Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

In Westmaas leggen scootmobielgebruikers een behendigheidsparcours af, ter voorbereiding op deelneming aan het verkeer.
In Westmaas leggen scootmobielgebruikers een behendigheidsparcours af, ter voorbereiding op deelneming aan het verkeer.
Foto: FOTO MATTY VAN WIJNBERGEN

Rem is gashendel op scootmobiel

14 OKT 2016 Gijsbert Termaat

Amersfoort - Leveranciers van scootmobielen moeten berijders uitgebreid uitleg geven over gebruik van het apparaat. Ook een testrit met het voertuig is noodzakelijk voordat het achtergelaten wordt.

Dat bepleit Veilig Verkeer Nederland (VVN), nadat het aantal dodelijke ongevallen met een scootmobiel de afgelopen vijf jaar tijd is verdubbeld.

„Leveranciers - maar ook gemeenten die een scootmobiel beschikbaar stellen - moeten hun verantwoordelijkheid nemen”, zegt VVN-directeur Felix Cohen. „Nu is er amper uitleg en gaat het al snel fout. Het zou goed zijn om mensen een basistraining te geven, voordat ze de weg op gaan. Nu gebeurt dat sporadisch.”

Vorig jaar kwamen 41 scootmobielers om het leven als gevolg van een verkeersongeval. „Dat zijn er dus 22 meer dan in 2010. Driekwart van deze incidenten betreft eenzijdige ongevallen en bij ongeveer 70% van de ongevallen gaat het om een val van of met de scootmobiel”, weet Cohen. „Dat schreeuwt om meer training.”

Vooral bij hogere leeftijdsgroepen blijkt dat het eigen rijgedrag vaak de oorzaak is van het ongeval. Bijvoorbeeld doordat dat er in nood vol gas gegeven wordt, omdat de handrem op een scootmobiel een gashendel is.

„Scootmobielgebruikers die een ongeval hebben gehad rapporteren in 27% van de gevallen dat het ongeval (mede) is veroorzaakt door een bedieningsfout. Daar moeten we actie op ondernemen”, meent Cohen, die hoopt dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M) ook gealarmeerd is door de ontwikkelingen.

Het ministerie is blij met de aandacht van VVN. „Maar het moet vrijblijvend blijven. Een scootmobiel is een belangrijk hulpmiddel en daarom stellen wij geen extra eisen om de mobiliteit te waarborgen”, zegt een woordvoerder.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
12.1 °C
WNW2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%
Hierom kiest NS voor Eftelingmuziek
Mensen die na sluitingstijd in de IJ-passage blijven hangen op Amsterdam Centraal krijgen te maken...

Meest gelezen op Telegraaf.nl

Telegraaf | Buitenland | Binnenland | Prive | Digitaal | Telesport | Vrouw | DFT | Film en Uitgaan | Vrij | Autovisie | Gezondheid |