HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels.
Klik hier om die regels te lezen.
30 jaar vliegen mijn man en ik 2 x per jaar naar het buiteland voor vakantie. Wij beiden rokers, dus wij hebben altijd een gasaanstekertje bij ons. Oke, op Zestienhove vond de douanier het nodig om deze van ons af te pakken, want dit type (met een gloeiertje, was niet toegestaan. Zijn mening was ER ZIT GAS IN. Belachelijk, oke mijn man moest de aansteker inleveren, ik mocht gewoon doorlopen, terwijl ik er nog 2 van in mijn tas had. Alle mensen fouilleren met gasaanstekers en in beslag nemen? Te gek voor woorden.
Douane Vrijpostig ? De laatste 25 Jaar ben ik geregeld naar het verre Oosten geweest en eigelijk (bijna)nooit gecontroleerd nu neem ik geen troep of valse nep artikelen mee,
alleen handbagage.En koop ter plaatste wat ik nodig heb.En laat alles weer achter op mijn tandenborstel en foto art.na.Het kamermeisje is je weer dankbaar.Later op Schiphol weinig oponthoud geen koffer en kan zo doorlopen naar de trein of taxi.
Ik reis vaak naar Azie en wordt wel eens gecontroleerd. Regels zijn regels. Wil je toch per see een imitatie horloge meenemen dan stuur je het gewoon per post. Komt gewoon over, niet zeuren als je gepakt wordt. Wat niet klopt op schiphol is dat ze je om een aankoopbon vragen van je 2 jaar oude foto camera die je gewoon van huis voor de vakantie hebt meegenomen!
Helaas begrijpen sommige mensen er niets van! De douane doet wel meer dan alleen je koffer controleren. Als je onbeschoft behandeld wordt moet je een klacht indienen. De leiding van de douane vind dit helemaal niet erg hoor! Vinden ze heerlijk!!Douaniers verdienen behoorlijk goed en de bewapende dounaniers worden psychologisch getest, dus je mag wat van ze verwachten. Eikels, mutsen en machtswellustelingen kom je overal tegen. Ooit iets proberen te ruilen in een winkel???
Iemand komt uit Thailand en dan controleren ze zijn laptop en GSM...Jee wat vreemd. Waarom zou dat nu zijn? Iemand reist met zeven mobile telefoons. Nee... heel normaal. Laatst zat iemand naast mij in het vliegtuig met vier videorecorders. Nou goed.
Nederlanders hebben gewoon maling aan anderen, met als excuus:"Moet toch kUnne..?" Een soort onrealistisch opstandig puber gedrag. De Nederlander gaat het allemaal wel even vertellen, zelfs al spreken ze de taal van het land niet eens.
In de regel zijn die douaniers niet de allerslimte onder de mensen. Waarschiijnlijk veel gepest op school en nu slaan ze zelf hun slag. Overigens zijn de buitenlandse geen haar beter dan de Nederlandse....
Het gaat niet om de controle zelf, beste snelle lezers! Het gaat om de manier waarop. Dat de controles moeten plaatsvinden, staat buiten kijf. Het gaat om de manier waarop iets van de ander wil. Blijkbaar hebben degenen die wel een goede ervaring hebben, het geluk met een correcte douanier te maken te hebben gehad. Gedraag je als reiziger zoals je zelf behandeld wil worden in zulke situaties. En dat is netjes en op afstand. Je hebt niet met ze geknikkerd.
Wie reist heeft recht op controle !!!
Wat een onzin verhaal waar niets van klopt zelfs de hoeveelheid horloges is niet correct.Als je ergens iets over schrijft doe dan je huiswerk in plaats van dat typisch nederlands geklaag.
Wel typisch dat ik in de afgelopen 12 jaar als alleen reizende man naar Azie 1x ben aangesproken bij thuis komst. "Heeft u iets aan te geven meneer?" "Nee niets." "Mag ik even in uw tas kijken?" "ja hoor." Ik maak mijn tas open, rommel rommel...."prima in orde meneer. Nog een fijne dag." "U ook een fijne dag." Ik snap het "typisch Nederlands" gezanik en gezeur niet hoor. Vaak ligt het aan je eigen houding. Net terug van vakantie hoor ik de meeste NL aan de bagageband al zeiken en klagen en mopperen.......zucht!
Je vraagt er meestal zelf om als je extra gekontroleerd wordt; gewoon aan de regels houden en je hebt geen problemen met de douane.
Reacties op stellingen als deze roepen altijd weer cowboyverhalen op die uit de duim gezogen worden.
En voor al die lieden die vanaf luchthavens buiten ons land vliegen, ga daar alsjeblieft dan ook wonen, wordt het hier in ieder geval gezelliger in ons land.
Inderdaad velen die in een uniform rondlopen zijn mensen die misbruik maken van hun (macht) hier scheppen velen voldoening in,ik weet het uit ervaring ,halen voor iets lulligs het bloed onder iemands nagels weg , en als ze dit bemerken gaan ze er nog een schepje bovenop doen ,velen zijn ongelooflijke eikels .
Hier horen ook gemeentelijke ambtenaren bij.
Machtwellustelingen zijn het , graag een psychise test uitvoeren op deze minkunkels.
Een redelijk zwaar overtrokken artikel, vermoedelijk gevoed door ontevreden mensen die over de schreef zijn gegaan. Ik heb veel reizen gemaakt (alleen) en ben ooit één keer door de douane er uit gepikt voor een controle. Ook kwam ik een keer met een koffer waar het label vanaf was gescheurd. Zelfs toen geloofde de douanier mij op mijn woord waar ik vandaan kwam en liet hij mij gewoon doorlopen. NL valt reuze mee! Controle is goed!
Jaren geleden waren ze al onbeschoft, in 1994 kwam ik met mijn ouder moeder terug uit Curcacao, we hadden daar de urn bijgezet van mijn vader in het graf van zijn zoon. Mijn ouders hebben na WW2 jaren op Curacao gewerkt. Terug uit Curacao en door de Dounane heen, buiten wachtend op de bus naar de parkeerplaats, stond er plotseling een klein mannetje in burger voor ons die onbeschoft schreeuwde: "Tickets en laat die tas zien!", hij legitimeerde zich niet... op verzoek wel.. het was een douanier in burger.
Gelukkig zijn er voor Schiphol goede alternatieven net over de grens. De roverheid jaagt ons gewoon het land uit.
"Dat zal zo zijn, maar veel Nederlanders zijn een pietluttige overheid zat, temeer omdat hele bevolkingsgroepen die zich niet aan de regels houden en bij wie ook geen belasting te halen valt, kennelijk ongestoord hun gang kunnen gaan."
Ik ben wel reuze benieuwd wie die hele bevolkingsgroepen zijn? Zijn dit mensen die in Nederland wonen? Zo ja, betekent dit als je tot die bepaalde bevolkingsgroep(en) behoort dat je dan per definitie slecht bent? 100%
Gemiddeld maak ik 16 vliegreizen per jaar,moet dus ook 16 keer door de douane op verschillende tijdstippen.5 a 6 keer word ik er uitgepikt voor controle.Tot op heden zeer correct behandeld en ik spreek hun ook netjes aan.Nog nooit heb ik iets in moeten leveren als ik bv 3 sloffen sigaretten mee had ipv 1 of een nep artikel teveel.Nederlanders zijn zeikerds die er van uit gaan dat ze boven de wet staan als ze van vakantie terugkomen.
wat een geleuter, overal is duidelijk aangegeven wat we of juist niet mag worden ingevoerd. de toon en vriendelijkheid zijn een ander verhaal, het is gewoon een afspiegeling an de maatschappij.
Ik vlieg al lang niet meer van Schiphol en ik heb dit soort problemen niet, want het douane personeel in Duitsland en Belgie zijn correct en vriendelijk.
als iemand niets te verbergen heeft, hoeft hij ook nergens bang voor te zijn. Je kan het ook omdraaien en je afvragen hoe gaan de mensen met de douane om. Zo correct zijn de mensen tegenwoordig niet meer.
Het si toch algemeen bekend dat het Nederlandse volk tot een van de meest onbeschofte volkeren behoort ? Dus van een hoffelijke houding hoeven wij niets te verwachten. Ook niet bij douane-ambtenaren.
Ik vraag me elke week weer af waar de verongelijktheid van dhr van Noord jegens Schiphol en KLM in het bijzonder vandaan komt.
Het is alweer 6 jaar geleden,maar ik voel me nog steeds vernederd,na de detextie poortjes,werd ik van mijn man en kindje gescheiden.Er piepte niets,en ik was me van geen kwaad bewust.Ik moest een kamertje in,en de douane dame,greep heel hard in mijn zwangere buik,en zei"o..het is echt.."en met een "nou sorry"werd ik overstuur en wel terug geduwd naar mijn man en kindje.
Mijn man was druk bezig om me te troosten,en ik was te ontdaan,om iets te kunnen doen of zeggen,en later ook niet..
Tja,dat dat kan op schiphol..
Mijn ervaring is duidelijk anders. Ik reis bijna ieder jaar naar Azie en neem dan ook kodootjes en kleinigheden mee, ook wel meerdere nep horloges voor mijn vrienden en bekenden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat tijdens een controle spullen werden afgenomen, zelfs al zat ik boven de toegestane hoeveelheid. Ik denk als je je vijandig op gaat stellen dit ten koste gaat van de coulance. Men is niet op jacht naar een toerist met een nephorloge, maar naar echte boeven.
Vreemd eigenlijk dat sommigen de tekst niet goed lezen of begrijpen.
Er is een groot verschil tussen de beveiligingsdiensten en de douane. Plaats uw commentaar hier alleen over de douane aub.
Oplossing is simpel: niet meer vliegen!!!
Simpel!!
Die onbeschofte gasten moeten gewoon eruit gegooid worden.Wel heel belangrijk dat mensen er over moeten KLAGEN als het hun overkomt.Wat dat betreft is dit artikel in de Telegraaf een goed begin!!!Er zijn momenteel genoeg mensen die een baan zoeken dus...
Die gasten zijn of jaloers op vakantiegangers of hebben priveproblemen.Maakt allemaal geen moer uit!
Als ik mijn werk niet goed doe,vlieg ik er ook uit.En terecht!!!
Moeten we maar niet zoveel reizen. Als je thuisblijft gebeurd er niets. De mensheid heeft altijd gereisd per paard, schip e.d.
velen kwamen niet eens levend aan of werden overvallen door struikrovers!
En wij maar zeuren over vertragingen en een
enkele lastige douanier.BLIJF DAN THUIS..
We zijn echt verwende sukkels geworden..
Wij gaan om die reden altijd via Brussel.
Mensen zijn daar veel coulanter! (en vriendelijker)
Ik Nederlander, woon en werk in Azie. Laatst op schiphol de vraag waarom ik zoveel (7), gebruikte en verschillende oude exemplaren, mobieltjes bij me had. 2 buitenlandse zaken telefoons van vrouw en mij, 1 nederlandse zakentelefoon, 2 buitenlandse prive telefoons, van vrouw en mij,2 nederlandse privetelefoons van vrouw en mij.
Zal toch niet verboden zijn?
Terwijl mensen met hoofddoek en jassen tot op de groot met meerdere groten dozen en zakken bagage zo door mogen.
Volgende keer toch weer via Duitsland.
Ook in het buitenland worden fouten gemaakt bij controles. En fouten maken is normaal maar het is de manier waarop het opgelost wordt. Ik ben in de USA ook eens onterecht vast gehouden omdat men mijn paspoort niet vertrouwde. 4 uur vaste gezeten en mijn aanluitende vlucht gemist. Dat werd prima voor me geregeld en ik kreeg voorang op andere pasagiers. Kortom: ik ben rustig en correct gebleven en dat scheelt een hoop.
Over het algemeen vind ik dat de meeste Airports wel strenger zijn geworden over de jaren,maar dat is te gegrijpen zou ik zo zeggen,ja je hebt altijd mensen bij de duane die wat stug zijn,vooral als ze iets vinden in je koffer wat verboden is om mee te nemen,dat is mij zelf overkomen toen ik een paar lekkere rookwosten in mijn koffer had voor mijn kinderen toen ik weer terug kwam in LA vanuit Nederland.Natuurlijk moest ik juist die koffer openen,en ja hoor alles werd er uitgehaald jammer van die lekkere worst.
Heb nog nooit een probleem met douane gehad.Een veiligheids persoon- die je al die vragen stelt- was een keer vervelend."Wie heeft je reis betaald?" Ik antwoorde dat ik die zelf betaald had.Toen moest ik bewijzen dat ik echt een baan had.Gelukkig had ik iets bij me om te bewijzen maar heb het nooit begrepen.Weet wel dat Nederlanders heel vervelend en onbeschoft kunnen zijn dus boek ik met Delta ipv KLM!
Breek me de bek niet open! Vorig jaar februari , terug keer uit Thailand. Werd behandel als een stuk vuilnis. 2 uur lang ondervraagd en werden er woorden in mijn mond gelegd. Alles, maar dan ook alles werd onderzocht. Laptop -GSM , GSM was daarna niet meer bruikbaar. Taxi inmiddels weg! (Invaliden vervoer). De reden ? een Alochtone douanier die niks snapte ! !
Ik reis veel naar het buitenland. Laat ik dit zeggen: De meest ongemanierde,asociale medepassagiers zijn wel de Nederlanders. Als je wordt gekontroleerd, dan ga je dus niet respektloos bekvechten met het gezag. Dan laat je zo iemand zijn werk doen. Daar kom je in Nederland misschien wel mee weg. In een ander land zetten ze je gewoon een paar uur vast en trekken ze werkelijk je hele koffer uit elkaar. Geen plakband bij je? Jammer, tot ziens Dumbo!
Nederland is zo arrogant dat ik vlieg via een ander land, maar amerika dat is het toppunt van arrogantie, zinlose pesterij en overmoedige cariere jagers daar is nederland nog niets bij....
Vlieg zelf regelmatig, veelal vanuit china.
Wordt ook regelmatig gecontroleerd. na een lange vlucht is dat niet prettig. De toeristen mogen zo doorlopen maar de persoon alleen wordt gepakt. Dan de koffer doorzoeken met de handen die niet direct schoon zijn door "mijn" schone artikelen. Is niet erg hygiënisch voor beide personen, doe daar wat aan. Ook ik ben wel eens gepakt op smokkelwaar, maar geprobeerd uit te leggen dat dit artikel in china in een normale winkel gekocht was met normale kassa bon.
@douane, schiphol: Douane niet onbeschoft? Probeer eens met een Indonesier door de controle te gaan en hoe zo iemand wordt behandeld vooral als het een moslim is (90% vd Indonesiers is Moslim) en een Koran bij zich heeft. Het is mij overkomen met een vriend hij heeft 2 uur in de controle gezeten tussen echte criminelen welke werden voorzien van maaltijden en drinken en voor ons niets maar dan ook niets als onbeschofte vragen. Ik werd uitgemaakt voor een pseudo Nederlander! Douane? HA!
Het is inderdaad te gek voor woorden op Schiphol ik woon nu al zo lang in Indonesia en denken ze werkelijk dat ik hier in Bali eerst ga kijken of mijn T-Shirt wel echt is of niet? Ik woon hier en alles wordt nagenoeg gecopieeerd en ligt in grote voorraden in de winkel... Bij aankomst in Nederland wordt er dan inderdaad mieren-geneukt, dit niet goed, dat niet goed... en onbeschoft zijn ze dat wil je niet weten!
Als frequent reiziger, vlieg ik helaas nog vaak via het veel te dure Schiphol. Over de douane aldaar heb ik maar een opmerking; Het grootst mogelijke arrogante schorem! Gaan zeer vaak hun boekje te buiten en weigeren zelfs om medische hulp te laten komen voor passagiers die door toedoen van de hufterige douaniers bezwijken onder de enorme stress. Ik heb het dan zeker niet over Drug smokkelaars e/o bolletjes slikkers, maar over gewone paggagiers die onheus/onrechtmatig worden behandeld.
Wat een land! Kwam aan uit Bangkok en een douane ambtenaar zij , ga maar door en een andere zij: Stop, uitpakken, We hadden niets bij ons maar waren well een beetje kwaad met haar gedrag. Ze beschouwde mijn vrouw als een drugsmokkelaar en bleef maar vragen: He je nog iets ansders bij je? Een schofterige manier om je vrouw zo the behandelen.Het was haar eerste keer to venture in het buitenland voor familie bezoek maar voor Nederland dit is ook de laatste keer. Niemand heeft het recht om zich zo te gedragen.
Bij mij zit er iedere keer al niks meer in mijn koffer..word beneden in schiphol al leeg gestolen..
Als zij controleren op drugs ,vind ik terecht,maar dat doen ze niet.Ik ken iemand die is naar azie op vakantie geweest,maar op de terugweg op schiphol kreeg hij boete voor de kleren,terwijl hij al die kleren hier in Nederland had gekocht.Het gaat alleen maar om de centjes van een nette burger,echte criminelen kunnen ze niet vangen.
vrijpostig en corrupt.
in beslaggenomen cameras kun je later op de zwarte markt weer tegenkomen. en die Cubaanse sigaren die je vroeger goedkoop gekocht dacht te hebben? wie rookt ze?
Door deze onkompetente figuren alsmede beveiliging en dure airport vliegen wij al jaren van Brussel of Dusseldorf. Daar leevert men betere service
Mijn zoon ging vorig jaar naar China, 19 jaar oud voor het eerst alleen op reis naar het buitenland. Na een reis van een paar maanden kwam hij terug en werd ruim 3 uur op Schiphol vastgehouden; hij had 15 gekopieerde DVD's meegenomen. Fout natuurlijk. Is als een echte crimineel behandelt en heeft een boete van ruim 650,- opgelegd gekregen. Absoluut een les maar het had vriendelijker gekund.
Het is inderdaad heel vervelend ik heb een poos terug ook sex gehad met een stewardess van een andere maatschappij(was een last minut), blijkt ze nu drie maanden zwanger, dat zagen ze op die scan zegt ze.Dat word dus baby spulletjes kopen voor me; Zal in Azie zo een leuke lamp meenemen die je vaak ziet in restaurants, onze klederdrachten zullen vast niet staan denk ik...!
dit graai gedrag word van boven opgelegt ,immers de douane beambte is verplicht een vooraf bepaalde hoeveelheid processen verbaal per dag te leveren hetgeen door de haagse criminelen word vasgesteld .hij heeft dus geen tijd om groote drugszaken te doen dan komt hij niet aan zijn productie eis .bij 1 pakje cigaretten of een half litertje drank teveel komt hij gemakkelijk aan de eis
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd
| 21:51 | 06.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Ik ben volkomen eens met dit artikel !!
Ik vlieg vaak en dan kom ik terug uit Azie" inderdaad en altijd moet ik mijn koffer openen... en wat vind men dan helemaal niets. Word er echt zo moe van de laatste keer werden zelfs de labels van mijn gedragen kleding 1 voor 1 gecontroleerd schandalig gewoon wat een mieren neukerij waar zijn ze mee bezig !! Drugs zoeken en of verboden dieren handelswaar etc. ja heel goed vol maar ga niet iemand zijn gedragen kleding controleren op merken dat is echt volkomen belachenlijk !!
Gewoon iedereen blijven controleren aub. Het is hun werk en regels zijn regels. Is dat nu allemaal zo moeilijk?? als je niets te verbergen hebt..... wat is dan het probleem??? deze mensen doen gewoon hun werk...............
iedereen staat vrij te reageren en een klacht in te dienen. Dat wordt dan ook vaak gedaan. terecht of niet terecht. \het onbeschofte op Straat naar bv agenten, zo is men ook naar de Douane en Marechaussee toe. probeer maar in USA of Egypte, Bali. Daar kom je er niet mee weg!! Inderdaad is het noveaU laag mede doordat douane beambten met jarenlange ervaring er niet meer mogen werken, niet kneedbaar!! wel goed onderlegd en weet hoe met mensen om te gaan. Ligt aan het systeem.
Ik ben voor een goede controle laat dat duidelijk zijn,maar het is toch raar als je uit curacao komt en je koffer wordt gecontroleerd,zelf zonder enige controle door kan lopen,hetzelfde geldt toch voor de vloeisttoffen,ik kan achter de controle gewoon water en frisdrankl kopen
De douane regeert naar mijn mening niet vrijpostig. Ze hebben bevoegdheden en die gebruiken ze. Vaak zij het de Nl reizigers die denken dat ze alles kunnen doen en zeggen. Nederlanders willen dat er strenger opgetreden wordt maar niet bij hen zelf natuurlijk. Opmerking Ik betaal je salaris heb je niets beters te doen etc. Deze mensen moeten juist extra gecontroleerd worden. Sommige NL gedragen zich als asociaal en doen dit ook in het buitenland. Maar daar komen ze van een koude kermis thuis. Schitterend.
Volgens mij valt dat enorm mee. Vaak is het te wijten aan het aso gedrag van de NL zelf. Velen weten alles beter. Ik heb een mooi voorbeeld gezien toen ik naar Amerika ging. Als je uitstapt staan er borden dat er niet gefotografeerd mocht worden en dat je de mob. telefoon niet mag gebruiken. Wat viel op? Precies de Nederland die schijt aan de regels heeft en denkt ik bepaal het zelf wel. Dus volop met het fototoestel gebruiken alsmede de mob. telefoon. Toen ze aan de kant werden gezet gelijk ach en wee. Jammer dat ze niet geweigerd werden. Ze kwamen wel veel later naar buiten. Stelletje dombo’s.
Problemen bij de douane worden veroorzaakt door de politiek en de Eu. Men komt om in de regels en futiliteiten. Ook een douanier moet geld verdienen met bonnen schrijven, net als meneer de agent. Alles draait nog maar om geld in Den Haag. De echte crimineel wordt niet gepakt.Reken er maar op dat er nog meer regels komen aanwaaien...overgenomen van de Amerikanen. Die staan er namelijk op dat de Eu hun regels naleven. lang leve de vrijheid...naar niet heus.
Ben zelf douanier en ben het eens met het artikel. Houding en gedrag kan vele malen beter bij een aantal medewerkers; Helaas is het verloop hoog en is het moeilijk, mede vanwege de slechte betaling, om goede mensen te vinden. Wel spijtig voor alle goedwillende douaniers, en dat zijn er heel veel.
Probeer eens in Turkije of Thailand te zeuren. Dan zal je zien dat de Nederlands Douane nog wel meevalt.
Ik heb bij justitie een procedure lopen over een verkeersboete, die ik begaan zou hebben toen ik op mijn werk was aan de andere kant van Nederland. Nu is het zo dat als ik vanuit Nederland vertrek, dat ik problemen krijg met de Marechausse, omdat ik dan eerst moet betalen en dan weer terug kan vorderen werd mij medegedeeld door Justitie. Komt nu voor bij de kantonrechter. Daarom ga ik nooit meer vanaf Nederlandse luchthavens.
Gedragen alle reizigers zich prettig, begripvol en netjes bij de douane?
Wat een onzin. Als je smokkelt neem je ook maar de consequenties van je acties. En als je alles goed hebt gedaan kun je begrip opbrengen voor de noodzaak tot controle vanwege de criminelen onder ons.
woon al jaren in Venezuela en elke keer als ik naar Nrederland kom wil men dat ik even de koffer open,maar men heeft ons nooit onbeschoft behandelt en over de meegenomen kadootjes nooit moeilijk gedaan.
@Douanier, Schiphol | 17:29 | 06.03.10, jij kan dat nu wel zooooo makkelijk zeggen!!, maar......., er wel eens bij nagedacht, dat wanneer jij een "onhandelbare reiziger" hebt gehad, dat ik als volgende met >> JOUW << "HOUDING" te maken heb!! en die is heel vaak , laten we zeggen, TELEURSTELLEND en ONBESCHOFT!!
Te veel macht biju mensen die daar niet mee om kunnen gaan liedt tot dit soort excessen.
Nederlandse ambtenaren blinken uit in een soort persoonlijke vendetta tegen mogelijke overtreders.
Politiemensen benaderen iedere burger bij voorbaat als verdachte.
Neem een voorbeeld aan de Duitse politie. Die is zeer correct ook al is er sprake van een overtreding . Die benaderingswijze dwingt veel respect af.
Respect is iets dat een Nederlandse politieambtenaar alleen met het bonboekje in de hand lijkt te kunnen afdwingen
Het zijn niet alleen die onbeschofte douane ambtenaren maar het is alles bij elkaar.
Het belachelijke parkeertarief, de extra luchthavenbelasting, de vliegtax.
Gelukkig is de oplossing simpel, er zijn namelijk zat luchthavens in Duitsland waar je voor veel minder geld wel een keurige behandeling krijgt.
Ons zie je niet meer terug
Het niveau van de meeste reacties is bedroevend laag. Alleen maar schreeuwen en afgeven. Marechaussee, Security en Douane door elkaar halen. Zelf heb ik 15 jaar de reizigerscontrole gedaan. Onbeschoft gedrag naar passagiets toe wordt niet getolereerd, ook niet van elkaar. Als de lezers de Douae-site eens zouden doornemen dan zou veel commentaar geen enkele grond hebben. De Douane controleerd zeer breed oa inderdaad op namaak ( ook medicijnen), bedreigde diersoorten, drugs. Wees blij voor die veiligheid!!!
vlieg veel over de hele wereld vind het zelf wel meevallen in ons land, ga naar thailand of amerika daar mag je helemaal niets. deze mensen doen gewoon hun werk en wij willen ze gewoon uitproberen. met als vroeger op school , enals we de klos zijn dan huilen
Niets bijzonders. Als mensen met het IQ van een erwt aanneemt voor dit soort instelligen (douane, politie, justitie, belastingsdienst) krijg je dat soort toestanden. Bovendien zit het in de aard van nederlanders om, als het even kan, misbruik maken van hun positie en bevoegdheden.
De taken en de bevoegdheden van een douanedienst verschillen vaak nogal per land. In sommige landen heeft de douane ook de grensbewaking tot taak of heeft de douane politiebevoegdheden, in andere landen is het een gespecialiseerd onderdeel van bijv. de belastingdienst, en houdt zij zich enkel bezig met economische delicten en het innen van verschuldigde rechten, accijnzen en belastingen.
Er zijn Geen vriendelijke, begripvolle en redelijke douaniers, het zijn allemaal de zelfde dienstkloppers, De eerste redelijke douane ambtenaar moet ik nog tegen komen.
De douane beambte doet doet ook zijn werk naar zijn eigen goeddenken. Wijzend naar mijn grote boezem of ik iets in mij bh verborgen hield. Ging met hem mee naar de controle-kamer en ontdeed me daar van m'n bovenkleding. Sorry zei hij, u heeft idd. heel grote borsten, niets mis mee. Ik vind het goed en heel veilig die strenge controle, niets mis mee. Maar ja, dat is mijn mening, ik ben makkelijjk en heb niets te verbergen. Groetjes.
Blijkbaar voor sommige mensen niets is goed. Deze beambten doen gewoon hun werk om dit land veilig te behouden. En als er sommige mensen er niet mee eens zijn met deze werkwijze. Wellicht kunnen ze gebruik maken een ander luchthaven over de grens. Stel dat de Douane vanuit individuele wensen van mensen moeten gaan opperen; wat men wil, wat men niet wil, wat wel mag en wat niet mag. Het is maar beter de het hele Douane apparaat maar op te heffen en laat iedereen maar Nederland binnen wandelen met alles en nog wat.
Het is ook belachelijk streng hier. Ze moeten veiligheid handhaven, niet burgers pesten. Toen ik een week naar New York ging werd mij aangeraden van alles wat ik vanuit huis meenam bonnetjes mee te nemen, laptop, camera, schoenen, telefoon etc. Van alles wat ik van huis uit meenam moest ik bewijzen dat ik ze niet in New York had gekocht. Hoepel nou op zeg dat is toch niet normaal! We gingen met ze 2en met twee simpele koffers.
Dit"probleem"wordt alleen maar groter. Bij de politie is dit de grootste valkuil. Mensen met een lage opleiding macht geven. Dat is vragen om moeilijkheden. Ze hebben zo weinig opleiding en inlevingsvermogen dat ze niet eens doorhebben dat ze machtsmisbruikers zijn.
Ik zou zeggen: Afschaffen die douane op Schiphol, die merken het nog niet eens wanneer een Nigeriaan met explosieven in z'n onderbroek gewoon kan overstappen op een toestel naar Detroit, met bijna fatale gevolgen. Gelukkig was er nog een moedige Nederlander aan boord die deze knaap kon overmeesteren.
Een goede kennis kwam naar Nederland en kreeg te maken met een zeer arrogantie marechaussee van allochtone afkomst. Na een "zijn jullie altijd zo streng" en een "heb ik wat van je aan" werd ze drie uur opgesloten en vervolgen zonder opgave waarom weer vrijgelaten. Na een jaar corresponderen was de conclusie dat de betreffende marechaussee zijn boekje te buiten was gegaan maar geen excusses voor het slachtoffer of maatregelen tegen de dader volgde.
Ik reed met mijn auto op de A9 thv Akkersloot toen ik een auto van de douane voor mij kreeg die het bord volgen liet oplichten.Ik volgde hem naar de parkeerplaats en hij sprak mij aan op mijn snelheid.Daar was ik niet van gediend en belde terplaatse de politie die het voorval hoog opnam.Tijdens het bellen van mij nam de douanier de benen.Ik heb oa zijn kenteken en naam doorgegeven.
Ze moeten nu eenmaal in Den Haag, als goedkope patsers, mooi weer blijven spelen van onze centen in het buitenland. Zelfs deze, eenvoudige, onderklap van een parasiterende regering, moet nutteloos als marionet meespelen met de weggevers van onze welvaart.
De VOC wordt nu "trots" losgelaten op onze bevolking (bij gebrek aan rendabele koloniën).
Ja ja ze kunnen er wat van, wat denk je van deze kromme zaak: als artiest treed ik wel eens op in het buitenland, een jaar of 2 geleden mijn oude basgitaar meeslepend(een jaren 70 amerikaans bas). Ik moest naar de VS en bij terug komst een maand later werd de bas 'gepakt' ik moest ruim 200 euro dokken want ik kun het aankoop bonnentje van vroeger niet tonen, hoevaak zal dit nog voorkomen! Het bonnentje van de jaren 70 is natuurlijk allang kwijt of vergaan.
Als ik de reacties zo is doorlees, zijn er erg veel mensen die vinden dat de douanebeambte erg arrogant en onvriendelijk zijn. Het is vaak actie reactie, kom jij en al zuchtend en klagend, gooi je je koffers neer en loop je te piepen, hoef je vaak niet te rekenen op een vriendelijke douanier, en pakt hij/zij je op alles wat die kan vinden. Ben je daarintegen gewoon meewerkend dan zijn ze vaak erg coulant bij overtredingen. Wij doen ook maar ons werk en hebben de regels ook niet bedacht.
het meest simpele om de douane te ontwijken is zorg dat je een tussenlanding hebt in een europees land mag je gewoon lekker doorlopen
De Franse douane post ook op de tolweg voor Parijs (2e payage) en niet alleen bij de grens. Als je wordt aangehouden en ze willen je auto doorzoeken, is mijn advies de volgende: Maak direct duidelijk dat je geen probleem hebt tegen het omkeren van je auto, maar vraag ook direct of ze daarvoor geen hond hebben. Vaak nemen ze niet eens meer de moeite om je kofferbak nog te openen en laten je direct door. Ik ben maar 1x in 10 jaar een hond tegengekomen en mocht ik ook binnen 2 minuten verder.
Volgens mij heeft het allemaal te maken met geld (laag salaris), het IQ en de levenservaring van de medewerker. Tja, als je dan een machtswellusteling bent dan misbruik je je macht. Ik denk dat dat aan de hand is bij dit soort beroepen.
De minister zegt zorg er voor we hebben een lege kist zorg er voor dat er geld binnen komt hoe maakt niks uit.Den haag maakt schiphol onbetaalbaar dus gaan vele naar het buitenland ook wegens de taks hebben ze het buitenland ontdekt dat vriendelijker,goedkoper.sneller enz. is.Wat zit er in Den HAAG ik weet het het uitzuigen tot op het bot met alles.Ik ben aan het wachten op nieuwe belastingen of taks of BTW OP BTW het is de waarheid.
Op schiphol redelijk woorden gehad met zo'n vent, omdat ik op die horizontale roltrap naar links voor hem aan de kant ging en plaats van naar rechts kreeg ik een grote bek die je nog niet van een viswijf verwacht. Erg onbeleefd was dat figuur en dat om zo'n kleinigheidje. Snapt zo'n figuur dan niet dat ik indirect zijn salaris betaal en daar als klant rondloop. Ik heb hem nog redelijk grof terug gekafferd, hij deed er niks aan, hij had dus wel echt haast. Ik vlieg alleen nog maar vanaf Düsseldorf of Weeze.
Dat is dus de reden waarom wij nooit via Schiphol vliegen. En we vliegen zeer regelmatig. Heb geen zin om altijd maar gecontroleerd te worden ook als ik uit een ander EU land kom. Sterker op zeer veel Europese vliegvelden is niet eens een controle op reizigers vanuit de EU.
Nog los van die hongerige douane-mensen die je inderdaad zien als een crimineel.Wat dacht u van het wachten op uw koffer? Nergens ter wereld hoef ik zo lang te wachten totdat de koffers komen.Dit geeft mij telkens weer een gevoel van ;ik ben weer 'thuis'.Waarom moet dit altijd zo lang duren?.Het lijkt wel of ze bewust de koffers laten liggen en de arrogantie hebben van 'wacht maar even'. Valt dit meer mensen op?.Dit is minstens net zo erg als de douaniers.Welkom thuis,wat een k..land is het toch geworden.
je kan overal wel over zeuren. Blijkbaar is er tegenwoordig niets meer OK in Nederland. Kom op zeg. Wel eens naar de V.S. of Rusland gevlogen? Alleen al het papierwerk al dat je moet voorleggen. In Singapore wachten ze je met een machinegeweer op. Ga maar door. Ik vind dat er wel van een mug een olifant wordt gemaakt.
Ik kom ieder jaar naar Holland vanuit Californie om mijn Moeder te bezoeken. Nog nooit heb ik enige last gehad met de douane de laatste 47 jaar. Heb zelfs nog nooit een koffer hoeven te openen.
zo is het ook bij de politie en de parkeerbeheer , en ja ook in de regering !!!
Zijn allemaal macht beluste mensen en vaak misbruik maken van hun funktie om zelf een goed gevoel te krijgen.
En de staat vaart er wel bij , want dank zij deze mensen krijgen ze extra inkomsten en komen er meer regels en wetten voor extra inkomsten.
Hoe de persoon die het overkomt zich voelt maakt ze niks uit , ook al zijn sommige zich niet eens bewust van de overtreding !!
Handels- en testmonsters uit Thailand in mijn koffer, dus niets invoerrecht en BTW. "Wat monsters zin, maken WIJ wel uit", zie de douanier. Niet dus, zie EU No 918/83 art 91 e.v. en EU No 274/2008 van 17 maart 2008.
OOK interessant voor huwelijksgeschenken, erfopvolging, studiebenodigdheden, artikelen van wetenschappelijke en culturele alsmede voor liefdadige aard voor voor NIET-commerciele doelstellingen.
dat de contoles zo streng zijn geworden komt doordat er zovele rond lopen die de grenzen opzoeken en ook als zij weten in overtreding te zijn het toch proberen,nederlanders zijn hier heel goed in, worden ze gepakt gaan ze klagen, dit soort verpest het voor een ander, ik heb 35 jaar met doaune te maken gehad door mijn werk op de weg, van mij krijgen zij een dikke pluim.nederlander hebben geen geduld, denken dat alles meteen moet gaan zoals zij willen, gebeurd dat niet dan gaan ze zeiken en zeuren.
Bestel maar eens iets uit Amerika, als het goed is dan arriveert het binnen 4 dagen en als je geluk hebt kan je het 3 weken later ophalen en je krijgt er nog een flinke "boete" bovenop omdat je met jouw geld waar je al belasting over betaald hebt iets over de grens durft te kopen. Wat denk je van al dat geld dat naar het buitenland gestuurd wordt door onze lieve allochtonen vrienden? Als ze daar 10% belasting over zouden heffen kan de benzine terug naar 1 euro per liter.
Nooit problemen gehad op Schiphol.
Altijd vriendelijk en correct benaderd.
Maar de marechaussee zou moeten stoppen om kauwgumkauwende en oorbeldragende personeelsleden de paspoorten te laten controleren. Wat een armoedige vertoning.
Ga eens kijken in Hing Kong. Daar snappen ze het!
Om mijn Thaise leverancier van drankjes in blik een voorbeeld uit NL te laten zien, een blikje genomen, drie gaten in de bodem gemaakt om alles eruit te laten lopen, en in de HANDBAGAGE meegenomen. Het kon de Schipholse douanier NIET aan het verstand gebracht worden, dat met een leeg blikje, gevuld met Bredase lucht, GEEN vliegtuig op te blazen was. Totdat ik zijn baas wilde spreken en hem persoonlijk voor de rechter wilde dagen..
geachte heer, ik kan niet spreken voor mijn collega's uit Amsterdam.Maar als u eens mee wilt lopen tijdens de dagelijkse werkzaamheden van de Douane Rotterdam dan wil i hier graag voor uitnodigen.
Dan laat ik u een hele andere kant van ons vak en dan hoop ik dat u uw oordeel bij stelt.
Ik heb eens gezien dat aankomende passagiers op het vliegveld van Tel Aviv streng gecontroleerd werden. Al hun bagage openmaken. Ik stond daar met mijn fiets met bagage en ik mocht zonder contole gewoon doorlopen. Ik ging op fietsvakantie door Israël en Jordanië.
Sommige mensen begrijpen het verschil niet tussen de marechaussee en de douane, zo blijkt maar weer. In China is het waarderingssysteem bij de paspoortcontrole... In Mexico (GDL) worden koffers steeproefsgewijs geopend. Je moet zelf op een knop drukken en als je op rood "valt" gaat je koffer open... simpel. Zouden ze op Schiphol ook moeten doen.
Toen wij via Schiphol reisden hebben we nog nooit problemen gehad met de douane. Ook niet nu we alleen nog via Frankfurt reisen. Waar wel wel moeite mee hadden was de slechte bereikbaarheid van Schiphol en de zeer lange rijen bij vertrek. Bij terugkomst waren er altijd problemen met de bagageafhandeling. Voor ons is Schiphol een zeer slecht operend bedrijf dat het net als banken niet doet vaan haar klanten (gasten) maar enkel en alleen voor het geld. Met de douane hebben wij nooit last gehad.
Met bijna 2 miljoen airmiles achter de knopen.
Nooit problemen gehad met de douane op Schiphol.
Een paar keer gevraagd om koffer open te maken, geen probleem.
Correct behandeld. Ik begrijp al de commotie niet, en blijf op Schiphol vliegen.
Heel simpel en 1 van reden dat ik nooit vanaf Schiphol vlieg. Niet alleen de douane daar maar ook al het andere personeel is knap arrogant en zeker niet klantvriendelijk. Onze buurlanden plukken daar goed de vruchten van :)
Inderdaad; hele bevolkingsgroepen zoals Jos van Noord als zegt, worden ongemoeid gelaten omdat zij zich agressief opstellen, of omdat zij geen vast (lees: wit) werk hebben of verblijfplaats. Als Nederlander wordt je ook keihard aangepakt bij verkeersovertredingen, maar de dronken spookrijden die gistermiddag onder invloed (3,3 promille!) een zwaar ongeluk veroorzaakte, mag vandaag alweer z'n weg vervolgen. Dit maakt mij, Jantje modaal, erg kwaad.
Niets mis mee dat ze je controleren, echter de wijze waarop, daar gaat het om.
De veiligheid in dit land is zwaar afhankelijk van een zware grenscontrole.
Ik denk dat niemand nadenkt dat aan dat leuke namaak shirtje, een smerige geur hangt van dwangarbeid, kinderarbeid. Dat die leuke souveniertjes of medicijnen gebaseerd kunnen zijn op dierenleed.
Onvriendelijke douanier of niet, hier krijg je niet de strop voor 2 kilo coke.
Douaniers zijn slechts het uitvoerende personeel, vergeet dat niet.
Toen een kennis op Lanzarote een camera kocht zei de verkoper: Ben je Nederlander, dan moet je uitkijken dat ze je niet pakken. 1. Gooi de verpakking weg. 2. Stop de bon goed weg. 3. Maak wat krasjes of vlekken op de camera of plak er een oud stickertje op. 4. Stop hem in een oud tasje. 5. Stop er een oude geheugenkaart met fotos van thuis in, zodat ze kunt “bewijzen” dat je hem al had voor je op reis ging.
Wat een gezeur, ik reis heel vaak en wordt altijd correct behandeld, wel zie ik dat de Nederlander de Douaneambtenaren een grote mond geven, dat heet hier plots mondigheid!
Weer een beroepsgroep aan de schandpaal genageld , reis regelmatig en vindt de Nl douane veruit de vriendelijkst.
Ik ging met de auto van Hoek van Holland naar Engeland. Douane: "Meneer uw APK-keuring is over een week verlopen; als u terug komt dan krijgt U een bekeuring van ons." Toen ik zei dat ik over 3 dagen al terug kwam werd ik ongeinteresseerd doorgewuifd. Mijn punt is: ZELFS JE APK CONTROLEREN ZE AL ALS JE OP REIS GAAT! Wij zijn een beangstigend DDR-land geworden waar ze ALLES van je weten! Voortaan ga ik wel via Belgie naar Engeland.
Nare ervaringen met douane op Schiphol. Kwamen uit Bali. Alles moest uitgepakt worden. Dit kost bijna twee uur tijd. Vervolgens vond men 1 pakje sigaretten teveel. Boete 50 euro. Ik heb nog aangeboden het weg te gooien maar dat mocht niet. Hier zakt je broek toch van af?
Douane en politie zijn een afspiegeling van de maatschappij,in het verleden werd er meer naar de persoon gekeken.
We zijn er zeker niet op vooruit gegaan.
Het zal weer regel 1 moeten woorden in de opleiding, respect en logica !!!!
De Niet alleen op Schiphol maar ook op de regionale Douane kantoren is het hopeloos. Door hun houding hebben deze Douane ambtenaren bij mij een reputatie verworven dat het niets anders zijn dan parasieten die de mensen legaal bestelen.
Ze maken hun eigen interpetaties van de regels en zeggen dat je naar de rechter kuns stappen als je het niet eens bent met ze.
Nederlandse douane voert haar taak uit. Daarvoor worden zij betaald !
Als iedereen zich nou aan de regels houdt, wat mag en wat niet mag, zou deze dienst niet eens nodig zijn.
De mopperaars: reis even naar andere landen en vergelijk. Reizen vanuit een land waar veel bolletjesslikkers vandaan komen, kan ik oprecht zeggen dat de douane noodzakelijk is, maar dat ik nooit onheus ben behandeld.
Dat menigeen "bevoeld" wordt is een feit. Of die douane dat zo'n leuk werk vindt??????
Misschien heb ik een eerlijk gezichtd
24 uur geleden uit Thailand. volledige controle gehad zeer beleefd.
Geen probleem niets meegenomen.
Vriendelijke behandeling een beetje zoeken naar een paar euros, staff duurder dan het rendement.
Helaas een regegerings opdracht.
Vr. groet erik
Meneer wat een mooi horloge heeft u om,is dat een Rolex?
Ja meneer dat ziet u goed,gekocht in Amsterdam ben ik nu strafbaar. Nee hoor zolang u maar een bonnetje heeft. O jee vergeten meneer wat nu ? Tja dat word een probleempje.
Blijven klagen mensen,dat helpt.Iedereen is het er wel over eens,nauwgezette (bagage)controles i.v.m. ons aller veiligheid zijn okee,maar de persoonlijke behandeling door douaniers op schiphol en elders etc.laat heel vaak te wensen over..Ze moeten beter getraind worden in sociale vaardigheden,blijven klagen/reclameren,de aanhouder wint...
Dit onderwerp heb ik een paar maanden geleden al aangegeven op Wuzz, toen ik als EX. NEE-derland weer eens terug ging naar NEE-derland na 17 jaar in het buitenland te hebben verbleven, bij terugkomst in NEE-derland ben ik toen ZOOOOOOOOO ONBESCHOFT behandeld door een paar "dienstdoeners" dat ik besloten heb NOOOOIT maar dan ook NOOOOOOIT meer terug te gaan naar NEE-derland. Succes daar........
tja wat moet je hier opzeggen is gewoon macht spel.kijk ga je over de grens heen dan heb je dit gezeik ook niet.dat wil NL zo graag moeten we ook doen.gewoon over de grens gaan dat gaat snel is mijn ervarig vorig jaar.ik ben naar VS geweest uit brussel.Thailand vorig jaar Dusseldorf perfect gegaan geen gezeik en vriendelijk snel.vergeet niet goedkoper
Controle moet er zijn en er zijn altijd vervelende personen bij die om controle vragen. van die bedweters, die lekkere zuigers en ga zo maar door. hou je aan de regels ben je zo klaar, kijk eens naar border secrurity lange rijen wachtende mensen en zeurende en klagende mensen.
Een goede oplossing blijf lekker thuis.
Als de ene mens de andere mag controleren komen zijn foute eigenschappen snel aan het licht .Daar heb je geen psycholoog voor nodig , wel een goede personeelschef .
Ik woon 5 jaar in Hong Kong en reis gemiddeld 2x p/jr naar Nederland, in de helft van de keren wordt mjn koffer geleegd en dat gaat er af en toe erg onbeschoft aan toe. Is voor al leuk wanneer je met 2 kleine kinderen reist, als ze dan weer niks gevonden hebben dan wordt je bijna letterlijk weg geduwd terwijl je met veel moeite je omgewoelde koffer weer probeerd dicht te krijgen. Veel van mijn kollega's hebben gelijke ervaringen en vliegen o.a. hier om via Dusseldorf. Logisch dat Schiphol minder reizigers krijg.
Reis zeel veel van Azie naar NL (een keer per 6 wkn) en nooit problemen gehad, vroeger wel maar de laatste 3 jaar beleeft of niet aanwezig.
Gelukkig zijn niet alle doaniers zo extreem. Na een lange vlucht kwam ik aan op schiphol en als allochtoon hield ik rekening met weer een "extra" behandeling bij de Nederlandse douane. Aangekomen bij de paspoortcontrole nam de douanemedewerker een blik in mn paspoort en zei vriendelijk: Welkom thuis meneer. Geweldig was dat om te horen! Kijk zo kan het ook.
Tja, kwam na 1 1/2 jaar terug uit de filippijnen, Moe van de reis kom ik bij het poortje en daar zat een broekie mij toe te snouwen WAAR KOM JIJ VANDAAN ?, Blijkbaar kon ie niet lezen want de stempels waren toch wel aanwezig in mijn PP, zeer onvriendelijk, dreigend, dominant en totaal gebrek aan respect, ik zelf ben veteraan van 50, hij misschien 22, eigenlijk lachwekkend, Sommige jochies denken echt wat te zijn in hun uniform, beter opleiden in sociale vaardigheden zou ik voorstellen.
Ik begrijp niet dat als ik een DVD, gekocht in een reguliere shop in bangkok,de doune plotseling de expertise heeft om het een illegale copie te noemen, en het in beslag neemt. Ik vraag me ook af waar het dan blijft
De douaniers in Nederland zijn te makkelijk vergeleken met die in het buitenland, je wordt maar zelden nagezocht. Kom maar eens naar Australie of Amerika om het verschil te merken.
De douane van Nederland is helemaal niet vrijpostig! Ze doen alleen hun werk, er worden voor het grootste gedeelte drugs gezocht en gevonden. Als iedereen word nagekeken, dan is er een 100% controle, vooral uit landen als, Suriname, Brasilie. Aruba. Als je iets uit een ander land meeneemt, dan hoor je te weten of je dat mag invoeren, kijk voor je op reis gaat op de belastingsite, en daar staat alles op.
Wat een gezeur weer op ambtenaren die hun werk doen. Echt weer NL op en top. Altijd dat wijzende vingertje naar een ander. Wat veel mensen vergeten is dat Nederlanders graag de hele hand nemen bij het krijgen van een vinger. Wees coulant bij de mensen en ze denken meteen dat geen regels meer voor hen gelden. Trouwens...is dit niet wat we zelf willen met het geschreeuw over meer veiligheid op luchthavens. Veiligheid wordt gewaarborgd dmv controle.
Komt door de goede leiding zelf ook niet te schuw om te liegen en te bedriegen .
Spreek uit ervaring .
Dat somigen in de bovenlaag van de leiding door likken en liegen op die plek terecht gekomen zijn .
Het irritante aan deze mensen is de arrogante houding. Als je op doorreis bent en enkele uren over hebt om Amsterdam te bezoeken, krijg je een boete+ btw betalen voor een pak dat je in Azie hebt laten maken, terwijl je het pak dezelfde dag nog het land uitneemt! Belachelijk, omdat Nederland wel bolletjes slikkers met een bepaalde hoeveelheid troep doorlaat! En zo zijn er tig voorbeelden te noemen. De goeden daargelaten, maar over het algemeen is het een trieste groep die het dragen van een uniform totaal niet aankan!
Het irritante aan deze mensen is de arrogante houding. Als je op doorreis bent en enkele uren over hebt om Amsterdam te bezoeken, krijg je een boete+ btw betalen voor een pak dat je in Azie hebt laten maken, terwijl je het pak dezelfde dag nog het land uitneemt! Belachelijk, omdat Nederland wel bolletjes slikkers met een bepaalde hoeveelheid troep doorlaat! En zo zijn er tig voorbeelden te noemen. De goeden daargelaten, maar over het algemeen is het een trieste groep die het dragen van een uniform totaal niet aankan!
laatst op de bon gezien van die dame die haar man de autopapieren op de fiets zonder licht kwam brengen en die meteen zonder enige coulance op de bon werdt geslingerd ?Zo is het gesteld met alle overheids dienaren in Nederland .ik reis idd nooit over schiphol want als ik uit een zonnig land kom dan wil ik geen gezeur van miereneukers .emigratie is de enige oplossing in dit enge land
Na al deze reacties te lezen, maak ik op dat er van twee kanten iets te zeggen valt. Maar het is gewoon simpel.. wát de reden ook is en hoe het "beleid" het ook omschrijft.. Je heb je FATSOEN te houden. Het is heel makkelijk te klagen op een ander als je zelf niet je fatsoen houd, maar ook vice versa. Gewoon een ander respecteren en je fatsoen houden. Zowel de burger als de ambtenaar.
Dat zijn diegenen die op promotie uit zijn en het nog krijgen ook, want dat valt goed bij die bureaucratische meerderen en uiteraard ook bij financiën. Die hele autoritaire troep in Den Haag hebben geen flauwe notie van wat zij de bevolking aandoen. Zelfs in de verkiezing's hokjes is er gerotzooi, het wordt hier een complete bananen republiek.
De douane is een onderdeel van de belasingdienst. Dus dat zegt genoeg....
Nooit geen problemen. Altijd vriendelijk en zelfs toen ik iets over het bedrag van vrije invoer zat, begrepen ze dat het niet voor de handel was en lieten mij gewoon door. Ik denk dat het allemaal ligt aan de manier waarop wij ons opstellen als zij gewoon hun werk doen. Zielig jankend maar vooral egocentrisch volkje zijn we geworden. Als het om anderen gaat mag en moet alles maar oh wee als we zelf een keer de klos zijn. Je gewoon aan de regels houden, dan is er niets mis.
Het lijkt de belasting wel en de ambtenaren van de gemeenten en...... Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt er dus op dat een grote groep van onze overheids"dienaren" het niet zo nauw neemt met de regels en voortdurend bezig zijn om hun "macht" negatief tentoon te spreiden. Ook in het baantjes/ extra werk creëren is deze groep erg goed. Puntje van bezuiniging? Scheelt weer een hoop.
Ik vlieg om veel redenen al jaaaaaaaaaren niet meer via Schiphol. Altijd via Duitsland of Luxemburg. Makkelijk, goedkoop of gratis parkeren en je bent niet ongewild traceerbaar door de NL overheid. Moet zo doorgaan die overheid, hebben we strax een land met louter gelovigen en steuntrekkers!
Mijn volgende stap is trouwens emigreren; scheelt me op jaarbasis zo'n 15.000 Euro aan diverse belastingen!
Er kan altijd wel geklaagd worden over de douane maar er staat anders niemand die narigheid kan helpen voorkomen bij invoer van illegale producten. Gewoon ervoor zorgen dat je de koffer in lagen inpakt. Een laag kleding en een laag spullen nog een laag kleding enzovoorts. Alle controles die ik gehad heb zijn meestal vlot verlopen en ik geef altijd spullen aan waarvan ik denk dat ze het willen zien. Meestal gaat het prima en hebben ze geen zin om er een drama van te maken.
Geachte hr. Van Noord , aardig verhaal in de reiskrant van Zaterdag, als oud-zeeman, de jaren 1964-1968, wij kwamen aan op het toen nog Oude Schiphol, wij werden altijd aangehouden door een vrouwelijke Douane-beamte, zij had de pik op ons! dus altijd de koffers open , meestal gaven wij altijd alles aan, maar soms ook niet !moest het even kwijt.
Bij onze douane lijkt het er helemaal van af te hangen wié je treft. Dat is toch overal zo? In winkels, overheidsinstanties, kappers, tandartsen, scholen. De een is nu eenmaal vriendelijker dan de ander. De een doet zijn werk met plezier, de ander werkt alleen maar om geld te verdienen. Ik heb nog geen negatieve dingen meegemaakt op Schiphol.
Tjonge jonge wat "weten" we het allemaal weer goed, zoniet beter.. Als we allemaal eerlijk zouden zijn had de douane hun werk niet op deze manier hoeven te doen, het is ongelooflijk op welke afschuwelijke manieren mensen soms dingen proberen te smokkelen ed, dit proberen ze dus gewoon te voorkomen, nog niet eens gesproken over de effecten die smokkelwaar kan hebben op onze economie die al zo fantastisch is in ons land!En natuurlijk zitten er aardige en onaardige mensen tussen maar ja dat heb je bij de supermarkt ook
als je zo de reaktie's hier leest is het niet vreemd dat een hoop Nederlanders er uit gepikt worden om goed gecontroleerd te worden ... aso gedrag vraagt om 'aso'-behandeling!!! Kijk lekker eerst eens naar jezelf voordat je kritiek uit op anderen! Simpele zielen die alleen maar kunnen klagen ... zucht, get a life!
doe niet zo raar! De douane is er niet om vriendjes te maken en juist hun houding dient gezag uit te stralen, want zij moeten de eventuele terroristen en aso's herkennen tussen al die mensen ... en ja, als je opvalt door je gedrag/houding dan word je er uit gepikt. Waarom moet de douane glimlachen en vriendelijk zijn? Je krijgt zoals je je gedraagt!
ik begrijp er niks van,iedere keer dat ik uit de antillen kom,wordt ik volledig omgekeerd.Wat maakt dat nou uit dat ik iedere maand naar de antillen reis,das voor mij niet verdacht.Als ik naar Oostenrijk reis,ben ik toch ook niet automatisch rechts.
Ik weet niet waar dit over gaat, vlieg twee maal per jaar naar Azie doe dat al een jaar of 10.
Ben op schiphol meer dan honderd keer aangekomen en maar 2 maal is mij gevraagd of ik mijn koffer wilde openen.
altijd correct behandeld dus ik begrijp deze commotie niet.
Hg Jan Korf
moeten de goeden het nu altijd van kwaden ontgelden kom je toch bij vele beroepen tegen (politie )amtenaren zijn veel meer goede denk daar ook eens aan mensen doen hun werk ook maar ene wat strengen dan de andere
Reis ca. 6 x per jaar naar Zwitserland. Verleden jaar kwam ik terug op Schiphol met 4 worstjes a 80 gram. In beslag genomen. invoer vlees en vleeswaren uit Zwitserland (een van de schoonste landen ter wereld)verboden. Wat mij betreft is hier veel willekeur bij. UIt de hele EU mag het wel.
tja helaas heb je die dienst kloppers er tussen zitten en dan snappen ze ook nie hoe `t kom dat dan `t respect voor die gasten verdwijnt...nou douaniers en politie dat heb je aan dat soort gasten tedanken! regels zijn idd regels ma er moet altijd gekeken worden na de situatie van dat moment!!!!scheelt ook een hoop tijd verspilling zodat je echt smokkelaars van verboden spullen ken aanpakken lijkt mij
Er zitten bij de douane,rotzakken bij die denken dat ze god zijn.Is mij zelf een paar jaar geleden overkomen,op de luchthaven,aken maastricht airport.ik moest mijn handbagage laten zien.Niks op tegen.
hij haalde mijn beurs eruit en ging achter in kijken hoeveel geld er in zat.Op dat moment maakte ik comentaar daarop,en zij dat hij niks in mijn beurs te maken had.
Hierop zei hij met dreigende toon,dat ik mijn mond moest houden,dat anders mijn vakantie hier dan zou ophouden.het was een kale douane ambtenaar.
Mijn vrouw (zakenvrouw, goed verzorgd en keurig netjes gekleed)is een beetje getint en ik (zie er niet altijd zo netjes uit)ben wit. Zij moet altijd haar koffer open maken en ik ben nog nooit gecontroleerd. Op vragen hierover is het altijd toeval mevrouwtje...
De overheid maakt meer kapot dan je lief is.
Wat een onzinnig verhaal. Als er geluisterd zou worden naar deze columnist zou de douane elke smokkelaar doorlaten en nog een hand toegeven ook. Volgens mij zijn de regels al vrij soepel als je bijvoorbeeld 4 nephorloges mag invoeren zonder bestraft te worden (terwijl je eigenlijk geen één mag invoeren). Iemand die niets illegaals heeft in te voeren heeft ook niets te vrezen; in Nederland wordt je niet om niets opgepakt.
Ik reis bijna iedere 6 weken alleen tussen USA en nederland resp. Spanje, doe dit al 10 jaar en ben nog nooit aangehouden. IK heb ook niets te verbergen en blijkbaar straal ik dat uit. En wat 5 horloges betreft : mijn man heeft er 25 en ik 20, voor eigen gebruik. is daar iets mis mee ??
Het probleem van de douane is: teveel bevoegdheden in handen van onbenullen. Wist u dat de Rotterdamse politie zelfs douane personeel gebruikt voor controles van mensen op straat, met als reden "de douane hoeft geen reden op te geven om iemand te fouileren"! De oplossing is simpel, beperk de bevoegdheden en stel douane personeel persoonlijk aansprakelijk voor gemaakte beoordelings fouten dmv een onafhankelijke klachten commisie
Ik heb nieuws voor jullie: het hele ambtelijke apparaat zit vol met machtswellustelingen. Meestal zijn dit mensen die (waarschijnlijk) tijdens hun jeugd gepest zijn of iets dergelijks en dit nu maar al te graag op de maatschappij willen wreken. Kicken ze op. En ach als zij daar plezier in scheppen. Ik reageer er heel zelden op en lach meestal dan alleen maar. Dat frustreert hen dan weer vreselijk en ben ik de lachende derde.
Dat deze dames en heren van de douane hun werk doen is niks mee maar vaak denken ze het recht te hebben om je te schofferen met misplaatste opmerkingen. Volgens mij krijgen ze te weinig communicatie training in hoe ze met een pasagier moeten omgaan of worden ze juist geleerd om zich zo te gedragen. Van de 6 a 8 die er staat zondigt de helft aan hufter of zelfs racistisch gedrag.He is toch geweldig om hun mooie verhalen te kunnen vertellen op feestjes.
Treinconducteurs, politieagenten, douaniers – het zijn beroepen die niet alleen onkreukbaarheid vereisen, maar vooral ook relativeringsvermogen, zelfs humor en enig psychologisch inzicht.....
En laat dit nou net het probleem zijn in nederland. vooral de ns. alle conducteurs zijn `bijzonder opsporingsambtenaar`. en juist deze titel nemen veel conducteurs veel te serieus, en zullen de reiziger wel even vertellen hoe het wel moet. klantonvriendelijkheid ten TOP.
Waarom denkt iedereen dat regels altijd voor anderen gelden en niet voor hun? Hier in nederland denken burgers dat ze alles mogen. Schelden en respectloos tegen de douane en vinden ze het raar dat die heel rustig de hele koffer gaat bekijken. Maar als de toerist in het buitenland wordt gecontroleerd dan zijn het lammetjes. Bang om opgesloten te worden. De tolerantie hier in nederland is te ver doorgeschoten en de douane moet nog veel strenger worden. Veel strenger en stukken harder!!!!
Vlieg veel naar Azie,vroeger altijd via Schiphol, maar ik begon me zo te irriteren aan die halve hanen van Douane,s dat ik in staat was om zo,n arrogante Hollandse Douanepik te vermoorden.Ik vlieg de laatste 4 jaar vanaf Dusseldorf,ik heb wel eens controle maar DAAR blijven het fatsoenlijke mensen en pakken de koffer ook weer netjes in.Dus nooit meer vanaf schiphol,en met mij zeer veel anderen.
Het kan verkeren natuurlijk doch, het lijkt mij, gezien en gelezen de vele berichtgevingen van het voorgaande en vele daaraabn voorafgaande jaren echt niet enkel zo bij de douande hoor. Bij de belastingdiensten en Politie weet men zich precies zo op te stellen. Met andere woorden: Niks nieuws onder de zon.. Wel te rusten..
Nederland = Klaagland als je gewoon op douane.nl kijkt voordat je op reis gaat zie je wat wel en wat niet mag en regels zijn regels. Nu zijn ze te streng, als er wat doorgelaten word wat eigenlijk niet mag zijn ze weer te soft. 't is nooit goed hier in dit land. voor de rest is het echt het meest inhoudelijke stuk wat ik ooit gelezen heb in de krant.
vreemd hoor: de franse douane die met aanziens des persoons mensen aan de kant zet en op basis van een racefiets de controle afbreekt wordt als goed ervaren, de niet discriminerende en geen onderscheid makende nederlandse douane wordt als slecht ervaren...raar volk die hollanders
de"waar zijn wij mee bezig"en de massale pietluttige verkeerscontroles creeren een mentaliteit dat de burger een hekel aan deze ambtenaren krijgt. Als er echt optreden nodig is, waar zijn deze"wethandhavers"dan??
Ach Jos, zielige Jos... Omdat 'hele bevolkingsgroepen die zich niet aan de regels houden' vindt jij dat jij het ook niet hoeft. Geef dan eindelijk eens het goede voorbeeld voor de bevolkingsgroepen in plaats van steeds lopen te mekkeren. Jij en anderen die menen dat regels niet voor hen gelden hebben het er zelf naar gemaakt. Eerst de regels overtreden en dan zeuren dat er streng gecontroleerd wordt. Ga naar Noord-Korea, alsjeblieft.
Het is natuurlijk zo dat je niet douane mensen over een kam moet scheren. Maar ik kan mij nog heel goed herinneren dat chef van de douane bij een man die als afscheid bij zijn pensioen van zijn collega's een horloge had gekregen en daar invoerrechten en een boete liet betalen. Kijk, dit soort onmenselijke dictatoriale optreden is walgelijkheid ten top. Dan behoor je per direct uit je functie geschopt te worden. Hij heeft hiermee zijn collega's ook een slechte dienst bewezen.
Wat kunnen mensen toch moeilijk doen. Steeds maar roepen dat het over moet zijn met gedogen, de overheid moet hard optreden. Maar als ze zelf te hard rijden of zelf iets smokkelen, dan is de wereld te klein als de overheid de regels handhaaft. En is de overheid opeens de grote boosdoener. Mensen die regels overtreden, hebben gewoon pech als ze gepakt worden.
De officiële term is inbeslagneming en niet inbeslagname (germanisme)
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd
| 12:47 | 06.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Als ex kapitein op de grote vaart heb ik van alles en nog wat dit land ingevoerd zonder ooit een douanier te zien
heb er inmiddels een huis aan over gehouden
Op schiphol zullen wel een paar slimmerikken zitten maar die snurkers in de havens hoeft een mens echt niet bang voor te zijn zelfs niet de zwarte bende want die weten de voorkant van een schip nog niet van de achterkant te onderscheiden
Wat en zuur stuk,vol met algemeenheden. Wat is hier nu de bedoeling van?
Gewoon je in beslag genomen goederen terplekke zelf vernietigen.En zeggn dat het je spijt.Gewoon de bekeuring betalen en weh lopen met het gevoel,zo zij hebben er ook niets meer aan.Gebeurd me steeds als ik uit het oosten komt staan ze op een rij te kijken wie ze nu weer kunnen naaien,een jalosie beleid omdat jij iets meeneemt voor je kinderen.Als ze een tas in beslag willen nemen gelijk kapot trekken en dvd op de grond gooien en er op gaan staan en schuren met je voet,kunnen ze hem ook niet meer bekijken.
Gewoon een paar keer op Miami vliegen, dan ervaar je Schiphol als een verademing. Reizen per vliegtuig is echter tegenwoordig een verzoeking, overal. Doe instappers aan, als je je laptop niet per se nodig hebt, laat het thuis. Neem een Ipod, kranten, boeken, tijdschriften mee en laat je vooral niet uit de tent lokken door die ambtenaren , want ze zijn 'God' op hun vierkante meter.
Waar het nog veel erger gesteld is met de douane is in de export/import wereld. Waar we als particulieren lastig worden gevallen om een t-shirt of een horloge teveel, in de transportwereld draait het om duizenden euro's die misgelopen worden door verladers, vervoerders en ontvangers door wangedrag van de douane. Misbruik van macht wordt als normaal bevonden. Vooral de douane Noord (regio) heeft daar een handje van. Zo loopt Nederland veel geld mis.
Nou dan hebben de mensen zeker nog nooit naar de Australische Douane gekeken dan zijn helemaal miere..je weet wel daar is onze eigen Douane niks bij !!!
En ja mensen we willen een strenge overheid ( PVV) dus dan moet je ook niet klagen !!
Ik heb die doeaniers al vaak een poot uitgedraait haha, als ik lange afstand ga vliegen ( wat laatste tijd helemaal niet op schiphol begint ), ga ik via een EU stad vliegen, dus bij aankomst op schiphol kom ik al uit europa en hoef ik niet eens mijn paspoort te laten zien, terwijl mijn koffer vol zit met electronica uit Japan.
Jammer, maar verwacht dat de telegraaf mijn reactie niet heeft geplaatst, kunnen niet tegen kritiek en zijn zeer belust op de voorspelbare reacties van de middelmatige nederlander. Telegraaf schaam je.
De gemiddelde nederlander is gewoon veel te veel verwend. Ze moeten eens leren zich aan de regels te houden en niet altijd een aantal procent eroverheen. Regel is regel simpel. Maar de laksheid van de overheid is de oorzaak van deze instelling van de burgers. Neem nu vrachtwagens. Mogen maar max. 80 maar 95 word gedoogd. Motoren die overal doorheen flitsen. Brommobielen die te pas en te onpas overal verschijnen. Giga tractoren die zonder APK, rijbewijs en verzekering door de stad scheuren.
Als uw favorite vakantieland Thailand is dan bent u ook meteen al potentiele verdachte van kinderpornoverzamelaar of sexueel kindermisbruiker. Je moet niet gek opkijken als uw geheugenkaartje in uw fototoestel nog gecontroleerd wordt bij aankomst op schiphol. Onze overheid beschouwd zo langzamerhand elke burger als een potentieel crimineel. Het CDA heeft daar een handje van, mat name onze minister van justitie.
Had een jaar of tien geleden op Schiphol eens een dame bij de douane die dacht dat de struisvogel een beschermde diersoort was. Ik had twee struisvogeleieren uit Zuid Afrika meegenomen. (Er lopen daar tientallen miljoenen struisvogels rond....)
Na 15 minuten oponthoud mochten we doorlopen... zonder excuus voor het wachten.
De Douanier draagt zoals voorgeschreven een naambadge met achternaam danwel dienstnummer en indien iemand zich onheus bejegend voelt kan hij of zij gewoon schriftelijk daarover reageren, niets nieuws. Vergeet svp niet dat de Douane op de luchthaven de ogen en oren van vele instanties en organisaties vertegenwoordigd, dus inname van vlees en vis in opdracht van het ministerie van Landbouw, namaakmedicijnen in opdracht van de Inspectie gezondheidszorg en ga zo maar door, de regels verzinnen zij niet, zij voeren uit.
Aardig stukje. Ik had het vorige stuk met behoorlijke geamuseerde verontwaardiging gelezen temeer ik zelf douanier ben. Van mij mag het per direct ingevoerd worden dat ik een cijfer krijg voor mijn optreden. Ik ben er niet bang voor en opbouwende kritiek is altijd welkom. Ik wil dan wel ook de gecontroleerde passagier een cijfer kunnen geven. Daar schort ook wel eens wat aan. Veel mensen denken dat ze alles kunnen zeggen zodra ze in Nederland terug zijn. Enig respect van BEIDE kanten helpt echt....
Het is terecht dat de douane zo op treed. Als je de wet overtreed, dat weet je bijvoorbaat als je bepaalde artikelen koopt, dan moet je er voor boeten. De douane beamte doet gewoon zijn werk. Niets meer en niets minder. In vele andere landen (afrika bijvoorbeeld) moet iedereen zijn koffer openmaken. Zouden ze hier ook moeten doen. Men kijkt niet naar je of je wel of niet vermoeit bent.
Eigenlijk mag je helemaal geen nephorloges meenemen. Maar om het publiek tegemoet te komen is het aantal op 3 gezet, bij de vierde wordt alles in beslag genomen.
Dat zegt meteen genoeg, als je niet durft te evalueren waar de douanier bij is!
Regels zijn regels, afspraak is afspraak. Dat soort dingen werkt heel goed, mits er geen uitzonderingen zijn. Tegenwoordig is er geen regel zonder een minderheid die zich er niet aan hoeft te houden. Gewoon gelijktrekken alles en van te voren een lijstje laten invullen (a la Australië). Wordt je gepakt omdat je je er niet aan hield, dan ben je gewoon de sjaak!
Dit is gewoon geen volwassen land! Bovendien een verziekte kleuterleidster mentaliteit bij de overheid, gepaard met een enorme arrogantie en deze gaat altijd samen met domheid. Grenzen zijn er al lang niet meer, maar we leven nog alsof Nederland een eiland in Europa is. Het is ook niets meer dan een sub(wiet)staatje.
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd
| 12:05 | 06.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Misschien moet de Douane eens af van het prestatiecontract. Elke Douanier moet een aantal processenverbaal per jaar schrijven. Hierop worden zij ook afgerekent. En omdat er een hoop beginnende Douaniers zijn zonder vast contract kan je wel raden wat er gebeurt. Overigens terrorisme wordt gefinancierd met nep artikelen!
gewoon niet meer via schiphol reizen! boycotten die hap
Als je gaat vliegen (1x of 2x per jaar, een uitschieter iets meer) dan is het makkelijk commentaar te geven op mensen die daar het hele jaar werken. Een ander doet het altijd fout, maar zelf???? Ik lig nu ook lekker op mijn bank.
Graag een terugtredende overheid graag. De grip op de burger is killing en belastingheffing is geworden tot een klein bedrag zelf mogen houden !!!!
Kennelijk heeft de schrijver ontdekt dat douaniers ook ambtenaren zijn en zich er ook naar gedragen. Whats new?
Wat een onzin, zouden ze maar eens wat grondiger controleren, gewoon elke passagier, en niet het merendeel maar doorwuiven.
Mijn man, werkzaam in het buitenland, woonachtig in Nederland en gewoon een Nederlander, moest laatst laten zien dat hij een retourticket heeft voor het land waar hij werkt, belachelijk
Ooit naar de VS gevlogen? Moet je daar eens grappig proberen te zijn bij een douanier. Of probeer het eens in Vietnam of China. Volgens mij valt het allemaal reuze mee. Het is alleen zo dat wij proberen elke regel op te rekken. Die regels zijn er toch niet voor niets? En handhaven handhavers een keer is het weer niet goed.
Als de overheid ook zo'n stringent beleid zouden hanteren in de bagagehal beneden, zouden er misschien wat meer waardevolle spullen van de nietsvermoedende reiziger in de koffers achterblijven. Echt mensen, ik raad u aan, reis via Duitsland, vele malen beter en correcter en ook vaak nog eens een stuk goedkoper.
Ik reis veel en kom doorgaans bij de douane mensen tegen, die normaal hun werk doen en naar de menselijke maat handelen.Zo niet op Schiphol. Er lopen daar figuren rond, die er een behagen scheppen zoveel mogelijk men-sen te treiteten en daarmee kennelijk een goede beoordeling hopen te krijgen. Een "vrouw" beval mij de koffer te openen met de mededeling:"met jullie soort" moet je alert zijn. Door mijn toedoen is zij haar baan kwijt.
100% mee eens 5 maanden geleden kwam ik met mijn filippijnse vrouw naar nederland .
zij had een toeristen visum waarvoor we 2 maal naar manila moest vliegen naar de nederlandse ambassade en ik al mijn en haar gegevens in 3 voud moest inleveren,waarna ze naar 3 maanden haar toeristen visum kreeg.
op schiphol werden we geweigerd en werd doodleuk gezegd ,dat ik mijn informatie waarop de nederlandse ambassade een visum had verleend maar even aan hun wilde laten zien.alsof ze boven de wet stonden schandalig
De ergste douanier is (was?) onze nationale mammoetzoeker Dick Mol. "Geweldig" visitekaartje voor de bezoekers van ons land.
Het woord zegt het al : neder-land. Ons land gaat kapot aan regelzucht, discriminatie (ook van eigen burgers) intolerantie etc. allemaal omdat den Haag geen prioriteiten afgeeft aan overheidsdiensten en gemeenten ! Ze regeren gewoon niet ! En daardoor loopt alles volledig uit de rails ! Er moet gewoon 10,15 en 30 jaar gevangenisstraf komen op overtreding van door den Haag afgegeven beleid !
In China kom je voor het vuurpeloton als je de wet overtreed en dat is goed, je houd dan vanzelf de goeie over.
Een helaas zeer waar artikel. Het is een van de redenen waarom ik zoveel mogelijk schiphol probeer te vermijden. En het is zo extra jammer omdat ik ook echt wel correcte en vriendelijke nederlandse douaniers heb meegemaakt. Maar ook hier geldt de slechten verpesten het voor de goeden!
Meneer van Noord komt op mij telkens meer over als een verongelijkte kleuter. Heeft waarschjnlijk ooit een slechte ervaring gehad en verkettert daarom nu het hele douanekorps. Onder het rare motto "als anderen iets fout doen mag ik het ook" jammert hij over regeldwang en overheidsterreur maar laat de eigen verantwoordelijkheid gemakshalve buiten beschouwing. Meneer van Noord, wordt eens volwassen, dan snapt u het allemaal wat beter.
Misschien kunnen de verschillende passagiers eens relativeren en begrijpen dat ook de douane zijn werk doet. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet!
Ik heb een paar keer mijn koffer open moeten maken, altijd gewoon doen en niets aan de hand. Als je er negatief aan begint moet je niet niet vreemd kijken als andere mensen negatief reageren.
Verder wie heeft er voor eigen gebruikt 5 horloges nodig?
staat me nog bij van dat tv programma .
bij de douane
die dienstklopper met zijn zelfvergenoegd bekkie weet je nog wel als je m ziet op schiphol doe m de groeten.
Ik vind het veel irritanter, dat ze spullen mogen kapotmaken, zonder de plicht om de toegebrachte schade te repareren of te vergoeden. Bij het weer inpakken van de goederen mag men zelf niet een handje helpen om schade te voorkomen. Bij mij zijn dure studieboeken zo beschadigd.
Bij een andere reis is mijn zoom-telelens gedemonteerd en onherstelbaar beschadigd teruggevonden in de bagage. De douane verdedigde zich door te zeggen dat ze het vermoeden hadden dat er smokkelwaar in de cameralens verstopt zou kunnen zijn.
Wees blij dat je niet door de Franse douane aangehouden wordt, dan gooien ze je in een kot en mag je de eerste 96 uur geen contact met de buitenwereld en niemand die er iets aan kan doen , niet eens de ambassade !! En als ze er dan achter zijn dat je helemaal niks gedaan hebt, ...foutje ??? ... dan zetten ze je buiten , zonder excuus of niks , honden zijn het....of is het omdat ik Hollander ben en de Fransen alle hollander als drugssmokkelaars zien , dankzij het Nederlandse drugsbeleid ??
Sommige douaniers weten zelf niet wat wel of niet mag. Ik werd in Duitsland aangehouden door het Zollambt, en die verklaarden de in mijn auto aanwezige zendapparatuur 'illegaal'. Was niet zo, had ik me van tevoren over laten voorlichten. Volgens nieuwe EU regels nu toegestaan. Werd toch in beslag genomen. Om enkele weken later per post terug te keren. Met uitgebreide excuses van de chef zelf. Zo kan het ook!
klaarblijkelijk weet deze schrijver alleen te klagen en moet het begrip alleen van een kant komen. Frustraties zijn zeker ontstaan na het kijken in de spiegel ;)
En dan hebben we het nog niet eens over de douane die zich in laat met drugs smokkel,maar wel iemand een boete geven vanwege een paar imitatie klokjes of iets dergelijks.
Het zelfde geld ook voor de marechaussee !
Jongens die vroeger op school veel gepest zijn, losers en andere gefrustreerden zoeken graag een baantje waar ze zich "oppermachtig" voelen. Douane, politie, Arbo- en belastingdienst zijn graag gewilde posities. Tot grote ergernis van hun normaal denkende collega's dikwijls.
ze verrichten ook goed werk. Extra regels treffen vaak de mensen die zich toch al proberen aan de regels houden. Degene die er lak aan hebben regels, al zijn het er een miljoen, geen zin.
Enig idee hoeveel naarlingen er tussen de passagiers zitten, dan vallen die paar douniers, die gewoon hun werk doen wel mee. Nederlanders zijn bij uitstek een pieperig en klachend volk.
Douaniers zijn mensen die gewoon hun werk doen en zich aan de regels houden. Regels zijn regels en die zijn er niet voor niks. Jammer dat dit uw stokpaardje is geworden om op gewone hardwerkende burgers af te geven.
Nederlanders moeten niet zeuren. Wie wil zien hoe Nederland wordt moet eens in Frankrijk kijken. Ongeletterde onbeschofte horken zonder opleiding en intelligentie mogen in naam van de president de burger kleineren en tergen ze noemen zich vaak Gendarmes of Police Municipal. De franse politie is een militaire macht die tegen de burger mag worden ingezet, hoezo totatitaire terreurstaat? De franse ambtenaar is een gluiperd direkt aangetrokken door het politbureau. Frankrijk=k*tland.
indien ontrechte inbeslagname, zou het van goede wil zijn als de douane/marechaussee de goederen op het woonadres komt afleveren, met een klein excuus. kijk zo kan de overheid ook weer in een goed blaadje komen. - en zo moeilijk is het toch niet? - maar ja holland he, heel moelijk om het woord "sorry" of "het spijt me" uit je strot te krijgen
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd
| 11:18 | 06.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Wat mij steeds weer opvalt op onze luchthavens is dat er heel vaak ouderen worden uitgeplukt om hun handbagage te controleren.
Jongere en soms donkere types laten ze dan gewoon door lopen, verwachten ze soms dat overwinteraars die naar Spanje reizen iets mee zullen smokkelen of is dat de veiligste manier voor de douane?
Ik let er nu al een paar jaar op en ik zie het steeds weer gebeuren.
Zijn er soms nog anderen die dit is opgevallen?
Ik ervaar de kontroles op schiphol als puur machtsmisbruik .
al 2 keer meegemaakt dat mijn keurig ingepakte koffer onbeschoft overhoop gehaald werd door een arrogante kwal .
Scan de koffer gewoon als je het niet vertrouwd .
De douane is als geheel complete verrot.
Er zijn te veel infiltranten van drugs importeurs die er van twee walletjes eten.
ook zijn er te veel douane ambtenaren die ook op de loonlijst staan van importeurs & exporteurs. Schroothandelaren bijvoorbeeld hebben hun eigen mensen bij de douane.
Deze mensen moeten toch laten zien dat ze hun werk goed doen en zijn daarom heel lastig tegen gewone mensen die niet smokkelen, Dit is om de aandacht af te leiden. Normaal verschijnsel bij ambtenaren.
De douane permiteert zich handelingen die naar ik dacht alleen waren voorbehouden aan de politie met een zoekingsbevel. De nietsvermoedende reiziger wordt uren vastgehouden en zwaar beboet voor "vermeende" import van illegale DVD's uit China...en ik maar denken mijn drie kinderen een plezier te doen met Disney movies. Vervolgens word je binnestebuiten gekeerd en gevraagd aankoopbewijzen te produceren van elk item dat je bij je draagt. En waar kan je terecht met klachten over het gedrag van deze lieden?
we vliegen al 4 jaar via Düsseldorf, kleine luchthaven, fijne mensen, in Amsterdam staan ze 6 man naast elkaar een kleine opening en daar moet iedereen doorheen,
je word behandeld als een crimineel als je uit Thailand komt.
Geef mij maar Düsseldorf daar word je nog als mens behandeld.
Wat een onzin, alsof je op andere luchthavens geen dienstkloppers kan treffen, dit komt overal voor, ik kan het weten, ik kom namelijk overal.
Over het algemeen zijn lieden die voor douane en politie diensten werkzaam zijn niet de meest snuggeren.. Dat hierbij een gebrek aan menselijkheid naar voren komt is dan logisch. Deze lieden hebben tijdens hun dienst namelijk enigzins macht (in hun beleving) ,en in NL gaat dat vaak gekoppeld met achterbakse machtsmisbruik. Dat lees en zie je wekelijks.
Mentaliteit,fatsoen en begrip is bij velen van deze lieden heel ver te zoeken. De goede uitgezonderd.
Deze lui moeten als daar om gevraagd word hun naam zeggen zodat deze gebruikt kan worden voor een aanklacht.Doet hij dat niet dan moet zijn baas direct daar komen en er moet altijd aangifte van onjuiste behandeling en machtsmisbruik gedaan worden.
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd
| 10:13 | 06.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Goed idee zo'n chinese evaluatie. Maar met direct evalueren zit er nog veel emotie in je oordeel. En waar douanier bij is, dan moet je wel durven zeg maar. Van mij dan altijd een 10 hoor. Ook kan: na koffer controle, verbaal of niet, een visitekaartje van de douanier(s) met bandnr oid en datumtijd, waarmee reiziger later kan reageren / evalueren. Via website misschien. Hiermee kan douane management dan bijsturen.
-Kunnen wij als reizigers ook niet eens die naarlingen van de douane trakteren op een klacht?- in China wordt je gevraagd een waarderigscijfer te geven waar de douane man/vrouw bij is.....