*


Reiskrant Weekactie

Aanmelden reiskrant Nieuwsbrief
do 11 mrt 2010, 09:32 | 93 reacties

Reislust houdt nooit op

door JOS VAN NOORD
AMSTERDAM -  Steeds meer oudere mensen om mij heen, die tot op hoge leeftijd grote reizen maken. Helemaal leuk! Zodra ze thuis komen, plannen ze weer nieuwe, verre reisavonturen. Houdt dat reizen eigenlijk ooit op? Is daar een leeftijd voor? Dat is deze week mijn vraag aan u.

Ik kom er op doordat tijdens de laatste verkiezingen bleek dat veel ouderen niet over een geldig identiteitsbewijs beschikken. Bijna een kwart miljoen bejaarden in ons land heeft geen geldig paspoort meer, omdat zij denken nooit meer op reis naar het buitenland te zullen gaan.

Nooit meer op vakantie.

Zelf woon ik in een hofje en vlak naast mij woont een kwieke vrouw van in de tachtig, van wie ik weet – ze vertelde het mij zelf – dat zij dolgraag nog eens naar haar zus in Australië zou willen. Maar haar man is hulpbehoevend, zijn enige uitje is de dagelijkse wandeling om de krant uit de bus te halen. Verderop woont een bejaarde, wiens buur een jaar geleden overleed. Die twee gingen steevast samen op reis, altijd héle verhalen. Maar nu is de lol er af: geen zin om in z’n eentje te reizen.

Hij heeft nog wel een identiteitskaart, maar toen ik laatst opmerkte dat hij zijn paspoort niet moest vergeten bij de verkiezingen, zei hij: ‘Een paspoort heb ik niet meer. Wat denk je dat zo’n paspoort tegenwoordig kost!’

Ouderen, die het welvarende Nederland hebben opgebouwd, hebben het geld niet voor een paspoort!

Misschien moeten onze gare autoriteiten met hun sociale regelcircus daar eens over nadenken!

Bejaarden zien vaak ook enorm op tegen alle heisa op zo’n vliegveld als Schiphol. Alleen al de loopafstanden! Voor veel ouderen – hoor ik – óók een reden om maar af te zien van een vliegreis. Teveel gedoe, vader is al niet meer zo goed ter been en met al die medicijnen is het ook geen pretje, toch?

Bankkaarten, chip- en pinpassen, ingewikkelde kaartjesautomaten, betalingen per internet, veel oudere mensen kunnen het allemaal niet meer bijbenen. Haken af uit angst. Zitten thuis nog met zo’n telefoon met draaischijf, zijn nog gauw lid geworden van Max, maar worden tureluurs van alle verplichte en vooral anonieme technologie, waarin alleen apparaten nog met elkaar communiceren. Veel ouderen durven daardoor de deur niet meer uit.

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen. Zijn uw reisdocumenten op orde? Bent u al aardig op leeftijd, maar reist u er nog vrolijk op los? Vertel mij alles! Wat houdt u tegen om op reis te gaan? Heeft u een hekel aan seniorenreizen? Klagende oudjes, die telkens moeten plassen? Worden bejaarden in de (reis)wereld nog een beetje ontzien? Of houden uw kleinkinderen u lekker bij de les?

Ik kijk al weer uit naar uw reacties op checkpoint@telegraaf.nl

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Reizen is niet meer leuk zonder partner . Eenpersoonskamers zijn duur . Met een vriend of vriendin gaan is heel anders , je moet je voortdurend GROOT houden . Je eigen lijf stribbelt veel vaker tegen . Je bent in een gezelschap niet meer populair Eenpersoonshuishoudens zijn duur : bezuinigen op vakantie dus ! Al zoveel gezien :wat je leuk zou vinden ligt niet meer binnen bereik (zie boven ) WILLEN reizen wel KUNNEN dus niet !
Tante Truus, Rotterdam  | 23:52 | 21.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
INDERDAAD reislust houdt nooit op.En NOOIT georganiseerd. Zie mezelf (63jaar) niet in een Kras bus door een land trekken. Zielig. Verweg altijd fly/drive, in Europa, koffer in de auto, hotels genoeg in voor/na seizoen. Niets/niemand houd mij thuis, soms alleen de finacieele middelen. En daar baal ik eerlijk gezegd wel van. Maar ik snap niet dat er mensen zijn die niet van reizen houden en er niet een paar keer per jaar op uit willen.
mulder, zwolle  | 19:28 | 17.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hallo, wij 61 en 63 ouders van een dochter van 30 hebben het afgelopen jaar avontuurlijk gereisd. Onze dochter reisde 1,5 jaar door Azie en wij hebben haar 3 x opgezocht voor 3 weken. Wij backpackten met haar mee door Thailand, Maleisie, Laos en India met openbaar vervoer en in hostels, alleen met een rolkoffertje ipv rugzak. Erg leuk geweest en avontuurlijk! Dit was echt een leuke ervaring en je maakt met veel meer jonge mensen kennis en ook met de locals. Voorheen reisden wij ook in Azie met een reisgezelschap.
Emma, Pijnacker  | 00:14 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn man en ik resp.72 en 71 jaar reizen al 13 jaar de hele wereld rond en zeker niet met "luxe"reisorganisaties.Wij reizen met Baobab,Koning Aap etc.en veelal met jongelui zodat we altijd de oudste zijn binnen zo,n groep.Wij zullen zeker niet met seniorenreizen mee gaan vanwege de betutteling en regelen alles graag zelf tijdens onze reizen.De vaccinaties en reispapieren zijn altijd op orde en reislust houdt bij ons nooit op!!! Rita Pol.
Rita Pol, Tilburg  | 12:44 | 14.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reizen hoeft niet veel te kosten,heb altijd part time gewerkt in de gezondheidszorg[een sterren salaris!!!]geen auto,maar wel veel mooie reizen gemaakt,op de bonnefooi,en in de toekomst komen er nog wel meer bij. Vantevoren wel een budget vaststellen,de ene keer een wat duurder hotel en de andere keer wat goedkoper,reizen per openbaar vervoer,leuk en voordelig,TIP schaf een int.jeugdherbergpas aan in heel veel landen krijg je veel korting.
Yanika, Barendrecht  | 18:51 | 13.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij zijn 65++. Hebben heel wat van de wereld gezien. Nu is het tijd om ook eens in de achtertuin van Nederland te kijken. Daar bedoel ik mee Drente, Overijsel,De Achterhoek. Hoeveel jongeren kennen de geschiedenis en prachtige huisjes van Delfshaven en Schiedam? Heeft er iemand ooit opgekeken naar de Cauberg als fietser en deze fietsend beklommen? Zijn we zo verwend dat we al die schoonheden niet meer kunnen/willen zien? Jammer,jammer,jammer.
Anton, Vogelwaarde  | 11:22 | 13.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je geen geld hebt om een ID kaart te kopen of een paspoort, dan heb je -zeker- geen geld om te gaan reizen... Maar ik kan het wel iedereen aanraden, het verruimt je blik op de wereld, vooral als je bij vrienden overzees kunt logeren! Ik hoop dat ik ook tot mijn 85 op weg kan, er zijn veel mensen die hun pensioen al niet meer in gezondheid halen.
Ik, NL  | 08:36 | 13.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben een vrouw van 67 en met reizen gestart nadat ik gestopt was met werken(60jaar). Nooit geen tijd gehad om te reizen, jong gescheiden(40jaar), daarna hard gewerkt en 2 kinderen alleen groot gebracht. Nu heb ik de wijde wereld ontdekt en geniet van het erop uit gaan, voorbereidingen enz.Doe alles alleen,(vrijheid) geen georganiseer, spaar een heel jaar van mijn AOW voor een ticket! 3maanden in India, 6 weken in Burma, en Cambodja, Vietnam enz enz Zolang ik gezond ben hoop ik dit te kunnen blijven doen!
Johanna, Amsterdam  | 17:39 | 12.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na jaren door Centraal Azie, Mongolie en Siberie te reizen, ga ik nu naar Africa, vorig jaar 7 mnd en dit jaar 8 mnd, alleen en met openbaar vervoer.Leef van 15 euro p.d. Heb een zaken-pas, (meer blz) mijn gele card en een electronic visa kaart, werkt overal, Bagage is 9 kg.,als oudere gaat alles veel gemakkelijker. Ik ben 73 jr, en niemand wil mee!!!!!hoe kan dat?
reisgraag, reiscity  | 12:48 | 12.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jaren door Centraal Azie, Mongolie en Siberie en vorig jaar 7 maanden naar Africa maar dit jaar ook weer 8 maanden naar dat grote land en.....helemaal alleen en.... en alles met openbaar vervoer. Mijn pas heb ik laten veranderen in een zaken-pas, heeft meer bladzijden, mijn gele kaart is up-to-date en met mijn, electronic visa kaart, kom ik overal terecht. Leef van 15 euro per dag, all-incl. en geniet volop wat het leven on the road mij te bieden heeft. Ik ben 73 jaar en ga nog steeds
reisgraag, reiscity  | 12:31 | 12.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ONZE REISLUST HOUD NOOIT OP.ik 75 mijn man 78.maken de mooiste reizen,van jordanié naar ,egypte.cancun mexico.tunesié canada. gambia.zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan we gaan niet met oudere reizen mee.we boeken een rondreis en we zien wel.en er heeft nog nooit iemand op ons hoeven te wachten.we hopen dat dit nog lan mag duren.
riet vreugde, tilburg  | 18:59 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben met de VUT. Als internat.chauffeur 25 jaar als een zigeuner door Europa gecrosst. Van Ierland tot Rusland, voor mij hoeft dat gereis niet. We gaan wel elk jaar 4 weken met de caravan naar Zuid-Frankrijk. Ben nog steeds gek op [sport]auto rijden. Trein-bus of vliegtuig, daar wil ik nog niet gratis mee, net als achter een gids aan hobbelen. Lekker je eigen gang gaan, vrijheid, blijheid.
E., Nederland.  | 17:57 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na 45 jaar voor de klas te hebben gestaan, genieten we nu van onze spaarcentjes op Aruba. Van de zomer weer weer naar de States en van de winter weer naar Aruba. Gewoon sparen daarvoor. Geen lux huis of luxe keuken of dito auto in bezit, niet belangrijk deze materiele dingen, maar wel de energie om weg te vliegen naar andere culturen om leuke mensen te ontmoeten...
RR, Aruba  | 17:53 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij zijn 69 en 65 jaar oud. Gaan regelmatig op vakantie of een weekendje wij Boeken altijd bij Holiday Concept. Alles wordt voor ons geregeld, Goede hotels en prima prijs verhouding.Dit jaar gaan wij weer naar Spanje, in een 4 sterren hotel voor slechts 32.50 euro per dag. Voor die prijs hoef je niet achter de graniums te gaan zitten.
Frans van den berg, Mijnsheerenland  | 17:52 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 70, heb veel gereisd en doe dat nog graag. Ook soms in mijn eentje omdat vrouw mender wil/kan. Schiphol is gelukkig het laatste jaar een stuk vriendelijker en behulpzamer geworden. Je moet bij het reizen veel informatie verwerken en dus meer tijd nemen bij het ouder worden. Advies: meer en duidelijker INFO points zo mogelijk met gastvrouw op luchthavens en perrons stimuleert het ouderen reizen.
willem de jong, oss  | 17:01 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet alle ouderen kunnen het betalen, en soms zijn er andere omstandigheden. Mijn moeder is 2 jr geleden overleden, en mijn vader (78)gaat echt niet alleen een grote reis maken. Daarbij hij heeft alleen AOW en geen groot pensioen. Maar verder rijdt hij nog auto, kan prima met PC en gsm overweg. Dus is nog wel koppie koppie.
Monique, Uithoorn  | 16:24 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga met mijn vrouw nog steeds met auto en caravan zelfstandig op reis naar spanje en portugal doe alles nog per internet en ben pas 80 jaar reizen per vliegtuig vindt ik een ellende niet het vliegen maar dat gesleep op schiphol laatste keer 5 uur vertraging en 6keer van gate verwisseld geef mij maar de auto
c westdorp, medemblik  | 16:06 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik heb wel reislust(altijd gehad)maar blijf afhankelijk van goede aanbiedingen.
w.terpstra, werkhoven  | 15:44 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het zijn geen snoep of avontuurreisjes, dat doen ze om te kijken waar ze beter hun oude dag kunnen slijten dan in het oplichtende en afpersende nederland!
Peet M, Den Haag  | 15:19 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben 77 jr, ga 3x per week naar de sportschool, reizen heb ik altijd graag gedaan. Heb echter in mijn zakelijk leven zoveel gevlogen over lange afstanden, dat dat mij tegenstaat. Maar desondanks na veel wikken en wegen besloten, nu een cruise te maken in het Verre Oosten, ondanks het feit dat er een vliegreis naar Singapore (ca. 13 uur) aan vooraf gaat. Maar als je (nog) iets van de wereld wilt zien, kan het niet anders.
Bopper, Sneek  | 15:05 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee het houdt nooit op,ben overal geweest,spandeer liever m,n geld aan een reis dan andere dingen en het geeft je iets om naar vooruit te kijken ook al ben ik zeventig.Elke zaterdag zoek het het eerst de reiskrant om te zoeken naar weer een leuk reisje,bezittingen zeggen me niet veel.
WW, den haag  | 14:48 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heb zelf op mijn wat 'oudere dag',Nederland verlaten en woon nu in het buitenland.Van daar uit maken wij mooie tochten en trips. Hoezo beperkingen op je 'oude dag' Je moet er van genieten en voor alle nieuwe dingen draaien wij onze hand niet om. Helaas kunnen veel ouderen zich zo'n leven niet veroorloven.
bert, buitenland  | 14:26 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja,reizen doe ik nog steeds op mijn 69 jaar,ben net terug uit thailand,china en hong kong. En maak weer plannen naar het midden oosten te gaan.
C.D.van Beek, Hoorn  | 14:15 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik geeft mijn tante van 93 computer les en ze heeft een laptop gekocht. ze kan er goed mee overweg . Maar van de gsm snapt ze daarentegen niets.Maar een bij de hante en krasse dame , die zeer pienter is en waar je mee kan lachen en de huidige tijd goed begrijpt!
bree, westen  | 14:12 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 62 en reis gelukkig nog. Binnenkort naar Indonesie.Mijn schoonmoeder van 89 gaat in september naar Zuid-Afrika haar zus opzoeken van 96 en meteen een rondreisje er aan vast knopen.Ze had met ons naar Indonesie gewild maar ik vond twee reizen toch wel wat veel voor haar.Er zijn veel oudere die nog reizen en er plezier in hebben.Gelukkig wel. Op onze vorige reis waren ook 4 jonge mensen die overal over kankerde en niks was goed genoeg.Geef mij maar oudere om mee te reizen.
breevon, west  | 14:08 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben pas 35, maar weet uit ervaring dat het niet vanzelfsprekend is om oud te worden. Alle bestemmingen die NU tot mijn verbeelding spreken ga ik dan ook nu bezoeken. Als alle oude mensen op dezelfde manier gehandeld hebben als mijn eigen opa's en oma's is het trouwens logisch dat ze moderne dingen niet snappen. Die hebben altijd gezegd dat computers voor hun niet hoefden. Jaren lang de kop in het zand gestoken, en nu snappen ze het niet?
Juan, Parijswijk  | 13:56 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wordt Jos van Noord betaald voor zijn stukjes die hij schrijft. Wat een warrig verhaal. Mijn ouders zijn begin 70 en reizen heel wat af. Ze hebben het altijd zuinig aan gedaan en hebben geld gespaard. Ze kunnen er nu van genieten. En ik hoop dat ze de hele erfenis opmaken en lang leven. Als ze de technologie niet meer begrijpen waar van Noord het over heeft, kan ik met ze mee en anders zijn er ook begeleide reizen.
martin, utrecht  | 13:34 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Belachelijke reactie van Beertje om twee halve dagen op schiphol te reserveren voor oudjes op schiphol. Heeft waarschijnlijk nooit gezien hoe jonge mensen soms staan te klungelen. Ik denk dat ik beter mijn weg kan vinden op grote vliegvelden zoals Mexico stad dan veel jonge mensen.
oma die ook zonodig achter kleinkind rent, zoetermeer  | 13:19 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben dan geen oudere maar wat mij opvalt is dat ouderen wel meer mogelijkheden hebben om te reizen nl geen schoolvakanties,dus buiten schoolvakanties veel en veel goedkoper reizen en zij kunnen gebruikmaken van aanbiedingen. maar ja wij zijn een calvinistisch landje en als je 50 jaar bent ben je al oud en hoor je achter de geraniums volgens velen!
lisa, haren  | 13:14 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn man heeft nu voor de vierde maal kanker en we gaan na de laatste chemokuur fijn weer op vakantie. Welliswaar kan hij niet alles meer en is hij vlug moe maar een boulevardje of een terrasje pakken blijft altijd leuk. Ook uitkijken met verre landen wegens het infectiegevaar en een goede annuleringsverzekering afsluiten is een must
Plasmans, Rhoon  | 13:09 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben een man van 66 en ben net weer terug uit Thailand. Daar ga ik elke winter een maand heen. Wel een vermoeiende reis maar zeker de moeite waard. Volgend jaar gaan we weer, kan nu al bijna niet meer wachten....
Jan, Almere  | 12:51 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 94 en ga nog erg graag op cruise vakanties. Het is een mooi schip met overwegend ouderen aan boord. Alles wordt verzorgd en het is letterlijk uit en thuis. Voor wie ook eens van de geneugten van het leven wil genieten, het schip heet de HMS H. Dunant
Opa de Vries, Zwolle  | 12:51 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 62 jaar en maak nog steeds ieder jaar een 2 tal verre reizen. Ik werk nog dus heb wat minder vrij, alhoewel 29 dagen per jaar een redelijk aantal is. Ik reis NOOIT met een gezelschap, koop alleen een ticket naar het land van bestemming en reis ter plekke altijd met openbaar vervoer. Dat is in veel landen beter geregeld dan in Nederland, ook al zijn het vaak arme derde wereld landen. En belangrijk, ik maak veel kontakten en heb altijd plezier.
HR, Den Haag  | 12:49 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn ouders gaan nergens heen, simpelweg omdat ze de reis niet meer kunnen betalen. Documenten zijn te overzien, al is dat per gemeente anders (wat ook te zot voor woorden is). .
T, Z  | 12:47 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat iedereen dat zelf bepalen, wij zijn allebij 65 en gaan altijd met de caravan, meestal 1keer ver weg en de rest in Nederland Als we niet meer durven of minder mobiel,stoppen we zelf want we willen geen andere mensen lastig vallen met dingen die we zelf niet meer kunnenDe ouderen hebben het tegenwoordig altijd gedaan,en van dat dure paspoort is zeker waar.Jammer dat het zo moet gaan want de oudjes willen nog graag blijven meedoen, is toch normaal zou je zeggen.Het wordt ons wel moeilijk gemaakt door al die regels.
johanna dekker, tuil  | 12:45 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik dacht dat iedereen een identiteitsbewijs moest hebben.Dit is toch verplicht gesteld onlangs, je moet je ten alle tijden kunnen identificeren. Zelfs dementerenden die in een verzorgingshuis wonen moeten er een hebben, zelfs al komen ze nooit meer buiten. Ook moet je je kunnen identificeren bij medische hulp in het ziekenhuis. Of zijn dit gewoon weer regeltjes waar niemand zich aan hoeft te houden en die alleen de brave, gehoorzame burger geld kosten.
Hannah, Breda  | 12:45 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb ook altijd gehoopt dat we mooie reizen konden maken als we wat ouder waren, maar helaas, we worden zo geplukt door dit kabinet dat er geen geld is voor mooie reizen, ben al blij als het lukt om een weekje naar Duitsland te gaan. En over een paar jaar wordt het helemaal achter de geraniums zitten zonder partner aow. Wat een verschil met de vutters van nu.
Renske, x  | 12:39 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mijn moeder hennie schriemer is afgelopen november/december lekker 7 weken met een vriendin naar portugal gegaan en ze heeft voor april/mei alweer geboekt. ze is wel altijd de oudste. toen ze 80 was is ze met mijn broer zijn gezin naar Indonesië geweest. hoe oud ze nu is....ze is afgelopen februari 85 geworden.
saskia, hoofddorp  | 12:35 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal eens.Voor de oudere wordt te weinig gedaan!Die moeten beter geholpen worden!
aad, Heemskerk  | 12:35 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Twee jaar geleden in mijn eentje door Indonesie gereisd en ja...was toen bijna 70. Werd overal geweldig ontvangen en de service op het vliegveld Hongkong was geweldig...Zou het zo doen ware het niet dat een van mijn honden niet meer in een kennel kan vanwege haar mankementen....Mijn honden gaan voor....maar de reislust is er nog steeds....Ik ken wel mensen die veel ouder zijn en reizen.
reizigerster, den haag  | 12:35 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee mijn reislust houdt inderdaad nooit op. Dat is echter wel in mijn hoofd, ik ben nog maar 48 en mijn man 55 als het lichamelijk te moeilijk wordt zou ik daar nog over na moeten denken natuurlijk maar als ik gezond blijf zal ik altijd op avontuur willen.
rlangohr, Best  | 12:30 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geweldig de plaatsen te zien waarover vroeger op school gesproken werd. Op allerlei niveaus de sfeer te proeven. Meer te begrijpen het hoe en waarom. Het wereldnieuws krijgt meer betekenis. Maar van de mooie plekjes in Nederland kan ik ook genieten. Kleinkind leert ook kijken, zelfs bij ruines vindt ze wat te doen.
cbw, zoetermeer  | 12:27 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
vedrvolg: zijn inmiddels 72/74 jaar en genieten volop, passen voor maanden op een huis en grote tuin van mensen die wij daar hebben ontmoet, dit al voor de 3e keer, bezoeken onze zoon, bezoeken neven en nichten die met hun ouders in 1950 zijn vertrokken met de Volendam en verspreid over het land wonen. Elke keer weer een belevenis, alleen de belasting gaat roet in het eten gooien met hun naheffings aanslag die dit jaar ruim 1000 euro hoger wordt, bedankt Bos wat een tegenvaller.
fazier, uitgeest  | 12:23 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb in mijn werk bij TV veel gereisd en heel wat van de wereld gezien. Dat is zo anders dan met vakantie gaan dat het laatste niet leuk meer is. We zijn wel voor altijd met vakantie, wonende aan het strand in zuid Spanje. Twee keer terug geweest naar Nederland en dat nooit meer. Ik krijg de kriebels met al dat gedoe op de luchthavens alsof ik een terrorist ben en de nauwe stoelen in een vliegtuig. Binnenlandse vakantie in dit prachtige land is meer dan voldoende met de comfortabele AVE of auto.
dirkpieter, Los Álamos España  | 12:22 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toen wij nog werkten gingen wij met de caravan later met oude camper (met hond) heerlijk door Oost Europa in de vakantieweken. Gepensioneerd en geen hond meer gaan wij voor de verre reizen. Zoek op internet naar de tickets voor b.v. Australie, probeer met tussenstop b.v. Thailand blijf daar een paar weken en vlieg dan door naar Brisbane of Sydney of Cairns. Ook de binnenlandse vluchten/hotels etc. regel ik vanaf mijn computer.Heerlijk vrij
fazier, uitgeest  | 12:19 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reislust en iets van de wereld willen zien is iets van alle leeftijden. Ik ken jongeren die voor geen goud uit hun omgeving weg willen en ouderen die heerlijke reizen maken. Ook is het mogelijk om bootreizen te maken die voor ouderen heel geschikt zijn en zo zie je nog wat van de omgeving. Iedereen moet lekker doen waar ie zin in heeft en als er aanpassingen gedaan moeten worden dan moet dat mogelijk zijn. Maar ken je grenzen.
M, K  | 12:18 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zelf ben ik nun 63 jaar en met VUT.Na heel wat vakanties in en buiten Europa wilden we nu eens wat anders. Vorig jaar ben ik voor het eerst in de USA geweest.Samen met mijn vrouw ben ik een weekje naar New York gegaan. We vonden het het beiden geweldig !! We gaan dit jaar nog eens....
H.v.M.., Rotterdam  | 12:05 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben bijna 63 en ga heel veel reizen samen met mijn man van 57.Als we nog moeten gaan ben ik de volgende reis al aan het plannen.Het liefste doen wij rondreizen overal ter wereld.Maar wel altijd proberen met Nederlandse reisleiding.Omdat deze bij calamiteiten je het beste kunnen helpen.Ooit waren wij in het gezelschap van een stel van 86 en 85.Toen mijn man aan bood een handje te helpen met het koffer in en uit de bus te zetten.Werd dat afgewezen,ze zeiden als wij dat zelf niet meer kunnen gaan we niet meer mee.
lelany, Weert  | 12:03 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ha! Ik mag hopen dat daar NOOIT een grens op zal worden gezet! Ik ben nog maar begin 40, maar ik heb niog plannen genoeg. Je hebt er ook van die nog-later-LAATBLOEIERS bij. Ja hoor, die moeten die kans gewoon nog krijgen, oftewel NEMEN. Ondanks moeilijkheden, totdat dat echt niet meer werkt. Ze zouden op Schiphol eigenlijk een of twee halve dagen in de week speciaal voor oudjes of ouderen moeten handhaven. Alles op hun snelheid en behoeften.
Beertje, Alphen a/d Rijn  | 12:03 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ons hele leven met vakantie geweest, maar moet niks meer hebben van het buitenland. op een land na en dat is oostenrijk. een keer hebben we het meegemaakt dat er iemand van het thuisfront kwam te overlijden. nou wat een gedoe om naar huis te komen. waren erg goed verzekerd daar niet van. maar niet weer zo ver weg. nu gaan we met de auto kun je gekijk weg als er iets aan de hand is.ben 60 jaar mijn man 59
julia, friesland  | 12:01 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom ??Zijn wij ouderen ,verplicht om achter de garaniums te gaan zitten of op te passen op kleinkindern.Terwijl de kinderen op vakantie gaan.Ik ga het liefst met mijn echtgenote .Moet je eens horen wat ze dan vragen.Je oren van je kop en het hemd van je lijf.Wij ouderen zijn capabel genoeg om onze eigen reislust te regelen.Daar is geen moederen van de kinderen nodig.
Peter, Veghel  | 11:57 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reislust heeft niets met leeftijd te maken. Ik ken jonge mensen die reizen verschrikkelijk vinden en ouderen die de ene reis na de andere maken. Maar ook het omgekeerde uiteraard. Mijn advies, als je nog wat van de wereld wilt zien: doe het als je er het geld voor hebt en stel het niet uit tot na je pensionering: dan moet je financieel altijd een flinke stap terug doen en je weet nooit hoe je conditie tegen die tijd is. Het zou toch zonde zijn, als het bij plannen maken zou blijven......
Hans, Westfriesland  | 11:55 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
"Het klimaat wordt beïnvloed door de aanwezigheid van de Andes. De door de westenwinden aangevoerde wolken worden door de hoge bergen tegengehouden, zodat daar zeer veel neerslag valt. Het land ten oosten van de Andes krijgt daarom zeer weinig neerslag. Dit Argentijnse gebied is daardoor een steppegebied, het is leeg en schraal. Bovendien waait er steeds een sterke wind, die het leven er weinig aangenaam maakt." (source: wikipedia)
geertje, heerlen  | 11:52 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reislust is m.i. niet aan leeftijd gebonden. Het gaat om je instelling, hoe je in het leven staat. Het is heerlijk steeds andere culturen te ondergaan en kennis te nemen van nieuwe dingen. En het gezeur van wel of geen paspoort of IDkaart ligt enkel aan de persoon zelf. Alles vinden ze teveel moeite, alles moet bij hun gebracht worden, liefst gratis. Overal vindt je tegenwoordig welzijnsinstellingen die op allerlei gebied hulp verlenen. Moet je wel voor open staan. Kortom overal is een mouw aan te passen.
P., Zuiddorpe  | 11:46 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor mensen moeilijk te been of ander letsel.Mijn schoonmoeder 76 jaar moeilijk ter been en een gebroken pols.Wilde naar Jakarta dus ticket geregeld met Mal.airlines via Kuala Lumpur.De maatschappij gebeld over begeleiding,binnen 1 minuut geregeld.Ingecheckt,naar de balie voor het vervoer , en daar werd ze netjes opgehaald en naar de gate gebracht,ook in K.L. en Jakarta. koffers opgehaald, tot door de douane waar zij werd opgehaald.Dus dat kan allemaal geregeld worden en ???? GRATIS. EN DAT IS VISA VERSA.Dus LETSGO
Fred & Joyce Heimans, Almere  | 11:44 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
alles heeft te maken met gezondheid en de financiele situatie.Mijn vader van 90 met vriendin van 80 zijn verleden jaar samen naar Frankrijk geweest naar mijn zus, Ging best goed. Het is bijna niet te doen als er overgestapt moet worden, want de service op Schiphol is niet de service in Munchen, daar laten ze je hollen om nog je vlucht te halen.Dat lukt niet goed als je 90 bent. Dus er spelen wel wat zaken!
Jeetje, Den Haag  | 11:42 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reislust houdt op een gegeven moment WEL op. Bij het ouder worden komen gebreken. Tegen de tijd dat het echt kan, financieel etc. willen de beentjes niet meer. Ik heb nog een heel verlanglijstje, maar het zal niet lukken, zoals mijn geboorteland nog 1x zien. Nederland is ook erg veranderd. De gezellige sigarenwinkel bijv. is er niet meer en overal heeft men haast. Je wordt haast uitgekleed wil je een vliegtuig in en weet je wat het probleem is ? Je schoenen weer aantrekken....Een beetje gevoel voor humor helpt.
Ingeborg, Paramaribo  | 11:41 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat mensen zoveel als het kan ,reizen naar andere landen . dat beetje ongemak op het vliegveld hoort erbij,maar dat weegt niet op tegen het plezier dat je hebt tijdens de vakantie.Vroeger ging het niet dus ga zolang het mogelijk is.Zelf ga ik naar Rio en naar Hawai dus veel foto`s nemen en dan weer plannen maken voor volgend jaar. Paul
Paul van der Linde, Sittard  | 11:35 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik (55) ben al 20 jaar niet in het buitenland geweest en heb ook geen paspoort. Hoewel ik al enkele jaren niet meer werk en het me prima kan permitteren, blijf ik lekker in Nederland. Zodra mijn nieuwsgierigheid naar andere culturen de kop opsteekt, ga ik voor mijn breedbeeld tv zitten of maak een wandeling door Bos en Lommer of over de Albert Cuyp. De aandrang tot reizen verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Iedere reis die ik vroeger naar het buitenland maakte, had maar één hoogtepunt: de thuiskomst.
Pieter, Amsterdam  | 11:30 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Meneer van Noord, ik woon ook in Den Haag voor een ID kaart betaal je ¤ 42,85 en voor een paspoort ¤ 50,90 folder 2010 van Den Haag.Dus voor dat verschil hoef je niet thuis te blijven
Rinze, Den Haag  | 11:29 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben bijna 75 jaar en reis graag alleen, 1 maand thailand,zalig,6 kinderen hebben hun eigen leven en man overleden,stap ik er lustig op los. ook de singlereizen boven 45 jaar ga ik graag mee.Ben net terug 3 weken Balie. ben ik weer terug,en vertel mijn ervaringen,dan zijn er zoveel om mij heen die met mij mee willen.dan zou ik met hun weer rekening moeten houden. en lezen in de zon,zwemmen,winkelen,massages goedkoop lekker eten. Geniet van het leven zou lang het kan,paspoorten mogen wel goedkoper, groet Oma reisgr
Oma reislustig, Den Haag  | 11:28 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heerlijk, al die reislustige oudjes! Zelf zijn we ook van plan om zo lang mogelijk te reizen. Maar we verwachten niet dat de hele wereld zich dan op ons gaat instellen en dat iedereen ons het reizen maar mogelijk moet maken. We verwachten dus geen voorrang, geen korte looproutes op Schiphol en geen medische ondersteuning op groepsreizen. Dat vinden we zelf namelijk héél vervelend als we op reis zijn met zulke mensen. Als WIJ niet meer kunnen, houden de verre reizen voor ons gewoon op.
Willeke, Assen  | 11:26 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij mij wel hoor, heb veel zakenreizen gemaakt tot zo'n 8 jaar geleden. Weet wat het is om in andere oorden te vertoeven. Ben sindsdien nooit meer op reis gegaan. Heb er een hekel aan. Lekker thuis, lekkere dagtochtjes ok, maar niet meer naar verwegistan
Franko, Brasil  | 11:26 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mijn man en ik zijn dit jaar gaan overwinteren bij onze dochter in Patagonie wij zijn beiden 72 jaar, vlogen ook naar haar in 2006 samen en ik in 2007 alleen.De reis is als sardientje niet prettig maar met brieven van de huisarts was het met tijdig inchecken mogelijk een goede plaats te krijgen; we werden geholpen met handbagage dragen.het goed bij elkaar houden van alle documenten, creditcards etc. is zeer belangrijk. we zouden nooit met senioren reizen meegaan, we blijven plannen maken en hopen gezond te blijven
inge helleman, heuchin frankrijk  | 11:22 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben zelf niet reislustig en heb het thuis goed naar m'n zin Valt mij altijd op dat net na zo'n reis geweldige verhalen de boventoon voeren, terwijl enkele maanden later verhalen over ongemakken, ontbering,misafstemming,kosten, teleurstelling ed niet van de lucht zijn. Vaak lacherig gebracht. Wat een kosten en moeite om je te gaan vergapen aan de (vaak) armoede van anderen.
Henk, Groningen  | 11:20 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben zelf de zestig gepasseerd en vind reizen nog steeds heerlijk; vooral naar verre onbekende landen. Ben alleen en erger mij steeds aan de toeslag voor een 1-persoonskamer. Er zijn zoveel alleenstaanden, dat een toeslag niet van deze tijd meer is. Verder: als je nog goed ter been hebt en je hebt het geld (er voor over); waarom niet nog een mooie reis maken?
Wim, Wageningen  | 11:16 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Oost west thuis best, maar door omstandigheden is thuis niet meer best. Dus: noord zuid tuig eruit, dan wordt thuis weer best.
jan, almere  | 11:16 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is leuk wij zijn net 2 dagen terug ,8 weken onderweg geweest in thailand ,met alleen een retour ticket, wij zijn 71 en 76 jaar .en daar zelfs een brommer gehuurd ,En de kunst is altijd budget reisen,moet er wel bij zeggen dat we dat altijd zo gedaan hebben ,heb niks met leeftijd te maken ,Wij gaan weer plannen maken ,en lekker genieten
Trotters, bovenkarspel  | 11:15 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 67 jaar, vrouw. Ik rij ieder jaar alleen met mijn auto naar Zwitserland. Heerlijk is dat. Ik ga dit jaar alleen naar Alaska. Mijn dochter woont daar. Ik neem dan een vlucht MET overstap in Amerika. Dat vind ik leuk al die winkeltjes. Rechtstreks is niets voor mij. En schiphol, ach je kunt jezelf ook in een karretje naar de gate laten brengen. Dus ik ben een "oudere"die alles nog onderneemt, in mijn eentje.
nvt, nijmegen  | 11:12 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee hier is geen leeftijd voor als je maar goed te been bent en als je gezondheid maar in goede conditie is en dan is er voor oudere mensen niets aan de hand,..en trouwens je moet ook zin hebben om nog reislustig te zijn en ook niet alleen reislustig maar ook financieel er goed bij zitten!!
RAMON, RDAM  | 11:10 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik mijn zoon en zijn gezin wil zien, moet ik wel de oceaan over. Ga in april voor de 7e keer. Ik zorg dus wel dat mijn paspoort niet verloopt, want hij moet altijd langer dan 6 maanden geldig zijn.
een oma, Vaassen  | 11:02 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ouderen op straat worden overvallen en door criminelen va hun centjes worden beroofd dan spreekt iedereen er schande over en de media maakt er een hoop heisa van. Worden ze door de regering uitgekleed omdat ze makkelijke slachtooffers zijn, kunnen toch geen tegenstand bieden, dan hoor je niemand erover. Oudjes zijn te duur en improduktief. Laat ze lekker reizen en genieten zolang ze het kunnen. Ze hebben er lang genoeg voor gewerkt, behalve Wim Kok.
A. Roorda, Scheveningen  | 11:01 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
vreemd stukje in de kop suggeren dat de oudjes als een gek de wereld rondreizen en vervolgens het in artikel beschrijven dat de oudjes geen geld voor de reisdocumenten hebben en geen zin meer hebben om te reizen de betaalautomaten niet meer begrijpen etc alleen maar kommer en kwel ik zou zeggen lever je potlood maar in en ga een andere baan zoeken
john, a,dam  | 11:00 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 10:54 | 11.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Het hangt een beetje af van je verleden. Heb vroeger heel veel gevlogen, maar ben al een jaar of vijf niet op vacantie geweest. En eerlijk gezegd verlang ik er ook niet naar. De klachten vermeld in het artikel zijn inderdaad gegrond. Ik heb ook geen reisdocument meer. Nog wel een rijbewijs. Die is ook stinkend duur, maar kan op termijn nog helpen om niet achter de geraniums te moeten blijven zitten.
W. Roose, Almere  | 10:49 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Reislust houdt nooit op, althans niet bij mij.Ik ben vorig jaar met (vervroegd) pensioen gegaan en heb sindsdien al diverse (vakantie)reisjes gemaakt.Heerlijk.Het is inderdaad tegenwoordig op de vliegvelden een heel gedoe en dat is niet prettig, ook niet voor jongere mensen, maar daar moet je mee leren leven.Wél kan ik me voorstellen dat reizen in het algemeen voor mensen die fysiek minder fit zijn een reden kan zijn om thuis te blijven.
Chris, Hulst, Zeeuws-Vlaanderen  | 10:47 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
de overheid kan dat geld goed gebruiken! een belastingverhoging is daarom nodig.
kritische lezer, amsterdam  | 10:47 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee, Reislust houdt niet op, vooral bij vrouwen van boven de 50 jaar. Wat mij is opgevallen is dat bij bijna alle relatiesite's 90% van de gescheiden vrouwen reizen hoog op hun lijstje hebben staan. Ik vraag me af waarom en wie moet er dan betalen voor zo'n trip???
Johan, Apeldoorn  | 10:45 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De meeste "ouderen" die lichamelijk nog in staat zijn om te reizen zijn : A aan het werk ,B hebben geen tijd voor lange wereldtrips omdat ze langer door moeten werken ( ook financieel), C hebben daar de financieen niet voor in deze dure tijden, D zijn niet zo modern (electronisch gezien) als de meeste jongere mensen denken, hebben vaak niets met al die apparatuur. Kortom, het zijn de geld en tijd hebbende ,beter gesitueerden in dit land. En dat zijn bijv. mijn ouders (helaas) niet.
Kees, Schiedam  | 10:44 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij mezelf (62)houd het nog niet op,wat ik wel bespeur bij mezelf dat ik wat onzeker begin te worden.Voorbeeld als het maar klopt met dat E-ticket als ik aan die balie kom.Zeker bij een terug vlucht,als ik maar thuis kom dat soort gedachten.In eigen land die verschrikkelijke kaartjes automaat van de NS.Haal daarom bij het postkantoor een kaarje.Dat soort zaken spelen door mijn hoofd.
Lindhout, Teylingen  | 10:37 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een bejaarde die blijkbaar veel kan reizen, heeft best geld voor een paspoort. Hij heeft alleen geen paspoort meer nodig als hij ophoudt met reizen. Deze man is dus gewoon verstandig en geeft niet meer uit dan nodig is. Een uitspraak als "Wat denk je dat zo’n paspoort tegenwoordig kost?" is in dit verband begrijpelijk. Maar meneer van Noord begrijpt eruit dat "ouderen, die het welvarend Nederland land opgebouwd hebben" opgebouwd hebben geen geld meer hebben voor een paspoort. Onzin natuurlijk.
koud hè, Amsterdam  | 10:36 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga elk jaar met mijn vader (nu 83) een weekje gokken in Las Vegas. Hij vindt het helemaal geweldig en kijkt er steeds naar uit. Alleen zou hij dit niet kunnen, grootste probleem is de taal, hij spreekt geen Engels. Er wordt totaal geen rekening gehouden met ouderen, overal moet je gewoon in de rij staan, net als iedereen. Bij de toegang tot Amerika is dit vaak meer dan 1 uur!!! Het zou prettig zijn om mensen met hoge leeftijd voorrang te geven.
Janny, Ridderkerk  | 10:35 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jos bij mij/ons ook niet. Ben nooit echt ver geweest. De centjes zie. De positie enz. Maar zorgeloos karren in een 45 km op 4 wielen is een lust om te ontspannen. Met wat fantasie de rust zoeken. Dat is toch het minste wat iemand kan verlangen? Met de ondernemingslust van de PVV zie ik nog wel open ruimte terugkomen en eerbied voor een paar gezellige oudere jaren.
Herman, Wageningen  | 10:34 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
we zijn nu in midden 50 en hopen nog veel mooie reizen te maken. als we straks ouder zijn gaan we europa weer opnieuw ontdekken. Tenminste dat is nu het plan maar het kan ook zo maar zijn dat we gewoon de wereld rond blijven reizen. DAt hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe de gezondheid is. Ikan me zo voorstellen dat als we beide slecht ter been zijn dat we geen rondreis meer gaan maken maar een iets comfortabele reis. gat in de markt?
nian, groningen  | 10:33 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn moeder is bijna 80 en dit jaar gezellig meegeweest naar Z.O.Azie. Reizen is niet leeftijdgebonden, maar aan de fysieke en geestelijke gesteldheid van de mens. Alleen voor kinderen geldt dat niet. Die moet je tot hun 10e lekker uit een vliegtuig houden met hun gekrijs.
Ga aan, Het werk  | 10:32 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Stemmingmakerij! Wat een paspoort wel niet kost... A. Hij heeft gelijk! B. Heeft waarschijnlijk het geld wel alleen wil er geen meer aanschaffen omdat hij toch niet meer naar het buitenland gaat?
Matthe, Beverwijk  | 10:32 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je met pensioen bent moetje genieten, van het leven zo als ik begon al te werken op mijn 13e jaar en nu ga ik met mijn, echtgenote veel op Vakantie zeker 3 keer, per jaar als je het kan doen en!!!je, bent gezond Doen!!!!!!!!!!
pitbull, Amsterdam  | 10:31 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben 77jaar,gezond en mobiel!Toch beperk ik mijn vakantie gedrag tot het varen met mijn boot in de Noord Ned.wateren.Al dat gedoe om een reis te regelen en te boeken en wat te ervaren als er iets mis gaat,voor mij hoeft het niet meer!Overigens wel "bij de tijd"met PC,mobieltje,SMS,enz.Zie ook niet op tegen een autorit van 950 km naar mijn dochter in Zwitserland.
Ristjouw., Epe.  | 10:31 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De leeftijd speelt niet zo'n erg grote rol. Als je maar gezond bent. Geld speelt een grotere rol!!!
L.Allbers, Nieuwegein  | 10:30 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb ooit eens gelezen,: "zolang ik op mijn tachtigste of ouder, als mijn geest is opgesloten in een niet meer functionerend lichaam, niet hoef te denken, dat ik niet heb gedaan, wat ik wel had willen doen". Dus lieve senioren, reis en geniet zolang je kan.
een 71 jarige reislustige oma, terneuzen  | 10:29 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is grappig, of eigenlijk triest, maar ik, als 51 jarige, herken mij in het door u geschetste beeld. Ik heb helemaal niets met de huidige tijd van wachtwoorden, pasjes, banken waar de klant te woord gestaan wordt in een 'hotellobby', op straat mensen met mobieltjes aan hun oor of anders wel een apparaat waar muziek uit komt. Ik beperk me tot een kleine omgeving waar ik me wel prettig in voel en doe niet mee met die gekte van tegenwoordig. Voel me niet meer thuis en ben blij dat ik niet meer jong ben.
Elizabeth, Almere  | 10:27 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Beste leeftijd om te reizen is 50/65. Maar ja de meeste mensen moeten dan gewoon werken.
Noa, Leiden  | 10:26 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn moeder (88) komt altijd bij mij op bezoek als ik in een nieuw land werk. Met Kerstmis was ze Qatar, vorig jaar in Zwitserland en een paar jaar geleden in Hong Kong. Ze wil nu graag dat ik in Afrika of Zuid Amerika ga werken, daar is ze nog niet geweest.
Bint, Qatar  | 10:20 | 11.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

Zoek op bestemming



Aanmelden nieuwsbrief