*


Reiskrant Weekactie

Aanmelden reiskrant Nieuwsbrief
do 04 mrt 2010, 10:00 | 73 reacties

Is vakantie oorlog?

AMSTERDAM -  Nu zelfs Afghanistan en Irak weer toeristen lokken, wil ik wel eens weten in welk buitenland u als toerist het hartelijkst werd verwelkomd.

Je hebt mensen die zweren bij New York, maar zijn ze daar aan de grens dan zo aardig? In Zuid-Afrika trof ik vriendelijke grenspolitie, net als in Brazilië. Vrolijke, zonnige mensen! Maar in Thailand vond ik de chagrijnige ontvangst op het vliegveld een blamage voor dit prachtige vakantieland. Kon geen glimlach af. Met mijn paspoort heb ik wel eens ’n uur in de rij gestaan op Curacao. Wat een akelige uithoek ons koninkrijk! Daar zien ze mij niet meer.

‘Bitagon!’ roepen ze in Israël tegen elke toerist die zich beklaagt over de vernederende, intimiderende rotbehandeling op de vliegvelden. Veiligheid, hè. Daarom wordt je daar eindeloos gekleineerd door kauwgomkauwende snotneuzen met spiegelzonnebrillen.

De oplossing is: ga niet naar oorlogslanden!

Dat is in elk geval ook het advies van Wendy Hoevenaars en Lisette Kaptein uit Eindhoven. Wendy won vorig jaar de titel Onderwaterfotograaf van het Jaar en werd nota bene door het Israelisch staatstoerismebureau úitgenodigd om deel te nemen aan een fotowedstrijd in Eilat. Lisette ging mee als duikbuddy. Ze willen nu nooit meer naar Israel, willen met dat ommuurde land niéts meer te maken hebben.

“In plaats van als gasten zijn wij als gevaarlijke terroristen behandeld. Méér dan schandalig! Vakantiegangers met plannen om die kant op te gaan, moeten gewaarschuwd worden voor de ongehoorde treiterpraktijken van de veiligheidsdiensten daar. Onze hele reis is door die lui vergald. Het land is uitgesproken vijandig tegen iedereen die niet-joods is. De reis is een nachtmerrie geworden,” aldus Wendy, die met haar reisgenote een klachtbrief stuurde aan tal van autoriteiten, onder wie ons ministerie van Buitenlandse Zaken. Bitagon!

Daarmee wordt elke kritische opmerking door Israël terzijde geschoven. De reizende dames zijn ook kwaad op Den Haag, omdat de onfatsoenlijke behandeling door Israelische veiligheidstypes al op Schiphol begint. “Het is deze Israëliers kennelijk toegestaan om Nederlanders op hun eigen grondgebied te brutaliseren en te intimideren. Dat kan absoluut niet!”

Bitagon!

Misschien hadden Wendy en Lisette voor vertrek het boek ‘Een schreeuw om recht’ van oud-premier Van Agt moeten lezen, over het geroofde land. Israël is nog altijd in oorlog, heeft lak aan iedereen. Niet naar toe gaan.

Ik ben benieuwd hoe u er over denkt. Mag een toerist die naar een oorlogsgebied reist, achteraf huilebalken? Waar werd u wèl hartelijk ontvangen? En waar had u bij aankomst meteen wel rechtsomkeert willen maken?

Ik kijk, zoals elke week, weer uit naar uw reiservaringen op checkpoint@telegraaf.nl


Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Mijn ervaringen zijn heel anders. Bij aankomst sta je een half uur in de rij om je paspoort te laten zien en na 2 vragen over wat je in Israel gaat doen sta je buiten. Voor een land dat met zoveel terrorisme te maken heeft niet extreem lijkt me. De lange controles bij vertrek zijn inderdaad hinderlijk, maar de medewerkers zijn correct en professioneel. Ik heb nooit enige vernedering ervaren in Israel en kan het iedereen aanraden.
Ratna Pelle, Nijmegen  | 21:53 | 09.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben in Israel. Ik heb geen problemen gehad op Schiphol. In Israel moet je wel bij elk winkelcentrum, treinstation, restaurant en theater je tas laten bekijken. Je weet maar nooit wie er een bom op zak heeft. In een boekwinkel stond een onbeheerde tas en meteen werd er waakzaam op gereageerd.Als je Amerika wil binnenkomen word je al op je vingers getikt als je staat te bellen of een foto wilt maken! Begrijpen mensen dan niet dat het ook voor hun EIGEN veiligheid is? Het moet wel correct gebeuren natuurlijk.......
Josephina, Amsterdam  | 22:57 | 08.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een opmerking,wat is vacantie volgens u? juist [ zalig niets doen] dat zeggen de meeste mensen.[geen landen opzoeken waar oorlog,terroristen,bedreiginen,geen gedonder met al dat papier winkel.we komen toch met ons geld? b.v.d.gr.tb oristen, bedreigingen,geen gedonder met al dat papier winkel,gewoon behandeld als klant.we komen toch met ons geld?
lc bruckner, den haag  | 17:51 | 07.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
U heeft gelijk. Op Ben Goerion ( Tel Aviv) werden wij ook misselijkmakend behandeld. Wat een volk. Nooit meer. En dan Sidney!!! Wat een heerlijk ontvangst. Ik ben er al enkele malen geweest, en steeds valt het mij weer op hoe vriendelijk ze daar zijn. Wat een verademing. Stuur die Israelische onruststokers daar maar eens op stage!! Ook daar 'bitagon' , maar dan op een vriendelijke mannier. Zo kan het dus ook.
George Kerkhoven, uitgeest  | 15:13 | 07.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gastvrijheid en vriendelijkheid horen bij toerisme, maar helaas worden deze elementen uit de gedragscode slechts aangewend om geld uit de zakken te kloppen en zodra daar iets aan schort verdwijnt meteen de glimlach en wordt men bruut behandeld. Dit zie je vooral in Thailand ontzettend veel tot handgemeen en erger aan toe.Dat is erg jammer en eigenlijk schandalig. Maar dit is helaas de echte wereld achter de mooie vriendelijke glimlach.
hans, phuket  | 04:07 | 07.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die gastvrijheid hangt van veel factoren af en verandert daarmee ook, geld is een belangrijk item. Daarbij komt dat volken en culturen verschillen van elkaar.Ik weet nog dat ik half jaren 70 voor het eerst naar Oostenrijk ging. Zeer gastvrij en ook arm her en der. Moet je daar nu eens heengaan, met name in de winter, een grote rip-off.Zo gaat het in het toerisme overal, als ze benen onder hun gat hebben gaat de neus omhoog.
hans, phuket  | 03:59 | 07.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
PERU bovenaan wat betreft gastvrijheid en vriendelijkheid. Brazilie nooit meer, crimineel en onveilig(binnenland overigens weer niet). Turkije idem, vriendelijke mensen in het binnenland, maar aan de kust proberen ze je alleen maar af te zetten.
reizigster, Ede  | 14:31 | 06.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helaas is eerste ontvangst bij ellelang durende paspoortcontrole op Curacao vrijwel altijd onvriendelijk en ongeinteresseerd! Val niet de toeristen aan, die hierover een volledig terecht opmerking durven te maken, maar verander onmiddellijk die onvriendelijke houding! Bon bini? Bon bini!
hier, curacao  | 13:50 | 06.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik zou nooit op vakantie gaan waar het politiek onrustig is. Je weet nooit wat er gebeuren kan.Een keer in Kathmandu (Nepal) in een demonstratie verzeild geraakt (tegen het bewind) we vonden dat erg bedreigend. Het alleraardigst zijn wij op de Hawaii eilanden ontvangen. Erg vriendelijke mensen.
e. van berkum, amsterdam  | 13:29 | 06.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet altijd. Wij zijn in mei 2008 naar Syrie geweest.In die tijd dat Fitna net uitgekomen was.In Syrie overal gastvrij ontvangen.Mochten overal heen en voelden ons heel veilig.Uitgenodigd bij een schoolfeest,waar ook notabelen bij waren.Had gewoon westerse kleding aan. Maakte daar niet uit of je moslim was of niet.Hele snelle grenspassage.Alleen moet er uit je paspoort niet blijken dat je in Israel bent geweest of contacten hebt met joden.Dan krijg je geen visum.
Marja Hoos, Vlijmen  | 11:30 | 06.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nooit meer naar Israel. Veiligheid is één ding, sarren is een ander ding. Ook al ben je in oorlog -een excuus vaak gegeven- een vriendelijk gezicht kost niks en gaat niet ten koste van de veiligheid. Syrië was over het algemeen veel vriendelijker
ed, eindhoven  | 11:23 | 06.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geachte heer Jos van Noord, De mensen op Curacao zullen u zeker niet missen als u nooit meer daar naartoe gaat, omdat u van mening bent dat het een akelig uithoek is. Hebt u niks anders te doen dan alleen maar klagen, klagen en nog eens klagen? U bent zielig hoor!
TOC Trots Op Curacao, Curacao  | 14:13 | 05.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Treffend stuk van iemand die de waarheid schrijft over een landje dat ALLE internationale verdragen en het volkerenrecht al 60 jaar schendt en dus ook compleet maling heeft aan menselijkheid. Als voormalig Midden-Oosten correspondent van regionale kranten ben ik talrijke keren door die ongelikte veiligheidssnotneuzen vernederd. Maar wat wil je: Israel vertrapt als neokoloniale bezetter met hun militaire laars al decennia de Palestijnen en hun rechten. Zolang dat meedogenloos doorgaat is Israel geen vakantieland.
Taco Slagter, Utrecht  | 21:29 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Amerika (8 staten),Israel,Mexico,Canada, Duitsland,Luxemburg,Frankrijk(Parijs), libanon, Syrie,Jordanie, Kenia en Portugal, zijn helemaal goed en gastvrij. Egypte,Engeland(arrogant en bot)Spanje en Griekenland stukken minder gastvrij en zeker fysiek aanwezig en opdringerig. Rusland is mooi,zweden is koud maar wel warm in omgang en tot slot id Denemarken leuk vanwege legoland.dus geen oorlog,but in the eye of the beholder
Ron, Jung  | 21:21 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ok iet zo bekend als vakantirland, zowie zo niet zo bekend. Want weet u waar het ligt? Maar echte vriendelijkheid en service kom je daar nog wel tegen. Naast heerlijk eten, prachtige natuur en cultuur. En wist u dat ooit ergens in 1600 Taiwan zelfs een Nederlandse kolonie is geweest.
Maurice, Utrecht  | 20:12 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben ook in Israel geweest en vind 1 Israeli vriendelijk en prettig, maar een groep walst over je heen en heeft geen begrip voor anderen. Met de veiligheidcontroles hebben we erg moeten lachen omdat we beiden zeiden dat we homo waren en zodoende samen reisden. Daar konden ze moeilijk mee overweg. Thailand is achter de immigratiecontrole uitermate vriendelijk voor touristen, daarom zit ik er nu.
A.F.Engelkes, Thailand  | 17:58 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik weet niet wat de dames voor antwoorden aan de beveiliging hebben gegeven, maar als je lastig gaat doen krijg je het vanzelfsprekend terug. Gewoon een paar vragen beantwoorden. Die Bitagon is er om JOU te beschermen. Ik zou je dan wel eens willen horen janken als er iets gebeurt als er geen Bitagon was. Wat een stukje bezopen en ongenuanceerd journalistiek
Jaron, Petach Tikva, Israel  | 17:56 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik kom elk jaar in Israel en heb echt nog NOOIT deze ervaringen meegemaakt. Jos van Noort en Wendy "Het land is uitgesproken vijandig tegen iedereen die niet-joods is." Hoevenaars zijn klaarblijkelijk gegaan om het land en de bevolking in een kwaad daglicht te plaatsen. Gelukkig wordt van Agt geprezen, dus dan weten we weer waar we aan toe zijn. Mis alleen nog het prijzen van Duisenberg en van Bommel in dit stuk.
Jan de Boer, Amsterdam  | 17:30 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee tuurlijk niet. Elk land heeft zo zijn eigen cultuur etc. En als het je niet past, moet je er de volgende keer niet naar toe gaan. Hoezo kaugum etende personen met zonnebrilen op in Israel? Ik kom hier al jaren en soms wel 3 maal per jaar. Je wordt keurig en netjes behandeld door de beveiliging. Zowel op schiphol als in tel aviv. Heb tot nu toe nog niemand gezien op schiphol of tel aviv waarbij de beveiligings mensen die je controleren etc zonnebrillen op hebben of kauwgum in de mond
a. Kolenburg, heerlen  | 17:06 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lin, Son Bedankt dat u de vriendelijkheid van de mensen uit Calgary op prijs stelt. Inderdaad is Calgary en haar inwoners bijzonder vriendelijk en verwelkomt de stad al haar bezoekers op een goede manier.
Dutch Canadian in Calgary, Calgary  | 17:04 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
3 jaar geleden met vrouw en kind (13jr) naar New York geweest. In tegenstelling tot wat je soms hoort was de douane uitermate vriendelijk en beleefd en wenste ons een goede reis. En in Florida werden als welkome bezoekers behandeld.
paul, den haag zuidwest  | 16:57 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het land waar ik het meest werd verwelkomd tijdens mijn wereldreizen is absoluut Polonesie ! Op mijn reis van Auckland naar Hawaii heb ik tussenstops gemaakt in Noumea, Vanua Levu en Papeete.En op de eilanden Vanua vatu en Papeete heb ik de beste indruk gekregen van de bevolking.Absoluut vriendelijk,behulpzaam en attent.En ik kan er over oordelen want ik heb 6 keer de wereld rondgereisd en Polonesie is voor mij dus het ultieme vakantiegebied.Over 2 jaar weer een wereldreis maar dan eindelijk met mijn dochter!
Eugene, Blerick  | 16:54 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nu ga ik regelmatig op vakantie naar landen waarvan ruim 90% moslim is en ik voel me daar erg op m'n gemak. Maar nu Wilders hier aan de macht dreigt te komen vrees ik dat ik daar als Nederlander daar mogelijk niet zo welkom meer ben hierdoor. Misschien moet ik ook net als veel Amerikanen die zeggen dat zij Canadees zijn, ook maar gaan zeggen dat ik Belg ben en geen Nederlander!! Bedankt hoor Geert...
Sandman, Drachten  | 16:34 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn mooiste ervaring was in Calgary/Canada. Een warm welkom, niet alleen op airport, maar overal waar je komt. Daar wil ik wel weer naar terug.
Lin, Son  | 16:33 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In Gambia werd onze portemonee omhelsd en de bijbehorende creditcard kreeg een groepsknuffel! Buitengewoon vriendelijk land dus, echt een aanrader.
Joop, Utrecht  | 16:30 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee, dan suriname. bij aankomst op de luchthaven door de grenspolitie hartelijk welkom geheten en bij de paskontrole vriendelijk naar een andere balie verwezen speciaal voor 60+ers. Dan hoeft u niet zo lang te wachten werd mij gezegd. Is dat klantvriendelijk of niet.
bakker, barneveldw  | 16:27 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
İk zal wel de enigste zijn maar ik vind de douane op schiphol best vriendelijk altijd..
emigrant, verweg  | 16:07 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja als je als land moet voorkomen dat idioten zich op martkplaatsen en schoolpleinen opblazen met een zak vol spijkers om de nek moet je 'proactive' zijn om je veiligheid. Verder vind ik grieken altijd hele gastvrije en joviale mensen die van het leven genieten en bij hun is het geen opgelegd pandoer voor de toeristen $$. Want zo zijn ze ook tegen elkaar en ook als er geen $$ valt te verdienen.
kom graag, in griekenland  | 16:01 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik maak het liefst direct rechtsomkeert als ik terug op Schiphol aankom na een lange vlucht. Lange rijen voor de paspoortcontrole en chagrijnige controleurs. Eenmaal in Nederland is de stemming al niet veel beter...
MJ, A  | 15:32 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee hoor, ga eens naar Beieren in Dld, prachtig land, geweldige natuur, heerlijk bier en eten, hartelijke vriendelijke mensen eigenlijk net als in Oostenrijk. overigens acht ik de opmerkingen van de redakteur uiterst tendentieus en rijp voor een reprimande!
hendrik j, hierdus  | 15:21 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een ieder naar een oorlogsgebied gaat,neemt zelf het risico gekidnapt of iets dergelijks te worden door extremen,die geld voor je persoon willen hebben.Dat geldt ook voor journalisten en lieden die door de staat worden uitgezonden.En dat is logisch want we hebben er niks te zoeken en ons te bemoeien met hun binnenlandse aangelegenheden.Als men zo nodig MOET,wacht dan op wat veiliger tijden ,zodat anderen niet lastig gevallen worden.
cryticus, den Haag  | 14:56 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij gaan al jaren naar Belgie(ardennen)vriendelijk,gastvrij en lekkere friet.
Piet, R  | 14:54 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gewoon lekker naar salou in spanje vriendelijk personeel en de spanjaarden zelf 'n geweldig volk. als je naar zo'n oorlogs land gaat, dan weet je toch dat de controles veel strenger zijn. en wat israel betreft groot gelijk dat ze streng zijn, en die spiegelbrillen zie ik hier in nederland het hele jaar en witte petjes en capuchons.
lux, venlo  | 14:51 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In ieder land heb je aardige en onaardige mensen, het is maar net een treffen. Ook aan de grens. In Roemenie zijn we zeer gastvrij ontvangen door diverse mensen in diverse steden. Deze mensen zullen hun laatste brood nog aan je geven, geweldig.
Jeetje, Den Haag  | 14:31 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee,geloof ik niet!...op je eigen manier aanpassen a/d gewoontes v/h land en niet te arrogant overkomen t.o.v de bevolking!vraag niet naar bitterballen en kroketten als de locale snacks,veel lekkerder zijn..maar ach, wat een NL.vakantieganger niet kent,dat vreet ie niet?.....parilla,maar dan ook de echte!dan weet je niet meer,wat een bitterbal is,groetjes uit patagonie!?.
cees, eemnes  | 14:29 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
laat mij maar gewoon naar spanje gaan daar woont mijn dochter en mijn 2 kleinkinderen mensen zijn vriendelijk zij wonen in denia waar ik zelf ook 8 jaar heb gewoond heerlijk land om vakantie te vieren geen stres
henny van gortel, bussum  | 14:26 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ierland en de VS zijn voor mij de landen waar je echt als een welkome gast wordt behandeld. Ok...de Amerikaanse douane is streng (dat zou ook zo in NL moeten zijn!). Toon jij respect dan krijg je dat ook terug. Ben al vaak heen en weer gereisd tussen NL en de VS en altijd ontzettend goede ervaringen gehad. En eenmaal in het land voel je je echt een gast! Ierland is voor mij echter the place to be als het om gastvrijheid gaat. Gewoon ook eens doen!
M. Toering, Kutztown, Pennsylvania (VS)  | 14:04 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na een reis door oost-Europa kwamen we ook door Servië. We wilden daar in 1 dag doorheen omdat we verwachten dat de Serviërs het niet erg begrepen zouden hebben op Nederlanders. Immers tijdens de Balkanoorlog stonden "wij" aan de andere kant en het feit dat Karadzic opgesloten zit in Den Haag zou ook niet in dank worden afgenomen. Aan de grens kwamen werden we echter uiterst hoffelijk, in het Engels, te woord gestaan en de douaneformaliteiten waren snel afgehandeld. Een uiterst vriendelijk en correct optreden.
Piet van Vegchel, Beek en Donk  | 13:49 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De veerboot naar Texel is een verschrikking: De kapitein is onbeschoft, de plees zijn vies, weinig parkeerruimte voor je auto... LOL. Kom op mensen, er zijn hele volksstammen die niet kunnen reizen, wees blij dat je wat meemaakt. Typisch Nederlands weer, dit verhaal
bert, Amsterdam  | 13:42 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nederlanders staan erom bekend als een arrogant volkje. Nederlanders passen zich niet aan de bevolking van het land dat ze bezoeken. En daarom komen er zoveel nederlanders in de problemen. Het komt door ons zelf. Wij hebben vooroordelen elk land waar we komen. Denk aan de fransen, duitsers, amerikanen etc. Wij moeten ons leren gedragen en dat is voor veel nederlanders heel moeilijk. Ik reis veel over de wereld en ik heb nog nooit problemen gehad. Ik behandel de mensen zoals ik zelf behandelt wil worden en dat werkt!
Solo Traveller, Nu op Schiphol  | 13:41 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat kunnen we toch weer overdrijven. Ik ken genoeg mensen die regelmatig naar Israel reizen, en zij zijn allemaal heel positief over het land. Op de vliegvelden is het wel streng, maar dat moet daar ook, maar in de rest van het land zijn ze overal behandeld als goede vrienden. De mensen in Israel zijn ontzettend gastvrij. Ik hoor niets anders dan positieve verhalen.
Myriam, Spijkenisse  | 13:37 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Colombia is heet meest gastvrije land waar ik regelmatig kom. Je wordt door alle beambten vriendelijk ontvangen en goed behandeld. Het is bovendien het meest onderschatte en mooiste vakantie land in Zuid-Amerika. De natuur is schitterend, er is erg veel te zien, historie & cultuur en de meest prachtige vrouwen ter wereld, wat wil je nog meer ?
JDL, Atlanta, GA   | 13:24 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik werdt in brazilie heel goed behandeld! erg vriendelijk etc. In sicilie vondt ik de mensen ook aardig! helaas dat ik bij aankomst met 3 vrienden gelijk in een cel werdt gezet waarop alles werdt gecheckt, geboorteplaats er werdt gebelt met ambassades van iraq Afghanistan en Nederland en we werken compleet op drugs gecontroleert!
Tamas, Amsterdam  | 13:24 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als je echt vriendelijk behandeld wilt worden vlieg dan eens naar moskou. dan voel je pas wat het is om gediscrimineerd te worden en als een hond afgeblaft te worden. ja de russische gastvrijheid daar staat geen maat voor.
sneeuw, storm  | 13:22 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Oh ja, ik vergat nog te melden. Ga vooral niet voor een strandvakantie naar Kenia. Er komt geen toerist op het strand, omdat je continue lastig gevallen word. Prachtige bounty stranden, maar geen toerist te bekennen. Die zitten allemaal in de beveiligde resorts aan het zwembad!
Paul, Zaandam  | 13:19 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Meneer van Noord ik vind u erg naief wat u over Israel te zeggen heeft! Israel is een prachtig vakantieland, maar die noodgedwongen de veiligheid boven alles stelt! En terecht! Ook het genoemde boek van Israelhater van agt die u aanbeveelt, stomt mij met verbazing. Ik vind u kortzichtigheid troef!
de Jong, Assen  | 13:18 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In Mexico zijn wij altijd heel vriendelijk ontvangen. En wij zijn een homostel, wat in veel landen een probleem kan zijn. Maar daar niet, de douaniers zijn altijd erg vriendelijk. Maar ook de gewone bevolking is erg vriendelijk en behulpzaam. We hebben het ook het tegenovergestelde meegemaakt in Kenia, erg toerist onvriendelijk. Alleen al het papierwerk wat je bij aankomst en vertrek moet invullen. Dat was eens en nooit meer.
Paul, Zaandam  | 13:15 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben geen jood maar woon lang in israelheb nooit problemen hier maar als ik in nedeland kom wordt ik als toerist behandeld terwijl ik nederlander ben ik wordt als nederlander gedisctimiseerdin eigen land
jan, or yuhuda  | 13:13 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niets gewend of heel verwend zeker die 'dames'. Ik ben ook in Israel geweest, geen enkel probleem en zeer vriendelijk behandeld overal. Ook in Kenia, Tanzania, Namibie etc. nooit problemen gehad. Nu is Italie onze favoriet en daar voelen we ons altijd welkom. Op vakantie gaan heeft ook te maken met je kunnen aanpassen.
Jonda, Groningen  | 12:54 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moet je naar Honduras gaan. Als je als toerist arriveert dan komt er een persoon in een of ander uniform naar je toe. Of je maar even een boete wilt betalen voor een of ander papier. Het zijn maar bedragen van enkele dollars die natuurlijk in eigen zak gaat. Je kan het ze niet kwalijk nemen want het zijn de enige inkomsten voor hen. Betaal nou maar anders sluiten ze je een dag op in een heet hok. Nog afgezien van het oponthoud.
van der heem, den haag  | 12:53 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dat land was oostenrijk. een heerlijk land en heel vriendelijk en gastvrije mensen daar. een schoon land en een prachtig land zowel in de winter als in de zomer. daar willen wij wel graag wonen.en we hebben verscheidene landen gezien
julia, friesland  | 12:51 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na de hele wereld te hebben gezien was ik het minst blij in Nederland. Daar aangekomen werd ik uiterst onvriendelijk behandeld, ik had het idee dat ik de marathon al had gelopen voor ik die sacherijnige koppen al in de verte zag staan. een maal in het land had ik het idee dat ik in de achter buurten van Bangkok liep, waar het wel veel veiliger is dan waar dan ook in Nederland.
ee, nl  | 12:49 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hangt er vanaf waar je heen gaat. persoonlijk wil niet eens dat soort landen bezoeken waar constant politieagent moet spelen en alles in de gaten moet houden. er is voor mij maar 1 vakantie land en dat is zweden,al 35 jaar.en als de zweden leert kennen zijn het de fijnste mensen die ik ken. je wordt daar nog als GAST behandeld en niet als tourist.
j.b.schot, sliedrecht  | 12:47 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wat een laag en vooringenomen standpunten over israel...heel zielig. Bedenk liever de reden waarom: als belgen nu ons land aan het bestoken zijn met raketten...gaan we toch ook strenge controles houden. Zeg liever iets over Marokko waar ze je vriendin als vee behandelen
f, r  | 12:47 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga al zowiezo nergens heen waar een vliegreis voor nodig is. Ik ben niet van plan me te laten fouilleren of id. Verder vind ik veel ver van mijn bedlanden niet erg aantrekkelijk en houd ze dus liever ver van mijn bed. Nederland en bij voorkeur Belgisch Vlaanderen, waar ik op de fiets heenga. Kortom ik geen gezeik met pukkelbeveiliging.
Blokbeen, Amsterdam  | 12:46 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Uw reactie over Thailand bij binnenkomst kan ik niet checken, maar mijn vraag aan u is:"Toen u eenmaal buiten het vliegveld was en een reis in Thailand ging maken,waren toen de Thaise mensen ook onvriendelijk????". Ik denk het niet want de bewoners van Thailand zijn buitengewoon vriendelijk. Ik woon hier nu al 4 jaar en het is werkelijk het land van de glimlach, dit in tegenstelling met de mensen uit de Europese landen!! Dus mensen kom naar het prachtige, fijne en goedkope Thailand!!!
M.Mali, Hua Hin  | 12:43 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toen wij, mijn vrouw en ik, eind november op doorreis van Chili naar Amsterdam 10 uur in de Peruaanse hoofdstad verbeleven, werden we door de dienstdoende paspoortcontroleur aller vrienndelijkst onthaalt en begroet. Na de stempels wenste hij ons een prettig verblijf. Hoe anders was het vertrek 10 uur later. Bij elk poortje of punt wat je moest passeren stonden barse onvriendelijke Peruanen.
Dieben, haarlem   | 12:31 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vietnam, indoneschie, zuid-afrika, marokko daar wordt je als crimineel behandelt bij de grens. Hawai daar voel je je echt welkom.
Janneke, Blaricum  | 12:30 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een bullshit! Tien jaar lang ben ik regelmatig naar Israël gereisd en ik vind het een prachtig land. De controle op vliegvelden is streng, maar te doen. Het hoort er nu eenmaal bij. Als men dat een probleem vindt. schrap dan driekwart van de landen van je bestemmingslijst, want als de grenscontrole bepalend is voor je vakantiegevoel dan kan je beter in de EG blijven.
Bram, Gelderland  | 12:28 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik naar afghanistan ga om vakantie te vieren, ben ik toch een soort rampentoerist. Als de fasciliteiten die er gisteren nog waren, maar er vandaag niet meer zijn, moet ik toch echt niet gaan zeuren. Ik denk nog steeds met warme gevoelens aan Egypte. De cultuur, maar ook de mensen. Ik heb daar rondgereist en me geen moment naar of onveilig gevoeld, ondanks bewaking door soldaten.
M. Bults, Den Haag  | 12:23 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik heb mijn vakantie in israel volkomen anders ervaren.oke de veiligheid is van groot belang ,maar eenmaal in israel ,als niet joodse heb ik als een zeer fijne en vriendelijke vakantie ervaren .de mensen waren tegen ons zeer behulpzaam,iedereen deed moeite om ons in het engels te woord te staan ,in de winkels en hotels en beslist geen dure hotels,daarna zijn wij naar egypte gegaan en daar was het precies het tegenovergestelde ,onvriendelijk en als vrouwen ,werden wij heel opdrinerig lastig gevallen door mannen.
evelyn, amsterdam  | 12:22 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik kan mij de alertheid van Isreal heel goed voorstellen met al die vijandige landen in hun omgeving. Er wordt niets aan het toeval overgelaten. Ook wij Nederlanders moeten eens leren dat niet iedereen zit te wachten op die mensen uit den lage landen met grote mond en eigen mening. Ik kan me niets voorstellen bij Thailand in dit artikel. Ik had juist een ontzettende plezierige ervaring met dit land en mensen. Aardig vriendelijk, behulpzaam en toch proberen engels te praten(geen woord engels te verstaan natuurlijk)
Willem, Vink  | 12:22 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga al jaren naar de squad vallei en de rustieke omgeving van Tarin Kowt, het is heerlijk vertoeven en erg landelijk. Vorige maand ben ik nog 2 weken in Baghdad geweest en ik moet zeggen dat die Irakezen ook weten wat toeristen verwennen is. Daar hoef ik niet per se voor naar Afghanistan of Darfur.
Anne Mieke Vedun, Grachtengordel  | 12:21 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee integendeel in Nieuw Zeeland, vliegveld van Auckland is iedereen zo ongelooflijk aardig, informeren wel waar je naar toe gaat, maar geven dan allerlei adviezen en goede adresjes. Als je het land verlaat, via de Business Class/First Class uitgang, vraagt een van de medewerkers ik heb Uw vorige maand ook al gezien, heeft U een fijne reis gehad, waar gaat U nu naar toe, en een hele goede reis toegewenst en tot ziens. Dus het kan wel hoor.
love2travel, antwerpen  | 12:21 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In Friesland wordt je goed ontvangen! Tis welliswaar geen buitenland, maar wel een buitenbeentje met mooie natuur enzo...
Bakkre, Groningen  | 12:18 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Misschien is het zo dat mensen die in "rustige" landen wonen, avontuur zoeken. Niet klagen dus als je wordt ontvoerd of onheus wordt behandeld. Meest gastvrije land ? ARUBA. Op het vliegveld reeds wordt je met een glimlach geholpen...Geen stress. Op de Kaaiman Eilanden (Caymans) wordt je met muziek verwelkomd. Ook een heerlijk eiland, leuke mensen.
Ingeborg, Paramaribo  | 12:11 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je bent niet goed snik als je naar een oorlogsgebied op vakantie gaat. Wij zijn 7 jaar geleden naar Saint Lucia (Caraiben) op vakantie geweest. Vriendelijke mensen, prachtig groen, bergachtig eiland. 4 maanden later zijn wij naar het eiland geemigreerd. We love it! In 7 jaar nooit meer in Europa geweest en zo blijft het. Saint Lucia simply beautiful.
Adje Lagerwaard, Vieux Fort  | 12:09 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben zelf nooit israel ingeweest maar wel via tel aviv gevlogen naar Bangkok. Het begon inderdaad al op Schiphol, mijn reisgenoten werden allemaal apart genomen om vragen over elkaar te beantwoorden, met geweren in hun arm, belachelijk!!!! De screening, en het controleren van onze bagage duurde in totaal 2 uur en was erg intimiderend en heel erg onvriendelijk, zelfs camera's werden uit elkaar gehaald en kregen we kapot terug!!!
Annemarie, Den Haag  | 12:07 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In Vietnam voel je je welkom. Zowel op de luchthaven van Ho Chi Minh City als bij de plaatselijke bevolking. Wat een hartelijke en gastvrije mensen allemaal daar.
Wim, Wageningen  | 12:05 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat is dit voor man die voor de telegraaf mag schrijven? Walgelijke uitspraken over vakanties in het buitenland, het is ongelooflijk. Dat zulke mensen met het verstand van een rups. Meerdere dingen van deze persoon gelezen en herken de Nederlander die ik wel eens zie op mijn reizen, om je voor te schamen.
Kees, Amsterdam  | 12:04 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben altijd bijzonder welkom geheten in Indonesie. Rechtsomkeert weer ik elke keer als ik weer terug ben in Nederland.
K, te V  | 12:02 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben benieuwd naar de reacties over anti joodse haat etc. Voor vakantie zoek je een land voor ontspanning dus inderdaad zonder oorlog of oorlogs dreiging
Willem, Diemen  | 11:13 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht dat een vakantie aan o.a. Israel wordt ontraden. Wie eenmaal wordt gecontroleerd op het vliegveld Ben Goerion komt nooit meer in dat land terug. Men wordt daar behandeld als een crimineel en dan nog vragen of men begrip heeft voor dergelijke controles.
Oomen, Groesbeek  | 11:07 | 04.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

Zoek op bestemming



Aanmelden nieuwsbrief