*


Reiskrant Weekactie

Aanmelden reiskrant Nieuwsbrief
di 19 jan 2010, 20:40 | 686 reacties

KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

AMSTERDAM -  Dikke mensen die willen vliegen met luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France moeten binnenkort mogelijk dubbel gaan betalen. Want mensen die niet goed in een stoel passen, moeten een tweede ticket boeken. Dat heeft een woordvoerster van KLM dinsdag laten weten.

„Het is nieuw beleid. De reden is de vliegveiligheid, op deze manier kunnen we dit garanderen en daarnaast een stukje comfort bieden”, aldus de zegsvrouw. De nieuwe regel gaat per 1 april in.

Als vanaf die datum in het vliegtuig blijkt dat iemand toch niet in een stoel past, wordt de passagier geweigerd. Het criterium hiervoor is dat de leuningen van de stoel op en neer moeten kunnen. Zwaarlijvige mensen krijgen wel 25 procent korting bij het boeken van een tweede stoel. Als het vliegtuig niet is volgeboekt, kan de passagier de kosten van het tweede ticket terugkrijgen.

Marieke van Spanje van de Nederlandse Obesitas Vereniging noemt de maatregel belachelijk en geeft aan dat het overgewicht van obesitaspatiënten vaak door een medische aandoening wordt veroorzaakt. „Wij vinden dit zeer te betreuren en wij gaan ons beraden op stappen”, aldus Van Spanje. Zij had liever gezien dat de maatschappijen bredere stoelen ontwikkelen. En het gaat volgens haar veel bureaucratie en praktische problemen opleveren. „Zie jij al zo'n dikke persoon door het gangpad lopen om te kijken of er nog stoelen vrij zijn, opdat hij zijn geld kan terugvragen?“

Reageren niet mogelijk.
Weet u meer?

Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!

 1 |  2 |  3 | Volgende
HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Vliegbeest.. sorry maar ik vind dat KLM het prima doet.. Hoezo zijn die stoelen te klein? Die mensen zijn gewoon te dik.. dat weten ze zelf net zo goed ookal komen ze er misschien niet voor uit.. Ik vind dat de telegraaf deze reagerendingen wg moet halen.. Mensen reageren met onzin.. Bahh.. Als het nou nuttig zou zijn
m, g  | 14:48 | 23.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens! Een mede passagier hoeft niet de dupe te worden van een te dikke "buurman". Een vliegtuig is toch al aa de krappe kant, dus dikke mensen brengen voor alle reizigers en ook voor de stewardessen veel problemen met zich mee! Dus terecht dat ze meer moeten betalen!!
Erik, Teuge  | 12:07 | 22.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hallo KLM doe eens normaal.43 cm is de stoel nu en max.45 cm.Dus deze planes zijn nog alleen maar toegestaan voor annorexia patienten.Prijzen zijn al excorbitant hoog bij deze firma,hun bediendes aan boord ziet je liever gaan dan komen.Lekker zo door gaan het is toch al een afbraak firma dus laat maar failliet gaan.Personeel voelt zich boven iedereen verheven.Bye bye fly.
Vliegbeest, Zwijndrecht  | 00:55 | 22.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De laatste dertig jaar bleef ik op 60 kilo en meet 176 cm. Samen met mijn bagage kom ik soms slechts op de helft van andere passagiers. Het lijkt me meer discriminatie dat ik, omdat ik gezond eet en drink (zonder alcochol) met veel discipline en niet rook, niet aan vraatzucht toegeef of wat voor excessen dan ook en ´beweeg´, geen korting krijg. Gewoon dus per kg. laten betalen (mens + bagage)!!! Elk pondje gaat door het mondje leerden wij... In een vliegtuig telt gewicht en volume.
Geeke, Venlo  | 23:54 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik snap de ophef niet. Ik ben over 2 meter lang en pas echt niet in de zielige economy klasse van KLM of welke andere maatschappij en ben dus verplicht om te zoeken naar meer beenruimte zodat ik niet opgevouwen zit, en dit kost mij meer geld. Hier hoor ik niemand over. Discriminatie voor mensen met overgewicht? Hoe zit het met discriminatie van te lange mensen waar niemand iets aan doet? En als er een optie is dan kost het extra. Maar de KLM is zowie zo zijn status voorbij, de arrogantie bah!
Hans, Rijswijk  | 22:29 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wanneer je niet in één stoel past, vind ik het logisch dat je extra moet betalen. Je betaalt ten slotte voor de zitplaats. Het zou zelfs normaal zijn wanneer je per kilo zou moeten betalen. Geloof me, ik zou dan extra moeten betalen. Toch noem ik het geen discriminatie. :)
Mir, Almere  | 17:17 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik weet niet wat voor een licht zich op de marketing afdeling van KLM Airfrance bevindt, maar z'n carriere lijkt hier te eindigen. Ik wordt niet getroffen door deze maatregel, maar wel door de hooghartige arrogantie die eraan ten grondslag ligt. KLM is voor mij nu definitief "einde oefening". Enjoy your flight, maar dan bij een klantvriendelijke maatschappij.
Theo, Barendrecht  | 16:34 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Één stoel voor twee billen is normaal tarief, dus.......twee billen voor twee stoelen terecht voor meer plaats betalen.
kromhout, rijnsburg  | 16:09 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heeft de heer Roemer weleens 7 uur naast iemand gezeten die niet in zijn stoel pastte ? Ik wel. Deze persoon vond het heel normaal de armsteun omhoog te klappen en een gedeelte van "mijn" geringe stoelruimte in te nemen. Uiteraard geen lege stoel ergens anders. Hierdoor werd het overge- wicht van mijn buurman mijn probleem. Wie wordt erdan "gediscrimineert"? Het gaat hier niet alleen om het recht van de over- sized passagier, maar ook over het recht van de naast deze persoon zittende passagier.
vlieger, Schiphol  | 13:22 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gezien mijn lengte betaal ik graag (vrijwillig) voor extra beenruimte en boek businessclass omdat ik nauwelijks en soms niet kan zitten zonder anderen te hinderen in de economyclass. Dat KLM eenzelfde (uiteraard betaalde) service aan gaat bieden aan de bredere medemens om tegen gereduceerd tarief een tweede stoel te kopen is prachtig. Maar waarom zou dit verplicht moeten zijn. Niemand kiest er toch vrijwillig voor om klem tussen twee armleuningen te zitten als de mogelijkheid er is om een tweede stoel erbij te kopen?
Henk, Woerden  | 13:22 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb ook 10 uren gevlogen naast een veel te dikke dame, en moest wel 100% betalen voor een halve plaats. Ik hoop nooit meer zo te vliegen in mijn leven. Wat een drama!
herman, leeuwarden  | 13:03 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat zijn we toch een raar volkje; iemand roept iets en direkt gilt iedereen moord en brand zonder nu eigenlijk precies te weten wat er echt aan de hand is. De stoelen worden niet smaller.Corpulente mensen die een medische verklaring hebben hoeven niet extra te betalen, Als er plaatsen over zijn ook niet; dan krijgt hij of zij gewoon twee stoelen NAAST elkaar. En als er genoeg maaltijden aan boord zijn desnoods ook een extra maaltijd..
Rico, Amsterdam  | 12:35 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Al die reakties van onzin en flauwekul want ik krijg geen korting omdat ik mager ben of ik ben maar klein. Gaan jullie wel eens met het vliegtuig?Dan piep je wel anders als je 14uur in een vliegtuigstoel zit en de passagier naast je hangt bij jou over zodat je niet behoorlijk kunt zitten .
oma, zoetermeer  | 11:58 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mee eens maar ze moeten de stoelen niet smaller maken zoals ze dit nu doen om meer passagiers te boeken stelletje dieven allemaal
Titi, Rotterdam  | 09:23 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze willen dit op 1 April invoeren? Ik voel een 1 April grap wereldkundig gemaakt worden hier. En wij Nederlanders lijken er weer in te tuinen omdat we gelijk ons antwoord klaar hebben op een belachelijke maatregel.
Bas Steijvers, Stramproy  | 08:08 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens. Bij meer dan 20 kg aan bagage moet er ook bijbetaald worden. maar ik vind dan wel dat er speciale stoelen gemaakt moeten worden, niet dat ze midden op 2 stoelen moeten zitten wat niet comfortabel is. en met dokters verklaring mag deze stoel voor de normale prijs geboekt worden. ik moet er niet aan denken om 12 uur lang me stoel te moeten delen met een persoon met overgewicht.
Jaap , Curacao  | 02:43 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik, met mijn amper 55 kilo aan lichaamsgewicht, 2 kilo teveel bagage bij me heb, laten vliegmaatschappijen me royaal bijbetalen. Mijn 2 kilo aan extra bagage zitten niemand in de weg. Iemand met zoveel kilo´s aan overgewicht dat hij of zij niet in 1 stoel past, zit andere passagiers wel in de weg, maar hoeft niets bij te betalen. Iemand die door een ziekte te zwaar is, kan een medische indicatie van de arts krijgen. De rest mag wat mij betreft gewoon bijbetalen voor de onnodige ballast.
ik, hier  | 01:49 | 21.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als dit echt gebeurt, dan gaat de KLM gegarandeerd failliet. De meeste dikke mensen zitten in vluchten waaraan een hele dure ticketprijs gekoppeld is.Denk maar aan Zuid-Amerika,de Antillen of de VS.Ook zijn het de inwoners van deze gebieden die dik zijn om 1 of andere reden. Deze mogen dan niet gedicrimineerd worden. Er zijn genoeg andere vliegmaatschappijen die goedkoper en minder streng zijn dan de KLM.De dikke passagiers komen heus wel op hun bestemming aan. Ook zonder de KLM of Air France.
Soesma, Noord-Holland  | 21:15 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik niet dat dikke mensen extra hoeven betalen. Mensen met kinderen laten ze toch ook geen heel vliegtuig in kopen, omdat het gekreis van kinderen door merg en been gaat en door het hele vliegtuig. Jongeren met muziek op, zo'n 9 stoelen laten kopen zodat je die herrie niet hoort, en dus geen last van hebt. En iedereen moet gelijk zijn, we mogen niet discrimineren op huidskleur en geloof, maar wel op overgewicht. en als je een verre reis maakt ben je al gauw 1200 aan een ticket kwijt nu dus 2000 euro beetje overdreven!
Ikke, noord holland  | 19:33 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Never judge a book by it's cover (Voor de "mentaal uitgedaagden" onder ons: Oordeel dikke mensen niet alleen op hun dik zijn. Als jullie het kunnen spellen: Google dan even op "bijwerkingen prednison". (anders gewoon even kopieren en plakken :) ) dank u
Dingske, dingesland  | 18:44 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 17:49 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
dan moeten dat soort passagiers maar eesrt wat gaan trainen en minder vettig eten onder anderen mac donalds verruilen met een fruit restaurant en meer op hun voeding letten .En als volwassen persoon denk ik wel dat je het kan en niet van alles maar inproppen .Want ieder pondje gaat door het mondje.Tenslotte krijg je door te veel en vettig eten hartklachten en de aantrekkingskracht neemt af. Men ziet je eerder gaan dan komen en je bent niet meer aantrekkelijk in de samenleving. Men kijkt je na en lacht je uit.
jane B, Amsterdam  | 17:15 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben ik helemaal mee eens. Zelfs als je een normaal gewicht hebt is het al moeilijk om in en uit een stoel te komen-- en om je medepassagier te vragen even op te staan om te kunnen passeren. Dat lijkt me totaal onmogelijk met een persoon met zoveel overgewicht. Eigenlijk zou een apart gedeelte moeten worden ingericht voor de wat dikkere mens. Met grote stoelen en meer ruimte. Dan zàl je wat meer moeten betalen ... maar ja, je vliegt wel comfortabel..!
rose, rosewood  | 16:57 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wiens schuld doet er niet toe. Ik heb ook vanalles en dat betekent beperkingen. Ze kunnen toch geen vliegtuig inrichten voor dikke mensen, dan worden de tikets sowieso al 2x zo duur. Ik kan niet zwemmen door 'n gebrek, maar waarom moet een dikke dan ineens wél dingen kunnen die voor hem gewoon niet realistisch zijn. Gewoon per kg betalen, simpel zat. En moeten ambulances etc etc etc ook voor extreem dikzakken worden ingericht, komop.
mieke, someren  | 15:08 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vreselijk, die reacties van mensen die dik zijn door een ziekte. Ik ken maar weinig mensen die hun overgewicht wijten aan teveel eten en te weinig bewegen. Een probleem oplossen begint bij de oorzaak. Als je die onder ogen ziet kun je er aan werken. Je kunt de stoelen wel breder maken maar over een paar jaar is het probleem er alsnog want iedereen wordt maar dikker en vindt dat griezelig normaal.
Gewoon slank, Utrecht  | 15:01 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit moet normaal zijn. Ze nemen meer dan een stoel in gebruik. Waarom moet ik deel van mijn stoel af geven aan iemand die te groot is voor hun eigen? Wacht maar totdat je ingebouwd ben naast een, en je moet er tijdens de vlucht naar de wc. Zou u dan ook voorstelen dat ze moeten deze maatregeling maaken. Het is voor hun comfoort en ook die van ons
K.H., Belfast  | 14:54 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn hondje van 2 kg die ik zelf draag kost bij KLM nu ook ineen 160 Euro enkele reis. Dat is de helft van mijn ticket. Winst voor KLM : geen, maar verlies van een Gold Elite klant. Doei.
Soon to be Ex Gold Elite , buitenland  | 14:53 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom kunnen deze mensen dan niet gewoon voor het zelfde tarief vliegen in de business class?
Sara, Willemstad  | 14:51 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dik zijn en dan vies ruikend ,oh maak je vakantie helemaal tot een ERGENIS en GEÏRRITEERD. DE maatschappij KLM helemaal GELIJK! ik zou niet willen zitten bij een zwaarlijvige en komt helemaal op een derde van je stoel,Wie ook wat zegt en denk iedereen moet veilig en met blijschap kunnen vliegen.Ruimdenkend toont begrip.
satishraadj gopielallsingh, rotterdam  | 14:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een gezeur allemaal. Het volkomen terecht dat je 2 stoelen moet betalen. Het is toch van de zotte, dat al die overmatig dikke mensen andere mensen verdrukken. En dan die volslagen onzin, dat de meeste er door ziekte niks aan kunnen doen dat ze dik zijn, ieder pondje gaat nog steeds door het mondje. Ik heb zelf wel eens naast zo'n dikzak gezeten en de leuning omhoog moest omdat hij niet de stoel paste, NO WAY dat dat gebeurd
Ikke, Ook  | 14:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 14:36 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Goed idee! Doe dan ook gelijk deze taxen: schreeuwtax (voor de baby die uren alles bijelkaar krijst). Stanktax (voor de niet ververste poepluiers). Zweettax (voor de passagier die niet weet wat deodorant is). Schilfertax (voor de passagier met viezige huidplekken). Edammertax (voor de passagier met stinkvoeten). Kom op mensen er zijn er vast meer te bedenken voor 1 april (als dit een grap is dan is dit wel een heel slechte...).
De zakelijke reiziger, Amsterdam  | 14:36 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goedzo..... maar wel triest... wet je hoe vervelend het is om een dik persoon naast je te hebben.... ze gebruiken de helft van jou stoel, alles hangt op je en vergeet het om afentoe naar de wc tegaan, kom je nooit langs..... misschien moeten ze ook overgewicht gaan betalen, je weet maar nooit met de luchtvaart maatschappijen.
T., Hilversum  | 14:35 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gaan we toch lekker met d ebus naar spanje en niet meer met het vliegtuig . maar nu zulle die dunne magere azijn zeikers ook wel metd ebus willen ze hebben het geld niet meer om te vliegen en als wij dikbillen allemaal met de bus willen /gaan hebben ze daar zo ook weer wat te zeiken . gewoon met solmar of met rekro naar spanje laat de magere mensen maar met het vleigtuig gaan .... joop de vet klep
joop de vetklep, utrecht  | 14:32 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel goed dit, ik geloof niet dat het meerendeel van de dikke mensen er niets aan kan doen. Ik ben zelfs overtuigd dat het overgrote deel er WEL wat aan kan doen, maar gewoon de wilskracht mist. In het verlengde, ik weeg 70 kilo en mag evenveel kilo bagage meenemen als iemand die 120 kilo weegt.. Kunnen we daar ook iets rechttrekken? Deze meneer mag voor dezelfde prijs 50 kilo meer "bagage" meenemen?
Piet, Amsterdam  | 14:27 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
klm moet gewoon nieuwe indeling maken, in de vliegtuigen,meer ruimte voor de langer passagiers,breder stoelen voor de bredere mensens .en dan een duurder kaartje voor de extra s.mits kaartje over mogen ook kleinere personen de extraservicestoellen boeken
lex, egmond  | 14:22 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ook voor een kindje moet je een hele stoel betalen. Plaats kost nu eenmaal geld. En je wil toch zelf ook een beetje de ruimte? Heb ook weleens meegemaakt dat dikke mensen elders moesten zitten ivm veiligheid in het vliegtuig. Scheen volgens de stewards beter te zijn voor de balans. Maar wellicht dat de vliegmaatschappijen wel in hun nieuwe boeings voor meer ruimte kunnen zorgen, iedereen blij!
es, rdam  | 14:16 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En nu nog even alle te dikke, oude en lelijke stewardessen van de KLM ontslaan en misschien dat ik dan in de toekomst weer KLM vlieg
Fair, Toch  | 14:16 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
"Meneer, ik heb U hier inderdaad staan voor twee stoelen, maar helaas, ze zijn niet naast elkaar..."
jan, amsterdam  | 14:05 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hier zat ik op te wachten. Ik had het al aangekondigd. Na de rokers zijn nu de dikke mensen aan de beurt!! Fijn he?
Gerret, Grave  | 13:56 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat kost de KLM meer geld als dat het opleverd. Zwaardere mensen boeken dan bij een andere maatschappij en niet bij KLM, die toch al een slechte service verleend. Dus met andere woorden, KLM ontmoedigd deze mensen om met KLM te vliegen, dat is volgens mij discriminatie. Ik zou zeggen dat mensen die veel lichter zijn lekker geld moeten terug vragen.
Peter, Den Haag  | 13:55 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 2 meter en slank...ook ik kan niet normaal zitten op een economy stoel bij KLM. Je mag blij zijn als je bij een nooduitgang kan zitten en normaal je benen kwijt kan. Ik vind het niet kunnen om dikke mensen te benadelen op deze manier, laat ze meerdere type stoelen plaatsen in een vliegtuig, Lange mensen stoelen, dikke mensen stoelen en "normale" stoelen en dat allemaal natuurlijk voor dezelfde prijs. zijn ze nou gek geworden.
Mark, Almere  | 13:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
de stoelen van klm vliegtuigen zijn het krapste van alle vliegmaatschappijen waar ik mee gevlogen heb.... laat ze daar eerst maar eens iets aan doen :O
inge, leiden  | 13:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
lijkt me voor de dikkertjes ook een stuk fijner. en tja dan moet je bij betalen net als dat je meer beenruimte wilt hebben. en laten we eerlijk zijn 90-95% van de zwaarlijvige hebben het aan zich zelf te danken. we hebben het hier natuurlijk niet over de enkeling die een schildklierafwijking hebben. alhoewel ik denk dat met de medicijnen en aanpassing van eetpatroon hier ook iets aan te doen is. trouwens jaren lang te dik zijn is duurder dan 3 mnd Longkanker
pjotter, kudel  | 13:39 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Fat airlines misschien een idee??
Skinny, terneuzen  | 13:33 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben het ermee eens dat er dan maar twee stoelen geboekt moeten worden. Zelf heb ik een keer naast een hele dikke man moeten zitten van bangkok naar amsterdam. De leuningen waren ook omhoog en hij zat voor de helft op mijn plek. Het is voor mij een vreselijke reis geweest.Wel vind ik dat de luchtvaartmaatschappijen de stoelen wat breder mogen maken. Het blijft toch krapjes allemaal.
jet booij, Amsterdam  | 13:33 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe mensen dik worden (eten of ziekte) doet niet ter zake. Het gaat om de veiligheid van alle passagiers. Een nierpatient van 1 meter 10 kan ook wel 25 jaar oud zijn. Die achtbaan komt hij gewoon niet in.
jac, nl  | 13:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik een tweede stoel moeten 'kopen', krijg ik dan ook 2x eten en het dubbele aantal kilo's voor de bagage?
Jan, Friesland  | 13:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk gaat klm eens verstandig te werk. Het is totaal geen pretje als je in een toch al krappe stoel zit terwijl de helft daarvan bezet is door de persoon naast je.
Frequent Flyer, AIR  | 13:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ze de stoelen nog nauwer maken dan ze al zijn ,kunnen ze goed verdienen!!!!!!!!!Oplichters.
HanZ, Zoetermeer  | 13:26 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 13:24 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Ik hoop dan wel dat als je met z'n twee op een stoel kan pas je ook maar 1 ticket betaald?
Sebas, leiden  | 13:22 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is bij de meeste vliegmaatschappijen voor de meeste mensen te krap om te zitten. En bij de KLM zeker.Je hoeft echt niet te dik te zijn. je kunt niet eens je armen bewegen.
Diego, Nederland  | 13:16 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
in een woord belachelijk!!! wie zulke dingen verzint heeft NIKS te doen!! Sommige mensen kunnen er helemaal niks aan doen dat ze zo zijn en dan moeten ze er nog voor boeten als al die mensen eens lekker zinvol en nuttig werk gaan doen!!!
mandy, roosendaal  | 13:14 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is echt pure discriminatie!!! Ik ben dik door een ziekte en niet door teveel eten. daar komt bij dat ik ook nog eens allergisch ben voor bepaalde medicijnen. Dan lees ik dat de "gewoon postuur" mensen het erg vinden als zij naast een dik persoon zitten. maar hoe denk je dat het voor ons is? LEEF JE EENS IN!!!! Wij willen ook op vakantie. overal beperkingen. ook op terrasjes in de zomer. eerst kijken of je wel in een stoel past!!
Fanny, Zaandijk  | 13:12 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Of het nou hun schuld is of niet, ze vormen een veiligheidsrisico bij evacuatie van een vliegtuig, dus de maatregel is niet belachelijk. Als er iets gebeurd en er vallen doden hierdoor moet je ze dan horen: airlines doen alles om aan hun geld te komen dus hoe konden ze dit doen?Gezien het geweld in het overige openbaar vervoer is het niet gek dat men maatregelen neemt,want ja,beste ryanair-easyjetboeker,ook vliegen is openbaar vervoer....
Biker, Amsterdam  | 12:57 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als je geen miss piggy bent moet je betalen ook een manier van geld binnen krijgen.
coster, almelo  | 12:53 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
maak maar eens een lange reis naast een dikke medepassagier op de middenstoel ! deze mensen horen in de business of eerste klas, waar wèl plaats genoeg is. iets duurder - véél beter -voor iedereen. ook de veiligheidsvraag is geenszins opgelost. wie haalt 150 kilo mensen eruit na b.v. een noodlanding ?
Johanfrederik, D-Wiesbaden  | 12:50 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
op deze manier autorijden of een vliegtuigbesturen zoals duidelijk op de foto waarneembaar is gewoon niet verantwoord.Ik zou thuis blijven en ceekjes bakken
louk, middelburg  | 12:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik vind dat nergens opslaan.zet wat extra brede stoelen in het vliegtuig en het probleem is opgelost.zijn er geen dikke zet je er gewoon twee personen op.je laat een mens toch niet dubbel betalen om dat hij of zij toevallig zwaarlijvig is.pure nonsens.
hld, leiden  | 12:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is niks nieuws, KLM / Air France doen dit al minstens 4 jaar...
oud-insider, Amsterdam  | 12:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
@tymen, krommenie: Discriminatie? Hoe zou u het vinden naast een dikke passagier te zitten, x-aantal uren lang? Normaal zitten lukt niet dan, als het vliegtuig vol is, kan u geen kant op, letterlijk!!!! Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer je niet in een stoel past, je er nog een bijkoopt. Al is het puur voor je eigen comfort, denk daarbij ook eens aan je medereizigers!!! Vliegveiligheid is geen reden volgens mij, want dan zou je hen het reizen per vliegtuig helemaal moeten verbieden! Evacueren>?!
sandra, hoofddorp  | 12:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is pure discriminatie, wie is de volgende zwangere vrouwen moeten voor 2 betalen? Of moge kinderen voor de halve prijs,Dwergen kunnen wel met 4 op een rij van 3, Lange mensen moet extra betalen omdat ze bij de exit willen zitten om de benen kwijt te kunnen. Ik vraag mij af wanneer komt er en maatschappij die aan de klanten denkt....? groet
Arnold, Utrecht  | 12:40 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben dunner dan de meeste mensen mag ik dan de helft betalen ?/ Wat een onzin en naar mijn mening pure discriminatie. Waarom staan de andere partners van het SKY team er niet bij ??. De amerikanen kijken wel uit daar overgewicht daar normaal is en de italiaanen laat een mens een mens zijn
Roberto, den haag  | 12:40 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
KLM Benaderd dit verkeerd. KLM moet i.p.v. 3 stoelen op een rij 2 grotere stoelen plaatsen. Mensen die meer comfort nodig hebben betalen dan 1 1/2 de stoelprijs en niet 2 tickets. Zij krijgen markt conform meer comfort en ruimte en betalen niet te veel voor te weinig. Hoe kan je nu op 2 stoelen comfortabel zitten!? Bied meer voor een meerprijs. Niet straffen maar fair trade invoeren!
M de Wijk, Rotterdam  | 12:40 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
lijkt mij een prima oplossing, als ik teveel aan bagage bij me heb kan ik ook dik bijbetalen. mensen met een aandoening kunnen dit aantonen, de volvreters mogen gewoon dokken.
mark, leiden  | 12:39 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jazeker, te dikke mensen moeten gewoon betalen. Het is ongelooflijk irritant om naast zo'n dikkerd te zitten, die de helft van je plek in beslag neemt. Dit is echt geen discriminatie en dat gezever over anorexia patienten die maar de helft zouden moeten betalen is natuurlijk ook dikke onzin. Tegen mij begint men al te zeuren om bijbetaling als ik 2 kilo teveel bagage meeneem... Alleen lullig als zo'n dikkerd nu business class vliegt. Wordt wel duur.
Rudy, Amsterdam  | 12:30 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Jazeker, te dikke mensen moeten gewoon betalen. Het is ongelooflijk irritant om naast zo'n dikkerd te zitten, die de helft van je plek in beslag neemt. Dit is echt geen discriminatie en dat gezever over anorexia patienten die maar de helft zouden moeten betalen is natuurlijk ook dikke onzin. Tegen mij begint men al te zeuren om bijbetaling als ik 2 kilo teveel bagage meeneem... Alleen lullig als zo'n dikkerd nu business class vliegt. Wordt wel duur.
Rudy, Amsterdam  | 12:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik weeg zelf 75 kg en als ik iets teveel bagage meeneem, betaal ik flink voor overgewicht, maar die persoon van 125 kg die naast me zit betaald niks extra?? Terechte stap van de KLM!!
Bart, Limburg  | 12:27 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee hoor. Totaal niet mee eens. Heb zelf geen overgewicht maar dit slaat alles. Het is gewoon een beetje service en comfort waar de vliegmaatschappij voor moet zorgen. Dat deden ze ook in de horeca toen roken werd verboden. Allemaal creatieve manieren bedenken om toch hun rokende klanten (wat trouwens ook om de veiligheid van anderen gaat)tevreden te stellen. En dat moet de KLM nu ook doen voor hun dikke passagiers.
Anti Discriminatie. welke vorm dan ook, amsterdam  | 12:26 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
HULDE ! Tegen te dik zijn kun je WEL iets doen, zelfs als het een ziekte betreft. Maar 99% van mensen die te dik zijn, zijn dat vanwege hun gedrag en niet vanwege ziekte. Lange mensen verdienen meer begrip dan dikkerds, dáár kun je pas niets aan doen !
Martijn, Alkmaar  | 12:25 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is mij wel opgevallen dat de weegschaal op schiphol altijd zeker 2 kg zwaarder aangeeft dan ergens anders in de wereld. Beetje raar. Mijn eigen weegschaal is goed, en bij schiphol heb ik ineens overgewicht op mijn bagage!
gea, arnhem  | 12:25 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ha ha super Geen klanten uit rijke landen. usa-gb-d-be-nl-a-ch-fr-i-sp en en de groeten de Mc generatie jammer voor de subsidie
ik , rotterdam  | 12:23 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht, met mijn koffer van 20 kilo haal ik de 100 kilo in totaal nog niet eens, maar moet wel betalen voor overbagage, terwijl er naast mij iemand van meer dan 100 kilo "schoon" aan de haak kan zitten. Reken gewoon per kilo en dan is het weer gelijk voor iedereen.
hadserdeflap, Amsterdam  | 12:23 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik weeg zelf 120 kilo ben ik dik nee ! ben ik groot ja ! maar als ik dan toch zou moeten betalen, wil ik wel graag waar voor mijn geld... alle lelijke KLM stewardessen er uit ! kunnen we die regel ook toepassen
kamajojo, A'dam  | 12:13 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
komt dat dan ook voor mensen met lange benen en armen. die zitten ook aardig in de weg. en dan ook graag een apparte ruimte voor mensen die zo stinken. oooh ja, en ook nog een apparte ruimte voor schreeuwende kinderen!!! zo...dat gaat wel lukken denk ik!
tes, nieuwegein  | 12:12 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goeie zaak! Pas gevlogen, toen had ik 3 kilo meer in mijn bagage, moest je zien hoe moeilijk erover wordt gedaan, zelf weeg ik 53 kilo dus komop zeg! Zit ik eindelijk na een boel rompslomp in het vliegtuig komt er zo'n dikke man naast me zitten, weg armleuning! Toen heb ik er al aan gedacht dat ze deze regeling in moesten gaan voeren en kijk, eindelijk gerechtigheid!
Ik, Hier  | 12:10 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht, de vervuiler betaalt. Is ook algemeen geaccepteerd bij uitstoot gemotoriseerd verkeer.
janjaap, tilburg  | 12:08 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je een medisch risico bent, kun je ook maar beter niet gaan vliegen, lijkt mij. Op zich vind ik het wel een goede maatregel. Ik heb wel eens zo'n dikkerd naast me gehad en ik kon zes uur lang nauwelijks nog bewegen. Je kan geen kant op en je wordt er zowat claustrofobisch van.
Donnay, Voorschoten  | 12:06 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik moet reageren op de foto,dan is het inderdaad nodig
joep, nederl  | 12:00 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
krijgen dunne mensen dan korting??
Lotte, Almere  | 11:56 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan er wel inkomen, lijkt mij nou niet zo prettig om stijf tegen iemand aan geplakt te moeten zitten omdat diegene te dik is, op zich niet erg maar je moet wel fatsoenlijk kunnen zitten
G.Stolk, Maassluis  | 11:56 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zit wel wat in natuurlijk. Mijn vriendin en ik moesten laatst 70 euro tesamen bij betalen voor wat extra bagage. Sta je dan met allebei keurig maatje 36. Is toch ook niet eerlijk? En we kregen geen korting, ondanks dat het vliegtuig niet vol zat. Hoe meer gewicht, hoe meer brandstof er verbruikt wordt. Ik zou wel voor een totaalgewicht zijn.
Gewoon slank, Utrecht  | 11:54 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als ze nou gaan lopen ipv vliegen, dan vallen ze ook gelijk af
henk, amsterdam  | 11:51 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is maar goed dat ze deze regel niet in Amerika gaan toepassen. Maar eh,....om hoeveel "te" dikke mensen gaat het eigenlijk ? Ik kan me niet voorstellen bij elke vlucht.
B. Bal , Utrecht  | 11:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Veiligheid voorop!!! Wanneer een te dikke persoon in een stoel zit, dan kan deze met een noodsituatie veel slechter uit de stoel komen. Buren dus ook. Klem zitten tussen de leuningen kan een veiligheids probleem voor zichzelf en de medepassagiers geven. Bedenkt hoe u moet evacueren in een noodsituatie!!! Reden genoeg dus voor dit besluit. Veiligheid voorop.
stewardess, nederland  | 11:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Buiten hun schuld,schei nou toch uit zeg:bij schildklierafwijkingen krijg je medicijnen en heb je andere medicijnen moet je ook je voedingspatroon aanpassen. Maar we vreten ons letterlijk dood,hamburgers,chips,cola,chocolade,BBQ-en ons bagger vet,worden zo dik dat we bijna niet meer kunnen lopen,en dan zou ik dus een 1/2 stoel moeten geven aan een die zich dicht vreet.DAT IS PAS DISCRIMINATIE.Ben je echt ziek,kan je dat altijd aantonen bij de maatschappij.En als ik zo kijk,dan zijn er héél wat mensen ziek zeg,puh he
C., Den Haag  | 11:44 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dus gewoon boven de 100 kilo 9 euro per kilo extra rekenen. Ben, Barendrecht | 09:14 | 20.01.10 @ben, ik weeg 112kg dus zou dan 108 euro moeten bijbetalen???terwijl ik normaal in de vliegtuigstoelen pas ik heb alleen mn lengte tegen(208cm)ik betaal al extra voor meer beenruimte en dat is ook al gauw 90 euro(maatschappij afhankelijk). ik zou dan dus 108euro extra betalen omdat ik door mn lente boven de 100kg weeg!! jou reactie slaat echt nergens op
floris, A'dam  | 11:40 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ha, Ha, ik had hier al voor gewaarschuwd, met z'n allen afgeven op rokers geen bezwaar he???? Zie je nou wel dat nu de dikkertjes aan de beurt komen!!!! Dus niet klagen, ik juich dit zeer toe, moeten ze ook in de terein, bus, tram etc. doen!!! julie willen toch ook overal de roker wegpesten!! daarom laat iedereen zijn persoonlijke vrijheid!!!!!
Een roker, Smokecity  | 11:38 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De ware reden van de KLM is niet de veiligheid, maar het graaiwerk waar ze al jaren mee bezig zijn.
Paula, ALMERE  | 11:35 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Men moet dikke mensen niet allemaal over 1 kam halen,absurd gewoon. Sommigen oke die doen er niets aan ,en vreten meer en meer,daar ben ik mee eens om deze mensen wel meer te laten betalen. Maar mensen die dik zijn door om wat voor reden dan ook van een ziekte ,en mede veroorzaakt door medicatie,absolut,die mag men niet hiervoor aanrekenen. Want door sommige medicatie groeid men zo van,en dit is niet door hapjes ertussen door ofzo,neen,puur door medicijnen en ziektebeeld. zeker weten.
aida, groningen  | 11:32 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Speciale dikke-persoon stoelen in een vliegtuig? Hoeven vliegmaatschappijen niet te veel stoelen in te leveren (en dus ook niet te veel geld mis te lopen) en hebben de dikke mensen toch de ruimte. Bovendien worden eventuele dunne mensen die tussen dikke mensen in komen te zitten, dan niet verdrukt. Hoe ze aan overgewicht gekomen zijn maakt niet uit, het gaat erom dat ze er zijn en mee willen reizen, en iedereen wil een goede reis.
student, leiden  | 11:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dit is ne echt discriminati vind ik moet niet kunnen er zijn weer een aan tal mensen die worden ge discrimineerd
tymen, krommenie  | 11:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
yeahh een goed bericht voor anorexia patiënten die mogen nu dus voor half geld reizen, 2 personen op 1 stoel
suikertante, winschoten  | 11:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
en mensen die samen in 1 stoel kunnen, mogen die voor de helft van de prijs ? Dan zorg ik wel dat mijn vriendin en ik voortaan voor half geld kunnen.
Slimpie, moergestel  | 11:29 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die vliegmaatschappijen zijn ook geen liefdadigheids- instellingen. Ik vind het alleen maar logisch. Dikkerds hebben ook gemiddeld veel meer medische zorg nodig, daar betalen wij ook met zn allen voor. Ik wil ook wel de hele dag lekkere dingen eten, heerlijk. Oh wat lijkt me dat heerlijk, maar dan word ik zo dik he!
steven, leiden  | 11:26 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dat betekend ook dat mensen met anorexia dan maar de helft hoefen te betalen toch ?
lida, almere  | 11:25 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Graag hetzelfde beleid in de tram, bus en metro. Laat een dikkerd maar dik betalen!
Joost, Amsterdam  | 11:25 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed idee om vliegtuigen te voorzien van een aantal brede stoelen, zodat zwaarlijvigen deze kunnen bespreken. Als de stoelen bezet zijn, nemen ze een andere vlucht. De kans dat er alleen maar zwaarlijvigen in een vliegtuig stappen lijkt me klein. Hoeveel brede stoelen er zouden moeten komen zou berekend kunnen worden op basis van historische gegevens van airlines of er zou beleid over moeten komen. Veel succes
Talley, Zaandijk  | 11:21 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dat is dan een goede rede voor de KLM en Air France de normale stoelen nog smaller te maken. Zo verkoop je nog eens een tweede stoel.
Brammetje, Duitsland  | 11:18 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hallo mensen, het zou ingaan per 1 april denk eens na over deze datum
TonR, Nieuw Vennep  | 11:14 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hebben jullie weleens naast een veel te zwaar persoon gezeten ? Verschrikkelijk, een vlucht van A'dam naar Orlando. Leuning die niet naar beneden kan, en ook gedwongen zijn half het gangpad in te hangen ... Zelf ben ik 1.94 m. Degene die voor mij zit heeft pech want die kan NOOIT zijn rugleuning naar achteren doen. Conclusie: de zitruimte pp is gewoon te beperkt. Omdat we allemaal zo goedkoop willen vliegen is de concurrentie moordend, werken we het deels zelf niet in de hand ?
Chap, Oegstgeest  | 11:13 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Straaks zetten ze nog meer stoelen in een vliegtuig. Dan worden deze kleiner en ben al gauw te dik. Eigenlijk moeten ze zeggen te breed want een vrouw in verwachting is ook dik.
Ad, Spijkenisse  | 11:07 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Valt dit onder vrije meningsuiting of discriminatie van dikkere mensen?
Gerda, Leiden  | 11:06 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mensen die zo gezet zijn als op de foto hebben een ziekte. Het is duidelijk dat ze extra gestraft worden. Maar de andere kant van het verhaal is ook duidelijk: de mensen worden in het algemeen zwaarder en dikker. Het gewicht van de gemiddelde passagier is opgelopen van 80 naar 90 kilogram. Dat maakt dat het aantal passagiers in een vliegtuig omlaag moet, immers er zit een grens aan het maximum laadvermogen van een vliegtuig. Dat maakt vliegen duurder.
Een Schiedammer uit het Noorden, Winschoten  | 11:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Misschien een goede motivatie om je leefwijze eens aan te pakken? Ik geef ze groot gelijk.
suus, rotterdam  | 11:02 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor die genen die het onzin vinden ik hoop dat het jullie niet overkomt dat je een vliegreis maakt van 14 uur en dat je medepassagier op jouw stoel overhangt vanwege zijn of haar corpulentie.. vorig jaar heb ik nog 70euro pp betaald voor extra beenruimte..ook KLM.
oma, zoetermeer  | 10:55 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is nu discriminatie ik mag geen andere mensen beledigen over hun afkomst maar men mag dus wel iemand op zijn fysieke geteldheid beoordelen.
jan, 's-Gravenhage  | 10:52 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat vind ik helemaal terecht. Ik heb zelf ook wel eens naast iemand gezetem die over de leuning van haar stoel heen bloesde. Dat is uiterst onaangenaam.
H.v.M., Rotterdam  | 10:50 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geheel terecht! Waarom vindt je geen mensen met obesitas in Ethiopie?! Obesitas is een westerse, luxe ziekte. De mensen die dik zijn door medicijnen zijn er heel weinig in verhouding met obesitas-mensen. Ik moet ook meer betalen als ik in mn koffer meer dan het toegestane maximum gewicht meeneem
Rita, Hilversum  | 10:49 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Typische verdeel en heersstrategie. Velen hier zijn er nog mee eens ook.
Marcel, Hoogeveen  | 10:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is gemakkelijk op te lossen, gewoon iedereen naar gewicht laten betalen.
e.veerman, edam  | 10:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Volkomen terecht. Vliegtuigmaatschappijen zijn geen filantropische instellingen. Iedere passagier heeft recht op voldoende ruimte, die mag niet worden ingeperkt door een te dikke buur.
Henk, Culemborg  | 10:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel goed, moeten ze maar niet zo veel vreten.
Frank, Schouwen-Duiveland  | 10:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De vliegtuigstoelen zijn ontworpen naar de gemiddelde mens. Aan groot zijn kun je niets doen, maar aan dik worden en -zijn wel. Als je 25 kilo bagage hebt en je weegt 80 kilo, moet je bijbetalen, maar als je 140 kilo weegt en je hebt 20 kilo bagage niet. raar, vindt u niet? Laat elke passagier naar totaal gewicht betalen dat is eerlijk. Als iemand te dik is om in één stoel te zitten, zal die persoom extra ruimte moeten inkopen.
AS, Apeldoorn  | 10:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alle stoelen in een vliegtuig zijn gemiddeld berekend op een belasting van 130 tot 135 kilo. Ik snap dat iemand van 250 kilo er niet inpast. De stoelen in vliegtuigen zijn al erg krap, ook voor slanke mensen. De service die vroeger werd geboden is erg ver te zoeken. Bovendien vind ik deze discussie een gevaarlijke kant op gaan.
J. de Bont, Goirle  | 10:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Obesitas is een ziekte waar mensen WEL iets aan kunnen doen. Het is namelijk een eetverslaving. Kortom, zorg dat je jezelf onder controle hebt, en zeg niet dat je er niks aan kunt doen. Hulde KLM
Dr. E. Taminiau, Tilburg  | 10:40 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Aan de ene kant ben ik het hier mee eens. Ik heb ook een keer in een vliegtuig gezeten met een getrouwd stel naast me van beiden ver over de 100 kgs. naast mij. Ik heb me de hele vlucht nauwelijks kunnen bewegen. Aan de andere kant, er zijn natuurlijk ook mensen die dik zijn zonder dat ze er iets aan kunnen doen. Ook vind ik dat ouders die een blèrend kind bij zich hebben wel mogen betalen voor geluidsoverlast. Net zo irritant!
Gijs, Wierden  | 10:40 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Aan de discussie of dik zijn wel of niet eigen schuld is doe ik niet mee. Maar het is wel heel simpel: als je niet meer in 1 stoel past omdat de leuningen zowat krom buigen en dus eigenlijk een 2e stoel nodig hebt dan moet je er toch gewoon voor betalen? Je gebruikt dan de plaats van 2 stoelen. De KLM kan in ieder geval 1 stoel minder verkopen. Dus gewoon betalen. Lijkt me simpel. Opmerkingen van korting voor dunne mensen zijn onzin want die gebruiken nog steeds 1 stoel en niet een halve toch?
Paul, Nederland  | 10:37 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn dochter weegt 34 kg die krijgt dus de helft terug ik zal even een briefje sturen.
Kale lonen maatschappij, Schiphol  | 10:36 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onlangs met NorthWest naar Las Vegas gevlogen.Komt er naast mij een man van zeker 180kg liggen, want zitten kon hij niet. Nam er dus mijn plaats bij en drukte mij helemaal weg!!! Walgeluk om uren tegen het vet van een ander te moeten leunen !!! Dus groot gelijk dat ze 2 plaatsen moeten boeken.
Peter, Uden  | 10:36 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
helemaal mee eens obesitas Ziekte???iedere pond door je mond komt aan je kont.dus stoppen met te veel eten
janneke, heemstede  | 10:35 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als dikkerds meer moeten gaan betalen dan wil ik korting krijgen!!!
Klein tenger meisje, Breda  | 10:34 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is discriminatie! ja ik ben te dik, hoe komt dat? door medicijnen die ik slik, ik eet net zo veel als slanke mensen. Is dit dan eerlijk? NEE. Ik ga er vanuit dat dit een 1 april grap is. Je kunt toch mensen die ziek zijn niet extra straffen door zo`n maatregel te nemen? Moet ik dan maar zieker worden en geen medicijnen slikken? dan ben ik wel slank namenlijk!
Nikkie de Vries, Groningen  | 10:32 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sommige mensen hier snappen er echt hélemaal niets van hè... ik ben ook te dik, heb mij zelfs laten opereren omdat 7 jaar aan 500 kcal dieten en 4 keer per week sporten niets heeft opgeleverd. Mensen: lang niet iedereen is dik door TEVEEL eten en te WEINIG sporten! Denk na voor je wat zegt èn andere mensen beledigd! Een verbeterde wereld begint bij jezelf.
Evelien, Rotterdam  | 10:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Werelds GELIEFDE MENSEN laten we een beetje EERLIJK zijn voor de Maatschappij, dit is geen Discriminatie,binnenkort ga ik ook vliegen en ook ik wil RUIM kunnen zitten en niet geÏrriteerd raken. DUS de; K- L- M HEEFT 100% gelijk. laten we altijd onze goeie hersenen gebruiken, dat is waar is ! prettige vakantie en geniet!
Charankumaar harridathsingh, rotterdam  | 10:29 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hoe is het mogelijk dat er nog zoveel mensen in een 1 aprilgrap trappen.
jopie , leiderdorp  | 10:27 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
alle mensen die het discriminatie noemen hebben zeker nog nooit naast een dikkerd gezeten in een vliegtuig! het gaat hier niet om stevige mensen, maar gewoon moddervet en daar kan je gewoon niet 10 uur naast zitten. heel terecht dat dit gebeurd en zover ik weet hebben amerikaanse maatschappijen al deze regel.
passagier , amsterdam  | 10:24 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is goed deze discussie aan te gaan. Je zou maar naast zo iemand zitten, daarentegen kunnen veel mensen er niks aan doen dat ze dik zijn (veel ook wel trouwens).
Moede, Loos  | 10:19 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor alle mensen die het zielig en onterecht vinden, het alternatief ies bredere stoelen voor alle (2 stoelen waar nu drie stoelen staan) en dan gaan de prijzen van die stoelen met 50% omhoog en moet ideen hiervoor betalen. erg sosiaal maar nee bedankt. ik vlieg liever goedkoop
Veel vlieger, schiphol  | 10:19 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zou het een 1 april grap zijn gezien de invoeringsdatum.....
lol, LBN  | 10:18 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In 99% van de gevallen zijn mensen te dik door teveel (vet) eten en weinig tot geen beweging. Kom dus niet aan met slecht werkende klieren, genen, ...etc. In die gevallen kan een doktersverklaring uitkomst bieden. Anders, dokken voor je luiheid!
Kasper, Amsterdam  | 10:17 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Allereerst heb je dik en dik. Het gros van deze mensen eet gewoon te veel of eet verkeerd. En ja de stoelen zijn inderdaad niet echt groot ,en de beenruimte is ook niet ruim. En het zal zeker geen pretje zijn om naast een overgewicht te zitten. En ja er zal zeker iets moeten gebeuren, want heb ik 3 kilo te veel in mijn bagage dan betel ik bij. Dus heb je naar de normen die er zijn te veel overgewicht is het dan ook logische om bij te betalen. En ook zouden de vliegmaatschappijen stoelen moeten hebben die wat ruimer zijn en meer Been lengte hebben dan de normale stoel, maar wel weer tegen een extra vergoeding, Want je betaald uiteindelijk per normaal gewicht ,wat ook dat mag zijn.
de Stoker, NH  | 10:16 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Maak de tickets gewichts afhankelijk, dus inclusief bagage. Voor iedereen! Dus alles wegen (persoon plus bagage) voor het inchecken. Om het te vergemakkelijken kun je bijv de ticket prijs op voorhand op 100 kg zetten. Overgewicht? dan bijbetalen.
Henk T, Den Helder  | 10:16 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht. Het is absurd dat iedereen (dus ook mensen met een normaal gewicht en postuur)maximaal 20 kilo bagage mee mogen nemen, terwijl dat ook geldt voor dikkerds. Ik zou zeggen als 20 kg geldt voor dikkerds mogen slmake mensen meer kg bagage meenemen. Daarnaast is het balen als je een dikkerd naast je hebt: de toch al beperkte ruimte wordt dan wel heel klein. Dat zou een korting op de ticket moeten opleveren.
ed, grun  | 10:15 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
30% is door medische gevallen en moeten dat dan maar aan tonen. De rest vreet zich gewoon dik. Kom eens effe ik zie dat vaak genoeg!! Ik ben na ziekte ook 17 kilo gegroeid, door kanker maar ben al weer 3 kilo kwijt door normaal en met regelmaat te eten! En niet meer zoveel snoepen!
i, a  | 10:14 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee Jan, het heeft niks te maken met geld verdienen, of heb je het artikel niet goed gelezen? Ze gaan er juist op achteruit, maar krijgen minder klachten. Dikke mensen kopen een tweede stoel (dus die kunnen ze niet meer aan anderen verkopen) voor 75% van de prijs (dus die 25% zijn ze kwijt). En als blijkt dat er in het vliegtuig genoeg ruimte was dan krijgen ze hun geld nog terug ook! Kortom: het kost ze alleen maar, goed lezen!
Harry, Almere  | 10:12 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Volkomen terecht als iemand 2 stoelen gebruikt dat hij daar ook voor moet betalen. Ik wordt wel moe van de vele reacties, ja ze kunnen er niets aan doen, medisch bla bla bla. Het meerendeel van de dikkerds onder ons vreten zich gewoon dik. Voor de mensen met een medische reden vind ik het erg vervelend maar dan is dat dus aantoonbaar en moeten ze de kosten terug krijgen. Ik ben zelf niet 1 van de kleinste, 1,90m en 110 KG maar dat is niet van het vet. Ik ben dus ook benieuwd wat ze doen met vliegtuig vol bodybuilders
eugene, denhaag  | 10:11 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je het er niet mee eens bent ga je toch lekker lopen! Amateurs
Tim, Venlo  | 10:08 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze maatregel beschermt ook andere passasiers! Je zou maar de hele reis naast een dik persoon zitten die vind dat de armleuning wel omhoog mag omdat ie er anders niet tussenpast. Ben jij het slachtoffer van het overgewicht van een ander... Zeer terrechte ingreep dus.
Bart de Groort, Leiden  | 10:08 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
KLM moet ervoor zorgen dat ze per vliegtuig 2 of 3 bredere en dus duurdere stoelen zijn.Er mag tenslotte ook maar 2 UM's per vlucht meegaan. Het is geen pretje naast zo'n zwaar persoon te zitten 12 uur lang! Ook graag wat doen aan mensen met sterke lichaamsgeuren. Daar wordt je echt kotsmisselijk van.
n.v.t., Amsterdam  | 10:07 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je maar zeventig kilo weegt en je bagage weegt vijf en twintig dan moet je bij betalen,hoewel je totaal vijf en negentig kilo ben,een ander die honderd kilo is en met twintig kilo bagage,totaal honderd en twintig hoeft niets bij te betalen, zo de slanke worden gediscrimineerd.
WW, den haag  | 10:06 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind dat mensen met baby's en kleine kinderen ook een extra stoel moeten boeken en standaard achterin het vliegtuig bij elkaar gezet moeten worden.Irriteer me mateloos op een lange vlucht; gejengel en gekrijs.Vliegtuigstoelen maar ook stoelen in stad-en streekbussen worden steeds smaller: voor kleine chineesjes!
Halima, leeuwarden  | 10:05 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze zouden ook minder stoelen in een vliegtuig kunnen plaatsen om zo meer ruimte voor iedereen te creëren,maar ze moeten en zullen die vliegtuigen zo vol mogelijk proppen de vliegtuigmaatschappijen en dat is pas onveilig.
Ron, Amsterdam  | 10:05 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is toch logisch dat wij aan de (lucht)transporteur betalen voor de ruimte die wij innemen voor een vlucht. Als onze afmetingen zodanig zijn dat wij dubbel zoveel plaats innemen, dan is het toch evident dat wij ook tweemaal betalen...
Eresta, Schilde  | 10:05 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is een heel goed idéé , maar maakt dan uitzonderingen voor mensen die een dokters verklaring kunnen overleggen , dat ze door ziekte te dik zijn. Trouwens in de Nederlandse taxi,s word ook gediscermineerd. Want Mensen met een rolstoel moeten extra betalen voor het vervoer van hun rolstoel ! Is dit geen discreminatie ? Zal wel niet want de groep is niet zo groot en dan is er weinig sensatie van te maken Toch?
Richard , Nijmegen  | 10:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel goed en terecht! Volgende stap KLM/Air France: mensen die met de knieen in de knoei met de stoel voor hun komen (omdat de vliegtuigmaatschappijen de afgelopen 30 jaar de tussenruimte niet hebben vergroot, terwijl de mensen stukker langer worden), krijgen het volledige aankoopbedrag minus de luchthavenbelasting terug. Op deze manier kan KLM/Air France de veiligheid garanderen en daarnaast een stukje comfort bieden.
Annette, Leiden  | 10:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elk pondje komt door het mondje, dat geldt voor bijna alle dikkerds, een enkele uitzondering daargelaten. Mensen die extreem lang zijn kunnen daar echt niets aan doen, maar die kunnen sowieso niet mee met een gemiddeld vliegtuig. Daar hoor je nooit iemand over. Ik wens iedereen die hier over discriminatie en schande begint een lange vliegreis toe tussen twee van die dikkerds als op de foto.
Paulus, Oldenzaal  | 10:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb eens 12 uur lang met zo'n dikkerd op mijn lip in het vliegtuig gezeten. Kon mijn armen niet kwijt en het vet blubde ook nog onder de leuning vandaan op mijn stoel. Kan je vertellen dat dat geen prettige vlucht was, heel onprettig het lijf van een vreemde 12 uur lang tegen je aan te hebben. Deze persoon was daarbij ook niet echt lekker fris.Vind het dan ook terecht als je zooo dik bent dat extra betaald,ik hoef er toch geen last van te hebben.
Ook niet superdun, weesp  | 10:03 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gaat de KLM dan ook wat doen aan de dikke stewardessen????? Is toch ook qua vliegveiligheid niet verantwoord????
Marjan, Haarlem  | 10:03 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk, nu de rest van de luchtvaart maatschapijen nog! Ik zie het niet zitten dat ik ik geen ruimte zou hebben omdat de man/vrouw naast me teveel eet.
JP, Tegelen  | 10:00 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
helemaal mee eens,om naast een dik persoon te zitten voor een lange vlucht is echt niet te doen,de armen van hem of haar zitten halverwege de stoel van de andere persoon en je kan niet meer goed zitten,ik heb het vaak meegemaakt en me dit al vaak afgevraagd,het is vervelend dat ze voor een extra stoel moeten betalen maar zo nemen ze mijn halve stoel in beslag .....dus allemaal gezonder eten en meer bewegen en dan kunnen we allemaal gewoon op 1 stoel zitten en ook betalen
bep, kelwona/bc/canada  | 10:00 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe gaan ze dat meten? Op gewicht? Gaan ze iemands middel meten bij inchecken? Staat er een proefstoel?
Miiki, Utecht  | 09:58 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
he he eindelijk.dat hadden ze al veel eerder moeten doen.het is echt geen doen tussen de 6 en 12 uur om naast een te dik zweterig persoon te moeten zitten, ja moeten zitten. wat een crime. niet meer dan redelijk en eerlijk dat ze extra betalen.
pieter, amsterdam  | 09:58 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ze moeten die stoelen maar eens een fatsoenlijk formaat geven! Als ze zish dit soort uitspraken kunnen veroorloven gaat het echt niet slecht met ze. Echt schandalig!
berend botje, Salzburg   | 09:57 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
1 April is vroeg dit jaar.
Bo, Winterswijk  | 09:54 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij veel maatschappijen is dit al ingevoerd en als je zo groot bent en je niet normaal in een stoel past zul je dus bij moeten betalen voor een 2e stoel want inderdaad de vliegveiligheid staat voorop en dat heeft niks met discriminiatie te maken dat is gewoon simpel nadenken met veiligheid in t achterhoofd voor de overige passagiers, het zal je gebeuren dat iemand tijdens turbulentie op je valt.
Cor, Amersfoort  | 09:53 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De KLM en Air France hebben het helemaal uitgevonden hoor. Over een jaar passen er alleen maar mensen in met een maatje nul bijvoorleeld. dus het komt erop neer dat iedereen een stoel extra meten belaten om er te mogen zitten.
Linda, Amstelveen  | 09:53 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ervan uitgaande dat dit waar is ben ik het er wel mee eens. Het is wel heel stigmatiserend voor echt dikke mensen maar ik vind dat andere mensen die voor hun stoel betalen ook recht hebben op het basiscomfort. Ga jij eens 10 uur lang langs iemand zitten die aan alle kanten over de stoel uitpuilt?? Denk dan maar niet dat je nog leuk je arm kwijt kan op die leuning!
critico, Utrecht  | 09:52 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een vliegtuig is een vervoermiddel net als een bus en/of tram of trein. Ik ben klein en niet dik,maar als ik in de bus zit en er komt een "dikker" iemand naast je zitten,kan je niet bewegen en in het vliegtuig hetzelfde. Dat die mvr.nog steeds gelooft dat mensen alleen door ziekte dik worden is toch echt een fabeltje!!
eet minder, A'dam  | 09:51 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je hoef niet naast iemand te zitten om minder ruimte te hebben, Wat denk je van een passagier (niet dik) die zijn stoel zo ver mogelijk naar achteren zet dat je ook geen beemruimte heb! en die mag het dan wel? Misshien is de oplossing om niet steeds grotere toestellen te introcuren om meer mensen mee te nemen maar om meer ruimte te creeren. Op een slavenschip had je meer ruimte maar moest je meeroeien. De volgende stap is hier wellicht dat je in het vliegtuig mee moet trappen om kerosine te besparen!
remco, delft  | 09:51 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben meervoudig invalide en 1.98 meter lang, moet ik dan binnenkort voor 3 stoelen gaan betalen Belachelijk.
R. Heemeijer, Almere  | 09:50 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed zo.Heb ooit 9 uur naast zo`n zwetend dikkerd gezeten.Haar vette armen hingen over de leuning bijna op mijn bordje met eten.Ik heb haar zo lopen treiteren dat ze een andere plek heeft gezocht
wilco, gorredijk  | 09:50 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed plan.
Hannes, Oss  | 09:49 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben vroeger vaak met KLM gevlogen. Wij hadden dan altijd een grapje dat we "wide Body" vlogen en dan bedoelde wij niet de 747, maar de stewardessen van de KLM, die vaak wat forser waren, ouder en veel norser dan stewardessen van andere luchtvaart maatschappijen. Verbaasde ons dan ook niets dat KLM uiteindelijk door AF werd overgenomen. Die dikke mensen is het vervelend voor, maar als ik als "gewone" passagier naast zo'n dikkert zit word ik er niet vrolijk van.
Marc, Alkmaar  | 09:48 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Aan de ene kant terecht, aan de andere kant, waar trek je de grens, zorgverzekering premies voor rokers mogen flink omhoog, mensen met problemen door roken en drinken, mogen de behandelingen uit eigen zak betalen, daar hoef ik dan ook niet aan mee te betalen. ik val zelf niet onder de overgewicht tax, maar zo is het einde zoek.
d, hoorn  | 09:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En ga vooral ook kleine kinderen weigeren, die zorgen pas voor onveilige situaties. Over en onder de stoelen kruipen en klimmen etc. En om niets te zeggen over "comfort", een hele toestel lijdt eronder wanneer ouders kost wat kost met kinderen moeten reizen...
karl, Amsterdam  | 09:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
terrecht denk ik. ik heb wel eens naast zon dikke man gezeten in het vliegtuig naar thailand.hij had evenveel als ik betaald maar ik zat opgevouwen tegen het raam.heb toen gevraagd of er wat aan gedaan kon worden. er was alleen nog plaats in business, en ik werd opgeschaald. die dikke man had toen wel 2 stoelen, nix dan normaal dat ie daar in de toekomst dan ook voor moet betalen
spriet, breda  | 09:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben niet te dik, maar zou met liefde meer betalen voor extra brede stoelen. Je zit altijd zo akelig krap, moet de leuningen delen met je buren. Ik heb al een keer meegemaakt dat ik naast twee forse maar niet eens te dikke mannen zat die die leuningen allebei al hadden geclaimd. Ik kon zelf mijn armen nergens kwijt!
astrid, hilversum  | 09:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind het niets meer dan terecht,iedereen moet comfortabel kunnen zitten,zowel een dik als een dun persoon,heb wel eens naast een heel breed postuur gezeten,was voor beiden niet comfortabel,ik de helft beweegruimte kwijt en hij voelde zich ongemakkelijk...
sammie, assen  | 09:44 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ooit eens een aantal uren naast een dikkerd gezeten, incl zweetlucht, dit was echt geen pretje.
olmol, enschede  | 09:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
KORT maar krachtig!!!!!!!!!!! discriminatie!!!!!! pur sang voor wat moetten we straks nog extra gaan betalen? Vraag me af als je een andere handicap hebt zodat je in een rolstoel zit wat vliegen je dan wel niet extra kost .De KLM =Koninklijke eLite Maatschappij ! vast bedacht door een spiering van een mensdie maar een halve stoel nodig heeft of iemand die nog nooit met amerikanen gevlogen heeft.
overgewichtige sjaan, zwaarlijvigheids dorp  | 09:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
! April !!!! hahaha maar wel goed idee!!!!
snotje, laren  | 09:40 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk, he he ik heb al drie keer pgevouwen gezeten op een vlucht van 9 uur. Dan praat je wel anders!
HG, UTR  | 09:38 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Uitstekende maatregel.Je zult maar naast zo iemand in de verdrukking zitten.Voor deze mensen is er ook een mogelijkheid om een duurdere klasse te nemen.
jan , tiel  | 09:38 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima plan, wie meer stoelruimte nodig heeft moet daar voor gaan betalen. Als je naast zo'n persoon komt te zitten moet je ook niet blij zijn, want je kan dan geen kant meer op. Je zit dan letterlijk en figuurlijk klem. Lekker als je naar een nooduitgang zou moeten.
Maria, Edam  | 09:37 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is dit wel juridisch haalbaar ??
nederbelg, grensstreek  | 09:36 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik als oud sporter 1.95 lang en 110 kg kon 1960 70 en 80 gewoon onbelemmerd vliegen ik ben echt niet zwaarder en langer geworden maar dat is nu onmogelijk.De stoelen zijn zo klein dat het nu niet meer kan.Het is een geld kwestie.Mischien zijn de beleidsbepalers zelf 1.60 lang en 60 kg zwaar.
cees, Amstelveen  | 09:35 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je door lengte of dikte niet in je bed past koop je toch ook een grotere die dan duurder is.
Peetje, Onder de rook van Amsterdam  | 09:35 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit betekend dat als je een schildklieraandoening hebt,dat je dan nog eens daarvoor word bestaft ook dus.Die is lekker!!!Of iemand nu dik of dun is,het blijft maar 1 persoon,en geen 2.Dus een invalide in een rolstoel hoeft hellemaal niets meer te betalen dus.Immers hij brengt zijn eigen stoel mee!!!K.L.M. ga toch vliegen!!!!Daar zijn jullie toch goed in??
sipco, leeuwarden  | 09:35 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mensen die praten over het aantal kg hebben echt helemaal nergens verstand van. Hoeveel denk je dat Arnold Schwarzenegger 20 jaar geleden (toen hij helemaal fit was) woog? Ik weet wel heel zeker dat hij meer als 100 kg woog en hij was echt niet dik ofzo. dus mensen denk eerst even na wat je zegt, per kg betalen is ook waardeloos.
Ron, Deventer  | 09:34 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk! Ben blij met deze maatregel. Laatst van Bangkok naar Dusseldorf naast een hele Dikke Duitser gezeten en kon 12 uur lang m'n arm nergens kwijt. Obesitas is geen aandoening maar wordt veroorzaakt door te veel vreten en te weinig bewegen. Economy Class is krap, dus als je flink overgewicht hebt, vergeet Economy dan en boek Business Class. Niet meer dan logisch!
Flipje, Voorburg  | 09:33 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het aantal mensen met extreme obesitas als gevolg van een ziekte is klein. Je betaalt voor de plaats die je inneemt in een vliegtuig. Neem je 2 plaatsen in, betaal dan ook daarvoor. Als je groot en zwaar bent, moet je toch ook een grotere (=lees) duurdere auto hebben. Daar hoor je niemand over. Ik heb eens 14 uur naast iemand gezeten die zo dik was. Dat was erg vervelend. Ik zat letterlijk ingeklemd tussen deze persoon en het raampje. Ik kon maar de helft van mijn plek gebruiken, maar moest wel de hele plek betalen.
Realist, Amsterdam  | 09:32 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En nu de stoelen half zo groot maken? Gelukkig vlieg ik geen KLM.
T, Z  | 09:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk...heb je wel eens naast iemand gezeten die niet in zijn stoel past? Ik vind het een goede regel, want het startgewicht van een vliegtuig wordt berekent naar het aantal passagier + kerosine die het nodig heeft..... als de grote meerderheid nu eens moride obesitas heeft dan neemt het start gewicht toe. Op een korte vlucht geeft dat misschien geen probleem, maar op een lange vlucht wel.
sander, HR  | 09:29 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn vriendin had dit inderdaad een keer dat een persoon met met een meer dan normaal overgewicht naast haar plaatsnam op een vlucht van 8 uur. Armleuning moest omhoog, de gordel moest verlengd worden en het tafeltje kon niet naar beneden. De gehele vlucht heeft zij tegen hem aan moeten zitten. Het is vervelend voor deze mensen, maar zij moeten niet van hun probleem tevens het probleem van andere maken! goed besluit dus!
Marc, Assendelft  | 09:27 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht. Ik heb wel eens naast iemand gezeten die een paar maten te groot was en dat was geen pretje. Medisch of niet, dan maar extra betalen.
s, z  | 09:27 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
waarom zit die man nou op de armleuning ???? ...rare vent zeg !!!!!
jose, Amsterdam  | 09:25 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Volkomen terechte maatregel.
winston smith, rijswijk  | 09:23 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wuhahahahahaha geweldig al die reacties. heeft dan bijna niemand door dat het om een 1APRIL grap gaat. lees het artikel nog even dan......
bob, almere  | 09:22 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Logisch toch. En voor de mensen die zeggen dat je dan maar de vliegtuigmaatschappij moet aanklagen: Je gaat een autofabrikant toch ook niet aanklagen als je met 5 obesitas personen niet in een boodschappenkarretje past of de maximale laadcapaciteit overschrijdt.
Karel, Enschede  | 09:21 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
heeft u wel een nagedacht over de passagier die naast zo'n dikke man of vrouw zit. Je hebt de volle prijs betaald maar degene die naast je zit puilt met zijn vet over jouw leuning heen.Is dat eerlijk.NEE. Oplossing dus Te dikke mensen moeten 2 stoelen boeken.Niets vreemds aan.Als het medisch is moeten zij het op hun verzekering verhalen.
de ijsvogel, lunteren  | 09:21 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind dat een heel goed idee. Iedereen die al eens met een erg dik mens naast hem gevlogen is, zal het beamen kunnen.
pauline, haarlem  | 09:19 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik 2 stoelen nodig heb moet ik er ook voor betalen!
Claudia, Groningen  | 09:16 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed idee, heb zelf naast iemand gezeten, althans, geprobeerd te zitten, maar de stoel waar ik volledig voor betaal was half bezet door degene die naast me zat. De stoelruimte is al niet luxe, maar als er dan nog iemand anders die je niet kent tegen je aangeperst zit, wordt je niet vrolijk... Dus ja, er moet iets gebeuren....
Anja, IJsselstein  | 09:15 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En terecht, als ik 2 kilo bagage teveel heb moet ik ook 18 euro bijbetalen. Dus gewoon boven de 100 kilo 9 euro per kilo extra rekenen.
Ben, Barendrecht  | 09:14 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik word een beetje verdrietig van sommige reacties, waar is het begrip voor je medemens. Niet iedereen die dik is kan er wat aan doen.
martine, smilde  | 09:11 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Rokers kosten de gezondheidszorg inderdaad meer. Het goede nieuws is echter dat ze gemiddeld 10 jr korter leven....en dat is weer een flinke besparing voor de AOW pot! Vergeet daarbij de enorme accijnzen niet die rokers betalen voor een pakje peuken. Mensen met obesitas kosten de gezondheidszorg ook veel extra geld maar leveren aan de ander kant "minder op"
Smartie, Nieuw Vennep  | 09:10 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als er echt aantoonbaar een medische reden voor is, dan moet een maatschappij er zorg voor dragen dat er plek is voor "dikkere"mensen. Aan de andere kant moet ik ook flink bijbetalen indien ik wat kilo's teveel in mijn koffer heb zitten, terwijl mijn buurvrouw/man 80 kilo meer weegt dan ik.
ikke, daar  | 09:09 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel goed! En, uiteraard, terecht.
M. Schipper, Amsterdam  | 09:08 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze maatschap moeten we massaal de rug doen toekeren. Is dit menselijk en is dit een probleem van dik zijn waar deze mensen om gevraagd hebben! Laten ze eens denken of ze extra service kunnen aanbieden aan deze mensen waar je best mee te doen kan hebben. Straks vragen ze ook nog extra toeslag voor mensen die gehandicapt zijn. Deze maatschappij moet zich schamen.
Kees, Veenendaal  | 09:07 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eigenlijk is het logisch dat dikke mensen 2 stoelen nodig hebben, maar dat ze hiervoor moeten betalen vind ik ook discriminatie. Niet alle mensen die gezet zijn kunnen hier wat aan doen. Iedereen heeft recht op een goede zitplaats, en als dat niet op 1 past, dan maar op 2. Hopen dat dit dan wel weer een extra impuls geeft om alsnog proberen af te vallen.
Richard, Emmeloord  | 09:05 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De vliegytuigstoelen zijn erg krap als eerste zouden ze die iets breder kunnen maken en meer beenruimte voor lange benen.De man op de foto is wel erg dik en groot maar toch is het discriminered. Dus we hebben weer iets nieuws. Je mag niet roken, alcohol drinken en nu jawel niet meer eten. Zo kom maar op me al het gezeik!!
normaal, postuurtje  | 09:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht, gezien tijdens vlucht, Schiphol-Kaapstad dikke man neemt zoveel ruimte in dat mede passagier zich niet meer kan bewegen en dat maar liefst 12 uur lang, als je er naast komt te zitten, dan piep je wel anders.
Henk, Amsterdam  | 09:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wel Klm/ Air France heeft ook zijn dagen gehad. Peper duren maatschappijen om mee te vliegen, zwak dienst en vorige jaar de vliegtax. Is veel beter en goedkoper om met een ander maatschappij en van een andere luchthaven buiten Nederland te vliegen. Dink ik ook alle dikkes zal het ook doen... en hoe gaan zijn ooit weer deze mensen terug krijgen??? Is disriminatie.
mau, Amsterdam  | 09:03 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht, men neemt toch ook 2 stoelen in gebruik. En voor de magere mensen die de helft willen betalen: gaan jullie dan ook met z'n tweeen op een stoel zitten dan???
WH, Gorinchem  | 09:01 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind dit aan de ene kant begrijpelijk maar toch....de meeste dikke mensen behoren toch gezien te worden als patient.Aan de andere kant kun je van een vliegmaatschappij niet verwachten dat ze dit zomaar betalen.Ik zou geen oplossing weten moeilijk hoor.En dikketje rokers leveren heel veel geld op aan accijns en gaan 10 j eerder dood dus waar heb je het over ze betalen via accijnsen hun eigen ziekte kosten!
ria, alkmaar  | 09:00 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens. Afgelopen jaar nog naast een super dikkerd gezeten in het vliegtuig. Zijn vetrollen lagen op mijn stoel; Die stoel heb ik betaald en ik wil die niet delen met de vetrollen van de buurman
ww, breskens  | 08:58 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Of iemand nou slank of dik is, ik HAAT het om tegen een vreemde aan te moeten zitten. De kans bij een slanke den is minder groot als bij een dikkerd. Ik heb dan het gevoel alsof ik tegen een bak vla aan zit, brrrrrrrrrrrr
Slanke moeder, Eetookgezelligmaardanmetmate  | 08:55 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat het nu wel kan mij vrouw heeft overgewicht we hebben heel vaak gevraagd om 3 stoel voor 2 personen Het antwoord was iedere keer is niet mogelijk bij KLM. Ik denk waarom nu wel om het vliegtuig weer vol te krijgen. 30% van de mensen hebben dikkere kont dan 43cm. dus 30% meer tickect Beter is buniness class stoel te kopen is net zo duur als 2 plaatsen achterin
Stephan, Wildervank  | 08:53 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo hoort het. Ik ben slank, betaal netjes voor een stoel, en als ik pech heb kan ik maar voor de helft ervan gebruik maken omdat er een gezellige dikkerd naast mij komt zitten. Gebeurd meer dan eens. Even wurmen en ik moet wel opzij. Niemand heeft het erover dat je er iets aan kan doen als je dik bent, maar ik kan er helemaal niets aan doen als een dikkerd naast mij komt zitten. Keurige regel!!
Maan, Tilburg  | 08:50 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Aan al die discriminatieroepers hier: ga maar eens 12 uur op een raamplaats zitten naast zo'n zwaargewicht. (Voor zo'n zwaargewicht zitten is ook nix; als ze opstaan en aan je stoel gaan hangen ben je ook gelijk weer klaarwakker) De stoelruimte in economy wordt steeds minder; maar ja een ticket van 29 euro naar Zuid-Europa komt uit de lengte of de breedte. (bij vliegtuigen uit allebei)
Arie, Gelderland  | 08:48 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hahahah dit is lachen ,dat de KLM een gierige onderneming is dat wist ik al steeds meer geld terwijl ze al jaren teveel geld vragen .je zou denken dat het goedkoper dient te worden, het vliegen maar nee hoor ze vinden overal wel wat op om meer geld in het laatje te brengen en eigenlijk geef ik ze voor het eerst gelijk want als er 5 te dikke mensen in het vliegtuig zitten zijn het eigenlijk 10 mensen hihih met als gevolg te veel vracht aan boord wat weer tot ongelukken kan leiden.
Linda, Amsterdam  | 08:46 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wat een kortzichtige reacties allemaal. en een beetje triest om die mensen extra te laten betalen ze hebben der niet om gevraagd om 120 kilo te wegen.En dan zijn er ook nog mensen die dik zijn geworden door medicijnen net als me buurvrouw ze woog netjes 62 kilo krijg prednison voorgeschreven en mevr. weeg nu 116 kilo maar ja dat doet ze zelf natuurlijk
sabrine, dordrecht  | 08:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat wordt lachen, eerst dubbel betalen en dan worden de stoelen stuk voor stuk kleiner gemaakt. En nog even over dikkertje m.b.t. Rokers hebben al over het algemeen gezien miljarden accijns betaald en gaan gemiddeld 10 jaar eerder dood waardoor ze velen malen goedkoper zijn dan niet rokers. Dit is gewoon een walgelijk discriminerende manier van geld jatten, maar daar zijn multinationals goed in. Straks is het"Ja mijnheer, u bent al wel 80 kg, dat is te zwaar voor onze stoelen, u moet dubbel betalen".
Andy, Lelystad  | 08:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mw v Spanje zegt dat de meeste dikkerds een ziekte hebben? Dacht het niet.. Vinden jullie het dan fijn naast zo'n dikkerd, die over jouw stoel puilt, geperst te zitten? Geef ze maar extra ruimte, maar dan betalen ja
j, hw  | 08:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Uitstekend idee. Hoe vaak ik al niet half verdrukt hebt gezeten onder zo'n dikkerd. Niks ten nadele van hun hoor, maar maak van hun probleem niet het mijne.
Magere Hein, Styx  | 08:39 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Al die mensen die er commentaar op hebben, maar moet je ze horen als ze naast zo iemand klem zitten in hun stoel met de vetrollen van die dikke persoon op hun schoot. Het gaat hier om echt hele dikke mensen. Het verhaaltje dat de meeste mensen dik zijn om med. redenen gaat in veel gevallen niet op, het is meestal een gevalletje van teveel eten! Kijk maar naar de Amerikanen.
ziezo, hilversum  | 08:38 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dik en Dun langs elkaar lost het probleem op. Het is gewoon Geven en Nemen!!!!!
Leo, Naaldwijk  | 08:36 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nu als je lang bent en je wil ietsje meer ruimte betaal je dadelijk als je zwaarder bent Staat de KLM nu voor Koninklijke luchtvaart Maatschappij of voor Kilo Lengte Money Belachelijk
ron, keijzer  | 08:34 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ala U nu eens op de site seat guru gaat kijken ziet U van alle maatschappijen de types van de vliegtuigen de grootte van de stoelen en het aantal passagiers, de beste plaatsen en de minste plaatsen aan boord. Wat blijkt dat "onze" KLM op bijna al hun toestellen een stoel heeft met een pitch van 31 inch (afstand tussen de 2 stoelleuningen) en een stoelbreedte heeft van 17.5 inch. Echter Air France heeft stoelen op hun populaire airbus a330 van 32 inch pitch en breedte van 18 inch. SQ 32 inch 19 inch width.
Inez frequent flyer, Belgie  | 08:34 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er vanuitgaande dat het een 1 april grap is maar dan nog vind ik dit zeer triest. Eveneens een vorm van discriminatie. Is er ook over nagedacht dat er mensen zijn die buiten hun eigen schuld dik zijn???. Waarom worden deze mensen dubbelgestraft??
Ma, M  | 08:31 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 08:30 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Als ik 40 kg bagage mee wil nemen, moet ik daar ook extra voor betalen. Het lijkt mij een redelijke oplossing.
AtM, Lichtenvoorde  | 08:30 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dit is niet normaal sommige mensen kunnen er niks aan doen, klm zal zeker klanten hier door gaan missen. Klm had vroeger klasse word steeds per jaar alleen maar slechter.
hendriks, rijswijk  | 08:26 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Begin dan maar met het breeder maken van die stoelen wat een ongemak zeg om daar te zitten
dreadd, schiedam  | 08:25 | 20.01.10
Geplaatst via mobiel
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima initiatief, grote mensen moeten ook extra betalen als ze comfortabel willen zitten.
Sjeng, Maastricht  | 08:25 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 2 mtr 10 lang en reis veel voor het werk. Wil ik enigzins confortabel reizen moet ik ook extra betalen bij KLeM. Dus niet zeuren en dokken.... Met mij wordt ook geen rekening gehouden.
Pindakaas, Australie  | 08:22 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dit is toch pure discriminatie van de mens want is het dan ook zo als je graatmager bent dat je dan maar de helft moet betalen omdat je met zn tweeen in 1 stoel kan maar dat zal wel niet
tiero, arnemuiden  | 08:22 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
niet zeuren, er zijn al bredere stoelen. Gewoon een business class stoel boeken.Tsja, je moet er wat voor over hebben om ruim te reizen.....Is nog comfortabel ook!
the dutches, USA  | 08:20 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En wat is dan de definitie van dik? Ik heb ooit eens een kledingzaak gezien waar maatje 38 large genoemd werd!
Desdaemona, .  | 08:14 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht!! En of er dan bij andere dingen ook bijbetaald moet worden...misschien wel. Maar het gaat nu hier over dikkerds. Dusss ja bijbetalen
stef, venray  | 08:11 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed!! Maar dan moet die dikke passagier wel extra eten/maaltijd krijgen. Of, de KLM moet maar bredere stoelen bouwen.
linda, utrecht  | 08:10 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voorlopig heeft KLM enorm veel moeite om voor mensen die twee stoelen naast elkaar boeken ook daadwerkelijk als twee stoelen naast elkaar te houden. Telkens als ik op een KLM vlucht ben moeten koppels die stoelen naast elkaar hadden gereserveerd apart zitten. Een koppel kan je splitsen - een mens, ook al zijn ze heel dik, kan je niet splitsen. Verder, vind ik het discriminerend en intolerant.
NB, Den Bosch  | 08:09 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lijkt mijn niet zo goed idee. Twee zitplaatsen betekent ook dat ze het eten en drinken dubbel krijgen,En dat is niet echt bevordelijk voor ze.
sjaak, terneuzen  | 08:05 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tjah, ik weet niet wat ik moet vinden. Wat ik wel vind is dat als je ZO dik bent dat je twee stoelen nodig bent zoals die man op de foto dat dat niet door ziekte komt (hele kleine uitzondering daargelaten) vind dat zo'n grote smoes en een klap in het gezicht voor mensen die volslank zijn wegens ziekte.
Zonnetje, In huis  | 08:04 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom geen 'king size' stoelen?? Maak er van 2 dus 1. Iedereen zit dan comfortable, zowel de 'dunne' als de 'dikke' mensen. En ja dit kost geld, maar een toeslag voor een king size stoel kan best.
Sylvia, Zwijndrecht  | 08:02 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Oplossing: een dikkerd naast een anorexia patient zetten. Kan iedereen gewoon de normale prijs betalen.
ik, normaal postuur  | 08:00 | 20.01.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Obesen mogen niet zeuren, het gewicht zit nl. tussen je oren...Helaas is dit wat gezakt en pas je dan dus niet in één stoel, eigen schuld dikke bult (letterlijk en figuurlijk) Als mijn tas te zwaar is kost het me ook geld!! Daarom vlieg ik nooit, blijf gewoon in NL, heb je ook geen probleem.
brigit, zwanenburg  | 07:59 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
t komte er op neer dat de leuning op en neer moet gaan wegens veiligheid, en als je dubbel betaald dan hoeft de leuning niet meer veilig te werken.... ik noem dat eerder weer geld klopperij van ons geweldig graai cultuurtje... en valt dit niet onder discriminatie, er zijn ook mensen die niks kunnen doen aan hun dikte
XX, XXXX  | 07:57 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Van de lucht die je in ademt wordt je niet dik mensen, alleen van de hoeveelheid voer die je naar binnen stouwt.!!
Jason Voorhees, amsterdam  | 07:56 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja dus nu komen de dikkerds in vliegtuigen van andere maatschappijen terecht! Bij mij kunnen de leuningen ook niet omhoog want daar hangen mijn schouders boven. Mijn benen zitten ook strak klem, ik ben 1m88 en 88 kg en zeer sportief gebouwd.
Henk, Groningen  | 07:53 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Complex complex complex... Want ja, ik heb er last van als ik door een dik iemand wordt weggedrukt. Moet t volle pond betalen voor m'n zoontje van 4, moet betalen voor iedere kilo overgewicht die ik meeneem terwijl ik zelf maar 59 kilo weeg. Dik zijn is niet lichamelijk maar vooral psychisch. En dat maakt het complex. Het is logisch dat ze een extra stoel moeten nemen, maar het is ook heel, heel pijnlijk om nog eens bevestigd te krijgen dat je geen gewone burger bent omdat je dik bent.
Janine, amsterdam  | 07:52 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima; ik heb ook wel eens naast zo'n dikkerd gezeten die gelijk de leuningen omhoog wou. Lekker naar beneden gelaten zodat ik gewoon m'n eigen duurbetaalde plek kon gebruiken zonder geplet te worden.
Appie, Nederland  | 07:50 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als die persoon 2 zitplaatsen in neemt vind ik het niet meer dan normaal.
Ufo, Groningen  | 07:47 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
krijg ik dan ook geld terug?? ik ben namelijk een kleine magere man, ruimte genoeg voor de stoel, mag ik dan ook geld terug met terugwerkende kracht over de afgelopen 30 jaar?? graag met rente. wat een achterlijk bericht, pure discriminatie en moet keihard aangepakt worden. - straks moet je bij een restaurant ook betalen omdat je wat breder zit dan een ander. waar stopt dit??
bart, amsterdam  | 07:45 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben het roerend eens dat ze meer moeten betalen. Als ik twee kilo teveel bagage heb moet ik ook in de knip tasten dus deze mensen hebben zeker een overgewicht dus waarom niet betalen.
Ron, Shanghai  | 07:44 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik begrijp uberhaupt niet dat er nog mensen zijn die KLM willen vliegen. Zelf vlieg ik erg veel op Rusland en dan met Aeroflot welke een veel ruimere stoel hebben, betere service en nog een stuk goedkoper als KLM. Hetzelfde geld voor vluchten naar Azie en Canada. KLM is een nationaal begrip maar ik denk dqat we dit moeten laten vallen want het is nu Frans.
EG, Schiedam  | 07:44 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gewicht kost brandstof, het eerlijkste is het als mensen voor het totaal gewicht betalen, lichaamsgewicht + gewicht bagage, samen wegen dan de toeslag berekenen
arjan, utrecht  | 07:42 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
laten ze eerst maar de stoelen iets breder maken, ik ben niet eens dik (normaal postuur) en ik zit al klem tussen de stoelleuningen. - laat staan vrouwen die van nature aanleg hebben voor een dikke derriere. die zullen helemaal de klos zijn .- dit is gewoon pure geldklopperij en mijn inziens discriminatie. gewoon keihard aanpakken die klm.
bertje, amsterdam  | 07:41 | 20.01.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
 1 |  2 |  3 | Volgende

Zoek op bestemming



Aanmelden nieuwsbrief