 05.11.09

Klopt ik heb op schiphol bij de schoonmaak gewerkt! Het zijn meestal mensen die eerst bij de politie willen maar hier niet voor in aanmerking komen dus gaan ze maarin de bewaking en daar hun gram halen!
Jaap, almere  | 14:18 | 05.11.09

Ik heb er al jaren geen last meer van Schiphol en de KLM, vanuit Antwerpen, Brussel of Dusseldorf, gaat het allemaal veel makkelijker, profesioneler en zakelijker, dat is iets anders dan ouderwets nederlands onbeschoft. Trek een hollander een uniform aan,.......wel jammer natuurlijk en de goeden zullen hier absoluut onder te lijden hebben. het zij zo
n.oldenzeel, almelo  | 14:18 | 05.11.09

Lijkt wel of SP cq links Nederland aan het reageren is , dat werk MOET gebeuren en goed! dus af en toe in de onderbroek helaas
henri, NL  | 14:15 | 05.11.09

Ik vind het heel erg arrogant en storend dat daar alles alleen in het engels staat aangegeven op de borden, zelfs daar waar voornamelijk nederlanders komen op de Plaza en richting de treinen of uitgang. natuurlijk is Engels belangrijk maar om het nederlands eruit te kiepen, dit was 10 jaar geleden nog niet zo. De bewegwijzering is een rommeltje geworden. Er arrogant en dat is dom !
Els , Harderwijk  | 14:13 | 05.11.09

Jawel , ik ben het hier 100% mee eens Ik mag 2 keer per maand schiphol bezoeken en vaak met onze kinderen (geboren en getogen in mexico) en vaak ook met mijn vrouw (mexicaanse) Het is vaak triest te zien hoe de beveiliging mensen behandeld , toespreekt (toeschreeuwt)zonder enig respect,reeds vooraf mensen zien als potenciele teroristen etc Intressant is te luisteren wat de dames en heren beveiligers buiten dienst met elkaar bespreken of liever gezegd de manier waarop zij metkaarspreken,heel intressant dat niveau
christoffel, mexico  | 14:12 | 05.11.09

Er loopt veel te veel personeel rond en de een denkt dat de ander wel doet wat hij zelf had moeten doen.De meeste staan met hun handen op hun rug te kijken wat de ander eventueel doet , er is totaal geen overzicht en niemand weet wat er echt gedaan moet worden.Organisatie en personeels controlle is ver te zoeken op schiphol.
Benjamin, Den Haag  | 14:04 | 05.11.09

Stel normale mensen aan en geen kneuzen.
charles, soegel  | 14:02 | 05.11.09

Schiphol is de meest iritante en aroganste luchthaven die ik ken. Bevolkt door incompotent personeel Waarvan er heel veel niet in de security thuishoren.Maar op de staalindustrie in heel zwaar werk zoals staal platen slepen Hun gedrag maakt mij als Nederlander beschamend Nederlander te zijn. Kijkt u zelf maar eens op uw volgende reis Jammer voor ons Visitekaartje Schiphol
Van Rooijen, Enschede  | 13:53 | 05.11.09

wanneer houden we eens op met deze onzin. Alsof terroristen (als ze er al zijn) hier geen manieren omheen hebben om een gemeenschap te pakken op plaatsen waar het pijn doet. Logistieke processen zijn niet de enige gebieden waarop hun boodschap door kan klinken. Het gevoel van veiligheidsverbetering is alleen voor diegenen die hiervan onder de indruk. De effort,last en kosten wegen niet op tegen het daadwerkelijke effect. Een aantal partijen verdienen er wel goed aan. Beperken deze hetze!
Edwin, Amsterdam  | 13:51 | 05.11.09

Als je liefde wil ontvangen moet je naar je moeder gaan en niet naar Schiphol. Ik ben blij dat ze daar controleren, ook ouderen, die denken dat regels niet voor hen zijn.
Mike, Amsterdam  | 13:51 | 05.11.09

Meneer Van Noord zou zich ook eens moeten verdiepen in het werk van "die puisterige types" die zich alle bagger van de reizigers maar moeten aanleunen. Deze jongens staan er wel om 03.30 als de mensen met vkantie moeten en moeten een aardig opleidingstraject doorlopen voordat ze überhaupt beveiligen mogen. Natuurlijk is enige empathie niet onwenselijk, maar een grote mond of neerbuigende opmerking helpt niet mee aan een vlotte afwikkeling, zullen we maar zeggen. Dus een beetje meer begrip alstublieft.
Berry, Huizen  | 13:51 | 05.11.09

Weet je waar mij de broek van afzakt ? Datt Schiphol als enige luchthaven ter wereld de eigen taal afschaft en ALLEEN nog engels op de borden heeft staan
Cor , Stein  | 13:50 | 05.11.09

Mag ik er even op wijzen dat niet alle beveiligers 19-jarige snotneuzen in een beveiligers jasje zijn. Ten tweede staat er bij de ingang van elk object tegenwoordig wel de huisregel dat je jezelf beschikbaar stelt aan de nodige beveiliging handelingen die voor dat object nodig zijn. Er wordt dan wel aangenomen dat je hier zonder commentaar aan meewerkt. Maar ja, we blijven Nederlanders en die zullen toch altijd wel iemand in een uniform in de zeik willen zetten.
Andre Werner, Veghel  | 13:47 | 05.11.09

Ben het niet vaak met 'm eens maar in dit geval wordt de spijker vol op de kop geslagen.. Allemaal kansloze gasten die misbruik maken van dat kleine beetje macht dat ze hebben... Helaas valt er niet aan te ontkomen... Flesjesgedoe nog erger..
Flying Blue, Platinum  | 13:46 | 05.11.09

Jaja, vroeger was alles beter.
Bas1920, Amsterdam  | 13:46 | 05.11.09

Ik ben 71 jaar en gisteren moest ik mijn shampo en bus met scheer-gel inleveren wat in mijn handbagage zat in mijn toilettasje. Bestaat er dan geen enkele mensenkennis bij deze vaak arrogante beambten. Maar ja,befehl ist befehl en i8s nog steeds populair onder de ambtenaren.
Max, N  | 13:45 | 05.11.09

Heb ook een keer met zo´n broekie te maken gehad. Stond het geld uit mijn portemonnai te halen. Toen ik vroeg waar dat goed voor was, kreeg ik een grote bek terug in plaats van uitleg. Waarschijnlijk schlecht gehumeurd omdat hij volgend jaar alweer ontslagen wordt, omdat hij dan te duur is.
Iemand, Ergens  | 13:40 | 05.11.09

Ik heb er geen enkel probleem mee, maar ben BLIJ dat er alles aan gedaan wordt om mij VEILIG op mijn bestemming te laten aankomen, mensen zeuren overal over, ga dan gewoon niet vliegen! Ben tot nu toe altijd beleefd behandeld en mensen kunnen zelf ook verschrikkelijk arrogant doen tegen de douanebeamtes hoor
Yvette, Rotterdam  | 13:38 | 05.11.09

Afgelopen zomer via schiphol gereisd, ik had per ongeluk een flesje zonnebrand in mn beautycase laten zitten(duur merk,34.50 euro)in orginele verpakking.Hele rel zowat mee gemaakt ik moest en zou het inleveren want zo waren de regels, woest was ik, een klein kind kon nog zien en ruiken dat het een gewoon flesje zonnebrand was,het hilarische van het verhaal:op de terugweg vanuit spanje(waar je gewoon flesjes mee mag nemen)er zat een schaar in zelfde tas en die moest ik wel inleveren, hadden ze op schiphol niet gezien!
jose, zoetermeer  | 13:33 | 05.11.09

om dat ze van arogantie naast hun schoenen lopen, En dat ze te lui zijn om tewerken en alleen maar willen pesten.(omdat ze allemaal gekort worden ,behalve de hooge heren want dat mag niet
javandersteen, zuidlaren  | 13:32 | 05.11.09

Schiphol wordt onder druk van onze overheid gedwongen de schinveiligheid te bewaken. Er zijn 4 ministeries die de zeggenschap hebben over deze veiligheid en er is 1 coordinator terrorsitenbestrijding aangesteld. De bewaking van Schiphol krijgt van zoveel zeggenschap richtlijnen dat je niet meer weet wat je morgen moet doen. Daarbij komt dat er heel veel verschillende mensen bij de bewaking werken met van allerlei culturen. Dat maakt het moeilijk om fatsoennormen op een lijn te krijgen. Ik werk op Schiphol.
Einde, Rotterdam  | 13:31 | 05.11.09

Ik heb er geen last meer van. Wij vliegen tegenwoordig vanaf de andere Nederlandse vliegvelden of vanaf Duesseldorf of Dortmund (het is wel even rijden, maar je parkeert er wel overdekt en voor een 'prikkie'). Wat me wel opvalt is, dat je vanaf de EU-vliegvelden geen flesjes water of andere drankjes mag meenemen, maar dat je op de terugvlucht vanuit bv Turkije en Oekraine geen strobreed in de weg gelegd wordt
Gerard, Maassluis  | 13:30 | 05.11.09

Ik nam een fles cognac mee (niet in de taxfree gekocht). Die werd op Schiphol meteen met een wrede grijns van me afgenomen. Ik zei dat ik een recu wilde om het bij terugkomst aftehalen. Maar nee,dat kon helemaal niet. Nou las ik pas ergens dat dat WEL kan! Doodgewone dieven dus, die dagelijks honderden items niet meer terug geven, hettgeen klaarblijkelijk tegen alle regels indruist! Ik vraag me af of ik schadevergoeding kan eisen?
wijze hagenaar, den haag dus!  | 13:29 | 05.11.09

Schiphol met Rotterdam Airport vergelijken (of een andere regionale luchthaven) is natuurlijk moeilijk. Op Schiphol zijn de passagiersaantallen vele malen groter en komen veel zogeheten 'risicovluchten' binnen. Toch ben ik het met je eens dat veel mensen (van elk opleidingsniveau) wel eens een cursus klantvriendelijkheid zouden mogen krijgen. Je moet soms bijna dankbaar op je knieën vallen dat je je eigen land in en uit mag met je bezittingen...
Klaas-Jan, Hilversum  | 13:28 | 05.11.09

Een aantal malen heb ik vanuit het buitenland vervoer besteld vanaf de gate naar de uitgang,ivm met loopproblemen, maar dat gaat structureel fout, "u had maar moeten laten bevestigen per email of zoiets" terwijl één telefoontje naar Venetië of Dubai volstaat voor een perfecte afhandeling. Het is verzameling hufters zo langzamerhand. Ook ik heb met een hand m'n broek moeten ophouden en in de andere hand mijn schoenen en dan moet je proberen je spullen van de band te graaien waaronder je wandelstok, knip, riem e.d.
Kruijning, Rotterdam  | 13:27 | 05.11.09

schiphol is idd niet heel erg klant- of gebruikers vriendelijk meer. die weg naar beneden is feitelijk al een tijd geleden ingezet. hoe dat komt ?? moeilijk te beoordelen.....wellicht te weinig concurrentie? rotterdam zou een wat grotere luchthaven moeten hebben, of brussel meer en betere verbindingen....dat zou helpen, wellicht(?)!
piet, rotterdam  | 13:27 | 05.11.09

Wat een azijn pisserij is dit. Op het moment dat het fout gaat is alles zo lek als een mandje. Nu zijn er een paar incidenten en meteen is niks meer goed. En ook nog alles in het persoonlijke trekken. Het zijn puisten koppen en snotneuzen. Wie is hier nu arrogant? Als diezelfde puistenkop ipv te werken voor overlast zorgt dan is het geklaag ook niet van de lucht.
Vlieg liever veilig, Amsterdam  | 13:25 | 05.11.09

Ik vind de controles helemaal terecht. Een surinaamse minister kan best bolletjes cocaine ergens hebben. Is al eerder gebeurd en een oma of opa kan ook minder onschuldig zijn dan op het eerste gezicht lijkt. ik vind wel dat de douanebeambten vriendelijk moeten blijven. Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen en de meesten zijn ook inderdaad onschuldig.
patster, Amsterdam  | 13:24 | 05.11.09

Raar verhaal dat voorbijgaat aan het feit dat de veiligheidsmensen van Schiphol goed zijn opgeleid en in de toekomst nog beter begeleid zullen worden. Het feit dat het jonge mensen zijn doet niks af aan hun professionaliteit. Ze filteren op specifieke kenmerken van reizigers en gaan niet alleen af op willekeur. Ze werken in opdracht van de koninklijke marechaussee.
Anneke, Malden  | 13:19 | 05.11.09

Straks zal blijken dat de passagiers-terugloop niks met vliegtax te maken heeft. Ik vind het ook schandalig, daarom zien ze mij niet meer op Schiphol. Om het op zijn Lakemans te zeggen, van mij mag die tent failliet.
Harm, Best  | 13:18 | 05.11.09

Op Schiphof worden honderd duizenden passagiers behandeld. Een Regionaal Vliegveld is dus niet te vergelijken met Schiphol. Net zoals de Haven van Amsterdam, niet te vergelijken is met de haven van Rotterdam.
Denker, Amsterdam  | 13:17 | 05.11.09

Die beveiligings waanzin heeft mij er toe gebracht dat ik dit jaar voor het eerst met de auto naar Spanje ben gegaan. En dat is prima bevallen, zo goed zelfs dat als er niks veranderd op Schiphol ik volgend jaar weer met de auto ga. Het beperkt wel de mogelijkheden maar dat heb ik er voor over om niet als misdadiger behandeld te worden door die beveiligingsbroekies. Als ik een vermogen betaal om te vliegen wens ik ook normaal met respect behandeld te worden.
Mart, Den Haag  | 13:14 | 05.11.09

Als de bazen op Schiphol alleen maar ikke, ikke, ikke denken (tegen een vorstelijke vergoeding!), hoe kan je dan goede manieren verwachten van de rest van het personeel? Geen goed management vertaalt zich altijd tot in de laagste regionen.Bedenk dan ook dat Schiphol een van de DUURSTE luchthavens van Europa is.
henny, amsterdam  | 13:12 | 05.11.09

wat een onzin stukje ben heel vaak vanaf schiphol vertrokken en altijd gaat dat prima, zonder problemen. dus wat is dit voor opruiend stukje
marco, amsterdam  | 13:11 | 05.11.09

Gewoon naar Duitsland stuk vriendelijker en veel goedkoper.
Westerman, sodom  | 13:09 | 05.11.09

ik heb al enkele jaren geleden besloten NOOIT MEER via Schiphol te reizen, al moet ik daarvoor met de trein vanuit Luik of Düsseldorf reizen. Zo is mijn probleem met de arrogante beveiliging(en ook douane beambten) opgelost.
Leen, Barendrecht  | 13:05 | 05.11.09

Om de zelfde reden dat het amerikaanse leger het nivo naar beneden heeft bijgesteld voor militairen, dom weg niet genoeg gekwalificeerd personeel te krijgen...
Haagsche, Den Haag  | 13:05 | 05.11.09

Er wordt soms inderdaad arrogant met de klanten omgegaan. Ok, daar moet controle zijn, maar wel iedereen over/met de zelfde kam scheren. Sommige mensen hoeven hun hoofddeksel niet af te doen.....
PdeJong, Maastricht  | 13:04 | 05.11.09

Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
JvdW, Finland  | 13:03 | 05.11.09
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk

Wij vliegen (prive voor verre vakanties, maar ook voor een enkele korte zakentrip naar bestemmingen in Duitsland) sinds een paar jaar vanaf Bremen. Dat is bij ons in het Noorden vandaan net zover als Schiphol maar het is er goedkoper parkeren en men is er vriendelijk en correct. Aan te bevelen voor allen uit Groningen, Friesland en Drenthe. Bewoners van Overijssel en Gelderland kunnen via Munster, voor de Limburgers zijn er ook vele alternatieven. Laat Schiphol dus vooral links liggen
Cor Sneugenoeg, Paterswolde  | 13:01 | 05.11.09

De beveiliging op schiphol is via europese aanbesteding geregeld. Helaas kijkt Schiphol daarbij alleen naar de prijs en niet naar de kwaliteit.Daarom staan school jochies lekker stoer in je kruis te tasten
Dirk, Apeldoorn  | 12:58 | 05.11.09

Jos van Noord, ik ben blij met jouw artikel. Schiphol gaat over lijken om een soort van wereld prijs te krijgen dat Schiphol 1 van de beste beveiliging heeft. Niets is minder waar. Je wordt in eigen land als een terrorist behandeld. het is zot voor woorden als die speurhonden bij je komen snuffelen en ook bij kinderen die daardoor in paniek raken. En bij de controle kijken ze allemaal chagrijnig alsof je een vluchteling bent. onschuldige mensen worden als dweil behandeld. En je mag niet voor je zelf opkomen.
Yasmijn, Almere  | 12:56 | 05.11.09

Een beveiligingsman of vrouw kan aan de buitenkant niet zien of er behalve kunstknieen of andere metalen lichaamsdelen er ook mogelijk wapens aanwezig zijn. Dus controleren. Een goede zaak ter bevordering van onze en uw veiligheid.
Mr.Bill, Lisse  | 12:55 | 05.11.09

hebben deze controlerende instanties te Schiphol ooit eens gepubliceerd hoeveel "terroristische aanslagen" zij door hun (wijze van) optreden hebben kunnen voorkomen in de loop der jaren? Uit die statistieken zou je bijv. kunnen afleiden of hun aanwezigheid ueberhaupt enig nut heeft!
Enrico, Paramaribo  | 12:55 | 05.11.09

Als frequent flyer kots ik van Schiphol met haat asociale parkeerbeleid (tarieven), de vele onvriendelijke en onbehulpzame medewerkers en wanstaltige doorgeslagen controles. Ook: Schiphol belazerd ons al jaren, boek en start uw vlucht vanuit het buitenland, dat is stukken goedkoper en dan vlieg je weer terug naar Schiphol voor een overstap....En zelfs dan is die vlucht, ondanks het afleggen van meer miles en de hogere kosten, toch nog goedkoper. Schiphol? Bah!
FMW, Hoorn  | 12:54 | 05.11.09

Ondermeer wegens bezuiniging jeugdloners in dienst te nemen, waarmee ze de patat & digi blagen verantwoording en takt in handen geven. Een verstandig mens begrijpt dat dit voor slecht en kansloos opgevoeden niet is weggelegd. Daarbij lijkt dat het theatrale gedrag in deze regio meestal arroganter over komt dan elders.
winterschilder, 16hoven  | 12:49 | 05.11.09

Als je om je heen kijkt zie je heel veel mensen met een afgezakte broek lopen. Misschien heeft dat dan met Schiphol te maken ?
Rosita, Rotterdam  | 12:49 | 05.11.09

Hoe is het mogelijk dat wij nog steeds een toeslag krijgen voor isolatie Waar blijf dat geld?
mart, amstelveen  | 12:47 | 05.11.09

het word tijd dat je op schiphol gewoon normaal als klant behandeld word.ik begrijp dat het moeilijk is voor een ambtenaar,want daar word je direkt geconfronteerd met je client, en dat zijn ambtenaren niet echt meer gewent blijkt.ik heb bij de pasportcontrolle nog nooit gehoord,prettige vakantie,Is toch niet echt moeilijk.
r de callafon, rotterdam   | 12:47 | 05.11.09

kansloze actie van Schiphol met die Hyves enquete! Gewoon je gezond verstand gebruiken is zeker teveel gevraagd? Geen wonder dat het zo 'n balenzooi daar is. Ik zeg, tijd voor nieuw management voor Schiphol!
pietpuk, buitenland  | 12:44 | 05.11.09

eenvoudig te beantwoorden, ik ben wel eens vanaf Rotterdam op het vliegtuig gestapt en vergeleken met Schiphol is de beveiliging daar ronduit treurig. ik had met bergens drugs op zak zó in kunnen stappen. de controle is onwaarschijnlijk slap.
Danny, Heiloo  | 12:44 | 05.11.09

Als het enigzins kan mijd ik Schiphol. In Bremen of Dusseldorf is het altijd beter parkeren en zijn de manieren vele malen beter.
Keuning, Groningen  | 12:44 | 05.11.09

Ik lees heel vaak negatieve reacties over schiphol. Ik zelf maak tussen de 20 en 30 reizen per jaar over de hele wereld. Schiphol doet het algemeen gezien helemaal niet slecht. De wereld wijde tereur zorgt ervoor dat dit noodzakelijk is. en als je weet dat je gecontroleerd word, zorg dan dat alles in je tas zit. Dan loop je zo door het poortje en hoeft de beamte je ook niks te vragen en is het zo achter de rug. maar ja als je dat niet doet moet je er 2 a 3keer doorheen en dan is de beamte de gebeten hond.
geert, den haag  | 12:43 | 05.11.09

Ten eerste zijn deze mensen van 19 jaar nog niet geschikt voor zulke beroepen dat geldt overigens voor al deze beroepen,(politie,beveiligers,toezichthouders enz). Deze mensen stralen nog totaal niets uit, dat ligt niet aan hen maar de leeftijd is veel te jong.Ze hebben geen levenservaring enz.De overheid moet het zo regelen dat ze tot hun 23 eerst maar gaan leren en vanaf hun 23e een jaar stage lopen om daarna pas het echte beroep uit te gaan oefenen.In het grimmig Nederland is behoefte aan uitstraling en gezag.
siesta, Delfzijl  | 12:43 | 05.11.09

Schiphol is 'omhooggevallen' om over het beveiligingspersoneel nog maar te zwijgen. Ze helpen je ook niet maar bezorgen je enkel last, totaal overbodig: zet maar politie in ofzo (of mensen met enig niveau)
Elly, NH  | 12:43 | 05.11.09

boeit niemand wat er op Schiphol gebeurt,wij vliegen al jaren vanaf het buitenland net zoals miljoenen andere reizigers
staf, achel  | 12:43 | 05.11.09

Het gaat er niet om DAT WE GEFOUILLEERD WORDEN, dat is helaas nodig tegenwoordig, naar het gaat om DE MANIER WAAROP...! Als die arrogante gefrustreerde beveiligings neuroten-kliek eens wat meer respect en begrip zou tonen voor de passagiers die als kuddedieren voortgedreven eindeloos in de rij moeten staan omdat "er niet genoeg personeel" is, terwijl Schiphol de hoogste luchthaven tax ter wereld eist, dan ging het een stuk beter.
paul, den haag zuidwest  | 12:42 | 05.11.09

Het viveau van het personeel op de luchthaven is al jaren neergaand. Het is een negatieve spiraal waarbij verschillende partijen elkaar naar beneden trekken. Onbeschofte douane beambten, paspoort controleurs, beveiliging en niet te vergeten het steeds onbeschoftere KLM personeel. Nog even en je bent veiliger achter het CS in Amsterdam on 2 uur 's nachts dan op Schiphol.
Bas S, Bristol  | 12:41 | 05.11.09

Door een ongeval is mijn rechterarm verlamd. Mijn rechterhand steek ik meestal in mijn jaszak. In de rij voor de controle op Schiphol werd ik in bijzijn van anderen letterlijk op luide toon toegeblaft door een vrouw of ik mijn hand uit mijn zak wilde halen. Prima, daar gaat het ook niet om. Maar de toon waarop dat ging was ronduit schokkend en volkomen overbodig!!
Bert, eindhoven  | 12:36 | 05.11.09

beveiligingsmedewerkers zijn een afspiegeling van de samenleving.Een bijgestelde definitie van dat laatste woord mag niet eens meer uitgesproken worden.
Expat, Ver weg  | 12:36 | 05.11.09

wat een domme vraag, er werken 1000x meer mensen, dus misscien dat de kans groter wordt op een rotte appel?
fikobv, dongen  | 12:35 | 05.11.09

Als beveiligingsmedewerker kan ik U vertellen dat de bev. medewerkers dit ook niet graag doen. Helaas lopen er een stelletje NSBers rond die proberen deze hardwerkende beveiligers te betrappen op fouten. En deze NSBers schuwen niets. Owee de beambte die iemand niet goed controleert. Kan je het die puisterige figuren kwalijk nemen? Ook zij raken niet graag hun baan kwijt. Voor hetzelfde geld is dat smoesje van de kunstheup een check.
sam, rijswijk  | 12:34 | 05.11.09

komt dat daar veel meer mensen gecontroleerd moeten worden. 1000 mensen r'dam 100000 schiphol dat is het verschil kans dat er iets fout gaat is groter hoger werk druk altijd klagende mensen. maar ja als er wel een bom aanwezig is zijn ze allemaal blij dat de beveilging kon onderscheppen wordt wakker ofzow.
just me, A;dam  | 12:34 | 05.11.09

Ik heb honderden vluchten gedaan vanaf Schiphol in de laatste jaren, en heb nooit reden tot klagen. Ik ben vriendelijk, zij zijn vriendelijk. Ik zie echter ook genoeg mensen die zelf helemaal niet zo vriendelijk reageren (moet je trouwens in de US eens proberen), misschien heeft dat er wel mee te maken.
Ach, Tja  | 12:33 | 05.11.09

oge bomen vangen veel wind. Schiphol is één van de grootste luchthavens van Europa. Feit is natuurlijk dat het hiet gaat om een commerciële onderneming in een vrije markt. Consumeten kunnen kiezen of ze er gebruik van willen maken of niet. Er zijn genoeg luchthavens om naar uit te wijken. Regionale luchthavens voor regionale of continentale vluchten en luchthavens vlak over de grens in België en Duitsland voor intercontinentale vluchten. De service staat altijd en bij elk bedrijf onder druk bij bezuinigingen.
Alexander, Hengelo  | 12:32 | 05.11.09

schiphol en directie klm is arrogantie ten top. waarom zou je via schiphol vliegen terwijl via de buurlanden de tickets en parkeren beter geregeld zijn, en heffingen heel laag.terwijl de veiligheidsmedewerkers heel vriendelijk en hulpzaam zijn.ben 83, en toch vlieg ik via dusseldorf en zaventem, helemaal naar canada
HR.oosterhuis, badhoevedorp  | 12:31 | 05.11.09

Omdat het de benaderingwijze is. De beveiligers hebben de "macht" en dat is wat er gaande is. Het is een mentaliteitskwestie. men is niet klantgericht en klantvriendelijk, maar ziekelijk bezig ten kostte van hun klant, de passagiers. Opdracht van de KMAR. Op RTM is de klant/Pax diegene die hun aan hun baantje helpt en is men klantvriendelijk. Daarnaast is de organisatie veel en veel kleiner en kent men elkaar allmeaal wat de sfeer natuurlijk ten goede komt.
Dirk, Aalsmeer  | 12:30 | 05.11.09

Kijk ik ben voor controles, maar het moet wel humaan en respectvol gebeuren, en daar schort het nogal aan bij de controleurs. Het "jij en jou" is ook een doorn in het oog en oor. Men moet bij de opleiding niet vergeten om manieren te leren en omgaan met mensen dan kom je al een stuk verder. De jeugd is verworden tot onopgevoed. leer men wat "hoffelijkheid" betekent dat woord kennen ze niet (meer).
Erik de Montanje, Hoofddorp  | 12:30 | 05.11.09

Kijk, als hun mijn flesje water niet vertrouwen en mijn ceintuur, tandpasta enz. enz. dan zal ik daar ook geen taxfree goederen meer kopen of gebruik maken van restaurants etc. Want dat vind ik dan ook heel gevaarlijk voor mij.
Expat, Ver weg  | 12:29 | 05.11.09

schandelijk hoe inderdaad snotneuzen omgaan met het zogenaamd beveiligen van alles wat er op schiphol gebeurt.het slaat nergens op.De beveiliging is doorgeslagen,.Ga zo door schiphol, er is al een leegloop, andere luchthavens nemen het graag van jullie arrogante politiek over.En daar moet ik soms al 3 uur van te voren op schiphol voor zijn,nee ik zoek wel andere wegen,betalen om op als een snotneus behandeld te worden en daar nog voor uit de kleren te moeten, nee hoor, dag schiphol
avdwaal, haarlemmermeer  | 12:29 | 05.11.09

Je moet maar net iets getint zijn en wat ouder, dan ben je elke keer de sigaar. Ik voel me vernederd en zeer slecht behandeld. Om deze reden heb ik daarom ook veel moeite om een nieuwe vliegreis te maken. Ik wil met respect behandeld worden net als de mensen die mij moeten controleren.
E./Coulet, Breda  | 12:29 | 05.11.09

Door outsourcing van dit soort aktiviteiten verliest de onderneming grip op de kwaliteit van de dienstverlening. Schiphol is niet uniek - op D'dorf en H'row is het net zo erg - maar als monopolisten dit gaan doen heeft de klant vrijwel geen mogelijkheid dit gedrag te "bestraffen". Er is ook sprake van Hollandse diknekkerij en Machisimo (de goede niet te na gesproken)
Lowieke, Nijmegen  | 12:28 | 05.11.09

Zoals bij veel (overheids) maatregelen schiet ook hier het middel, het doel compleet voorbij. Absurd dat je geen flesje water/frisdrank mee mag nemen aan boord. Laat als controle mensen gewoon een slok van hun flesje nemen voordat zij het vliegtuig in gaan, werkt mi uitstekend. Ik blijf het vreemd vinden dat je je deo wel in je koffer mag stoppen en niet in je handbagage; alsof deze in het ruim niet ontloft, mocht een of andere mafkees er een bom van gemaakt hebben.
j. smit, zaandam  | 12:27 | 05.11.09

Het probleem zit hem in het niveau van de beveiligingsbeambte. Te veel mensen die met het aantrekken van een pak een andere mentaliteit krijgen dat is bij te veel beambte zo en gaan machtsmisbruik voorop stellen als zelfbevrediging. Ze kunnen nog te veel zelf invullen om dat de regels niet in detail zijn ingevuld. Aan de voorkant er een drama van maken en de achterdeur ver open zetten de bewijzen daarvoor zijn al geleverd toch? Ik ben bewust gaan vliegen op duseldorf en als het kan Weeze voor mijn werk.
Frank, Utrecht  | 12:27 | 05.11.09

Wat een hoop geouwehoer; reis maandelijks via Schiphol (vaak met KLM waar ook al zo vaak nodeloos over geklaagd wordt) en heb geen andere klachten dan over de vakantiereizigers die na 5 minuten in de rij te hebben gestaan als ze aan de beurt zijn nog moeten beginnen met zakken leeghalen e.d. en zo de boel zonder noodzaak ophouden.
marten, wierden  | 12:27 | 05.11.09

ik vlieg nu via brussel en frankfurt, en dat is 29 keer per jaar, maar je wordt met respect behandelt en de veilighied is niet geschoeid volgens de amerikaanse normen. wat schiphol moet doen, is weg met de amerikaanse normen, beter opgeleide medewerkers, luchthaven moet goedkoper, idem dito parkeren. transparantie van de heffingen, en waarom is een buitenlandse ticket van de klm gekocht in brussel naar usa, goedkoper dan via amsterdam, kan iemand me dat uitleggen, maar voorlopig kom ik niet terug
mlp import export, amsterdam  | 12:26 | 05.11.09

Het probleem zal niet alleen op schiphol onstaan,een beetje gemeente ambtenaar mag eerdaags sancties uitdelen waar geen beroep mogelijk is om tegen de sanctie in beroep te gaan. Met Minister ter Horst aan het roer worden steeds meer politie taken uitgevoerd door burger partijen waar normen en waarden ver te zoeken zijn hebben we het niet over integriteit. Kortom stop met al dat geprivatiseer zeker in de laaggeschoolde beveiligings branche.
Michel, Apeldoorn  | 12:25 | 05.11.09

Ik probeer dat vliegveld zoveel mogelijk te mijden. Ver lopen, lange wachttijden voordat je bagage komt. Onvriendelijk en stug KLM grondpersoneel. De heren van de Douane spannen de kroon. Kom je terug van een vlucht van 10 uur en wil je na het landen je baby verschonen, wordt ondertussen je koffer opengemaakt omdat je zgn te laat aan de band verschijnt. Sorry uw kind had een poepluier? Hebben wij maling aan.
El cid, Overal   | 12:25 | 05.11.09

komt omdat de Nederlanders alleen maar willen ZEIKEN op Amsterdam en omstreken!!! Pure ziekelijke afgunst!!! Doe eens volwassen en ga wat nuttigs doen!!! Triest volk!
D, Amsterdam  | 12:25 | 05.11.09

Als regelmatig passagier, kun je vastslellen dat de beveiligingsmedewerkers Schiphol in het algemeen elk nivo missen
een passagier, apeldoorn  | 12:25 | 05.11.09

waarom is het zo dat alleen Nederlanders hier over klagen? Ik ben zelf een van deze beveiligers geweest en de meeste passagiers begrijpen waarom deze controles nodig zijn. De meeste buitenlandse passagiers vinden zelfs dat Schiphol erg vriendelijk is qua beveiliging, dat Schiphol bewijst dat beveiliging en klantvriendelijkheid hand in hand kunnen gaan. Het is erg vervelend, maar het is met deze acties de bedoeling dat die 0,1% die verkeerde bedoelingen heeft, te pakken.
Matthijs Mol, Zwaag  | 12:24 | 05.11.09

het is echt ongelooflijk zo onbeschoft en asociaal het begint al bij de pasportcontrolle, er heeft nog nooit iemand gezegd een fijne vakantie.controleren moet maar het kan ook met een lach en fatsoen , alleen niet op schiphol.vergeleken met andere vliegvelden is het daar echt een zooitje. bah
Rde Callafon, rotterdam  | 12:24 | 05.11.09

goed gesproken wordt er iets aan gedaan???
truus, vlieg niet daarvan  | 12:23 | 05.11.09

Komt door de Amsterdamse mentaliteit ;))
Rick Vogelschrik, Spike City  | 12:20 | 05.11.09

Totdat er zometeen weer een vloegtuig naar beneden komt. Dan roept deze krant als eerste en als hardste dat het een schande is.
Prins, Hoek van Holland  | 12:20 | 05.11.09

Als je jaren achtereen het predikaat " beste luchthaven in de wereld " krijgt opgeplakt, dan mag je best arrogant worden. Toch? De beste worden is deel 1 , de beste bliven is deel 2. En Schiphol zakt al jaren verder uit de top. Door absurde kosten in rekening te brengen, door ellelange rijen voor de security en marechaussee. Door zoek geraakte koffers en een personeels wanbeleid. Met je hoofd in de wolken ben je heel groot, ze beseffen nog steeds niet dat hun broek een paar maatjes te groot is geworden
dicky, amsterdam  | 12:20 | 05.11.09

Werken te veel mensen die zich zelf erg belangrijk en onmisbaar vinden of voelen.
Henk, Groningen  | 12:20 | 05.11.09

Zoek naar de oorzaak van dit probleem. Concessies voor beveiliging worden om de paar jaar aanbesteed omdat dit zo Europees is bepaald. Gevolg, om de paar jaar een ander beveiligingsbedrijf! Nieuwe mensen, te kort en te snel opgeleid en geen enkele binding met het werk. Ook wel logisch als je weet dat je het risico loopt over een paar jaar een andere baan te moeten zoeken of 's nachts een fabrieksingang moet gaan bewaken!
Martin, Noordwijk  | 12:18 | 05.11.09

Simpel, E.F. Schumacher en zijn boek Small is Beautiful heeft het al uitgelegd. Kleinere organisaties, zijn effectiever hebben betere sociale controle enz.enz. Regionale vliegvelden zijn kleine organisaties vergeleken bij Schiphol, mensen zijn er meer als een nummer.
IngKJ, Si Racha  | 12:18 | 05.11.09

Ik werk op Schiphol en heb dagelijks te maken met deze idioten. Sommige kunnen amper nederlands praten. Meeste van die gasten komen ook nog uit het buitenland. Moet ik proberen om zo'n baantje in bijv. Turkije, Marokko of Suriname te krijgen. Het is toch de omgekeerde wereld!
Harde werker, Soms Schiphol  | 12:18 | 05.11.09

Die pubers op Schiphol voelen zich heel wat in een uniform. Het geeft hun macht. Zonder dat uniform zijn ze helemaal niks. Ze zijn domweg onbeschoft en brutaal en denken door hun machtpositie zich alles maar te kunnen permitteren.Stel voor om deze mensen een opvoedcursus verplicht te laten volgen.
Tinus , Schildwolde  | 12:17 | 05.11.09

dat komt omdat het op schiphol drukker is.
gerard, vorden  | 12:17 | 05.11.09

Inderdaad, de beveiling is een hype geworden, een complete industrie goed voor tienduizende jobs en daardoor moeilijk terug te draaien. Laatst een taxfreefles gekocht op Curacao. Geen probleem die mee te nemen in het KLMvliegtuig naar Amsterdam. Ik vloog door naar Brussel, moest ik opeens die fles inleveren omdat ik in Europa ging vliegen. Als Schiphol mijn eindpunt geweest was, was die fles geen "gevaar" geweest. Knettergek zijn de authoriteiten geworden.
vhlierinx, mechelen  | 12:17 | 05.11.09

Het is al jaren idioot daar op Schiphol. Mijn dochtertje van 2 werd betast door een idioot van de security daar en ik werdt staande gehouden omdat ik er niet bij mocht zijn.Dochter schreeuwde het uit en heb klacht ingediend,maar zoals het in NL gaat wordt dat als normaal gedrag afgedaan.Nee, ik raad iedereen af nog via Schiphol te vliegen.Gewoon vanaf Rotterdam of Belgie en Duitsland. Het is de meest vreselijke luchthaven die er is.
Marc Struik, Vaassen  | 12:16 | 05.11.09

Geheel met de inhoud van dit stuk eens. Naar mijn mening was de vliegtax echt niet het enige argument voor velen om niet meer via schiphol te vliegen. Het personeel van de beveiliging is vaak ongeschoold ( of heeft zelfs het VMBO niet gehaald...)en weten niet wat service is. Het is werkelijk schandalig hoe deze security functioneerd. Ik beschuldig Schiphol dan ook dat zij dit in stand houden aangezien dit security-bedrijf waarschijnlijk weer het goedkoopst is/was!Ik vlieg regelmatig(klm Goldmember) maar als het even
Ad van Moorselaar, Amsterdam  | 12:16 | 05.11.09

De regel van de waterflesjes zijn volgens Burlage absurd ? Maar hij zal de eerste zijn die moord en brand schreeuwt als er wel een aanslag mee wordt gepleegd. Met het punt dat er bij een controle meer privacy mag wezen ben ik het natuurlyk wel eens.
Chris, Haarlem  | 12:15 | 05.11.09

Beveiliging is goed, zolang het niet teveel is. Nederland slaat veel te ver door: snelwegcontroles waar de Fiscus hijgend bij staat, centrale patientgegevens waar iedereen bij kan, iris-scans, body-scans, vingerafdruk paspoort, wilde jacht op buitenland-spaarders, enzovoort. Wanneer is het genoeg? De gemiddelde burger heeft niets te vrezen, denkt-ie. Maar Big Brother is watching you en ook jij komt aan de beurt, kwestie van tijd.
P.S., Verweggistan  | 12:15 | 05.11.09

Beveiliging is een farce dat is al zo vaak bewezen. Tja je zal er werken, dan moet op een of andere wijze je gezicht redden?? Schiphol is al jaren een drama op alle gebied en ik probeer zoveel mogelijk vanaf Rotterdam of Eindhoven te vliegen, vele malen beter!!
Josje, Rotterdam  | 12:14 | 05.11.09

Hoe is het mogelijk de reactie van HJ Nelis is exact wat ik wilde schrijven. Dat kan geen toeval zijn. Schiphol heeft maling aan de passagiers. Die arrogantie en de gevolgen daarvan voor het beleid kwamen keihard aan het licht bij de vliegtaks. Ik vertrek sinds de vliegtaks uitsluitend vanaf Duitse luchthavens. Een verademing: meestal gratis parkeren, vlot inchecken en ook geen gezeur meer over openstaande verkeersboetes. Bedankt voor de tip Wouter!
Paul, Köln  | 12:14 | 05.11.09

Ik weet niet hoeveel er door meneer wordt gereisd, maar helaas is het op elk vliegveld nagenoeg hetzelfde.
vaak vliegertje, m'dam  | 12:13 | 05.11.09

Beveiliging is symptoombestrijding.Bepaald buitenlands beleid v bepaalde landen wekt bij andere landen agressie op.Dat werkt terrorisme in de hand.Hetzelfde met afrikaanse bootvluchtelingen.Als je zorgt dat die mensen ook een goed leven kunnen opbouwen hebben ze geen reden om hun land te verlaten.Idem met terrorisme.Maar het landsbelang(lees miljardenbelang)moet beschermd worden dus word een vooroorlogs feodaal neokolonialisme in een andere vorm in stand gehouden ten koste van de burger.
Biker, Amsterdam  | 12:13 | 05.11.09

Het moet nou maar eens afgelopen zijn met die veiligheidshysterie. Het kost handenvol geld en zorgt voor ergenis en vertraging. Iemand die kwaad wil kan toch zijn zin wel doorzetten. In een vliegtuig of ergens anders. Deze erfenis van ex President Bush kan niet eeuwig doorgaan.
Rene Wildeman, Heemstede  | 12:13 | 05.11.09

Ik reis veel via Schiphol en vind ook dat daar tieners aan het werk zijn, maar zolang ze hun bevoegdheden hebben gehaald is het maar zo. Hoeveel reizigers passeren de poorten, met of zonder uitgebreide controle zonder daar een drama van te maken. Direct de Telegraaf bellen is ook zo'n voorbeeld van mensen die beter thuis kunnen blijven. Als er wel wat gebeurt is het huis te klein. En waarom voorzichtig als iemand "al" 65 is? Nog niet van de drugsoma's gehoord?
Marion, Amsterdam  | 12:13 | 05.11.09

Dat komt omdat het idioten zijn. Ze voelen zich zelf vreselijk belangrijk en geweldig. Ze worden er ook neergezet als zijnde, ik bepaal of je er door mag of niet. Ik vlieg gemiddeld 2 keer per week en als uitdaging daag ik ze ook. Maar zien hoever je kan gaan bij die snotneuzen want dat zijn ze... Ze kunnen hun naam nog niet eens spellen.
patrick, hoofddorp  | 12:12 | 05.11.09

Dat krijg je als je zaken zo goedkoop mogelijk gaat uitbesteden en je eigen personeel weg doet. Vroeger was het een goede werkgever, nu al lang niet meer en voert de arrogantie bij de top de boventoon
Peter, Haarlemmermeer  | 12:11 | 05.11.09

rotterdam is kleiner, gezelliger en overzichtelijker. Een misstap en het valt meteen op. En amsterdam, daar lopen gewoon teveel mensen rond. Daar kun je anoniem blijven. Werknemers kennen elkaar helemaal niet.
gea, arnhem  | 12:11 | 05.11.09

Zo klaar als een klontje. Op schiphol komen de Intercontinentale vluchten het land binnen, dus ook de grote drugssmokkel, de onderwereld koopt met grote bakken geld het beveiligingssysteem om, zo ontstaan de grote lekken in het systeem. Dweilen met de kraan open, de Drugsoorlog is allang verloren, geef die hele handel vrij en je bent van veel gesodemieter verlost.
BiBop, Son  | 12:10 | 05.11.09

Overal wordt geklaagd over de security, ook op de regionale vliegvelden. Dat er op schiphol veel meer klachten zijn heeft te maken met het feit dat er ook vele malen meer passagiers vertrekken. Of deze klachten gegrond zijn is een tweede. Het nut van de vloeistofregeling is discutabel maar de huidige security regels zijn er nu eenmaal, deze worden opgelegd door de EU en de luchtvaartwet.
M, Eindhoven  | 12:10 | 05.11.09

wat ben je een ouwe zeurdoos
Piet, Schiphol  | 12:10 | 05.11.09

De meeste bestemmingen zijn ook te bereiken vanuit Lelystad, Veghel, Assen, Eindhoven, Zavetum, Keulen, et cetera.
Mark, Dronten  | 12:09 | 05.11.09

Schiphol is vast niet de enige luchthaven waar criminele dingen gedaan worden. Misschien wordt hier gewoon beter gecontroleerd!
Roel, Tilbug  | 12:09 | 05.11.09

Wat loop jij toch altijd Schiphol af te zeiken...... dan ga je lekker met de auto op vakantie.... ben je soms groot aandeelhouder van Rotterdam Airport of zo... Get a life en maak je druk om dingen die het waard zijn zeg!
Tessa, Amsterdam  | 12:08 | 05.11.09

Het onderwerp is reeds vele malen eerder aan de orde gekomen in de media en zeer terecht.Kern van dit fenomeen van de z.g.beveiligers zijn hun zeer lage IQ en opleiding waardoor regelmatig hun minderwaardigheid spontaan boven water komen.(medewerkers van Securitas vormen een uitzondering).Soms verwijt men eens dat wellicht deze beveiligings bedrijven op Schiphol hun medewerkers werven bij een sociale werkplaats waardoor de eerder gemelde excessen voorkomen nog zullen gaan vinden.
harry, schipholland  | 12:08 | 05.11.09

dat komt omdat van de helft van de gasten die er werken, hun familieleden er duistere praktijken op na houden.
de pater, uit aalsmeer  | 12:08 | 05.11.09

Die beveiligingsbedrijven zoeken jonge mensen, omdat deze lekker goedkoop zijn. Die bedrijven concurreren elkaar de tent uit.Geef een jochie van 20 een net pak en zie hij wordt arrogant en denkt dus alles beter te weten. Conclusie: de beveilingsbedrijven hanteren een verkeerd aannamebeleid. Ik denk als deze bedrijven wat oudere mensen in dienst nemen dat het allemaal een stuk beter zal worden. Al blijft het lastig om zo'n groot vliegveld veilig te maken.
Jaap, Hoofddorp  | 12:06 | 05.11.09

schiphol kunnen ze vandaag of morgen wel sluiten het gros stapt over naar het buitenland of rotterdam om hier weg te komen moeilijk bereikbaar en de service is ook niet je dat wat dat betreft is het in duitsland beter geregeld de klm is ook niet meer wat het geweest is en de beveiliging schiet door om iemand zich te laten ontkleden om hem te controleren rare manieren zijn dat
floris, cadzand  | 12:06 | 05.11.09

alle onvriendelijkheid is onnodig, aar het zijn ook vaak de passagiers die deze reactie oproepen. als je vroeg in de ochtend na eerste 200 passagier er al 30 geroepen hebben "ik heb een bom in mijn koffer"wat elke keer weer serieus genomen moet worden of "jullie nazi's staan verkeerd dit is geen station". en je weet dat je nog 5 a 6 vluchten op deze mannier moet doen wordt het een lange dag.deze collega,s staan er voor de veiligheid niet voor U entertaiment. U vindtleuk om dagelijks het pispaal te zijn??
Bob, Hoorn  | 12:05 | 05.11.09

Ik heb geen idee...maar ik weet wel dat ze vreselijk blunderen. In mei ben ik op vakantie geweest naar Griekenland. We nemen altijd onze zakmessen mee als we op vakantie gaan en ik was vergeten dat ze in mijn handtas zaten. We zijn zo de douane door gegaan met de zakmessen in de handtas en niemand die wat heeft gemerkt....hoe belachelijk is dat??? Nee loop maar te zeiken over een flesje water..ppfff
Jo , Veluwe  | 12:05 | 05.11.09

Het punt is dat KLM en Schiphol er weinig aan kunnen doen. De KMAR en de Beveiligingsbedrijven, DAT zijn de boosdoeners!. Overigens als je het aantal passagiers op schiphol vergelijkt met het aantap passagiers op regionale luchthavens is de kans dat er op schiphol zo'n incident gebeurd natuurlijk ook een stuk groter. Wat een bagger slecht stuk is dit!
Cees Harteveld, Katwijk  | 12:05 | 05.11.09

Weer wat ouder " nederlands sprekend" personeel aan nemen niet bezuinigen op kwaliteit.
Yvonne, Zwolle  | 12:04 | 05.11.09

Schiphol en KLM, gemengde gevoelens. Als luchthaven met winkels en catering zonder meer e e n van de beste luchthavens van Europa. Echter, door de arrogante houding van personeel, de lange wachttijden en het feit dat het als een "eer" beschouwd wordt om met de KLM te kunnen vliegen, terwijl ik liever gewoon vriendelijk als klant behandel word, hebben ervoor gezorgd dat ik KLM en Schiphol liever mijd...
Nederlander, in het buitenland  | 12:03 | 05.11.09

Ik moet zeggen dat ik het de laatste tijd beter vind. Misschien is het toeval, maar de laatste keren had ik wat oudere beveiligers die gewoon hun werk doen, maar ook snappen dat het alleen maar lastig voor de reiziger is (er kan een lach vanaf). Bovendien dat de reiziger er voor zorgt dat ze werk hebben. Er zijn uitzonderingen. Laatst richting de US was het weer zo'n arrogante ploeg die zich heel wat in hun pakjes voelen, maar zich te goed vinden voor een fatsoenlijk antwoord.
johan, almere  | 12:02 | 05.11.09

Machtsmisbruik, Vroeger werd je "gescreened" of je wel geschikt was voor het werk, tegenwoordig kan elke L.. bij de Politie, beveiliging etc. etc. Ja zelfs als ambtenaar bij de Prov. waterstaat moest je van onberispelijk gedrag zijn (goede komaf). Dus aso's kwamen er niet aan de bak. Nu werken de vaagste figuren bij de overheid.
Jan, Hardenberg  | 12:01 | 05.11.09

Het is idd een grof schandaal! 2 weken geleden teruggekomen uit Paramaribo en dan wordt je na ruim 8 uur zitten opgewacht door een stel onbeschofte apen die aan staan te kijken of je Osama zelf bent. Afschaffen dat kruisverhoor en dat intimiderende gedrag.
McFly, Polderland  | 12:00 | 05.11.09

Je hoeft niet via Schiphol te reizen. Ik heb er geen moeite mee.
Henk, Culemborg  | 11:59 | 05.11.09

We zijn helaas zoals de rest van de wereld na 9/11 de kluts kwijt. waar begint veiligheid en waar stopt het. De wereld is paranoide geworden en de veiligheids industrie is plots een van de grootste werkgevers. Vraag me af hoe dat komt ? Was hier opzet in het spel ?
Rene, Salt Rock  | 11:59 | 05.11.09

Buiten de beveiliging wat zou je zeggen van de paspoort controle? 20 balies en slechts 2 open en een rij van hier tot Tokyo zowel bij aankomst als vertrek en over de bagage no maar te zwijgen. In Hong Kong binnen 15 minuten na landen bij Schiphol met een beetje mazzel na 50 minuten en natuurlijk het liefste de priority baggage het laatst Beveiliging is echter echt een farce kon gewoon een spijker oprapen na de controle
Jeffry Kuperus, Hong Kong  | 11:58 | 05.11.09

Op dat Schijthol kom ik niet meer schipperen. Op Schiphol kom ik alleen nog om te schijten!
Expat, Ver weg  | 11:55 | 05.11.09

In Singapore gaat bij iedereen de poort piepen en iedereen wordt gefouilleerd,al heb je niets van metaal op/in je. In de US hebben ze scanners die protheses tonen zonder dat je kleding uit moet doen. Heb met mijn volledige heup prothese nog nog mijn broek hoeven laten zakken, ook niet op Schiphol. Sterk overdreven artikel.
Els, Johannesburg  | 11:53 | 05.11.09

Er is inmiddels heb ik begrepen een documentaire in de maak over de controle van de beveiliging op Schiphol tijdens de inchecking. Daarin wordt andermaal duidelijk hoe de horkerigheid,onbeschoftheid en regelrechte misplaatste arrogantie van de daar aanwezige beveiligers tegenover de passagiers met regelmaat plaatsvind. Het zal mij niet verbazen als er een dezer dagen een passagier het recht in eigen hand neemt.
Leendert, Haarlem  | 11:53 | 05.11.09

Zet gewoon eens een piloot, een beveiligingsbeambte en een paar passagiers om een tafel, laat ze een uurtje vergaderen, en met frisse ideeen op de proppen komen. Er moet eens helemaal opnieuw tegen het idee "beveiliging en terrorisme" aangekeken worden. Wat ze nu doen stopt waarschijnlijk nauwelijks een echte terrorist en is ronduit hinderlijk voor de passagiers. Het moet toch anders kunnen. Haal de mensen uit Rotterdam er ook eens bij.
Martijn, 91  | 11:53 | 05.11.09

hou nou maar is op over die berichten van de beveiliging. Die mensen doen gewoon hun werk, en als jullie het zo erg vinden dan vliegen jullie toch lekker niet meer. Weet je hoeveel gezeik die beveiligers elke dag krijgen van de pasagiers. En dan zeggen jullie dat hun altijd onaardig zijn.
Marc, schiedam  | 11:52 | 05.11.09

als het maar even kan, vermijd ik altijd Schiphol; onprettige, onbeleefde luchthaven.
paulus, breda  | 11:52 | 05.11.09

Schiphol moet gewoon doorgaan op deze wijze, want dan loopt het passagiersaantal vanzelf terug. En weg is dan de mainportfunctie. Ik heb veel gereisd, maar schiphol is gewoon met alles roomser dan de paus. Alle kosten worden doorberekend aan de passagiers en daardoor is het ook een van de duurste luchthavens. Ook aan rokers wordt niet meer gedacht als men de veiligheids- en/of paspoortcontrole is gepasserd. Op Munchen staan bijv wel rookcabines. Ga zo door en Schiphol wordt vanzelf een 2e-rangs luchthaven.
Freek Kettner, Gilze  | 11:51 | 05.11.09

Persoonlijk laat ik Schiphol, sinds de tax, zo wie zo al links liggen!Ervaring leert nu dat dat voorlopig ook zo blijft!Wel stap ik nu in Rotterdam sneller op!Overigens laat ik ook Weeze (dtsl)niet van mijn lijstje schrappen hoor.
ellen, Delft  | 11:51 | 05.11.09

Helaas bestaat de hufterigheid van de beveiligingsmedewerkers niet alleen in Nederland, in heel Europa wordt je op vliegvelden als een crimineel behandeld. En dat terwijl het ook anders kan: ik was bijvoorbeeld deze zomer in Thailand, daar is de security ook heel streng. Maar men blijft zéér beleefd tegen je! Maar goed, het heeft één voordeel: bij thuiskomst weet je gelijk weer dat je hier maar voor één ding goed bent: belasting betalen.
Guido, Dordrecht  | 11:50 | 05.11.09

De beveiligers hebben veelal een lage opleiding genoten en voelen zich door deze baan verheven boven de rest. Het lijkt erop alsof ze het als een status ervaren om beveliger te zijn. En daardoor gedragen zij zich ook zo dom en arrogant. Het zou helpen als Schiphol wat slimmer volk aannneemt in de beveiliging. Mensen die de regels kennen en die ook nog goede omgangsvormen kennen en beheersen.
roberto, amsterdam  | 11:50 | 05.11.09

en de reden waarom het vroeger wel goed ging, omdat de regering toen verandwoordelijk was voor de beveiliging en niet het op geld en winstbeluste Schiphol.
m, z  | 11:50 | 05.11.09

Als u nou eens stopt met de hetze tegen Schiphol en mensen die hun werk doen uit te maken voor snotneuzen etc. zou het een stuk beter worden.
H.V., 't Harde  | 11:49 | 05.11.09

Het was in het verleden zeker goed, maar niet beter, ach ja 11-sept heeft zijn sporen goed nagelaten. Kom zelf net uit Amerika terug, gaar daar maar eens kijken, 4X controle. Oke ik had een overstap. Kom ook regelmatig in Alicante op het vliegveld, ook daar is het niet zo soepel als in Nederland. We moeten misschien maar een een soap laten maken met verschillende vliegvelden, en daar dan de beste uithalen. Kunnen we zien dat het nog niet zo gek is hier.
Wereldreiziger, Nergenshuijzen  | 11:49 | 05.11.09

Schiphol is een lachertje. De controles deugen voor geen kant. Zodra een SBS man bij een vliegtuig kan komen zegt dat genoeg. De toeslagen zijn absurd en dienen elders voor. Ik juich het toe dat steeds meet mensen vertrekken vanuit Dld of Belgie. Ook ondergetekende heeft inmiddels 2 vluchten geboekt die niet meer via Schiphol gaan. Je wordt belogen en bestolen waar je bij staat. Gaat eveneens op voor de KLM. Geen service en tarieven waar de honden geen brood van lusten.
Mark, Berghem  | 11:48 | 05.11.09

Voorop gesteld dat de nederlander altijd zit te zeiken als hij denkt onnodig te worden gecontroleerd. Heb zelf op schiphol gewerkt en weet dit dus uit ervaring. Stel beveiligers aan die goed zijn opgeleidt en geen pubers die een cursusje van 10 a 11 dagen hebben gehad. Maar ja het mag niets kosten he. Goede opleiding plus leeftijd en beloning bijstellen en de klachten minderen vanzelf.
Minnaert.A(gpens.KMar), Amersfoort  | 11:47 | 05.11.09

Hoeveel vluchten uit drugsparadijzen komen er op Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Groningen aan denkt u? Nul, duh.
Te gemakkelijk, Amsterdam  | 11:47 | 05.11.09

Van arrogantie wil ik niet eens praten. Het is veel meer misbruik maken van je functie om de mens even te laten zien wie ze zijn en wat ze allemaal kunnen. Dit gebeurd helaas overal. Het komt omdat het mensen zijn en mensen zijn nog erger als al dieren samen
Johanna, kessel  | 11:46 | 05.11.09

er is maar een oplossing, stop met vliegen, ik ben een jaar geleden ook gestopt. Stuff it!!!!
luc, england  | 11:44 | 05.11.09

Heb erzelf gewerkt, afspiegeling van de maatschappij.En dat is in sommige gevallen inderdaad triest.
robert, ierland  | 11:44 | 05.11.09

Een cursusje ethiek zou voor de meeste beveiligers (incl. Douane en Marechausee) geen kwaad kunnen. De passagier wordt als dom vee gezien. De beveiligers zijn vaak jongens met niet meer opleiding dan lagere school en zijn te zwak begaafd om de regeltjes te interpreteren. Laptop moet uit de tas, sommige van die jongetjes willen dan ook nog dat je hem openklapt, waarom weet niemand want hieruit kunnen ze niets opmaken. Schoenen en riem moeten uit, kom nou zeg denk eens na.
Frequent flyer, NB  | 11:42 | 05.11.09

och je weet toch als je niets meer kan worden trek dan een kostuum aan en ga mensen controleren oo schiphol,maar wel zo arrogant mogelijk,zodat het lijkt of je nog van enige waarde bent voor nederland. Ik wilde zelf ook controleur worden op schiphol,maar heb toch maar besloten om de lagere school af te maken
rene, El-Campello  | 11:42 | 05.11.09

Mischien omdat alleen Antillianen en Surinamers er over klagen. Er zijn voorbeelden van regeringsleden uit die landen die drugs bij zich hadden. Een controle vind ik dan wel terecht.
Ronald, Almelo  | 11:41 | 05.11.09

van alle vliegvelden waar ik kom en dat zijn er nogal wat, is schiphol met voorsprong de minst klantvriendelijke waarbij enige vorm van service en klantvriendelijk gedrag volledig ontbreekt bij vooral de beveiligers en een deel van de restaurants winkels zijn daarentegen uitstekend.
bart, roosendaal  | 11:40 | 05.11.09

misschien moet u is nagaan waarom die beveiligers dit doen?niet omdat ze het zelf willen maar omdat ze MOETEN van hun opdrachtgever!?!?!Denk je nou echt dat wij dit leuk vinden om te moeten doen?NOU NEE! maar als het moet van de luchthaven doe je het maar anders kost het je je kop. Dus geef vooral af op de luchthaven en niet op de beveiligers wij kunnen dr niks aan doen.
M, Z  | 11:40 | 05.11.09

personeel en directies vooraf eerst eens goed screenen , alvorens ze de baan te geven .
jaimy, zuid holland  | 11:39 | 05.11.09

Schiphol? nooit meer!!! ga liever via Duitsland.
deneus, schietdam  | 11:37 | 05.11.09

Dat komt omdat ze daar ongelovelijk arrogant zijn. Deze arrogantie is vooral in gang gezet onder de vorige CEO. Ook winst-maximaliesatie doormiddel van bezuinigingen (behalve de salarissen van de top)leiden naar soort afglijden van de onderneming. Want laten we wel zijn in het verre verleden heeft Schiphol het wel goed gedaan.
aj nelis, b'drop  | 11:15 | 05.11.09

Zoek op bestemming



Aanmelden nieuwsbrief