*

di 20 apr 2010, 12:51 | 132 reacties

Luchtruim om 21.01 uur dicht

door Ronald Veerman
SCHIPHOL -  Wie vanavond rond acht uur in het vliegtuig stapt en eindelijk denkt te vertrekken moet toch rekening blijven houden met een onverwachte domper.

Foto: ANP

Doordat vliegtuigen alleen bij daglicht mogen vertrekken gaat het Nederlandse luchtruim vanavond een kwartier na zonsondergang om een minuut over negen immers onherroepelijk weer dicht.

Dat bepaalt de zogenaamde ‘Uniforme Daglicht Periode’ waar de luchtvaart op basis van de gisteren gemaakte afspraken alleen toestemming heeft tijdens de daguren te mogen vliegen geen seconde van mag afwijken.

Toestellen die op dat moment klaar staan voor vertrek of richting de startbaan willen kunnen daardoor alsnog een verbod krijgen om op te stijgen.

,,Om een minuut over negen is vliegen niet meer toegestaan”, zo werd op de luchthaven bevestigd. ,,Reizigers die net niet wegkomen hebben dus pech. Maar vanaf woensdag kwart over zes, wanneer het officieel weer licht wordt, kan men weer een poging wagen.”


Weekendabonnement
Het EK-abonnement, 6 weken € 20,-!

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Waarom heb ik telkens het idee/gevoel dat er expres op een depressie aangestuurd wordt? Staat mij iets van bij dat dat ook in de jaren 20 van het vorige eeuw is gebeurd...
Nadenker, TA  | 19:27 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Blijkbaar letten mensen niet op tijdens de info die in de media wordt gegeven. As smelt bij een lagere temperatuur dan woestijnzand. En smeltend as is het gevaar voor straalmotoren, woestijnzand zal nooit smelten in een straalmotor. Propellervliegtuigen en heli's hebben hier geen last van aangezien temperaturen in deze motoren veel minder hoge temperaturen bereiken vormt het voor deze caterorie luchtvaartuigen minder gevaar
B777 piloot, Amsterdam  | 19:25 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja, je moet ergens een grens trekken. Als iemand niet begrijpt dat wel/geen daglicht duidelijk en helder is, vermoed ik niet dat deze persoon er goed over heeft nagedacht. Zou je anders ipv 9:01 9:06 moeten zeggen, en waarom? Het gaat om wel/niet daglicht en dan is zonsondergang leidend. Discussie over welk nivo schadelijk is, is wel nuttig, vanwege grootte zone 1/2/3, maar dan door experts.
Gerhard, Almere  | 19:23 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er zal een goede reden zijn om alleen in daglicht te vliegen. Het heeft weinig zij om ;s nachts te gaan vliegen en vervolgens in een aswolf te vliegen met als gevolg dat toestellen omlaag kunnen ploffen. Better dafe than sorry.
Hans Grashoff, Islantilla  | 19:21 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
we hebben ook een vulkaan in nederland namelijk schiphol,sinds vandaag weer wakker geworden na bijna 5 dagen van slapen.hij brult en rook er weer oplos.zie de strepen in de lucht ze zijn er weer pfffffffff was net zo rustig in de lucht.hoop dat de katla binnenkort zich laat roeren.
ron, nijmegen  | 19:16 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Denemarken gaat vliegen vannacht tussen 02:00 en 06:00 Snap ik nou iets niet? Ned. mag/wil 'snachts niet vliegen, terwijl DK dat juist wel doet.
Tina, A'dam  | 19:13 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Logisch; om 9.01 uur is de voetbalwedstrijd Inter-Barcelona net leuk aan het worden. Dan ga je toch gewoon kijken.
Dirk, Amsterdam  | 19:09 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toch leuk dat dat onderontwikkelde Europa in de stress ligt voor een beetje as. Al honderden uitbraken van vulkanen geweest, altijd kon er gevlogen worden, en nu in Europa ligt alles stil. Oja, er hangt vaak Saharazand in de lucht. Dat is zo funest voor vliegtuigen, dus dan ook niet vliegen. Dat is gelijk winst voor het milieu.
Bert, Apeldoorn  | 19:08 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja, vliegtuigen moeten toch ook slapen?
Hansje Pansje Kevertje, Den Haag  | 19:03 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De EU had al eind vorige week een noodplan moeten starten waarbij alle passagiers met behulp van bussen en treinen etc naar hun eindbestemming zouden worden gebracht! Zoals gewoonlijk is het weer een puinhoop en weten de Transport ministers en EU absoluut niet wat ze moeten doen! Wederom hebben we weer niks aan de EU en Overheid!!
gestrand in London, Den Bosch  | 18:52 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gedupeerde reizigers: toeristen en zakenlui. Het wordt pijnlijk duidelijk dat de vliegtuigmaatschappijen wel voor 90 procent afhankelijk zijn van mensen die voor hun plezier reisjes met de vlieger maken. Het wordt tijd dat we daar eens bij stil staan ........ wat een decadentie!
Johanne, Den Haag  | 18:44 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ahah mensen zijn grappigg het is een regel en verplicht! niet alleen met de asswolk te makenn !! na 21:00 gaat er niks meer de lucht in! behalve de buitenlandse maatschappijen dat is een uitzondering :) terwijl de turkse maatschappij 24uur actief is !! typisch nederland wweer nooit mentaliteit nooit wat anders doen dan het is!!
Yilmaz, Amsterdam  | 18:29 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nederland = Regeltjesland We hebben de naam tolerant te zijn maar dat is allemaal uiterlijke schijn. Ik ben blij dat ik al 20 jaar weg ben en hoef nooit meer terug. Jammer voor het land zelf, dat is heel mooi. Ik kom graag op vakantie nog in Friesland en Groningen, daar gaat het nog wel, de rest is allemaal aardig in de war...
Remco, Barcelona  | 18:14 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er vindt thans een evacuatie plaats. Slechts enkelingen mogen mee. Bij deze operatie is het niet te voorkomen dat er onderdelen in de dampkring terechtkomen en als vallende sterren zullen verbranden. En dat mag niet te vroeg gezien worden. De Poolse elite is als eerste vertrokken. Onzin? Ineens wel mogen vliegen volgens niet bestaande voorschriften is minstens zulke onzin.
Fritsfantast, Sirius Bravo  | 18:05 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toch wel vreemd dat je eerst overal hoort dat je de aswolk niet kan zien. Heeft een piloot speciale ogen gekregen dat ie op de dag om een wolk kan vliegen? De enige as die ik zie is van mijn peuk.
Rene, Harderwijk  | 17:57 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
de beste stuurlui staan aan wal.
a, haarlem  | 17:44 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heerlijk lekker op regeltjes letten. Precies 1 minuut over 9. De overheid is bezig zich te presenteren als een intollerant en absoluut neurotisch machtswellusteling. Bij 123km/uur flitsen, 9:01 niet meer opstijgen... En dan nog raar vinden dat de maatschappij (dat zijn wij!) zo neurotisch en weinig tolerant is... Vreemd he?
Peter, Breda  | 17:23 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En uiteraard reageren er hier weer kluwens met deskundige papagaaien. Napraters, kopieerstumperts. Zoek een leven!! Luchtruim gaat dicht, pasta! Welke gek gata nou het risico nemen om te zeggen: Er is niets aan de hand. In geval van een ongeluk zijn dan de claim's niet te overzien. Schapen!
Echte asdeskundige, Aalsmeer.  | 17:23 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben werkzaam als Steward en ik moet zeggen dat ik ontzettend geniet van het niet hoeven vliegen!
Chris, Amsterdam  | 17:14 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoelang gaat dit allemaal nog duren.Wie betaalt de extra kosten die door de gestrande passagiers worden gemaakt?De regering is in iedergeval niet van plan om bij te springen.Jammer dat het op deze manier moet.
rob, r.dam  | 17:13 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hallo hoorde dat links erachter zat?
ringo, utrecht  | 17:01 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Merkwaardig toch dat men nu zo voorzichtig is. Bij de Q-griep bleken (en blijken!) de economische belangen veel zwaarder te wegen dan de volksgezondheid. De luchtvaartlobby kan blijkbaar nog heel wat leren van de boeren!
Karel de Groot, Amsterdam  | 16:59 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als iedereen nou eens probeert om een beetje logisch na te denken, in plaats van al dat egoistische gedoe. Als je de tekst ook daadwerkelijk goed hebt gelezen, en niet alleen de kop, dan begrijp je dat het op een gegeven moment donkerder wordt, en dat ze hebben besloten een kwartier nadat het donker wordt voor de veiligheid te kiezen. Beetje jammer dat alleen de mensen in de reisbranche, zich ook daadwerkelijk druk maken en het snappen. volwassen gedrag hier.
Reisadviseuse, Amsterdam  | 16:55 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een belachelijke reacties weer. Als er vanavond om 21.01 een vliegtuig opstijgt en het stort neer zal er niemand meer zeggen dat het onzin was. Alleen maar hopen dat er dan geen familie/bekenden van jezelf inzitten. Ik snap best dat ze heel voorzichtig zijn. Met mensenlevens moet je niet gokken
ik, thuis  | 16:47 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zolang niemand kan bewijzen dat er geen vliegtuig naar beneden komt wanneer er wel wordt gevlogen........lekker de mond houden...
ikke , e-hoves  | 16:46 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat ik dus heel raar vind in deze... is dat de tv en radiozenders sinds gisterenavond, echt alles hebben verteld, en dat de vluchten weer langzaam op gang komen. Tevens vertellen ze allemaal dat het een etmaal duurt voor alle schema's weer normaal gevolgd worden. Wat echter nergens verteld is... is dat er alleen tijdens dachtlicht gevlogen mag worden. Heel raar.
Klaas, Zoetermeer  | 16:45 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je tijdens daglicht geen last van as hebt zal dat in het donker ook wel niet zo zijn. maar ik zal wel te simpel redeneren
zeekip, schouwen  | 16:37 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is dat altijd het geval of alleen vanwege die aswolk??? Dit is toch te zot voor woorden, waar zijn we nou mee bezig!!!!
Petra, Zaandam  | 16:31 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Johan uit Lisse, helemaal gelijk. Maar wat had je anders verwzcht van die EU plannetjes verzinnen groep?
the DJ, Dublin  | 16:25 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
As is niet goed voor straalmotoren, dat wil ik wel aannemen. Maar waarom mogen propellervliegtuigen, zweefvliegtuigen en luchtballonnen dan ook niet de lucht in? En helikopters?
Sebastiaan, Mijnsheerenland  | 16:22 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
SAFETY FIRST Mensen,die kritiek hebben op het sluiten van het luchtruim zijn onverantwoordelijke waaghalsen.De Nederlandse zee-en luchtvaart zijn over de hele wereld beroemd om hun kennis en veiligheid!!
Zoon van zeeofficier, Fryslân  | 16:21 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
tis werkelijk niet te geloven gewoon trieste bedoeling pff!! en al gestrande reizigers die terug naar huis willen naar hun familie daar wordt niet over nagedacht!! lekkere opmerking dan hebben ze pech wat is dat nou voor antwoord!! je zal maar geen geld meer hebben en gestrand zijn dan heb je toch een probleem of niet dan!!! maar DAAR wordt niet over nagedacht nee alleen maar over het verlies van de maatschappijen.....
Angel , den haag  | 16:20 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De maat is nu vol. denk dat er maar een oproep moet komen aan alle gestrande passagiers op SPL om gezamenlijk een claim neer te leggen bij de overheid voor alle geleden schade. Misschien moet hier een Amerikaans advocatencollectief voor worden ingeschakeld.
John, Driehuis  | 16:17 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De linkse kneusjes hier die beweren dat er nu nog een aswolk is moeten ij die eens aanwijzen op een satelietfoto o.i.d.,Is er niet!.Net als met de zgn.varkensgriep en vaccins, iemand heeft her voordeel bij.Wij gaan met zn allen hiervoor betalenm d.w.z via via je egen claim.Kan een boek over schrijveh..
K de immer beterweter, London  | 16:17 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ze nou ook eens test vluchten met nachtvluchten blijven doen 24/7 dan zien we dat het allemaal nergens voor nodig is met verschillende vlieghoogtes.De economie moet 24/7 draaien !!
Wim de Raadt, Den Haag  | 16:17 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb de laatste dagen alle reacties op de publicaties van de aswolk eens gelezen en wat zitten mensen toch de drammen. Kennen jullie deze uitdrukkingen? : de beste stuurlui staan aan wal??, beter voorkomen dan genezen? De mensen die nu overal een mening over hebben (negatief uiteraard) zijn DIE mensen dat waneer er wel iets gebeurt als eerste meteen met hun vingertje de schuldige aanwijzen. Doe waar je goed in bent en laat andere mensen hun ding doen waar ze goed in zijn! En hou op met zeuren, zeiken en betweten.
Aan alle Negatieve mensen!, Deventer  | 16:10 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen as en woestijnzand??? mijn auto is nog schoon en dat is wel eens anders geweest.Rood of geel,maar dan wordt er gewoon doorgevlogen.Komt dit zand dan niet in de motoren,of zit er een fijnfilter voor de luchtinvoer??Graag antwoord??
jodocus, Hilversum  | 16:09 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
beetje vaag allemaal...dus wanneer je om 21.01 opstijgt is het gevaarlijk maar wanneer je om 20.59 opstijgt is er niks aan de hand en kan je gewoon vliegen...volgens mij is die aswolk er dan ook nog steeds en word het donker..
melissa, zwolle  | 16:08 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Luchtruim om 21.01 uur dicht door Ronald Veerman SCHIPHOL - Wie vanavond rond acht uur in het vliegtuig stapt en eindelijk denkt te vertrekken moet toch rekening blijven houden met een onverwachte domper. is tegenstrijdig met elkaar in titel staat 1 over 9 en in de tekst 8uur. M.v.g. Martijn van de Streek
Martijn van de Streek, Elburg  | 16:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moet er nu eerst een kist naar beneden donderen ???? vóórdat de geldwolven inzien dat er met mensenlevens gespeeld wordt? en als dát dan gebeurd is gaan ze elkaar de schuld in de schoenen schuiven...want wie oh wie gaat dan betalen ?????
p.v.d., schraap land  | 16:05 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoop voor mijn zus dat ze nog net mee kan, de vlucht is nog niet geannuleerd. Oh ja voor den mensen die roepen wat maakt het nou uit 21.00 of 21.01, nou dat maakt niks uit, maar er zal toch echt een grens getrokken moeten worden. Zelf ben ik allang blij dat er weer gevlogen word, al is het alleen om de vrachtvliegtuigen!
Bassen, Groningen  | 16:02 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De vraag is zijn er wel aswolken? ze zouden niet te zien zijn en niet waar te nemen op de radar. Vraag me trouwens af waarom er vanmiddag zoveel straaljagers aan het vliegen zijn.
Rob, Rotterdam  | 15:58 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat wordt er gedaan als dit fenomeen van die vulkaan weer gebeurt en het WK in Zuid Afrika is aan de gang..????
ATD, Georgia U.S.A.  | 15:58 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De sluiting is en blijft complete waanzin voor landen als Nederland en Duitsland. Zelfs op de computermodellen kun je zien dat de as die hier dan over zou drijven 10.000 tot 100.000 maal zo weinig is als de concentratie op zo'n 50 tot 100 km afstand van de vulkaan, laat staan dichter bij de bron. Dus waar gáááát dit over??? Gister is er een dom besluit genomen door de EU , stelletje klungels zijn het.
JOhan, :Lisse  | 15:51 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 15:48 | 20.04.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Dit heeft niks met veiligheid te maken.Het is allemaal een truck van enkele grote luchtvaartmaatschappijen (dat is het juiste woord heren journalisten) om de kleinere en low budget-maatschappijen voorgoed de nek om te draaien.
Asdeskundige/Vulkanoloog, Aerdenhout  | 15:39 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
voor de postduiven is het een stuk veiliger vliegen. mijn postduiven moeten ook nog even wachten die zijn te klein om de lucht in te mogen.wel lekker rustig hoor in de lucht
moppie, zaanstreek  | 15:33 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ok een beetje begrip is er nog steeds,maar je zou om 20.00 vertrekken,je hebt vertraging,heb je de eerste dag dus verspeelt,want er wordt niet gevlogen na 21.00 ,hoe lang gaat dit weer duren,en kun je dan zowiezo de volgende dag wel mee.ja want dan zijn er ook boekingen gedaan.ben nu blij dat ik in jan al ben geweest en in juni pas weer ga.zou helemaal gek worden.buiten het alles om,dat ik de wijzewaarop er werd gehandeld wel goed vond.
toos, stroe  | 15:26 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
er is geen enkele andere bron die zegt dat het luchtruim gesloten moet worden.
Antje, Almere  | 15:25 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mooi mooi ga zo door het is nog steeds lekker rustig hier!
Frans, Hellevoetsluis  | 15:17 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
As in combinatie met hitte maakt glas, dat kan dus wel gevaarlijk zijn. Overigens heb ik liever geen vluchten dan dooien.
Leonardo, Spiekendarp  | 15:14 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vliegen met de postduif is op het ogenblik een stuk veiliger!!
RAMON, RDAM  | 15:10 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
was er geen verbod geweest, dan waren mensen gaan klagen of het wijs was om toch te gaan vliegen.... dus... het is nooit goed genoeg.
Simona, Amsterdam  | 15:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wanneer je verantwoordelijk bent voor mensenlevens zeg je niet zomaar effe ga maar de lucht in. En de regelgeving bestond al en heeft men gehandhaafd... Dat die regelgeving niet goed in elkaar steekt is misschien nu duidelijk geworden.. maar daar hoor je nu pas mensen over... iedereen had allang kunnen klagen dat die regels niet goed waren voordat dit gebeurde.. Niemand gehoord.. dus niet achteraf klagen. Dure fout dat wel. Daglicht prima.. kan de pilloot op zicht nog ingrijpen indien nodig.
Dennis, Tilburg  | 15:05 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nu loopt iedereen te klagen, maar wat als er wel iets gebeurt. 3x raden wie dan de schuld krijgt.
loike, beuningen  | 15:04 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sowieso is er wel gevaar, er is namelijk kans op glasvorming in de motoren als je te lang in het as-gebied blijft vliegen. Dit gebied is het beste zichtbaar overdag, waardoor de piloten beter om de wolken/pluimen heen kunnen manouvreren dan `s nachts. En de luchtvaartmaatschappij verliest 2 of 3 miljoen per dag, ze doen dit echt niet expres.. Heb alstublieft wat meer begrip mensen.
Arie , Groesbeek  | 15:01 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik denk dat dit meer een gevalletje geluidsoverlast is, volgens mij mogen bepaalde vliegtuigen daarom niet meer vertrekken
C.Bethlem, Zaanstad  | 15:01 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De daglichtperiode is bepaald voor toestellen die opstijgen en landen. Als je na 21:01 uur bent opgestegen, val je nog binnen de norm. Op grotere hoogte is het wat langer daglicht. De reden dat er alleen bij daglicht mag worden gevlogen, is dat je dan een aswolk kan zien en er omheen kan vliegen. Als het allemaal goed gaat en er geen noemenswaardige aswolken zijn gezien tijdens de dagvluchten, zullen de periodes vast wel verruimd gaan worden.
Rutger, Haarlemmermeer  | 15:01 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
We zitten weer in een heerlijke Hype. Tis net als de Mexicaanse Griep, het niet vliegen wordt ons gewoon aangepraat!
Hans, Friesland  | 14:59 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Veiligheid gaat boven alles. Tot nu aan toe. Het zal niet lang meer duren dat de veiligheid voor de economie moet wijken. Maar als er een vlietuig neerstort dan wijzen de vingertjes van de economie voor de aansprakelijkheid fijntjes naar de overheid. En niet anders. Laat de minister daar goed van doordrongen zijn.
tokkelaar, leiden  | 14:58 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat vind ik knap. Rekening houden met een onverwachte domper. Hoe doet men dat?
Robert, Flevoland  | 14:57 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kunnen we nu ophouden over die wolk? Elke (zogenaamde) bekende Nederlander wordt al 'geëerd' met een stukje tekst. Nu weten we het wel.
Henk, Groningen  | 14:54 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat weet iedereen het toch weer goed.Vliegen moet 100% veilig zijn.Als er maar een klein instrument metertje ofzo in het vliegtuig niet werk wordt er niet gevlogen.Zand is GEEN vulkaanas.Motoren van BA boeing bij vulkaan in indonesie en van een KLM boeing bij vulkaan in alaska vielen uit door vermoedelijk vulkaanas. Als er een vliegtuig neerstort hierdoor wat zou er dan weer gegilt worden.Niet alleen in Nederland is men voorzichtig.Ook in Engeland is het vliegen heel beperkt
Richard, Brighton  | 14:54 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Op aircrash investigation gaven ze laatst aan dat het apparatuur in een vliegtuig aswolken niet kan meten. In het licht kun je het dus zien wanneer je er doorheen vliegt, in het donker is het dan dus een gokje.. Vermoedelijk is dit de reden....
Marije, Driebergen  | 14:44 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lijkt me logisch, met kans op motorfalen is het wijs een 'visual' te hebben.
Henk, Heerenveen  | 14:44 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja dat klopt , om 9 uur is het nog veilig , maar 1 over 9 is het levensgevaarlijk , dus geen uitzondering!
minister, den haag  | 14:41 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zou dat de reden zijn dat Transavia een aantal vluchten naar het tijdstip van 20.00 uur heeft gezet vanaf Schiphol? Vluchten worden met vele uren vertraagd. Er is 0 communicatie tussen Schiphol, operators, en luchtvaartmaatschappijen (Transavia is niet bereikbaar...) Je hebt de twijfelachtige eer te horen via borden dat je nog eens 4 uur extra mag wachten. Tegen de tijd dat het donker wordt zijn we aan de beurt...
Paul Janssen, Uden  | 14:38 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
uhhh,kan iemand mij uitleggen waarom gisteravond 3 vliegtuigen rond de klok van 8 uur zijn vertrokken naar de V.S,singapore en Dubai,want daar ben je ook niet met 1 uurtje hoor.heel vreemd allemaal.eerst de avond ervoor 3 toestellen met passagiers daar naar toe laten vliegen en nu moet het vliegverkeer om 21.00 uur weer stilgelegd worden
michelle, haarlem  | 14:34 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurocontrol doet wat elke (Europese) instantie doet wanneer er eenmaal aandacht aan word geschonken; graag in het spotlicht blijven. Geef een mens of organisatie een beetje macht, en wanneer je in zijn tuin beland, zal hij/zij die uitoefenen tot vermoeiends toe. Stop me Eurocontrol aandacht schenken en moet je is kijken hoe snel dat luchtruim weer open mag/kan.
Vince, Barendrecht  | 14:33 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou Prima, Het lijkt of alles zomaar vanzelfsprekend is! Nou dat is het dus niet.!
harrie, eindhoven  | 14:32 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dit is een politiek ecconomisch spelletje geworden dit heeft niets meer met de as wolk te maken de sterkste blijven staan en de zwakste gaan onder en de burger betaald het geduld
menke, spijkenisse  | 14:31 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het meest idiote is dat vandaag nog vele vluchten gecancelled zijn, ook vluchten die in eerste instantie wel zouden plaats vinden (informatie schiphol, KLM). dit betekent dat de websites onbetrouwbaar zijn wat betreft de laatste info. Ik stond dus mooi voor niets op het vliegveld!! Broodje aap van Eurlings.
Jan, Zurich  | 14:30 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben blij dat ik een autovakantie heb geboekt. Ik zie me na de meivakantie al met het hele gezin 3 dagen vastzitten op Beziers Airport. En neem maar van mij aan dat het kwakkelen blijft.
Jantine, O.  | 14:30 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een onzin. Waarom mag een vliegtuig wel om 21:00 opstijgen? Dan vliegt ie alsnog terwijl het al bijna donker is. Ik vind het echt belachelijk. En waarom kan er normaal wel af en an gevlogen worden, en duurt het nu zo vreselijk lang voordat we kunnen vliegen? Ik zou zeggen regel de boel, laat alles een beetje vlotjes opstijgen zoals normaal des te eerder is het hele gedoe weer over..
Mij, 't Veense  | 14:30 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
is dat onm zeker te zijn dat we kunnen zien als er een vliegtuig probelmen heeft. Gaan we het vliegtuig dan opvangen? Hebben ze wel eens van radar gehoord bij de regeringen? Het is duidelijk dat er weer mensen beslissingen nement die nergen verstand van hebben: politici. De grootste bezuining is die naar husi te sturen of heel goed opsluiten.
hihi, Terneuzen  | 14:29 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Minister Eurlings meldt net dat hij er helemaal niets van weet dat het luchtruim vanavond dicht gaat.
ik, adam  | 14:25 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heerlijk! Wat een zalige rust voor de mensen rondom Schiphol.
Anja, Tilburg  | 14:25 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Luchthavens sluiten betekend enigzins een vermindering van de totale CO2 uitstoot van het betreffende land,wat het bereiken van zijn target iets makkelijker maakt zonder extra uitstoot te hoeven inkopen. Het is simpelweg een spel. Een totaal vliegverbod is absoluut onnodig,de lucht is nu vrijwel schoon van vulkaanas in het grootste deel van Europa! Het is slechts een politiek spel om de kosten en bijdragen voor CO2 uitstoot per land te beperken, wat aan CO2 in Ijsland de lucht ingaat telt uiteraard 'lokaal' niet mee!
Geemigreerd, Finland  | 14:23 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat ze nog maar lekker aan de grond blijven, wij wonen bij de Kaagbaan en we genieten ons helemaal te pletter van de rust in de lucht. Eindelijk kunnen we elkaar weer verstaan in de tuin, heerlijk.
wilma, lisse  | 14:22 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
piloten vinden dit onzin, testvluchten tonen dit aan! Al deze maatregelen beginnen een zeer dure "klucht"te worden. Wie mag er later voor de miljoenen schade opdraaien?... juist U raadt het al!! Zullen we maar vast weer een parlementair onderzoek plannen?
A De koning, Amsterdam  | 14:22 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Welke land vond het zo belangrijk te melden een stukje glas in de motor van 1 van hun F1 straal vliegtuigen gevonden te hebben op het moment dat het luchtruim weer open leek te gaan. Een event zonder datum, zonder tijd, zonder plaats, zonder foto, enkel secrecy. Voor mij is nu duidelijk geworden dat Amerika hier vuistdiep in zit. De europese luchtvaart plus Euro economie lam leggen in het voordeel van de Amerikaanse. Het zal me niet verbazen dat hoge mannen bij Euro Control een aardige steekpenning hebben ontvangen.
Jan, Amsterdam  | 14:14 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Even een tip voor de Airlines: Welke tijd ?? GMT is 23.00 uur.
cees, den haag  | 14:11 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het zal niet lang meer duren of de trekschuit komt weer terug. Alleen kun je die niet laten trekken door een paard want dat schijt te veel dus dat is weer slecht voor de lucht kwaliteit. Als het aan de milieu freaks ligt kunnen ze beter iedereen dood maken, dat is het beste voor het milieu. Blijven dan alleen die geitenharen sokken over? dat zal gezellig worden!!!!
Barend Botje, Zuid Laren  | 14:11 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Uiteraard staan de beste stuurlui weer eens aan wal. Beter dat men voorzichtig is en geen risico neemt. Als er wat gebeurd , dan zal je iedereen horen schreeuwen, dat men geen risico had moeten nemen. Nooit doet men het goed in de ogen van veel mensen. Ik zou niet graag in de schoenen staan van de mensen die deze moeilijke beslissingen moeten nemen. Een beetje meer begrip en respect zou niemand misstaan.
Liedy, Apeldoorn  | 14:09 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een volslagen op hol geraakte hysterie. In the UK is het nog erger daar is alles dicht. Voor de korte europese vluchten kan gewoon op 3000 - 4000 meter hoogte gevlogen worden, dik onder de wolk. wie vaker naar londen vliegt weet dat als je net bent opgestegen de daling al weer wordt ingezet. Overigens is het vliegverbod in eerste instantie afgegeven door europese richtlijnen vanuit Brussel. De waanzin ten top
Paul, Amsterdam  | 14:09 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Misschien moet Nilfisk ook vliegtuigen gaan produceren. Is het probleem zo opgelost!
John V., Leiden  | 14:08 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor degene die het niet weten; aswolken zijn niet te zien op de radar. Dus in het donker weet de piloot niet of hij in een gewone wolk óf aswolk vliegt. Over dag kan de piloot het gewoon zien.
Tim, Almere  | 14:08 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het gaat om europese afspraken. Die vliegtuigen die hier opstijgen maken geen rondvlucht boven Nederland maar hebben dus een bestemming buiten Nederland. Buiten Europa is geen as dus als ze om 21.00 uur opstijgen vliegen ze nog bij daglicht in de 'risicogebieden'.
kees rey, zoetermeer  | 14:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onvoorstelbaar hoe we worden voorgelogen. Opnieuw regels vanuit een niet verenigd Eurpa ingevoerd door de politiek. Ofwel hoe zorgen we dat de burger getreiterd blijft worden. Arrogant en misplaatst gedrag. Cijfers over 2009 van emigratie van autochtonen ruim 35.000 landgenoten die dit corrupte bolwerk hebben verlaten! Hoe zou dat nu toch komen?
Mark, Berghem  | 14:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het is goed wat ze doen wat alls ze wel gaan vliegen en er gebeurt wat , dan zegt iedereen , stom van de klm , dit is goed
lotje, amersfoort  | 14:05 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Raar hoor, nog meer financiele schade en ellende voor de mensen die naar hun huis en werk terug willen.
Automobiliste, in Nederland  | 14:04 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan iemand mij uitleggen, hoe het mogelijk is om in afganistan,een ontzettend stoffig land, F16 toestellen gewoon vliegen, en bij volgens NASA, een kleine concentratie as uit een vulkaan niet???En dan vliegen ze even en dan weer dicht??Dit zal goed voor onze economie zijn zeg!!!!!!!!!!!!!
sipco, Leeuwarden  | 14:04 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik word er in ieder geval helemaal gek van. De ene maatschappij vliegt wel en de andere niet naar dezelfde intercontinentale bestemming. Advies van een medewerkster is mijn vlucht te verzetten naar medio mei. 'Dan wordt er zeker gevlogen'. Het moet toch niet gekker worden.
Vakantieganger, Amsterdam  | 14:04 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
As in daglicht kan je ontwijken. 's nachts en op de radar zie je as niet. Overigens zijn de actuele concentraties laag. Men stelt ze vast gebaseerd op theoretische modellen, wij hebben nu eenmaal niets beters. Daarbij is de BV Nederland roomser dan de paus en krijg je van die vreemde maatregelen.
h.vos, almere  | 13:56 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit land is altijd roomser dan de paus geweest. Wat maakt een seconde nou uit? Zoiets kan alleen door een ambtelijke pennenlikker zijn bedacht.
jan, amsterdam  | 13:52 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heb eerder gehoord dat alleen de IFR vluchten niet mochten. VFR vluchten wel. Kennelijk mag men niet op instrumenten vliegen. Het bevestigd mijn vermoeden dat het niet om as gaat maar een ander verschijnsel. Aangezien de as door mensen niet wordt waargenomen in de lucht lijkt het onwaarschijnlijk dat tijdens een VFR vlucht de as opgemerkt zou worden. CME activiteit van de zon wellicht? Het is niet voor niets dat Space Shuttles precies dit jaar stoppen en de USAF met onbemande shuttles (Boeing X-37) doorgaat
AFvS, Aruba  | 13:52 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In gesprek met een piloot gehoord: 'Hoge' concentraties stof zijn overdag zichtbaar ende piloot kan daarop zijn hoogte wijzigen. 's nachts is het niet zichtbaar. En nu roept iedereen schande niet vliegen. Maar gebeurt er iets roepen dezelfde mensen schande dat er is gevlogen. In dit geval kan je beter aan de veilige kant zitten en je vergissen.
Elroy, Almere  | 13:51 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan mogen ze wel eens opschieten met die vluchten. Zie elke keer maximaal een vliegtuig of 5 in de lucht (effe googelen op live aircraft tracking) en dan vaak nog passerend vanuit andere landen.
Hier, op de grond  | 13:50 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Over een week gaan de maatschappijen klagen dat ze teveel hebben verloren. Het kabinet komt dan zeker met een vliegheffing van min. 10%. De burger mag er weer voor op dragen.
A.L. Weergelijk, R'dam  | 13:50 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben blij toe. Vind het echt belachelijk dat vliegtuigen überhaupt 's nachts mogen vliegen. Alsof de omwonenden geen nachtrust nodig hebben. 's Nachts de hele nacht gerommel in de wolken horen alsof het onweert is echt niet fijn, oordopjes dus maar in. Jammer dat er geen rekening meer met mensen wordt gehouden maar economische belangen voor gaan. Gezien de reacties van de afgelopen dagen hebben ontzettend veel mensen last van Schiphol. Ik dacht dat alleen de omwonenden er last van hebben. Het strekt zich dus ver uit.
Edward, Amsterdam  | 13:50 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het voor de consument zo moeilijk om je te schikken bij natuurgeweld? Zo lang er aswolken zijn is er ook gevaar. Veiligheid gaat toch boven alles? Het is lekker rustig zo en goed voor het milieu.
broekroelofs, NL  | 13:45 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze bekijken het maar met dat vliegen. Ik heb omgeboekt voor een busreis. Vlieg nooit meer kost alleen maar geld en stress.
Arie de Winter, Diemen  | 13:43 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mensen hou eens op met dat negatief gepraat,ik sta erachter want het gaat tenslotte wel om heel veel mensenlevens,dus het is puur veiligheid.Dit is overmacht hier kan niemand iets aan doen.
Dorien, Grootebroek  | 13:41 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet alleen om 21.00 uur dicht! Vandaag zou de vlucht uit Tunesie naar Nederland vertrekken maar helaas na de landing aan het begin van de middag is er in de motor glas ontdekt waardoor de reizigers daar als nog niet terug kunnen! Dit is overmacht en begrijp dit heel goed! Wat ik niet begrijp is dat de reisorganisatie's al het weekend geen vliegtuigen van Tunesie naar Spanje heeft laten vliegen! Onze buren (Belgie) hebben vluchten vanuit bijv Egypte naar Spanje gestuurd en daar hun landgenoten opgehaald met de bus!
AS, Rijswijk  | 13:38 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel verstandig, de aswolk wordt door de radar niet gezien, dus kan er alleen bij daglicht gevlogen worden, omdat ze hem in het donker niet kunnen zien! Ik snap al die reacties hier niet. Veiligheid gaat boven alles! Er zal maar een vliegtuig neerstorten en je zal er maar inzitten. Dan wil ik de reacties nog wel een keer lezen!
Angel, Love  | 13:38 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet alleen om 21.00 uur dicht! Vandaag zou de vlucht uit Tunesie naar Nederland vertrekken maar helaas na de landing aan het begin van de middag is er in de motor glas ontdekt waardoor de reizigers daar als nog niet terug kunnen! Dit is overmacht en begrijp dit heel goed! Wat ik niet begrijp is dat de reisorganisatie's al het weekend geen vliegtuigen van Tunesie naar Spanje heeft laten vliegen! Onze buren (Belgie) hebben vluchten vanuit bijv Egypte naar Spanje gestuurd en daar hun landgenoten opgehaald met de bus!
AS, Rijswijk  | 13:37 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe zit dat nou in de UK? Daar is geen vliegverkeer vanwege een nieuwe aspluim?
Henk, Rdam  | 13:36 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hollandse kleinzieligheid. We hebben problemen en weigeren die op te lossen. Flexibel 0.00. Moet door deze " regels zijn regels mentaliteit" nog 10 dagen in bangkok blijven wachten. Nederland: Goed bezig
Andy, Geldrop  | 13:32 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is veilig of niet veilig ongeacht het daglicht. Wat een onzin zeg!
marco, amersfoort  | 13:32 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kreeg gisteravond een naar gevoel bij het kijken naar Pauw en Witteman. De minachting en de lacherigheid,de ons kent ons sfeer die er heerste gaf mij rillingen. Als er internationale veiligheids regels worden opgesteld Moeten die met zorg worden weerlegd maar niet met een minachtende betweterigheid waar de partijpolitiek van Eurlings van af droop. Als de bodyscans (met reden) betwijfeld worden staan deze mensen op hun achterste benen en wordt hemel en aarde bewogen om een schijnveiligheid te bewerkstelligen
eko noom, leeuwarden  | 13:32 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
flauwe kul ! en de vliegtuigen die om 1 minuut vooor 9 wegvliegen hebben dus nergens last van? wat een betutteling toch weer hier in nederland .....
nicole, huizen  | 13:31 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onzin allemaal, gewoon vliegen!
rick, 020  | 13:31 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En zo houden de anti wetenschappers de vinger aan de pols. Hulde voor deze wijze onzin.Dat dit de economie miljarden kost daar zijn deze mensen niet in geinteresseerd, maar dat ze een paar dagen de baas kunnen spelen is natuurlijk wel reuze interessant. Dan hebben ze in ieder geval het idee dat ze nog iets nuttigs doen. Leve een ambtenaren bestuur en een minister, die zijn oren laat hangen naar een ambtenaren club.
Florisje, Den Haag  | 13:30 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Allemachtig,wat een ellende! Ik lees net ook weer dat er weer een nieuwe aswolk deze kant op komt omdat de vulkaan weer is gaan spuwen.De economische gevolgen zijn echt niet te overzien en komen bovenop de toch al dramatische gevolgen van de crisis.We gaan lekker zeg :-(
Petra, Zaandam  | 13:29 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hebben die vliegtuigen geen mistlampen dan?
Rob, Bennebroek  | 13:21 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dus er wordt alleen op zicht gevlogen: geen radar...... of zijn de lampen van de startbanen kappot?
hallo, Terneuzen  | 13:20 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is te gek voor woorden. Niet alle soorten vliegtuigmororen zullen last hebben van de as. Maar eurocontrol maakt weinig onderscheid. hoe lang gaat dit nog duren voordat zij een schadevegoeding moeten betalen.
Gerard, Oterleek  | 13:17 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog niets geleerd dus. Er IS geen gevaar. Ook 's-nachts niet. Of kan iemand mij uitleggen waar dat gevaar uit bestaat. Er komt toch niet opeens , stiekum 's-nachts een gevaarlijke wolk aan. Als dat wel zo is hebben we toch voldoende moderne apparatuur om dat op aan te zien komen? Waarom zou het 1 minuut na negen opeens gevaarlijk worden....
Rolf Piening, Alkmaar  | 13:17 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is er nou aswolk of niet? Zoja dan is vliegen gewoon nog niet verantwoord. Ook niet overdag. Ik zou in ieder geval voor geen prijs gaan vliegen.
Lou, Lap  | 13:16 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het zijn wel zeikerds hier in nederland hoor, half europa vliegt al weer alleen de paniek zaaiers hier in nederland houden alles dicht.
poentje, Lelytown  | 13:15 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom is dat vraag ik me dan af ? Komt het vulkaan as dan na 21:00 opzetten en is het s`morgens voor 6:00 weer weg ? Wat een waanzin en geldverkwisterij!
kees de wit, Utrecht  | 13:14 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je weet hoelang het nodig is, om passagiers te laten instappen, en te vertrekken, ga je die gok niet wagen. vertrekken om 20h50, betekend ook dat je om 21h01 nog vliegt in het door Nederland gecontroleerde luchtruim... Broodje Aap regel dus...
Machil, 't Goy  | 13:14 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gewoon helemaal nooit meer vliegen, lees net dat het milieu er wel bij vaart, en daar gaat het toch om??? Of niet....haha....
Henk, Rotterdam  | 13:12 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tot wanneer duurt dat is dat de hele week of wat aangezien ik virjdag avond een vlucht moet pakken?
John De Long, Nieuwkerk  | 13:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Te zot voor woorden,.. wat maakt het nu uit of je om 8 uur of om 9 uur een 10 uur lange vlucht hebt,.. Donker wordt het toch wel op een gegeven moment,.. of moeten de kisten dan pardoes naar beneden, gaan schuilen bij een of ander vliegveldje uit angst voor de "grote boze wolk"
Pablo, Amsterdam   | 13:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA weer rust dan ook hier in Brabant.Je hoor de vogels nu al niet meer.
Kees , Brabant  | 13:07 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een stelletje prutsers de echte deskundigen hebben al aangetoont dat er bijna niks in de lucht hangt en dat beetje kan geen kwaad voor vliegtuigen mider dan het opstijgen of landen in zand gebied. Dus wie is wie nou in de maling aan het nemen en wie wordt er beter van vraag ik mij dan af? Wat een hoax weer
Oldtimer, Nederland  | 13:06 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wanneer stopt dit overdreven gedoe nu eens? Het KNMI kan aantoonbaar bewijzen dat de concentratie vulkaanas in de atmosfeer te verwaarlozen valt. Een ordinaire mediahype, dat is het. Net als die Mexicaanse griep.
Hans, Amsterdam  | 13:05 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze zijn toch helemaal gek geworden of niet ??
ed, amsterdam  | 13:02 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee he, was net zo lekker weer dat geraas van die vliegtuigmotoren. Nu moet ik vannacht weer in die stilte slapen en gewekt worden door dat gefluit van die vogels
Koos, Zwanenburg  | 13:01 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben benieuwd hoe dat gaat met vluchten die door de nacht moeten vliegen naar bestemmingen zoals die in de USA....
R, Amstelveen  | 12:59 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja.....want om 1 minuut over 9 is de vreselijke grote aswolk meteen weer aanwezig, en als het donker is zie je hem niet...? Maar als je om 1 minuut voor 9 nog de lucht ingaat, blijft de zon voor jullie extra lang schijnen om de aswolk wel te kunnen zien....?????
Andre, lelystad  | 12:58 | 20.04.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

Zoek op bestemming