• Home
  • Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Specials
    • Corendon
    • Wintersport
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Dijkstra
di 27 nov 2012, 00:00 | 3 reacties

Elektrische fiets niet te stuiten

door Gijsbert Termaat

Ons land heeft de grens overschreden van een miljoen elektrische fietsen. Het afgelopen jaar was de groei met tweehonderdduizend rijwielen zo explosief, dat het totaal van het tweewielerpark nu voor vijf procent uit fietsen met trapondersteuning bestaat.

Dat blijkt uit cijfers die het kenniscentrum Fietsberaad vandaag op een groot congres in Amersfoort openbaar zal maken.„De markt van de elektrische fiets blijft maar groeien en groeien. Met name boven de 46 jaar is het een uitermate populair vervoermiddel, want binnen deze leeftijdscategorie heeft inmiddels tien procent een elektrisch rijwiel. Daaronder bedraagt het aantal nog slechts een procent”, zegt Otto van Boggelen van Fietsberaad.

„Maar het zal niet lang meer duren of het zal in alle leeftijdscategorieën de twintig procent gaan halen. De enorme toename zal niet meer te stuiten zijn.” Het is voor het eerst dat er zo veel informatie rond de zogenoemde e-bikes in ons land verzameld is.

Kilometers afleggen

Fabrikanten, leveranciers en instanties als de Bovag en ANWB hebben hun medewerking verleend om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. „Opvallend vind ik vooral dat er veel meer kilometers worden afgelegd op een zogenoemde e-fiets. In vergelijking met een gewoon rijwiel wordt er wekelijks ruim tien kilometer meer gereden.

Tot 46 jaar is dat 31,32 kilometer tegenover 20,7 op een rijwiel zonder ondersteuning. Bij de 46- tot 60-jarigen is dat respectievelijk 30,9 en 17,3 kilometer. De 65-plussers rijden het meest, want die maken 31,4 kilometers, terwijl die op een gewone fiets slechts 15 kilometer aflegden”, stelt Van Boggelen. Fietsberaad maakt vandaag ook bekend dat de snelheid van fietsers met ondersteuning behoorlijk hoog ligt. „Gemiddeld haalt men 18,7 kilometer per uur.

Mannen van 46-60 jaar rijden met 20,1 km/u het hardst, vrouwen boven de 60 jaar met 17,8 het zachtst. Bekend is dat er wel snelheden gehaald kunnen worden van tegen de veertig km/u”, zegt Van Boggelen, „maar dat is extreem en daarmee ben je voor iedereen tegelijkertijd een gevaar op de weg.”Gebruikers zeggen vooral problemen te hebben met het stallen van hun rijwiel.

GERELATEERDE ARTIKELEN
07-04: 
07-04: 

Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van diesa
01-03-2013, 16:51
diesa (gast)
Inderdaad er komen er steeds meer op de wegen,net als de auto daar rijden er ook heel veel van,maar dat is dan ook de schuld van de crisis.
  • 0
  • 0
afbeelding van Waterbuck
20-12-2012, 13:58
Waterbuck (gast)
Ik zou zeggen, begin ook maar eens mee te betalen aan de wegenbelasting. Als wordt beweerd dat wij allemaal van die sociale denkers zijn is dat misschien wel een van de eerste dingen wat moet gebeuren in deze tijd. Ik denk aan € 20 per jaar per fietsbezitter.
  • 0
  • 0
afbeelding van Captain Windmill
05-01-2013, 12:51
Wat een merkwaardige stelling! Voor een auto met (nagenoeg) geen emissie hoef je geen wegenbelasting te betalen, maar dat zou je wel moeten doen voor een e-bike? En straks ook voor een gewone fiets?
  • 0
  • 0