Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: De Telegraaf

Oplichters maken jacht op argeloze toeristen

Vakantievierders vogelvrij

24 JUL 2015 Paul Eldering

Malaga - Overleef je aanslagen, ongevallen en natuurgeweld, dan moet je als toerist voortdurend op je hoede zijn voor oplichters en ander gespuis.

Dat begint al bij het boeken van de reis, maar ook onderweg naar de bestemming en in de zonnige vakantieoorden is de jacht geopend.

Volgens de Fraudehelpdesk is sinds 2012 één op de vijf Nederlanders slachtoffer van oplichting op internet geworden. „Dat neemt de laatste jaren sterk toe. Ook steeds meer toeristen zijn de dupe. Aangifte bij de politie wordt vaak zinloos geacht, maar toch moet je dat altijd doen.”

Mensen zijn veel te goedgelovig. „Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Oplichters doen zich bijvoorbeeld voor als vertrouwde verhuurders van vakantiewoningen. Hele websites worden nep nagebouwd. Dat fantastische huisje blijkt dan niet te bestaan, is een bouwval of al bezet door andere toeristen. Wie zijn geld heeft overgemaakt naar een onbekende rekening, is de klos.”

De Fraudehelpdesk waarschuwt ook voor spooktickets. „Elke zomer is het weer raak. Men boekt en betaalt een voordelige vliegreis op een dubieuze site om er op de luchthaven achter te komen dat de airline van niets weet en de naam niet voorkomt op de passagierslijst. De fraudeur is dan al lang met de centen gevlogen, zoals laatst het geval was met het Turkse Zonfly.”

Overvallers

Wie de deur dichtslaat voor een onbekommerde vakantie met auto of vliegtuig naar het zuiden, kan ook van een koude kermis thuiskomen. Consumentenclubs als ADAC en ANWB bevelen reizigers met camper of caravan aan alleen op bewaakte plaatsen of reguliere campings te overnachten. „We krijgen veel meldingen over overvallers die inzittenden met gas bedwelmen en er met de buit vandoor gaan.”

Is de vlucht overboekt of langdurig vertraagd, dan hebben reizigers wettelijk recht op schadevergoeding. Ook hebben vliegmaatschappijen zorgplicht en moeten ze opvang of een vervangende vlucht regelen.

Goed en wel in hotel of appartement aangekomen, loeren er weer nieuwe gevaren. „Waarom er nog altijd toeristen zijn die in het geldspel balletje balletje trappen is ons een raadsel”, zegt de politie in populaire vakantielanden. „Dat is niet te winnen. Er wordt volop gesjoemeld met de drie hoedjes. Loop er met een grote boog omheen.”

Datzelfde geldt volgens bonafide reisbureaus voor uitnodigingen om mee te gaan naar een zogenoemd timesharingproject. „Snelle jongens en meisjes zijn getraind om op straat mensen te lokken met een leuk middagje uit dat niks kost. Alles is gratis, tot je door een gladde verkoper wordt overgehaald een contract te tekenen, zodat je mede-eigenaar wordt van een vakantiecomplex. Doe dat niet, neem bedenktijd, check alles en beslis thuis.”

Ook zogenaamde ’reisclubs’ zijn volop bezig toeristen te misleiden. Onlangs nog werd het Duitse ITC/Goltex beboet met 300.000 euro door waakhond ACM voor het aanbieden van dagtochten met de bus naar een locatie, inclusief (gratis) eten, drinken en muziek en een geschenk. In werkelijkheid worden ze ’getrakteerd’ op verkoopdemonstraties om allerlei producten aan te smeren.

Autoverhuurders

Zelfs voor autoverhuurders in het buitenland moet je oppassen, waarschuwt de Consumentenbond. „Er wordt vaak gerommeld met verzekeringen, de afkoop van eigen risico, tankkosten en schade aan het voertuig waar dat niet is verzekerd. Prijzen en voorwaarden zijn bij de meeste bedrijven ondoorzichtig, blijkt uit onderzoek, waardoor de huurder uiteindelijk een gepeperde rekening betaalt. Een aantal belooft terecht beterschap.”

En dan zijn er nog de trucs van hotels en reisleiding om gasten geld uit de zak te kloppen met extra’s en ’excursies’ die nauwelijks het geld waard blijken. Neem geen genoegen met een kamer waar je niet voor hebt gekozen. Ook zwembad en restaurant horen te voldoen aan wat bij de boeking is afgesproken. „Zo niet, dien gelijk een klacht in bij de reisorganisatie en verzamel bewijs”, adviseert de Geschillencommissie.

Als dat allemaal in orde is, loop je op vakantie nog de kans om te worden gerold of worden kostbaarheden in je kamer gestolen. Maar dat ligt volgens experts toch meestal aan onvoorzichtigheid van de toeristen zelf. „Berg geld, creditcards, sieraden, camera’s en paspoorten op in een kluisje, neem weinig cash mee op stap en loop niet openlijk te koop met rijkdommen.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
18.3 °C
WNW3
Beurs AEX
AEX 523.29
+ / - +0.73%
Fred van Leer uit het ziekenhuis
Fred van Leer is ontslagen uit het ziekenhuis. Fred is voor opnames van een nieuw programma in het...

Meest gelezen op Telegraaf.nl

Telegraaf | Buitenland | Binnenland | Prive | Digitaal | Telesport | Vrouw | DFT | Film en Uitgaan | Vrij | Autovisie | Gezondheid |