• Home
  • Er Op Uit
  • Verre reizen
  • Stedentrip
  • Weekje weg
  • Cruises
  • Kamperen
  • Fietsen en wandelen
  • Prijsvraag
  • Wintersport
  • Specials
    • Corendon
    • Wintersport
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Eigen foto
do 06 sep 2012, 11:58 | 0 reacties

Op z'n Hollands

Stedentrips op de fiets

door Eric Castien
Stedentrippers hebben vaak hetzelfde probleem. Zoveel mogelijk zien in zo min mogelijk tijd. Vaak wordt de hop on-hop off bus gepakt. Maar de roep om milieuvriendelijker city transport klinkt steeds luider en voelen velen zich in een toeristenbus als een Japanner in een vissenkom. ’Ik kom niet naar Barcelona om de hele ochtend voor het stoplicht te staan’. Het alternatief is er. Sterker, fietstours met gids zijn niet meer weg te denken.

Terwijl de zon de stad Barcelona opwarmt, maakt Michelle Klerks zich op voor een fietstour met een groepje Nederlandse toeristen. Klerks werkt sinds februari als fietsgids. „We zitten midden in het hoogseizoen. Dat is flink aanpoten. De vraag naar fietstours is in Barcelona erg groot. Het is niet voor niets door Lonely Planet uitgeroepen tot de leukste manier van sightseeing."

De sfeer zit erin. De enthousiaste Klerks leidt de negen deelnemers naar de hoek van de straat en voor ze vertrekt, legt ze bondig de verkeersregels uit. De toeristen zijn verbaasd wanneer de gids hen meldt dat er voor meer dan honderdtachtig kilometer aan fietspad in de Catalaanse hoofdstad ligt. „Een kadootje van de vorige burgemeester van Barcelona, die in Amsterdam voor wat betreft stedelijk vervoer een lichtend voorbeeld zag”, verduidelijkt Klerks.

In de buitenlucht

Fietsen in wereldsteden. Tot enkele jaren terug ondenkbaar, inmiddels gemeengoed onder toeristen. „We hebben al gefietst in Parijs en Rome”, vertelt Monique van Schijndel uit Roermond, terwijl de groep achter de gids aan richting de haven fietst. „Lekker fietsen in de buitenlucht, beetje lichaamsbeweging. Na afloop heb je veel gezien en geen last van etalagebenen of dikke voeten van het slenteren."

De fiets wordt door de Europese Unie van alle kanten gepromoot als vervoermddel in steden. Beperking van het gebruik van fossiele brandstof, terugdringen van CO2, reduceren van aantal verkeersongelukken en stimuleren van gezondheid van burgers staat daarbij voorop. Brussel bracht vorig jaar zelfs een heuse Fiets Lexicon uit. Vol met tips, feitjes en wetenswaardigheden. Zo is door de auteurs berekend dat de gemiddelde Nederlander 2,3 km per dag fietst en een Spanjaard 0,1 km.

Het gat in de toeristenmarkt dat fietstourbranche heet, is in de afgelopen jaren dan ook voortvarend opgevuld. Nederlandse ondernemers en gidsen spelen in deze ontwikkeling een grote rol. Specialist in fietstours met Nederlandse gidsen is Baja Bikes.


 

Ook Parijs is inmiddels een geliefde fietsstad


Uitdijende aanbod

Trendsetter is Co van Kessel, die al in de vorige eeuw in Bangkok tours op de fiets aanbiedt. Het Amerikaanse bedrijf Fat Tire Tours leidt per jaar de meeste toeristen rond, uitsluitend in het Engels. Portals als www.toursinthecity.nl en www.viator.com proberen overzicht in het immer uitdijende aanbod aan te brengen.

Dat elke stad weer z’n eigen verhaal heeft weten ze bij Baja Bikes als geen ander. Zo kennen Wenen en Boedapest een veelvoud aan overeenkomsten — het architectonische gezicht, het klimaat of de geografische ligging in Europa — maar de historie en cultuur van beide hoofdsteden kennen een totaal ander relaas.

Dát unieke verhaal willen toeristen graag horen. Niet verteld door een Hongaar in gebrekkig Engels, maar door een Nederlander die zich de levensstijl van zijn stad eigen heeft gemaakt en zich als een local opstelt zonder zijn roots te verloochenen.

Netwerken

Het aantal touraanbieders in elke stad groeit gestaag. Variërend van tapasfietstours en thematours over onder meer de Berlijnse Muur, het Camp Nou Stadion in Barcelona en het New Yorkse Central Park tot en met speurfietstochten met een spelelement.

In heel Europa en ver daarbuiten worden tegenwoordig wel fietstours en -fietshuur aangeboden. Steden als Londen, Parijs en Sevilla hebben bovendien hun ’witte fietsen’-plan en gemeentebesturen in de hele wereld buigen zich over het aanleggen of de uitbreiding van fietspadnetwerken. Subsidie genoeg.


Reiswijzer

Met inmiddels 16 steden is Baja Bikes marktleider in het aanbieden van fietstours in de eigen taal. Na de start in 2006 in Barcelona keken de Nederlandse ondernemers eerst binnen Spanje en vanaf 2008 ook naar internationale topsteden om het fietstourevangelie te verspreiden. De rek is er volgens Rigtmar Brandenburg van de fietstouraanbieder nog lang niet uit. „We hebben de wind mee. Fietstours worden na de stadstour-bussen het meest geboekt en inmiddels zelfs beter gewaardeerd.

De trend om ecoverantwoord bezig te zijn speelt ons natuurlijk in de kaart. Zo wonnen ?we afgelopen jaar de Sustainability Award van touroperator TUI."

Naast de al eerder genoemde algmene portals als www.toursinthecity.nl en www.viator.com is er meer informatie te vinden op www.bajabikes.eu ; www.covankessel.com en www.fattirebiketours.com



Toekomstbestendig

Ook de Nederlandse fietsondernemer Bart Vos stort zich op de toeristische tweewielermarkt. Vanuit Frankrijk schaakt hij op meerdere borden tegelijk. Met zijn Holland Bikes is hij middels een joint venture medeverantwoordelijk voor de touractiviteiten van Baja Bikes in Parijs.

Daarnaast importeert hij Nederlandse fietsmerken in heel Frankrijk en stort hij zich grootschalig op fietsverhuur in kleinere Franse steden en toeristische bestemmingen. „Investeren in fietsen is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor ons is de fietstourmarkt een groeisegment. Ik ben ervan overtuigd dat fietstours het de hop on-hop off-bussen moeilijk zal maken in de toekomst."

Demografische trends als vergrijzing en de technologische ontwikkelingen rond mobiel internet worden gezien als kans. „Oudere toeristen pakken gewoon een elektrische fiets en sluiten zich bij de groep aan. Het is daarnaast niet ondenkbaar dat de gids van vlees en bloed in de toekomst soms wordt aangevuld door de smartphone. Hoewel ik geloof in persoonlijk contact en service."




Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.