• Home
  • Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Specials
    • Corendon
    • Wintersport
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: ROOIMANS, THIJS
di 23 okt 2012, 10:34 | 3 reacties

Fietspaden worden verwarmd

door Gijsbert Termaat
DEVENTER - Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden, waardoor (snor)fietsers geen last meer zullen hebben van gladheid door sneeuwval en ijsvorming. Daardoor worden fietspaden veiliger en zullen jaarlijks vele duizenden gewonden minder vallen.

Binnenkort wordt een proef genomen met stukken verwarmde fietspaden in de gemeente Zutphen en in de provincie Utrecht. Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn razend enthousiast en hopen dat het uiteindelijk resulteert in honderden kilometers ijsvrije fietspaden.

Advies- en ingenieursbureau Tauw bestudeert de mogelijkheden van de verwarmde fietspaden, waarbij gebruik wordt gemaakt van ’Warmte Koude Opslag’ (WKO). "Met behulp van een zogeheten ’asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven, en omgekeerd. Met als resultaat: koeler asfalt in de zomer en dus warmer asfalt in de winter”, legt projectleider Marcel Boerefijn uit. In de toekomst kunnen mogelijk ook voetpaden volgens deze techniek ijsvrij blijven.

Woningen

In ons land zijn er de afgelopen jaren duizenden ondergrondse energiesystemen gerealiseerd, waarbij het energieverbruik van een gebouw bijvoorbeeld met 57% wordt gereduceerd. "Dus dat betekent een lagere energierekening en serieuze besparing van CO2-uitstoot. WKO wordt toegepast bij verwarming en koeling van woningen, kantoren, kassencomplexen, zorginstellingen en universiteiten. Locaties waar duurzame klimaatbeheersing nodig is”, aldus de zegsman.

"Deze combinatie van systemen is op zich dus niet nieuw”, zegt Boerefijn. "Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje parkeerplaats voor een gebouw, maar een heel traject. De belangrijkste voordelen zijn: een verhoogd fietscomfort, minder ongevallen en het leidt ertoe dat meer mensen vaker de fiets zullen pakken. Bijkomend pluspunt is de vermindering van het gebruik van strooizout.”

Boerefijn denkt dat de kosten van zo’n WKO-systeem voor de maatschappij lager zullen uitvallen dan de huidige werkwijze met strooien. "Ongevallen brengen veel extra kosten met zich mee. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst! De aanleg van een dergelijk pad schat ik op zo’n 30.000 tot 40.000 euro per kilometer, hetzelfde bedrag dat opnieuw asfalteren ook ongeveer kost.”

'Fantastisch'

"We zijn zeer enthousiast over de verwarmde fietspaden, want het kan veel ellende voorkomen. Want als het vier weken glad is, betekent dat 7000 extra ongevallen met fietsers”, zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. „Dus iedereen snapt dat alle ideeën om het veiliger te maken op de weg door ons worden toegejuicht.”

Ook Veilig Verkeer Nederland kan niet wachten tot de fietspaden worden verwarmd. "Het is een fantastisch idee en we kijken met zeer veel belangstelling naar de ontwikkelingen. Duizenden fietsers gaan nu onderuit door gladheid en als dat kan worden voorkomen is dat natuurlijk geweldig nieuws”, meent Rob Stomphorst.




Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van d,dun-
14-11-2012, 15:41
d,dun- (gast)
hoezo bezuinigen? is gratis openbaar vervoer niet goedkoper?
  • 0
  • 0
afbeelding van Kees Bosman
14-11-2012, 11:58
Kees Bosman (gast)
Straks is buiten nog warmer dan binnen.Fiets paden verwarmen.Men schiet een beetje door volgens mij.Heeft men geld over,stuur het dan naar kindertjes die geen eten hebben.Het is niet te geloven wat men uit denk.
  • 0
  • 0
afbeelding van -truus luyken
02-11-2012, 15:23
-truus luyken (gast)
Mijn ervaring als oudere wielrijder die zich dagelijks in het verkeer begeeft, is dat voor iedere fietser de trottoirbanden levensgevaarlijk en totaal overbodig zijn. Op Zeeburg waar een aantal straten is, zonder verhoogde stoepranden,het fietspad rood, een onverhoogde band of streep en een betegeld voetpad, dat is duidelijk genoeg en stukken minder gevaarlijk. Gaat u maar eens kijken, Borneolaan, Panamalaan, Veemarkt, het zijn slechts een paar voorbeelden. En iemand loopt of fietst de ander in de weg!
  • 0
  • 0