Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: TMG Natives

Vermarkt je innovatie

Kun je met een opvouwbare container een markt veroveren die heel erg leunt op bestaande standaarden? Ja, zegt Simon Bosschieter van Holland Container Innovations. “Maar je moet niet te veel haast hebben.”

“Turning technology into business. Dat was de naam van een vak dat ik volgde aan de TU Delft. Doel hierbij was om de commerciële haalbaarheid te toetsen van één van de vele patenten uit de universiteitskluis. Het idee van een opvouwbare zeecontainer, waarvan er ingeklapt vier in een standaard container gaan, sprak direct aan. Een potentieel gat in de markt ook, zo bleek uit onderzoek. Dat komt omdat veel van de containers die over land en zee vervoerd worden leeg zijn. Zonde, want wereldwijd wordt er jaarlijks meer dan 25 miljard euro uitgegeven aan het verplaatsen en opslaan van lege containers. Desondanks kostte het veel tijd en overredingskracht om de markt hiervan te overtuigen. Containers worden al vijftig jaar op exact dezelfde manier vervoerd. Zomaar reders opbellen om ons product aan de man te brengen, werkte dan ook niet. Duidelijk was dat potentiële kopers ons product eerst in actie moesten zien. Daarom bezoeken we regelmatig beurzen. Ook hebben we een filmpje gemaakt waarin we laten zien hoe de container functioneert. Wat verder goed werkt, is dat we klanten bij wijze van proef enkele 4FOLD’s aanbieden. Bevalt het dan gaan ze over tot huur of koop. Zo niet, dan sturen ze de boel kosteloos weer terug.”

“Luister naar je klanten”

“Innoveren is één ding, belangrijker is implementeren”, zegt Jos Borsboom, adviseur bij de Kamer van Koophandel. “Slechts een op de tien innovaties wordt daadwerkelijk geïmplementeerd. Daarom: vermarkt je product, en goed! Simpelweg een hoveniersbedrijf oprichten, is niet meer genoeg. Daar is weinig innovatiefs aan. Maar bundel je als hovenier je krachten met een makelaar, om de tuintjes van koopwoningen tegen een meerprijs picobello in orde te maken, dan val je op. Een klant betaalt dan misschien wel meer, maar heeft dat voor die service ook over.

Wat ik wil zeggen: om succesvol te zijn, moeten ondernemers luisteren naar hun klant. Maar weten wat de klant wil, vóórdat hij weet wat hij wil, is nog beter. Denk ‘out of the box’. Bouw als fietsenmaker bijvoorbeeld een klantenbestand op en organiseer samen met een reisbureau een gratis barbecue om fietsvakanties aan de man te brengen.

Nog een tip: laat studenten Economie of Bedrijfskunde onderzoek doen naar manieren om je doelgroep nog beter te bereiken. Zeker bij eenpitters schiet het er vaak bij in om dit zelf te doen. Maar zo’n nieuwe, verse blik werkt echt; je ziet je onderneming ineens in een heel ander licht.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.3 °C
Z3
Beurs AEX
AEX 529.37
+ / - +0.13%
Meer Premium