*


Reiskrant Weekactie

Aanmelden reiskrant Nieuwsbrief
di 23 feb 2010, 05:30 | 168 reacties

Schiphol denkt aan invoer spitsheffing

Van onze luchtvaartredacteur
AMSTERDAM -  Schiphol bestudeert de invoering van een soort 'spitsheffing' nu de luchthaven het aantal vluchten in de al drukkere ochtend- en avonduren nauwelijks nog aan kan.

 Foto: ANP

Daardoor moeten nieuwe maatschappijen en extra vluchten worden aangetrokken op de juist steeds stiller wordende periodes overdag. Terwijl het totaal aantal passagiers vorig jaar door de recessie acht procent - tot 43,6 miljoen - kelderde, was in de toch al drukke piekuren juist sprake van een forse stijging. "In de spits is het drukker dan ooit", stelde topman Jos Nijhuis bij de presentatie van de jaarcijfers. "Veel maatschappijen hebben het aantal vluchten naar Schiphol teruggebracht. De vluchten in de ochtend- en avondpiek zijn echter allemaal gebleven. Bovendien grotere en vollere toestellen." Volgens financieel directeur Verboom zorgt de tendens voor gigantische schommelingen en een toenemende inefficiency op het gebied van veiligheid, capaciteit en andere (personeels)kosten. Mede daardoor daalde de winst van Schiphol Group in 2009 met 29 procent tot 132 miljoen euro. Hoewel een discussie over prijsdifferentiatie erg gevoelig ligt, wil de luchthaven toch in gesprek met Den Haag. "Piekprijzen wordt in een aantal andere landen wel gebruikt", stelde operationeel directeur Rutten.

Prikkels zijn echter lastig omdat niet alleen de Mededingingsautoriteit meekijkt, maar dit ook tegen het zere been is van topklant KLM. De maatschappij is afhankelijk van de drukke piekuren en wil bovendien geen - goedkope - concurrentie in de daluren, die de 'overstapfunctie' van Schiphol bij internationale verbindingen ondermijnt.

Schiphol erkent dat het in de discussies daarom omzichtig moet laveren, al was het alleen maar omdat aan een aantal start- en landingsrechten heel oude afspraken vastzitten. "We willen bovendien niet allerlei prijsvechters in de rustige uren aantrekken", aldus de luchthaven, die zich ook zorgen maakt om de toenemende veiligheidskosten. "Vorig jaar zijn deze opnieuw fors gestegen tot liefst 237 miljoen euro. De beveiligingskosten bedragen daardoor nu het twaalfvoudige van ons hele schoonmaakbudget", aldus Verboom.

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Lees hier niks anders dan dat iedereen vanuit het buitenland vertrekt..Vraag me alleen af waarom het dan altijd zo druk is op Schiphol?Mooie reacties hier neerzetten is gemakkelijk maar waarschijnlijk vliegt 90 procent van de reageerders gewoon vanaf Schiphol...
rob, amsterdam  | 11:39 | 25.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vlieg volgende week weer lekker via dusseldorf naar USA. Vliegticket's ruim 100,- p.p. goedkoper parkeren 60,- goedkoper. Minder lopen, vriendelijke mensen en sneller je koffers terug. Schiphol ga zo door, zo prijs je zelf uit de markt !!!
frank, Apeldoorn  | 16:21 | 24.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De stupiditeit van de Schiphol hotemetoten begint zo langzamerhand te veel te worden. Schiphol hoort al bij de duurste vliegvelden, de gevolgen van de vliegtax zijn nog lang niet overwonnen, de winst keldert, meer en meer vliegtuiguitbuiters vertrekken van Schiphol, de klanten klagen steen en been, en de enige oplossing die de idiote stompzinnige graaiers aan kunnen dragen is nog een extra heffing. Nog meer vliegtuigen en klanten naar Dusseldorf en Brussel!
NL-Expat, Ergens buiten NL  | 15:36 | 24.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nog niet genoeg? met klm vanaf dusseldorf naar schiphol naar manilla 922 euro.vanaf schiphol naar manilla ,zelfde vlucht 1205 euro en nog niet eens in de spitsuren.schiphol schandalig.
j.hupkens, hoogeveen  | 13:15 | 24.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het wordt tijd dat de NMA en de 2e Kamer deze club eens aanpakt: 0. tarieven zijn het hoogst in Europea 1. easyjet is weggepest, omdat met Schiphol geen ferme tariefs afspraken gemaakt kon worden en nu zegt men dat "aan een aantal start- en landingsrechten heel oude afspraken vastzitten" HOE KAN DEZE DISCRIMINATIE? WELKE AFSPRAKEN? Hallo Neelie cs! 2. "We willen bovendien niet allerlei prijsvechters in de rustige uren aantrekken" WIE BEPAALT DAT? SCHIPHOL is eigendom van de overheid! Dus de tweede kamer!
edgar blumenthal, amstelveen  | 10:56 | 24.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik schiphol was. De parkeerkosten nog meer verhogen...toeslag vragen voor het maken van foto's.Koffertax voor het meenemen van koffers in de aankomsthal.Ophaaltax voor mensen die bezoek komen ophalen. Wachttax voor mensen die wachten als ze mensen komen ophalen. Tax op de tax om de tax administartie te verwerken. Taxistanplaatstax, roltraptax..douanetax, urinoir tax, och volgens mij is het allemaal inbegrepen bij de luchthavebelasting...dus Schiphol niet doen..gegeroet iemand met een schipholhart
JoccoSocco, Vleuten  | 21:12 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jammer dat deze directie alleen maar naar cijfertjes kijkt (ik bedoel hun eigen bonussen). Ze vergeten dat de maatschappijen de passegiers van en naar Schiphol vervoert. Jammer dat Schiphol over 5 jaar niet meer in de TOP 25 staat en nog maar 30 miljoen passagiers telt. Door alle bezuinigingen op 't personeel krijgen we dezelfde problemen als bij de Nederlandse Spoorwegen. Leve de zakkenvullers!!!!!!!
Gert-Jan , Badhoevedorp  | 19:51 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nog ff dan vliegt er geen hond meer vanaf schiphol eer die bos belasting en dan doen ze het zelfde!!! mijn zien ze daar niet meer!!
jac, amsterdam  | 19:19 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Arrogant en super stom. Gevolgen van vliegtaks zeker al vergeten. Duesseldorf is beter en goedkoper. Adieu arrogant en duur Schiphol.
T. de Vries, Amsterdam  | 18:55 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Met z'n allen vanaf dusseldorf. Goedkoper!!!!!!!!!!!!!!
mike, overal  | 18:08 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
de arrogantie van schiphol en klm kent geen grenzen. de prijzen van diensten en voorzieningen op schiphol zijn absurd door elitair autisme. klm behandelt haar cabinepersoneel slecht en dat uit zich in desinteresse en extreem ziekteverzuim van al die moedertjes. een deel van de vloot is oud en de service en stoelen zijn niet aangepast aan het niveau van concurrenten. mijn laatste vlucht a 4000 euro businessclass, leverde mij als warme hap, "hutspot" op. ja u leest het goed "hutspot". om te janken. AFBRAAK
stamppotje, curacao  | 17:42 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
schiphol en den haag leren het ook nooit.
ende, naaldwijk  | 17:35 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Foute gedachte: Geen spitsheffing natuurlijk, maar gewoon de daluren goedkoper maken..al snap ik wel dat het lastig is voor Schiphol, KLM, toch belangrijk voor Schiphol, heeft liever geen concurrentie op de vroege en late uren. 2 arrogante partijen naast elkaar, dat gaat verkeerd.
Lars, Bussum  | 17:28 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En de prijzen maar blijven verhogen de BV Nederland prijst zichzelf de markt uit
Watcher, Almere  | 17:19 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En nog een heffing erbij, want daar is alles in dit leven mee op te lossen... althans, dat denken zogeheten deskundigen. Heeft iemand al nagedacht over een tax op taxen?... dat brengt namelijk nog extra, op niks gebaseerd, geld binnen...
Erik Jansen, Zeewolde  | 17:18 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk spitsheffing invoeren! Misschien is kofferheffing ook een idee!!! Wat ze al niet doen om zich uit de markt te prijzen! Is dit nu VOC mentaliteit????????
Rino, Haarlem  | 17:18 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het probleem is niet de hoge tax op schiphol of het dure parkeren nog de hoge landingsgelden. Het probleem is dat met in Den Haag en Schiphol denkt dat het buitenland heel ver weg is en niemand het in zijn hoofd zou halen om helemaal naar Duitsland te gaan om vandaar een vlucht te pakken. De grens is immers toch bijna een uur rijden van de Randstad.
wouter, Londen  | 16:43 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een oproep aan allen om klm en schiphol links te laten liggen. in de eurozone is het goed vliegen vanaf Düsseldorf, Keulen of Dortmund. zelfs vanuit Amsterdam, rijdt u met de ICE trein, in hoog tempo naar Duitsland. klm personeel is niet gemotiveerd, het barst daar van de moedertjes die een keer per maand vliegen en geen barst voor hun werkgever voelen en schiphol trekt je een poot uit.
this is the end of bonusmanagement, arnhem  | 16:26 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In Nederland ,,lossen,, ze alle problemen op met belastingverhoging. Schiphol wordt dan ook geleid door linkse ambtenaren die niets liever doen dan de reiziger uitknijpen want die moet het betalen....Links zegt het voort.
J.a.a.Goossens, Zwaanshoek  | 16:02 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ach natuurlijk waarom niet.mensen ik zeg je een ding over de grens is beter goedkoper en gaat sneller dan schiphol.ze hebben het niet afgeleerd wat er vorig jaar gebeurt dus kom op zou ik zeggen verjaag de burgers over de grens goed plan door zetten.vandaar dat deze kabinet gevallen is werd tijd.met hun idioote plan.
kimberley, zeist  | 15:51 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol is al de duurste van Europa,sluiten maar en via Duitsland of Belgie vliegen, 30% goedkoper en geen koffer dieven.
realist, denhaag  | 15:41 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Beveiligingskosten rijzen de pan uit, spitsheffing! De voorzitter van schiphol had een baan in het kabinet moeten hebben,daar verzinnen ze ook dit soort rare heffingen.Je kunt natuurlijk proberen het verlies van afgelopen jaar te compenseren door een nieuwe heffing te verzinnen,dat gaat averechts werken.Maatschappijen gaan met de passagiers elders.Als je de veiligheidcheck goed laat uitvoeren door personeel die over deze competenie beschikt,kun je kosten in de hand houden. Schiphol is bezig zich uit de markt te were
punisher, Ridderkerk  | 15:23 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En nog laat de klm de nodige criminelen door de beveiliging gaan. Men heeft geen tijd, alles moet snel; veel sneller en dat werkt niet meer....... de snelheid is op en uit den boze.... EN ZO Gaat alles (niet alleen bij de klm) de mist in...... ONTHAASTEN is de enige remedie. Dan kun je ook van de omstandigheden genieten..... alleen de KOPSTUKKEN willen GELD -- heel véél GELD zien. Wat zij er mee moeten doen ??? Hartkwalen houden zij er aan over
D , Rijswijk  | 15:12 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Op bijna alle grote vliegvelden in de wereld zijn de meeste vluchten in de morgen en in de avond vanwege de aansluitingen bij aankomst op de andere luchthavens. Gewoon harder werken en zeker in een crisis.Extra heffing. Meesterlijk plan om nog minder passagiers vanaf Schiphol te laten vertrekken. Bye, Bye, NO see, NO fly! Misschien een leuk baantje voor Rouvoet.
Robert, Den Haag  | 13:57 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben ik zo Dom fo bent U zo slim mijnheer Nijhuis. ipv Spitheffing waarom geen DALKORTING.
Joep, Aemstelredamme  | 13:47 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een ieder die in limburg, brabant, gelderland en overijsel woont, zou politiek asiel moeten aanvragen in duitsland. er zijn minstens 3 redenen aan te voeren voor dat verzoek. 1. balkenende is afwezig. 2. hoffelijkheid. 3. prijsniveau. 4. ruimte. 5. geen poldermodellen. tenminste 3 grote vliegvelden in het Ruhrgebied en goede verbindingen. ik ga morgen een asielverzoek indienen vanwege het failliet van NL en aanwezigheid van een levensbedreigend CDA en PVV. men zal mij onmiddellijk asiel verlenen.
janus lapzwans, de pijp  | 13:41 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik heb afgelopen vrijdag, voor het eerst een vlucht genomen vanaf Düsseldorf. wat een verademing, die korte routes naar de gate. en de businessclass van lufthansa is vele malen aangenamer dan die van klm. en dat men geen nederlands spreekt, so be it. vanaf nu is klm slechts een 2e optie, nu is gebleken dat het PBS systeem een puinhoop is en vele lieden van de cabinebemanning die 50% werken, totaal niet geïnteresseerd zijn in hun werk. de flightsafety komt hiermee, wegens gebrek aan routine, ernstig in de knel.
hans - klm sold out, arnhem  | 13:19 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gooi dit vliegveld toch dicht . Het is gewoon veel te duur . Ik vlieg al tijden vanaf Keulen en Dusseldorf ,daar snappen ze het gewoon beter. Nederland graaft zijn graf op allerlei gebieden . Dat allemaal dankzij de Balkenbende. de telegraaf gooit altijd mijn berichten van het internet dus dat zal nu wel weer zo zijn. Want zij doen er ook niks mee
jurjen, nunspeet  | 13:16 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
belasting schiphol veel te duur ik vlieg vaak naar barcelona net zo mooie moderne luchthaven maar als de belasting op de ticket 80 euro is krijg barcelona 20 euro en schiphol 60 euro en winkels taxfree wat een onzin een marsreep kost al 1,25 krijg ik bij drik van de broek vijf in een pakje voor dus beste sluiten de winkels en schiphol ook dicht, zijn alleen met hun eigen ik bezig hoog loon met niets doen postbode werk harder maar krijg 5 euro per uur,
michel, almere  | 13:15 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Welja,wordt er nog niet genoeg bijeengegraaid? Iedere vlucht is geld,he,schipholgraaiers,jullie lijken de staat wel.Pas op dat de mensen nog wel met jullie reizen en niet via Frankfort gaan.
reiziger, amsterdam  | 13:06 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
schiphol maakt zich zelf kapot,, blij dat ik vlak bij duitsland woon,, is toch en stuk voordeliger.ook op de reizen scheelt het genoeg, maar nu weer deze onzin, waar zijn ze mee bezig
anna, nijmegen  | 12:59 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Krijgen we dan een km-kastje om onze nek om te kijken wanneer en waarheen we vliegen?
g.henkie, denhaag  | 12:41 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat nu piek tarief de prijs vechters gewoon toelaten meer aanbod staat garant voor scherpe prijzen niks KLM beschermen met hun top tarieven voor in Nederland gekochte tickets en vele malen goedkoper als ze in het buitenland gekocht zijn. Maximale concurentie is nodig
Roberto, den haag  | 12:33 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De KLM heeft zelf enkele maanden geleden de vertrektijden van een x-aantal intercontinentale vluchten veranderd naar heel vroeg of juist heel laat op de dag. Vluchten die voorheen 's middags vertrokken.
Roos, Utrecht  | 12:30 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En ik dacht gelezen te hebben dat schiphol wil proberen met allerhande aanbiedingen de verloren reizigers weer terug te halen om vanaf schiphol te vliegen. Ik ga lekker via Dusseldorf neem een kaartje met de trein van 19 euro en ben veel goedkoper uit om daarvandaan te vliegen.
Jan, Callantsoog  | 12:29 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
moeten ze vooral doen; nog meer reizigers via Duitsland en Belgie! Ooit geleerd? stijgende prijzen-dalende vraag!
rene, rotterdam  | 12:20 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
groot gelijk moet je vooral doen nog meer passagiers weg jagen naar het buitenland,hier is over nagedacht
henk, sneek  | 12:19 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Emirates vliegt uit de Verenigde Arabische Emiraten vliegen nu ook vanaf Schiphol en eerst was ik blij totdat ik het prijsverschil met Düsseldorf zag en dus....ik ga gewoon weer via Duitsland vliegen, het leven is al duur genoeg en nu ook nog extra piektax betalen zeker.
Alby, Delfzijl  | 12:16 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol is zeker nog niet duur genoeg? Parkeren van auto`s ,en wat te denken van parkeren van vliegtuigen.Want men denkt dat dat allemaal maar gratis is.Landingsrechten en nog meer kosten voor maatschappijen die Schiphol aandoen.Nee, vooral doorgaan luchthavenbestuur.Dan blijven er nog meer vakantiegangers en zakenmensen weg.Gewoon via Düsseldorf en Wezen vertrekken
LME, Ede  | 12:12 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach, dusseldorf is maar 2,5 uur rijden van Amsterdam. Gezien de prijzen daar heb ik die rit er wel voor over!
Patrick, Amsterdam  | 12:10 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Of er nog niet genoeg binnen komt, oplichters!
Peet , Den Haag  | 12:10 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het heeft niks met de drukte te maken.het heeft te maken met het feit dat er steeds minder mensen vanuit schiphol vliegen, en des te meer om het feit dat ze straks diep in hun buidel moeten tasten om vergoedingen uit tekeren aan gestrande passagiers.ze krijgen het heet....
realist, eindhoven  | 12:08 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol is voor mij alleen nog als het niet anders kan.(Woon in de buurt) 15 dagen parkeren: 120 euro kassa!!! Wat drinken of eten op Schiphol: hahaha trek je knip maar.....nee hoor, de groeten!!!!
Hans Verzijl, Den Haag  | 12:05 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij de recreatieve reiziger valt niet veel meer te halen, dus gaan we nu ook maar de zakelijk reizigers wegjagen. Het wordt met de dag moelijker om bij te dragen aan Neerlands trots, toch maar weer eens de vluchten uit Belgie/Duitsland bekijken.
paul, utrecht  | 12:03 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik maak niet uit wanneer een vliegtuig aankomt,ik kom binnenkort ook in de ochtend aan(KLM)op Schiphol,misschien moeten ze maar eens gaan samenwerken(Schiphol\vliegmaatschappijen)i.p.v.elk aar dwars te zitten en op kosten te jagen.
Gelukkig, Weg  | 11:58 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Milieutax jaagde de passagiers naar andere vliegvelden. Schiphol stond op zijn achterste poten van boosheid. Milieutax ed maakte het vliegen van Schiphol niet echt duurder, de tarieven die Schiphol zelf hanteert maken het verschil. De geschiedenis herhaalt zich
Taxman, Teuge  | 11:55 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
8% minder reizigers vorige jaar, vind jij het gek met al die belastingen??? Dat komt zeker niet door de crisis, eerder door de belachelijke brandstoftoeslagen. Ik vlieg al jaren naar Italie vanaf Weeze en intercontinentaal vanaf Dusseldorf, voor mij mag Schiphol sluiten.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Max, Italia  | 11:54 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het arrogante Schiphol is allang een van de allerduurste luchthavens ter wereld geworden. Niet alleen met hun schandelijke parkeertarieven, maar juist ook de landingsrechten. Ik had laast een vlucht naar Ierland: Kosten Euro 49.00 voor het ticket PLUS meer dan Euro 80.00 luchthavenheffing. SCHANDELIJK!
p.precies, den haag   | 11:50 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
We hebben al: reserveringstax, brandstoftax, vervoerstax, veiligheidstax, immigratietax, tax passagiersvoorziening, geluidsisolatietax, veiligheidsservicetax, vliegtax, en nu dus ook spitstax. Hoeveel taxen kan een mens bedenken? Ik weet er nog een paar: inchecktax, schoonmaaktax, koffiepruttax, toilettax, roltraptax, vloerslijtagetax, naar-leuke-stedardessen-kijken-tax, en tenslotte: schiphol-naar-de-knoppen-tax. Kom maar op met die bonus, die heb ik dik verdiend!
Jacob, Alkmaar  | 11:50 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
weer niets geleerd, eerst de invoering van de vliegtax door Bos, waardoor duizenden voor andere luchthavens kozen, nu weer een spitsheffing.
A. Blokker, Zaandam  | 11:50 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Net als de vliegtax zullen de burgers deze spitstax gaan betalen. Vlieg via Belgie of Duitsland en je kan bijna 100 euro besparen! Laat Schiphol maar barsten met al die regels en extra belastingen.
John, Amsterdam  | 11:49 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Echt Nederlands.Niet communiceren met vlieg maatschappijen over een oplossing maar belasting heffen vanwege dit probleem.Vlieg allang buiten Nederland. Dat zouden meer mensen moeten doen, kunnen ze schiphol beperken tot een grasbaantje. Hoe prijs ik me de wereld uit. Stomme actie.
Bert, buitenland  | 11:47 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je zou natuurlijk ook de tarieven buiten de spits kunnen verlagen wat waarschijnlijk op de lange termijn nog meer opleverd. Maar ja daar kunnen de korte termijn managers van tegenwoordig niet mee omgaan. Er wordt alleen maar gedacht hoe krijg ik op korte termijn veel geld binnen. Stelletje graaiers!!
Patrick, Amsterdam  | 11:44 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet alleen pasagiers verdwijnen naar andere luchthavens, maar ook het personeel moet een andere baan zoeken elders.Het wordt wel lekker rustig voor de omgeving met minder vluchten.
Gerrie, Hoofddorp  | 11:43 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
eerst lopen piepen om de vlieg-tax, en nu zelf lekker je prijzen verhogen! wat maakt het uit, ondanks dat ik de landingsbaan bijna in m'n achtertuin heb vlieg ik van de zomer toch vanaf Dusseldorf! scheelt me met z'n 4en toch 800 euro!
Henry, Amsterdam  | 11:37 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vertrekken van schiphol is makkelijk..maar is verre van klantvriendelijk..personeel is onbeleefd..en als je geluk hebt zit alles nog in je koffer..ga nu ook eens verder kijken..
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Dennis , almere  | 11:37 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben het helemaal eens met Jan Goes.Vaak reis ik naar Thailand.Voor het eerst ben ik ook van Dusseldorf vertrokken,wat een verademing,en nog stukken goedkoper ook.En niet te vergeten Servise en vriendelijke behandeling.Laatst bij de KLM een zeer onvriendelijke behandeling gehad bij de balie,koffers en plaatsing.Van te voren bij reisburo gevraagd een raamplaats,wat ook geregeld was met letter en cijfer.Niet alleen een grauw en een snauw maar gewoon bot geweigerd op een aso manier.
globetrotter, Pattaya Thailand  | 11:37 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
op die mooie dagtijden vliegen de dure lijntoestellen daar zijn de komende jaren even wat minder klanten voor en voor de micro economen van schiphol jullie zijn al een van de duurste luchthavens ter wereld dus prijs jezelf maar uit de markt gaan er nog meer toeristen vanaf duitsland en belgie vliegen.
ojee, delft  | 11:36 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geweldig! Je zou verwachten, dat ze hun service zouden opkrikken, nadat na afschaffing vd vliegtaks zoveel klanten kwijtraakten aan buitenlandse vliegvelden, nee drijven ze de kosten ophoog.Moet je voor gestudeerd hebben, ik had het niet kunnen bedenken
martha, sgtum  | 11:33 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die heffingen kunnen niet hoog genoeg zijn...de meeste mensen gaan toch via Duitsland en Belgie vliegen. Daar komt nog bij dat steeds meer vliegtuigmaatschappijen Schiphol de rug toekeren.
Kritische Nederlander, Helmond  | 11:30 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom denkt men altijd aan het verhogen van prijzen. Waarom nooit iets aantrekkelijk maken door het goedkoper te maken. Maak de daluren goedkoper en laat de prijzen in de spits met rust. Dat geldt voor veel dingen. Belonen werkt veel beter dan straffen, dat zie je al bij de opvoeding van kinderen en geldt zelfs voor het bestrijden van files.
elfje, amsterdam  | 11:26 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
geen spitsheffing invoeren maar de vluchten buiten de spits goedkoper maken lijkt mij een leuker idee voor de passagiers. Waarom moet alles altijd duurder worden.
ger, rlo  | 11:26 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vandaag weer geboekt Lis-ams met 4 pers. 200 euro duurder dan op Brussel (ticketprijs ¤760,-) vliegen. Kunnen we mooi de auto voor huren. Mooi dat we zoveel keus hebben van omliggende vliegvelden.
Joop, Portugal  | 11:21 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat voor bonus afspraken zijn er met de Schiphol directie overeengekomen? Graaien zou in Nederland als financieel fraude delict moeten worden aangemerkt.
FJN., Rotterdam  | 11:17 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vlieg gelukkig al jaren vanaf Duitsland, vele malen goedkoper en betere service. Waar U ook woon in NL, Duitsland is altijd voordeliger om vanaf te vliegen!
ik, hier  | 11:16 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol heeft zijn beste tijd gehad, zoveel is wel duidelijk. Is ver 10 jaar een pretpark.
Joep, Odijk  | 11:15 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Was de vlieg-tax dan geen waarschuwing? Vooral doen,zakkenvullers, maak Schiphol nou eens aantrekkelijk voor de reizigers,men heeft Duitsland en België ontdekt,ga concurreren met die luchthavens en geen prijzen verhogen,DOM,DOM,DOM !
H.Hans, Borger-Odoorn.  | 11:12 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol prijst zichzelf weer uit de markt,ga zo door en er wordt weer verlies gedraaid.Eerst klas sukkels daar op schiphol.Het graait nog steeds door,ze zijn het nog niet verleerd.
Yvonne, Elst  | 11:11 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
binnen kort in dit theater in nederland te zien escape from holland ga dat zien ga dat zien!!!!!!!!!
b brother, russel  | 11:10 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een knap staaltje jezelf ongeloofwaardig maken. Eerst zeuren dat de vliegtaks moet verdwijnen omdat je klanten wegblijven... En zodra dat gelukt is zelf lekker willen cashen door het gewoon weer duurder te maken voor je klanten... Wil Schiphol nou klanten of niet?
Spaander, Amsterdam  | 11:07 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat ze ook allemaal bedenken om die centen toch maar binnen te krijgen. Gaan ze dit doen dan raken ook die vliegtuigen kwijt net zoals de passagiers die uitgeweken zijn naar het buitenland. En krijg ze dan maar eens terug. En dan maar jammeren.
Janny, Emmen  | 11:07 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moeten ze vooral doen, dan stap ik wel elders op. Heb ik bij de vliegtax ook gedaan.
Martin, Utrecht  | 11:05 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De volgende keer als ik het een beetje druk krijg op mijn werk, ga ik spits toeslag vragen van mijn baas.
jmb, rotterdam  | 11:01 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je het vliegen in de daluren wilt animeren moet je de spits natuurlijk niet duurder maken maar juist de daluren goedkoper, Schiphol is al veel te duur door die korte termijn graaiers. En ook van de bezwaren van de oudste klant de KLM kan men rustig aan voorbij gaan want als deze maatschappij niet heel snel zijn bedrijfsvizie wijzigt naar een vervoerder als Ryanair cg easyjet in plaats van een elitair vervoersbedrijf dan kon het in de huidige economische situatie weleens heel snel gebeurd zijn met deze ballentent
Henk, Midwoud  | 10:59 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je verliest 8% van je klanten en wilt dit oplossen door de prijzen te verhogen!!? Zijn die knakkers daar nou helemaal gestoort. Ze moeten buiten daluren juist korting geven. Zo haal je nieuwe maatschappen naar je toe. PVDA/SP/GL zijn wel erg blij natuurlijk met 8% daling, nog even en die linkse klootzakken kunnen schiphol sluiten. Alleen dan kunnen ze niet meer voor sinterklaas spelen, want dan is het geld op.
lars, england  | 10:58 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat ligt verdorie toch niet bij het individu wanneer ze uiteindelijk vliegen??????? Boekt een vlucht en je krijgt je definitieve tijdstip TOEGEWEZEN! Typisch Nederland op ze kleinst! Laat de burgers maar betalen, die mekkeren toch niet! HALLO NEDERLAND, WE ZIJN TOCH GEEN SLAVEN???? Ongelofelijk dit!
Almar, Amsterdam  | 10:57 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja, linkse hobby's kost een cent maar rechtse hobby's kost klinkende munt.
ac, axel  | 10:54 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
en weer een onzin heffing erbij. mensen kunnen toch niet kiezen hoe laat hun vliegtuig gaat? op de meest onmogelijke tijden wordt er gevlogen en dan moet de klant dus de heffingen er over gaan betalen? geen wonder dat men overstapt naar andere vliegvelden.ik dacht trouwens dat schiphol heel veel klanten had verloren? dit is dus niet zo? ik snap er niks meer van.
nicole, huizen  | 10:53 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ze moeten toch een manier zien te vinden om geld binnen te krijgen.dan maar spitsgeld.
p, ede  | 10:49 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan ik dan zelf bepalen op welk tijdstip ik wil vliegen? De keren dat ik een vliegtuig instap is ALTIJD in de spitsuren. Schiphol denkt kennelijk het slechte jaar 2009 te willen compenseren. Dus niet! Het buitenland lokt.
veen, den haag  | 10:47 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga zo door. Komt er helemaal geen hond meer naar schiphol.
IkkE, SPIJK  | 10:46 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk, meneer Nijhuis, het lijkt me, zeker gezien de toch al wankele concurrentiepositie van uw luchthaven, heel verstandig om de tarieven te verhogen. De PvdA heeft u in elk geval mee.
tommie de viszla, hua hin, thailand  | 10:40 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eerst janken als een klein kind dat de vliegtax banen enz. zou kosten hier te kort daar te lang en wat gaan ze nu zelf doen!. Erg geloofwaardig hoor. Er komen steeds meer redenen bij Schiphol links te laten liggen.
Joop, Apeldoorn  | 10:39 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Typisch Nederlandse oplossing: kaalplukken die klanten. Klinkt als kilometerheffing, successie belasting en belasting op spaargeld. Wanneer begrijpt NV Luchthaven Schiphol nu eens hoe het werkt. Trek klanten aan door het aantrekkelijk te maken via Schiphol te reizen, vraag niet teveel voor parkeren, behandel reizigers als KLANT en voer zeker geen spitsheffing in. Belonen is beter dan straffen!
Oscar, Nieuwegein  | 10:39 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog geen 3 dagen geleden was ten horen gebracht dat het erg slecht zou gaan met Schiphol wegens de miljoenen minder passanten. Nu horen we weer een ander geluid dat het te druk is... op sommige tijden!! Geluidje hier, geluidje daar... ze weten het niet meer denk ik...
Richard B, Hilversum  | 10:37 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze helpen zichzelf om zeep. Blijf lekker vliegen vanaf Weeze!!
Onno, Brummen  | 10:35 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze zitten te zeuren over de concurrentiepositie van schiphol. Moet je het vooral weer duurder maken.
Klaas, Bilderdam  | 10:34 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik zeg:gewoon doen,dan vertrekken er nog meer passagiers van buitenlandse vluchthavens en heeft Schiphol het nakijken.Pak het probleem aan en doe niet aan symptoom bestrijding!
laura, Vleuten  | 10:27 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik had altijd begrepen dat deze tickets altijd al duurder waren dan in andere tijdstippen.[net als het willen reizen in het weekeinde is ook duurder.] Dus nu met zgn. zorgelijke kreten komen zoals "veiligheid?".....Is het dan "veiliger"als er spitsheffing komt? GRAAIERS!!!!!!!!!
nf, h'sum  | 10:24 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En Wie prijst Schiphol nu uit de markt......Na een op een hetze lijkende antivliegtaxlobby werd al pijnlijk duidelijk dat Schiphol de laatste jaren te duur werd. Wat ook wel te verklaren is met die buitensporige salarisschalen van alle geprivatiseerde managamentstrukturen die als een schimmel na de liberaliseringsgolf doorwoekert. En de belasting betaler is weer het haasje onlangs. Want wie moet er straks weer bijspringen????
Eko Noom, leeuwarden  | 10:24 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zij die veel poen hebben zullen dit een mooie maatregel vinden. Ze reizen toch wel, kosten maken niet uit, maar wel lekker rustig strakkies!! Wie is dus weer de pineut? Juist, de 'gewone man'.
re-actor, Den Haag  | 10:21 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou ja, dan lost het probleem zich wel vanzelf op. Ik vloog regelmatig vanaf Schiphol rechtstreeks naar diverse continentale bestemmingen. Vanaf het Air France verhaaltje kan ik nauwelijks nog een rechtstreekse vlucht boeken. Altijd Parijs of Chicago. Daar heb ik geen zin in vandaar dat ik nu rechtstreeks via Dusseldorf vlieg. Maar goed dat snapt KLM noch Schiphol niet
caroline, roermond  | 10:21 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hahaha nog meer invoeren nog meer vluchten naar het buitenland nog meer mensen op straat wel wel wel goed gedaan
ike, oss  | 10:12 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terwijl we het goedkoopst van Europa zijn om overheen te vliegen. Daarom is het zo druk in de lucht en ongezond in NL. Gooi die belasting eens omhoog (of durven ze dat niet in Den-Haag?).
laagvlieger, Almere  | 10:09 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is geen oplossing dit is gewoon een ordinaire heffing,..Voorbeeld: als mensen de aangewezen tijden naar hun toegewezen krijgt kunnen ze daar niets aan veranderen,..Dus deze heffing is alleen maar om de belastingpot te spekken!!
RAMON, RDAM  | 10:09 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe zorg je ervoor dat direct iedereen via een andere luchthaven dan Schiphol gaat vliegen, juist, de kosten voor de reizigers nog een beetje opschroeven. Ze kunnen het niet meer aan, laat me niet lachen, het gaat slecht, dus kosten omhoog, makkelijkste oplossing, alleen op termijn een zeer slechte.
Robbert, Amsterdam  | 10:09 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een fijne luchthaven,he ? Spitsheffing leidt dus qua cijfers tenslotte tot spitsroedenlopen.
Dolf, Almere  | 10:08 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze zijn al de DUURSTE luchthaven van Europa, en nou kunnen ze het toch niet laten om de prijzen nog hoger te maken! Ze zijn de werkelijkheid uit het oog verloren daar op Schiphol! Het ontmoedigingsbeleid om via Schiphol te reizen werpt zijn vruchten af.... Dusseldorf, Weeze, Brussel, here I come!!!!
Peter, Eindhoven  | 10:07 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De oorzaak is natuurlijk de megalamone ambitie die Schiphol heeft om de grootste overstap halte ter wereld te worden. Het zal niet zo lang meer duren dan hebben ze alleen nog maar overstappers en vertrekt de rest uit het buitenland.
Piet, Zwolle  | 10:06 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
sluit die handel maar wij vliegen alleen nog maar vanuit duitsland ...goedkoper en beter berijkbaar
h geerlings , heerlen   | 10:03 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit zorgt alleen maar dat er nog veel minder mensen via schiphol reizen.
Vlieger, Overbetuwe  | 10:02 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moet je doen gaan er nog meer van af het buitenland vliegen,ga zo door Schiphol ben je straks een 5rangs vliegveld,ze hebben geweldige ideeën en de buitenlandse concurrentie krijgt de slappe lach,ze hoeven niets te doen de passagiers worden in hun armen gedreven echt geweldig.
harry, alkmaar  | 09:59 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het word toch eens tijd dat er capabele mensen Schiphol gaan leiden. De passagier lopen terug omdat Schiphol nog steeds te duur is. Gaan we Schiphol dus duurder maken, zullen de passagiers weg blijven. Ik vertrek al jaren vanaf Düsseldorf, een verademing, vriendelijker en veel goedkoper.
pvdl, gouda  | 09:59 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze hebben de vliegtax al in de eigen zak gestoken op zogenaamde verhoging veiligheid heffingen op schiphol nu weer de mensen allemaal over de grens jagen,daar komen zie niet op deze idioten heffingen,het enigste waar de directie voor staat is steeds meer geld genereren dan kan ik mijn eigen salaris weer extra verhogen alleen maar graaien over andere dingen denken ze niet na.
joop, rotterdam  | 09:56 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moeten ze vooral doen! Kunnen ze de tent sluiten! We gaan wel via Zaventem of Dusseldorf en met ons heeeeeeeeeeele volksstammen. Dan hebben ze het een stuk rustiger, dat is tenslotte wat ze willen.
J, Flelvoland  | 09:56 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moeten ze vooral doen vertrekken er nog meer luchtvaart maatschappijen naar buitenlandse luchthavens en de pasagiers gaan vanzelf mee,en het is goedkoper.
Job , Amsterdam  | 09:55 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vooral zo doorgaan Schiphol, heb allang Dusseldorf gekozen, met ICE vanaf Utrecht Centraal is het lekker makkelijk om er te komen, eigenlijk gewoon een intercity Dusseldorf en je bent veel goedkoper uit,
Ilja, Culemborg  | 09:55 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Spitsheffing!!!! Hebben ze dat woord niet van onze gelukkig gevallen regering geleerd. Moeten ze zeker invoeren, dan vallen zij ook binnenkort. Ik vlieg al jaren niet meer via Schiphol. Ze willen de grootste van Europa worden, de asociaalste zijn ze al.
Pipo, Spanje  | 09:54 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol moet gewoon dicht en daarvoor in de plaats kunnen de Nederlanders vertrekken vanuit Dusseldorf, oberhausen of Koln of eventueel Brussel. De vluchten zijn goedkoper je kan makkelijker en goedkoper parkeren en je hebt geen last van die Nederlandse haantje de voorste mentaliteit. Hoe prijs je jezelf uit de markt kijk dan naar het Nederlandse beleid in een globaliserende markt. Onze bestuurders kijken niet verder dan de Nederlandse grens.
floris, harderwijk  | 09:54 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Denkt men nou echt door spitsheffingen de drukte te kunnen oplossen? Het gaat alleen maar om het geld. Alles wat in Nederland uit de hand loopt denkt men op te kunnen lossen met heffingen, zie ook het fileprobleem,spitsdrukte in het OV. Straks moeten we ook extra betalen in de supermarkt als het druk wordt bij de kassa.
Mieke, Amsterdam  | 09:53 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit wordt zeker weer gesteund door het CDA (Eurlings). In plaats dat ze blij zijn dat er nog maatschappijen zijn die op (het dure)Schiphol willen landen gaan ze met die maatregel zelfs deze laatste maatschappijen wegjagen. Wat een land.
Ed , A'dam  | 09:53 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dat zullen ze in Weeze-Dusseldorf heel graag horen.
peter, limbo  | 09:51 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een van die dingen die PvdA om zeep heeft gebracht bedankt Bos
R, M  | 09:50 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is de vliegtax net weer afgeschaft, komt er weer een of andere bobo met het idee van een heffing die uiteraard door de passagiers betaald moet gaan worden. Maakt niet uit. Er zijn al genoeg mensen die als ze willen vliegen eerst eens over de grens kijken hoe veel (liever gezegd: hoe weinig) het daar kost en dan via Duitsland of België vliegen. Een oud gezegde is: De klant is koning. Zolang beslissers dat niet begrijpen, wordt de kas steeds leger!
Jan, Amsterdam  | 09:49 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik laat Schiphol al jaren links liggen. Brussel, Eindhoven, Dusseldorf; allemaal prima alternatieven.
Eric , Eindhoven  | 09:48 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het niet normaler om tijdens de rustige uren de prijs te laten zakken? Maarja ik heb er niet voor geleerd en dat schijn je in Nederland wel te moeten om conclusies te trekken. Een 'simpele' Nederlander kan zulke beslissingen veel beter maken dan al die geleerde zakkenvullers bij elkaar. Ons land gaat kapot aan de heffingen, hogere belastingen maar het geld wat de inwoner wel nodig heeft wordt of bevroren of gaat niet omhoog.Vreemd hea dat er steeds meer gezinnen komen die het eind van de maand al niet eens redden.
M. Iedema-Willems, Hoorn  | 09:48 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
NL het land der heffingen ipv van kortingen in dal. welke umpa-lumpa heeft dit nou weer bedacht. dit soort fratsen kun je alleen uithalen als er geen alternatieven zijn. dus das pech voor schiphol want dan gaat eenieder lekker via een andere luchthavens. woon naast schiphol maar vlieg via dusseldorf, is veel goedkoper en als je daar voor weinig een hoteltje boekt mag je nog gratis parkeren ook. de mazzel schiphol
mark, aalsmeer  | 09:48 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Spitsheffing? Ik zie dat ex-minister Eurlings al een nieuwe baan heeft gevonden en nu werkzaam is bij Schiphol.
Commentator, Meppel  | 09:47 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schandalige gedachte. Schiphol is al een van de duurste luchthavens ter wereld. Waarom niet rekeningrijden, kilometerheffing, spitsvignet, wegenbelasting en bpm op een ticket. Gore zakkenvullers zijn het. Ze hebben goed naar de regering gekeken.
Bob, Boskoop  | 09:46 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gewoon doen vliegt er eerdaags niemand meer met deze ballentent.enigste wat ze kunnen verzinnen een heffing om mensen op kosten te jagen. laatste paar keer via duitsland gevlogen goedkoper en betere service
mulder, apeldoorn  | 09:41 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En maar klagen over al die kosten, zoals die gigantisch gestegen veiligheidskosten die Schiphol uit moet geven. Maar wie moet dat betalen, wij toch de reiziger. Naast de belachelijke parkeertarieven die Schiphol hanteert nu nog maar een spitsheffing erbij. Düsseldorf en Brussel komen steeds dichterbij. Dááááág Schiphol.
Jaccossimmo, Zeist  | 09:39 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het was de verdienste van Bos met zijn Bostax om een miljoen reizigers voor goed weg te taxen van Schiphol naar de luchthavens net over de grenzen. Voer maar in die spitstax. Dan verdwijnen er nog meer passagiers. En gelijk hebben ze. Dat is de beste manier om die graaiers te pakken, al zullen ze dat nooit begrijpen of toegeven.
Dombo, Rotterdam  | 09:39 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dus wijken de maatschappijen naar andere luchthavens uit. En zo prijst Schiphol zich weer eens uit de markt.
Frank, Delft  | 09:37 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol wil zeker graag een reizigersverlies iemand met normaal verstand verzint zoiets toch niet ze willen zeker graag failliet
fordje 6, friesland  | 09:36 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan vliegen we toch van Weeze, Brussel of Düsseldorf? Daar hebben ze dit soort problemen niet!
ruud, gorinchem  | 09:35 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze leven nog steeds in hun dromenland dat Nederland(ers) zonder Schiphol het niet kunnen! Wake up!
Ben, Den Haag  | 09:34 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
typisch nederland, probleem-oplossing belasting invoeren, geld verdienen van burgers. maak een andere landingsbaan eikels. tijd om eens het land te verlaten. wanneer gaan we echte leiders krijgen om het land normaal en goed te regeren???????????????
burger, rotterdam  | 09:32 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Steeds minder mensen gaan via Schiphol. En wat bedenken die lui op hun luie stoel?...heffingen. Toppunt van korte termijn denken. Even wat cashen, aandelen stabiliseren en daarna verdwijnen van de aardbodem. Over 10 jaar Schiphol naar de knoppen.
Jaap, Delft  | 09:31 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is dat ze bij lufthansa staken anders was ik zeker vanuit Duitsland vertrokken. Schiphol voor mij alleen nog in uiterste noodgevallen..
Ed, Almere  | 09:28 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 09:27 | 23.02.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Het graaien gaat dus weer gewoon door. Streven om de grootste luchthaven van de EU te zijn maar niet de faciliteiten in huis om alles goed en snel af te handelen. Vanwege hun eigen tekortkomingen moet reizigers spitstoeslag betalen. Ze zijn hier werkelijk van de pot gerukt. Niet toestaan maar eisen dat alles eerst beter,sneller en effectiever afhandelt, niks toeslag of anders toeslag voor elke tegenslag van de passagiers tijdens hun reis met deze ....firma.
widebrow, Venlo  | 09:26 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En hetv ging zo slecht met schiphol? Nou, zal het nu dan nog wel slechter gaan. wat een wanbeleid zeg! jaag de kosten van de reiziger maar omhoog, zal die zeker komen! NOT!
L, R  | 09:25 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
makelijk he als je alleen recht heb kan je altijd de prijs om hoog gooien dit noemen we oplichting net als het cda
kerst , nl  | 09:25 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Binnenkort is SCHIPHOL het grootste MADURODAM van ons land !
M.H.W.TIMMERMAN, HEEMSKERK  | 09:24 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja ja en het gaat zo slecht met Schiphol. Blijft maar net als Bos inpopulaire maatregelen nemen dan hebben we straks niet meer dan een Schiphol grasveldje voor minivliegtuigen.
Theo, Almere  | 09:21 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Doorgaan zo .Passagiers verdwijnen vanzelf.
rambler, duitsland/  | 09:20 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima plan om Schiphol nog verder uit de markt te prijzen. De luchthavens net even over de grens lachen zich een breuk...en zeggen DOEN Schiphol! ;-)
Aard, Hilversum  | 09:19 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe help je een luchthaven om zeep, zo dus! Mooi staaltje van Nederlandse zakelijkheid. Het is niet voor niets dat de luchthavens in onze omringende landen juist meer reizigers te verwerken krijgt door het belachelijke huidige Schiphol prijsbeleid.Ik zou zeggen Schiphol slaap lekker verder.
Fritzie, Almere  | 09:17 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach, de drukke uren zullen dan ook wel stille uren worden.Schiphol is bezig zijn klanten naar duitsland of belgie te laten uitwijken. Daar komt nog bij dat de KLM al duurdere prijzen hanteerd dan bijvoorbeeld de lufthansa en air Canada
Hans, Roermond  | 09:16 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan gaan de mensen die tijden ontwijken en wordt het weer te druk op andere tijden denk toch na SCHIPHOL is al te duur
Es, Amsterdam  | 09:14 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
SERVICE;moet schiphol eens gaan verlenen;wat een geldwolf hebben ze nu weer aangetrokken;meer geld vragen goed voor zijn bonus
v veen, apeldoorn  | 09:14 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
doen hoor:: van mij mag u de prijzen verdubbelen. vlieg al jaren met lufthansa.
geert, venlo  | 09:14 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol is wel erg hardleers he, het moet en zal extra geld proberen binnen te krijgen over de rug van de reizigers. Leren ze het nu nog niet dat wij ook van andere luchthavens kunnen vertrekken?? Dat wij kunnen beslissen van hoe en wat, en met wie gaan vliegen, behalve als je een compleet verzorgde vliegreis boekt. Maar ook dat kan veranderen. Dus graaiende managers, betere planning voorkomt ellende.
Hubert Mulder, Arnhem  | 09:13 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kosten worden uiteraard fijn doorbelast naar de reiziger. Gelukkig zijn er prima alternatieven als Rotterdam en voor intercontinentaal Dusseldorf. Met name die laatste is een verademing in vergelijking met het drukke en dure Schiphol.
Marcel Vermeer, Utrecht  | 09:13 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is weer een reden om niet met die laaienlichters in Amsterdam te vliegen.
Ard, Weert  | 09:11 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vlieg 4 x per week naar Londen. Schiphol heb ik al 2 jaar achter mij gelaten. Je wordt er als een schaap behandeld. Rotterdam Airport is wat dat betreft veel verder. Mooi lounges, en beschaafde mensen. Schiphol is voor de massa, wanneer ik continentaal vlieg doe ik dat vanaf Brussel.
Mark de Bois, Hilversum  | 09:11 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom geen korting voor buiten de spits, waarom willen we altijd straffen in plaats van belonen hier in Nederland?
Medelander, Gelderland  | 09:10 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moeten ze zeker doen, krijgen ze nog meer verlies. Wij vertrekken al niet meer van schiphol, tewijl we aan het eind van de startbaan wonen.
aower, amstelveen  | 09:10 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nog even doorgaan dan heb je ook nog elektra heffing, water heffing, woonhuisheffing, afheffing en ga zo maar door! Ben ik al blij dat ikniet mer met de vliegtuig ga. Als dit zo door gaat, ga ik weg van nederland! (zal niet de enige zijn)
rene, alphen aan den rijn  | 08:44 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wacht tot Wouter weer terug komt, die zorgt er wel voor dat er geen files meer zijn
Quedice, Venlo  | 08:40 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
en nog meer kosten, hoe prijs je jezelf uit de markt
Krohne, Heerhugowaard  | 08:40 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vel mensen vliegen in de spits naar andere bestemmingen binnen EU om vervolgens met een andere maatschappij naar hun finale bestemming te vliegen.Dit omdat rechstreeks vliegen stervens duur is met de KLM.Wil je een doorvlucht vertrek je meestal in de spits vanaf A'dam. Schiphol heeft eveneens een wargelijk beveiligings systeem wat duur en onoverzichtelijk is. Ze moeten eens gaan kijken bij ander luchthavens.
EG, Schiedam  | 08:25 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geeft niets hoor schiphol, de reizigers blijven de grens toch wel overgaan om ergens anders het vliegtuig te pakken, is nog veel goedkoper ook!! scheelt "maar" een paar honderd euro.
Annamaria, Arnhem  | 08:15 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En het ging al zo slecht met Schiphol. Dalende omzetten, minder reizigers, enz. Nu willen ze Schiphol nog duurder maken als het al is? Brilliant idee, daar mee jagen ze ook de laatste zakenmensen mee weg. Andere luchthavens in Nederland, Belgie en Duitsland verheugen zich daar al op.
Tom, Oberursel  | 08:11 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
weer wat nieuws, als of de passagier kan zeggen ga maar een uurtje later... maar ja behalve dat het goedkoper is landen om ons heen zal er garen mee spinnen
wim, rotterdam  | 08:03 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Enkele tips voor de schiphol-bazen: 1)Lang-parkeren 30% goedkoper 2)Cursus klantvriendelijkheid voor alle medewerkers 3) versnelde bagage na aankomst 4)Rook-cabines zoals ook op andere vliegvelden, juist NA de douna 5) Maximum prijzen voor de horeca (5 euro voor een ijsje!) 6)Body scans besparen tijd! Invoeren!
Jan, Goes  | 07:51 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze luchthaven heeft maar 30% minder omzet gegenereerd, ga gewoon zo door zou ik zeggen: dan zal dat percentagen wellicht weleens kunnen oplopen tot 50%. Niemand wil meer via Schiphol vliegen, veel te duur en te complex.
Arnold, Breda  | 07:42 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alweer een SPITSHEFFING? waarom geen DALKORTING? het wordt alleen maar duurder en blijven de reizigers ook weg !!
RJ, W  | 07:33 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als dat betekend dat de kosten voor de reiziger omhoog gaan, dan zal het aantal passagiers toch wel verminderen. Maar wij gaan toch niet meer via Schiphol. Wij gaan via Eelde Airport of anders via Duitsland. Goekopere vluchten, minder ver met de auto en goedkoper parkeren.
Noordeling, het hoge noorden  | 07:15 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe kan de directie van Schiphol nou overleg voeren met Den Haag terwijl het kabinet gevallen is. Is dit waanzin of fantasie om de burgers weer de stuipen op het lijf te jagen? Waar is men mee bezig?
M.J. Dekker, Bulgarije  | 07:06 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Uiteraard heeft men nog steeds niet geleerd. Mogelijk dat het binnenkort ook op de nu drukke uren ook stil wordt.
Hans, Bleiswijk  | 07:04 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Schiphol is bij verre de duurste luchthaven wereldwijd. Als ze het nu eens omdraaien en geen spitsheffing, maar een dalurenkorting invoeren. Misschien dat er dan weer eens wat mensen via Schiphol gaan vliegen en niet uitwijken naar België of Duitsland. Dit is duidelijk weer een geval van enorme arrogantie van de leiding.
Duitslandvlieger, Oss  | 06:41 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
natuurlijk!!!! de ene toeslag eraf, dan moet er toch snel een andere "verzonnen|" worden!!!!!!!! Het is tenslotte Nederland.
xijewel, leiden  | 06:33 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vooral zo doorgaan schiphol en je zet jezelf helemaal buitenspel. Als je nog een paar van dit soort maatregelen neemt, hoef je helemaal niets meer te doen iedereen loopt vanzelf wel weg, zoals nu al het geval is. Met kop en schouder is schiphol de slchtste luchthaven van Europa, veels te duur, bagage duurt een eeuwigheid als het al niet is gestolen van je, parkeren is veels te duur, haast onbereikbaar en zeer belangrijk, zeer klant onvriendelijk.
Henny, Maarssen  | 06:31 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog minder reizigers via Schiphol met dit absurde voorstel! En dan kunnen ze daar niet meer de vliegtax de schuld geven, maar alleen hun eigen hebzucht. Waarom is er geen onderzoek waarom Schiphol een van de DUURSTE luchthavens in de wereld is.
Henny, Amsterdam  | 06:20 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een van de grootste vragen blijft de concurrentiepositie van Schiphol. Komt de keldering van het aantal reizigers werkelijk alleen door de recessie of meer door de verschillende belastingen en de onvriendelijke/vijandige behandeling van concurrenten van KLM? Denk dat zowel de overheid als ook Schiphol groter moeten gaan denken dan alleen Nederland.
Daan, Singapore  | 06:16 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Komen er ook Tolpoortjes op de start en landingsbanen. Hou nou toch op, het moet niet gekker worden.
Ron, Purmerend  | 06:04 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na de vliegtaks een uitstekend idee om het aantal vluchten flink te verminderen. Schiphol moet gewoon accepteren dat er piekbelastingen zijn net als in het overige transport. Dit soort voorstellen komt uit de hoed van theoretici die denken dat alles volgens economische modellen maakbaar is.
Paul, Köln  | 05:40 | 23.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

Zoek op bestemming



Aanmelden nieuwsbrief