*


Reiskrant Weekactie

Aanmelden reiskrant Nieuwsbrief
za 19 dec 2009, 07:00 | 64 reacties

Zorgwekkende reacties over drankgebruik tijdens skiën

Dronkenlappen op de latten

door Jos van Noord
AMSTERDAM -  AMSTERDAM – Britten, Russen en voormalige Oostblokkers hebben de naam, maar Nederlanders doen voor hen niet onder bij het skiën met drank op. Sommige wintersporters vinden het nog heel normáál ook, zo blijkt uit de lawine aan reacties op deze rubriek van vorige week, toen ik u vroeg of dronken skiërs een gevaar zijn, op de piste.

Verscheidene lezers schrijven mij dat zij zich, met een paar glazen wijn op, ’veel vrijer’ voelen bij hun afdalingen, of zoals een van hen mij mailde, ’wat flexibeler’. Bezopen, als u het mij vraagt.

Ook de Nederlandse Ski Vereniging signaleert regelmatig dat wintersporters onder invloed van alcohol de piste af daveren. Woordvoerder Joris Gieske wijst er daarbij fijntjes op dat skiërs en snowboarders even hard gaan als auto’s in de bebouwde kom. „De combinatie met alcohol is dus oerstom en bovendien in veel Alpenlanden verboden”, aldus Gieske.

Wintersporters die met drank op een skiongeluk veroorzaken in Oostenrijk of Zwitserland, worden in deze landen door de justitie niet anders beoordeeld dan weggebruikers die onder invloed aan het verkeer deelnemen.

Gevaar

Uit een recent Brits onderzoek bleek dat een kwart van alle wintersporters minimaal twee glazen wijn drinkt voordat ze op de lange latten stappen. „Dat deze mensen een gevaar vormen voor zichzelf vind ik nog tot dáár aan toe”, mailt mij skiër Jan ter Maten. „Maar zij brengen óók andere skiërs in gevaar. Geen wonder dat in Oostenrijk recent is geopperd om van wintersporters die onder invloed van alcohol verkeren, onmiddellijk de skikaart in te trekken.”

Volgens de Nederlandse Ski Vereniging past fors drankgebruik bij een vrij algemene, zorgelijke trend onder Nederlanders om onvoldoende fit en slecht of volledig ónvoorbereid op wintersport te gaan. „Mensen werken tot op de avond vóór vertrek, gooien hupsakee hun ski’s in de auto en rijden dan, vaak nog op hun zomerbanden en zonder behoorlijke reisverzekering, in één ruk naar hun wintersportadres. Daar gaan ze meteen skiën, liefst zonder helm natuurlijk, waarbij ook nog eens te diep in het glaasje wordt gekeken. En als er dan ernstige ongelukken gebeuren, wijzen ze naar iedereen en alles, behalve naar zichzelf”, aldus Joris Gieske van de NSV.

De skivereniging, met ruim 100.000 leden, heeft niets tegen een gezellig après-ski, zegt Gieske. Maar de totale onbezorgdheid van veel wintersporters, vaak in combinatie met duchtig alcoholgebruik tijdens het skiën plus het feit dat het op veel pistes almaar drukker wordt, baart de vereniging grote zorgen.

„Alcohol en sport gaan nu eenmaal niet samen”, waarschuwt een lezer. „Ik heb tenminste nog nooit gehoord van een voetballer die een paar schnaps neemt voor de wedstrijd, of van een tennisser die zich vóór zijn partij eerst laat vollopen met bier.”

jvnoord@telegraaf.nl

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Jan Odijk 17:47, Hoe lang woont je al in `t land van onbegrensde mogelijkheden Jan? Lees de geschiedenis van je "huidige" land er maar op na... Tijdens de drooglegging werd er in America meer gezopen dan wanneer dan ook & "van hoog tot laagopgeleid jong en oud". Aangezien zoveel bekende Americanen betrapt worden achter `t stuur met `n slok op, zullen er ook wel genoeg "gewone Americanen" met `n kegel de berg afsuizen, toch? Of was je vergeten dat je `n president hebt gehad die lid was v/d AA?
Aquarius1969, Dronten  | 20:42 | 19.12.09

en dan wil je als sporter ook een keer gaan skieën en gelijk dag 1 de ziekenheli ingetackeld te worre door een kegel uit Tilburg. Afgebroken ruggewervels, lichte hersenschudding en gebroken ellepijp. Proficiat! De dader had om 9.00 uur een alcoholpromilage van 10 shots. Mense ga nuchter de berg op of gewoon niet
A. , B.   | 18:20 | 19.12.09

Waarom oh waarom moet er altijd gezopen worden. Kunnen jullie nu niet gewoon plezier hebben zonder te zuipen?? Bah, raar land geworden vind ik.
Jan Odijk, California  | 17:47 | 19.12.09

Helaas, het is helemaal waar. Heel veel idioten die, duidelijk onder invloed van alcohol, met een bloedvaart naar beneden gaan, rucksichlos en 'maakt niet uit dat anderen zich een hoedje schrikken', als er niet iets (veel) ergers gebeurt. Fatsoenlijk leren skien is er niet meer bij, 80% kan niet eens goed remmen. Mijn voorstel: ongeluk veroorzaakt onder invloed van alcohol: skipas innemen, en zelf voor de medische behandeling betalen, OOK voor degenen die mede-slachtoffer zijn!
Eefje, Basel  | 16:51 | 19.12.09

Als onze lieve heer had gewild datr de nederlander gaat skieen, had ie de stront wel wit gemaakt! Gezeik allemaal, nederlanders zijn graag geziene gasten in Salzburgerland. Ze doen niet moeilijk over een paar centen, als ze zich bezuipen doen ze dat in de kroeg en niet thuis om daarna maar een pils te bestellen(duitsers,engelsen en ösis). En ze komen meerdere keren per jaar. En die paar dronken oelewapprs? Zie je op de voetbaltribune toch ook?
berend botje, Salzburg (met sneeuw hoera)  | 16:47 | 19.12.09

En maar praten over normen en waarden.
Hakan, Den haag  | 16:35 | 19.12.09

In de jaren 60 en 70 had je dit soort elitaire gezeur ook. Toen was het probleem van de elite dat zelfs de 'gewone' massa (lees de bouwvakkers) op vakantie gingen naar Zuid Frankrijk en Spanje en het nergens meer rustig vertoeven was. Sinds de jaren 80 de wintersportgebieden overstelpt worden met jan-met-de-pet figuren is dit wederom een doorn in het oog van deze met rode-jas-in-volvo-rijders, want waar kunnen ze nu heen? Besef nu eindelijk eens dat de wereld voor iedereen kleiner is geworden.
Veel plezier en iedereen, prettige feestdagen.  | 16:14 | 19.12.09

Ik weet het niet hoor maar ik kom al heel lang in Oostenrijk en het is vooral Duits sprekend skivolk dat om 10:00 al aan het bier zit. Wat nou Nederlanders.
René, Friesland  | 16:00 | 19.12.09

Daar kijk ik helemaal niet van op. Autochtone Nederlanders zijn de grootste alcoholisten ter wereld.
Een Indo net als Geert Wilders, Enschede  | 15:57 | 19.12.09

Ik vind het onvoorstelbaar. Die idioten hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel. Dat ze zichzelf een keertje een ongeluk skiën deert mij niet meer, maar de verantwoordelijkheid die ze hebben t.o.v. anderen. Zelfde geldt natuurlijk voor verkeer. Denk na en ruïneer niet je eigen, en laat staan het leven van een ander
Jan, Ede  | 15:56 | 19.12.09

Stel voor dat we daar minder gaan drinken. Enig idee hoe hoog de liftprijzen dan gaan worden? De gehele Oostenrijkse/Zwitserse economie draait op een paar maanden sneeuw.
Ruud, 't Gooi  | 15:45 | 19.12.09

@ xx, s: blijkbaar voel je je aangesproken, maar dit artikel is in z'n algemeenheid bedoeld en met ruim 30 jaar ski ervaring kan ik me helemaal vinden in het stukje van de NSV. In de tijd dat ik met skien begon gind het in eerste instantie om de sport en daarbij hoort uiteraard ook gezeligheid, maar tegenwoordig gaat elke boere lul op winter"sport" en denken ze allemaal dat ze kunnen skien. Neem je verantwoordelijkheid zou ik zeggen.
Wintersporter, Arnhem  | 15:42 | 19.12.09

Vroeger moest je nog kunnen skiën om een helling af te komen.Nu zijn de pistes zo geprepareerd datje ruggelings kan afdalen.Logisch,minder ongelukken is beter voor het imago van het skigebied en gezondheid van de wintersporters. Feit: steeds minder mensen gaan naar de wintersport(crisis)het is de laatste jaren stil is op de pistes. Feit: er altijd gedronken werd, wordt en zal worden.Net als in het verkeer. Sommigen overdrijven.
erik, Parma Italia  | 14:31 | 19.12.09

dat ze zich zelf verwonden is niet zo erg ,maar meestal nemen ze ook nog andere mensen mee in wan gedrag.nederlanders zijn over het algemeen erggggggg aanwezig en dat is in 9 vd 10 keer asociaal
l braat, almere  | 13:26 | 19.12.09

Er mag natuurlijk gewoon gedronken worden, maar je bezatten op de piste is niet oké natuurlijk. Dat doe je maar in de kroegen in de dorpjes. Je bent een gevaar voor vooral andere piste gebruikers, met alle mogelijke gevolgen van dien. En het zijn alle nationaliteiten die zich er aan bezondigen, en als er nu eenmaal meer nederlanders zijn dan valt dat wel op ja. Nou verder niet zeueren en gewoon genieten en oppassen op elkaar.
Snowboarder, Nederland  | 13:13 | 19.12.09

Ohhhh wat een echt Nederlands gezeur weer dit zeg! We willen het allemaal zo graag beter weten. ALs je lekker op vakantie bent doe dan waar je zin in hebt, de echt overdreven gevallen kan je toch gewoon aanpakken en daar hoeft toch niet iedereen weer onder te leiden? Ik woon zelf in Zwitserland en hier probeert men ook altijd iedereen te betuttelen, is echt een vervelende gewoonte waar sommigen Nederlanders ook een handje van hebben (vaak ambtenaren enzo) Hou gewoon eens op met dat gezeur anders!
Wouter, Zwitserland  | 12:40 | 19.12.09

Ik vind het gevaarlijk als je met drank op nog op de latten gaat staan. Skies zijn vlijmscherp, en als je verkeerd valt of je skiet iemand onderuit, dan heb je een probleem. Dat je zelf dan iets breekt, is jou probleem, maar je bent niet alleen op de piste, en er skieen ook kinderen, en die zijn het kwetsbaarst.
krijger, houten  | 12:28 | 19.12.09

Ik stoor me in het bijzonder aan de reakties over Russen! Van Nederlanders weten we dat ze een buitensporig gedrag vertonen in het buitenland. Drinken is overigens niet een basis beeld van de nederlandse cultuur. Van Engelsen weten we ook dat ze zichzelf niet kunnen inhouden als het gaat om drinken. In Rusland is drinken onderdeel van het leven. Echter je zult nimmer een rus zien vechten of schandaal maken op lokatie. Dat is namelijk tegen alle principes. Het is jammer dat daar niet over wordt geschreven.
Robert, Odesssa  | 12:15 | 19.12.09

ik heb 33 jaar op de latten gestaan ,ik heb nooit anders gekend dan alcol drinken . zo ben ik eenmaal door mijn ouders opgevoed. ja de engelsen drinken overal op de wereld . de russen en oostblok landen ja ze hadden beter de muur moeten laten staan, dan was het ook niet zo druk op de piste.
glu wijn, saalbach  | 12:07 | 19.12.09

Ik woon in Zwitserland en schaam me meestal rot voor de nederlanders op de ski's. Ze hebben een grote bek en het gevoel dat de skipistes alleen voor de nederlanders zijn. Wat veel nederlanders niet weten is dat alkohol op de skipistes bij ongelukken hier net zo zwaar gestraft wordt als alkohol in het verkeer. Ook kan het zijn dat de verzekering niet uitkeerd.
Hardowin Wolhoff, Richterswil (CH)  | 12:03 | 19.12.09

Wij hebben met de kinderen één keer geskied in Oostenrijk en komen er nóóit weer. Vreselijk om die Nederlanders, onder invloed, niet gehinderd door enige vorm van techniek, te zien "skieën" Wij gaan weer gewoon naar Zwitserland waar 90% inmiddels met helm skiet.
Hans Kroon, Steggerda (FRL)  | 11:59 | 19.12.09

Tjonge, wat moeten wij weer belerend zijn. Ik ski al 33 jaar en een goede lunch met de nodige alcoholische versnaperingen hoort bij wintersport. Ook de apresski hutten aan de piste zijn vaak het leukst en daar blijf je niet nuchter. Dat sommigen er niet mee om kunnen gaan en roekeloos worden kun je niet een hele groep verwijten. Ook nuchtere skieers zijn vaak roekeloos. Bovendien is gematigd alcoholgebruik goed voor de soeplesse.
Bart, Rotterdam  | 11:41 | 19.12.09
Geplaatst via mobiel

Wat een kul zeg. We gaan al jaren,neem altijd al een paar dagen vooraf vrij, overnachten, zijn redelijk goed voorbereid, verzekerd voor de reis en ook medisch. Het is een vakantie hoor, geen sportweek. We skieen zonder wedstrijdnummers een paar keer een piste af. Lekker bemoeizuchtig weer. Iedereen bemoeit zich maar met iedereen. Vier je vakantie zoals jij wil.
xx, s  | 11:35 | 19.12.09

Vrijwel overal waar Nederlanders komen, maken ze er een rotzootje van. Soms schaam je je kapot dat je de zelfde taal spreekt.
Brent, Kerkdriel  | 11:33 | 19.12.09

Wel melding maken van een dronkenlor voor de verzekering .Niets betalen (misschien voorschieten kan hij/zij nog naar huis) en er na terugvorderen .Het is zich bewust zelf aangedaan. Tja maar ook in gedachten nemende dat als je dat een directeur aan doet haalt hij alle verzekeringen bij je weg. Dat is NL krijg ik straf krijg jij ook straf en wens niet op mijn fouten aangsproken te worden in een vrijland
peter, Gouda   | 11:26 | 19.12.09

Het ligt ook aan de personen maar ook aan de restaurants op de piste. die gaan al om 9 uur open en dan zie je ook de mensen zich zelf moet in drinken om te gaan skien.om dat ze dan genoeg moet hebben.om de zelfstudie te gaan doen op de piste dan denken ze dat ze iets besparen op de vakantie.
Ruud, Rotterdam  | 11:16 | 19.12.09

Laat iedereen op zijn of haar manier de wintersport beleven . Wat bemoeien we ons weer met elkaar ga al tien jaar op de wintersport 2 keer per jaar. En nooit ergens last van geacht. Vertrek morgen naar Oostenrijk.
Laat je niet gekmaken !!, Hoofddorp  | 11:11 | 19.12.09

Nederlanders moeten niet gaan skieen. Zit niet in hun genen anders hadden we hier wel bergen. Ze lopen echte skiers maar in de weg met hun gebral en gelal.
Hans, Basel  | 11:04 | 19.12.09

En maar klagen dat ze niks hebben, stelletje aanstellers.
man, Monaco  | 10:56 | 19.12.09

Ik ben skileraar en stoor me enorm aan de onnadenkende ( ook Nederlanders!)skieers en boarders die denken dat ze beter skieen met drank op!!!!! Je voelt je vrijer? Zal best maar is je reactievermogen ook nog zo scherp om bv een kind te ontwjken? Want de alcoholconsument op de piste heeft vaak zelf niets na een ongevalletje maar veroorzaken wel een boel elllende bij andere pistegebruikers!!!! Denk na en gedraag je eens verantwoordelijk!!!!
Skileraar, Tirol Oostenrijk  | 10:54 | 19.12.09

Alcohol gaat nooit samen met wat voor activiteiten dan ook. Maar zolang het vrij te verkrijgen en te schenken is ...
Mark, Dronten  | 10:48 | 19.12.09

Nu woon ik al 36 jaar in een wintergebied in Duitsland, en dit noem ik appels met peren vergelijken ! NEVER/NOOIT kan je een Nederlander met een zuipende Russen of Engelsen, met eenander vergelijken ! Want wanneer de Nederlander zoiets medegedeeld word,houd hij er zich aan! De Rus en de Engelander lappen het aan hun laars !FAKT !
Ursula, Lengries  | 10:48 | 19.12.09

als deze mensen zich moeten melden bij een dokter of ziekenhuis daar een bloedproef afnemen tuis melden zij zich ziek en dat kunnen wij betallen
melkkoe, nl  | 10:44 | 19.12.09

Nartuurlijk wordt er wel gedronken. Verhoudingsgewijs zijn er maar weinig ongelukken waarbij drank de oorzaak is. Roekeloos gedrag scoort veel en veel hoger. Trouwens, van die oostblokkers heb je alleen last in de rij en op de piste met hun lompe gedrag. Bij de Apres Ski zie je zo nooit. De Nederlandse en de Duitse Apres Ski is niets voor hun.
Ruud, 't Gooi  | 10:40 | 19.12.09

Enkele jaremn geleden is mijn vrouw op de piste bij de ingang van de lift aangereden door een bezopen Nederlandse vrouw. Mijn vrouw kreeg de punt van dat mens haar skistok in haar been. Het wrange was dat iedereen zich om dat dronken wijf bekommerde, dat niet meer op kon staan, en mijn vrouw liet liggen. Dat en de doorlopende heisa en ruzies bij de liften hebben ons doen besluiten nooit meer de alpine skisport te bedrijven.
Marbo, West Betuwe  | 10:32 | 19.12.09

Het is voor velen helaas geen winterSPORTvakantie meer, maar een winterZUIPfestijn geworden. Jammer, maar helaas o, zo waar.
ex-wintersporter, Drechtsteden  | 10:31 | 19.12.09

Apres-ski is geen gezelligheid meer maar een act geworden.Overdreven de hele dag roepen hoeveel je gedronken hebt.Ze ontlenen hun image eraan.Zoals gorrillas roffelen op hun borst om te imponeren,zo staan ze hard pratend aan de bar.Meestal niet de mooiste exemplaren overigens.Zou dit overslaan bij de inburgering trouwens,niet echt om trots op te zijn.In de zomer ook te bewonderen,deze kudde,in neder-spanje..
Dennis , almere  | 10:27 | 19.12.09
Geplaatst via mobiel

dat is de reden dat wij dit al jaren niet meer doen. ik ben veel te bang dat ik van die losgeslagen hollanders tegenkom. ik schaam mij er dood voor.
gre, helmond  | 10:22 | 19.12.09

Helemaal mee eens! Gewoon alcohol in de ban gooien tot de pistes dicht zijn! Ik wil niet weten waartoe ik in staat ben als ik of een van mijn dierbaren gewond zou raken daardat een idioot die teveel gedronken heeft zijn skies of snowboard door de alcohol niet meer onder controle heeft!
Skifreak, La Plagne  | 10:16 | 19.12.09

hou toch op met dat slappe gezeik. wanneer het echt zo groot probleem is doen die oosterijkers er zelf wel wat aan
lion, noord holland  | 10:16 | 19.12.09

Er zijn zat voetballers die even een borreltje nemen voor de wedstrijd, dat maakt je bloed wat dunner en kun je beter presteren. En op de skie heb ik er niet veel mee gemaakt die totallos naar beneden gingen!
Evert, Amsterdam  | 10:11 | 19.12.09
Geplaatst via mobiel

Volksgevaar nummer EEN is drank en drugs. Kijk maar om je heen sociaal en voor de gezondheid is het een groot gevaar, wat wordt onderschat. Opgefokte mensen in de auto of winkel etc. En de regering slaapt ook hier weer door, niets aan de hand hoor.
Gerrie , Hoofddorp  | 10:08 | 19.12.09

Geen druppel als ik nog moet skieen. Kan flink zuipen als ik wil. Na een dag doorjakkeren op de piste is alcohol echter funest voo de beenspieren
Martin, Oosterhout  | 10:03 | 19.12.09

Ik woon zelf al 15 Jaar in Oostenrijk en inderdaad, de Hollanders habben geen goeie naam wat skieen betreft. Ik zelf kan voor Oostenrijks begrippen redelijk goed skieen, maar als ik die Nederlanders zei denk ik vaak, Gelukkig hoor ik daar niet bij Het artikel zegt het al, op de zomerbanden naar Tirol SBG of VBG, op de weg al een gevaar voor Jan en alleman. in de skihutten zuipen tot ze omvallen and dan maar hopen dat ze nog heel de Piste naar beneden komen. en dan hopen dat er niks gebeurd... GIPSvlucht Gratis ????
Patrick M, Oostenrijk  | 09:53 | 19.12.09

Hoop maar dat ze zich extra verzekeren anders draait de gemeenschap er weer voor op via ziekenfonds verhogingen.
Ton, R  | 09:51 | 19.12.09

Ik ben 1 x op wintersport geweest,heb de 5e dag van skiles feestje gehad door het winnen van medailles en tja,daar hoorde vodka of wodka bij ( ik ben geen kenner of drinker,vandaar de v of w)Ik dronk er 1 en later een 2e omdat mijn mams niet drinkt...en ben later vrolijk de berg weer afgegaan in een andere demensie,en ik moet zeggen,het was dikke pret!!!Al denk ik dat het na een blowtje nóg leuker was geweest...
100% haags mopje, buurt van assûh  | 09:43 | 19.12.09

Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Dick Turpin, Beuningen  | 09:40 | 19.12.09
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk

Het is onverantwoord om met drank op aan sport of aan het verkeer deel te nemen en dat mag nooit gebeuren. Tegenwoordig zijn drugs en drank bij sommige mensen niet heilig en als zo iemand achter het stuur zit dan heeft ie een heel kort lontje. Verbieden heeft geen zin meer we zijn al te lang over de grens gegaan van wat wel of niet mag. Een mens is zelf verantwoordelijk voor wat hij/zij doet dus eerst goed relativeren voordat je met drank/drugs aan het verkeer deelneemt.
Marlene, Breezand  | 09:30 | 19.12.09

Het heet niet voor niets APRÈS ski. En vaak zijn het niet de beste skiërs en boarders die zo de piste afkomen. Van die lui die gek genoeg vaak hetzelfde jasje en/of mutsje ophebben met een "ludieke" tekst van de vriendengroep. Dat ze zelf iets oplopen is eigen risico, maar een ander met een dergelijk risico opzadelen is gewoon niet juist. Neem gewoon een beetje verantwoordelijkheid zoals in het wegverkeer. Na het skiën tijd zat om Obstler te hijsn.
Franz Klammer, Gerlos  | 09:29 | 19.12.09

Iedereen ( en dan bedoel ik niet de gezinnen) gaat voor de drank de feesten en de sex op wintersport. Met drank op skien is net zo gevaarlijk als met drank op rijden.
Joop, Amsterdam  | 09:26 | 19.12.09

Je kunt ook wat anders bestellen? Ik ben een fanatieke skieer, begin ver van tevoren met voorbereiden. Overweeg om dit jaar helm en body protector te kopen voor het geval ik omver wordt geskied door dronkenlap! Overweeg zelfs om naar canada te gaan waar ze tenminste begrijpen wat wintersport is namelijk: genieten van het buiten zijn en een prachtige afdaling!
wil alleen maar skieen, Hilversum   | 09:22 | 19.12.09
Geplaatst via mobiel

Niet alleen garaniums drinkers ook in vele sporten komt het voor.
Buba, tilburg  | 09:21 | 19.12.09

Wat een onzin weer dit !! Op wintersport hoor je een borreltje te drinken anders breek je dingen. Met een borreltje op gebeurd dat veel minder snel ! Als dit doorzet, ga ik niet meer op wintersport, en zo mogen we straks helemaal niks meer `Bah !!
henk, amsterdam  | 09:21 | 19.12.09

Bezopen op de ski's staan is uit den boze maar wintersport staat ook voor tussen de middag een gluhwein of een biertje drinken. Erger vind ik de Nederlanders die om wat voor reden dan ook geen les willen nemen. Hard naar beneden gaan is niet zo moeilijk. Het kunnen remmen en mensen ontwijken is veel belangrijker. Geen techniek in combinatie met alcohol vraagt om problemen.
Bert, Castricum  | 09:17 | 19.12.09

Er is maar 1 maatregel die werkelijk zal gaan helpen. Alle kosten die door een dronkaard veroorzaakt worden, moeten door de dronkaard zelf betaald worden. En dat mag ook in Nederland ingevoerd worden. Wanneer dat betekent dat hij of zij zijn huis moet verkopen .... jammer maar helaas. Betalen zonder dat andere, zich normaal gedragen burgers, hiervan het slachtoffer worden.
frans b, den haag  | 09:14 | 19.12.09

Het blijkt dat we helemaal nergens meer naar toe kunnen zonder ons helemaal lam te zuipen en hinderlijk te zijn jegens mensen die daar helemaal niets mee te maken willen hebben maar opgescheept zitten met een stel dronken aso's die moeilijk uit te roeien zijn. Kunnen we nu een keer eens normaal plezier beleven zonder dat je je lam zuipt. En dan durven ze nog te zeggen "heerlijke vakantie gehad", wat uiteraard niet waar is.
Joop, Amsterdam  | 09:13 | 19.12.09

Wij gaan altijd getraind, uitgerust, verzekerd, winterbanden (auto nog ff naar de garage geweest voor controle), helm, rugbescherming (vinden sommige overdreven maar heeft mij erger doen voorkomen) op wintersport en waarom omdat het zo heerlijk is om die sport te beoefenen lol te maken en weer heelhuids thuis te komen. Hoe stom zijn steeds meer mensen.
puntje, Eindhoven  | 09:11 | 19.12.09

Toch een beetje onzin, er wordt gesuggereerd dat ongelukken en alcohol 1 op 1 te relateren zijn. Veel ongelukken gebeuren door aanskieen, stunts, (stom) vallen bij stilstand. Waarschijnlijk heeft (matig) alcohol nog een positief effect. Ik zie weinig (stom) dronken mensen op de latten. Wat wel een probleem is, is het "sportief"/"snel"/"aggresief" skieen zonder helm, met alcohol, en zonder training
Buren, anna paulowna  | 09:11 | 19.12.09

ik pleit voor blaastesten bij de liften; wanneer gedronken, skikaart idd intrekken en een dikke vette boete geven! Mochten mensen door dit soort onzinnig gedrag wat breken of juist nog erger, lekker voor hun eigen rekening en niet na de wintersportvakantie voor rekening van de baas!!!
s, s  | 09:10 | 19.12.09

Heel goed dat ze hetzelfde beoordeeld worden als dronken automobilsten want door hen raken anderen mensen gewond. Ik zie uberhaupt de lol niet in van drank op en dan gaan skieen of snowboarden ga dan thuis zitten en bezat je daar en kijk een film met veel sneeuw dan hebben anderen geen last van jou. Wij drinken s'avonds een gluhwein of iets dergelijks maar dat is het en dan weer fris en fruitig op.
puntje, Eindhoven  | 09:07 | 19.12.09

Het lijkt mij echter dat de mens zijn gezond verstand moet gebruiken, en de verantwoording bij zichzelf moet zoeken in plaats van de plaatselijke uitbaters te beschuldigen, omdat zij toch wel schenken. Als je weet dat je in nederland de bob bent ga je toch ook niet zitten meedrinken met de rest, omdat de uitbater alcohol schenkt?
tatjana , Oegstgeest   | 08:57 | 19.12.09
Geplaatst via mobiel

Dat heet zich aanpassen aan een internationaal gezelschap. Daar zijn wij goed in.
Will, Dordrecht  | 08:57 | 19.12.09

Gebeuren er veel ongelukken? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ingrid, Wageningen  | 08:39 | 19.12.09

Op zich ben ik het eens met de stelling dat je niet moet drinken voordat je gaat sporten en zeker niet skieen omdat wij nederlanders deze sport in beperkte mate kunnen oefenen. Wat mij echter bevreemd is dat de oostenrijkers dit strafbaar stellen maar wel volop bier schenken in hun bergrestaurants. Ik ken een flink aantal van deze restaurants waar je alleen op skies naar beneden kan en men wel drank schenkt.
alles met mate, oostenrijk  | 15:32 | 18.12.09

Zoek op bestemming



Aanmelden nieuwsbrief