Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.

SNELNIEUWS

Dinsdag 21 februari
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Guus (links) en Jasper: “Het begon als grap, nu hebben we een kantoor in New York.”
Guus (links) en Jasper: “Het begon als grap, nu hebben we een kantoor in New York.”
Foto: Femmy Weijs

Succes over de grens

Bij de één begon het als grap tijdens een backpackvakantie, de ander had al vanaf het begin af aan een helder doel voor ogen. Gepland of niet, deze ondernemers timmeren hard aan de weg buiten onze landsgrenzen. Hollands glorie van Turkije tot Afrika.

Kekke pakken in vijftig landen

 Guus Bakker (38) leeft een jongensdroom. Samen met vrienden Jelle en Jasper zette hij OppoSuits op. Een simpel idee – herenpakken in waanzinnige prints en kleuren – groeide uit tot wereldwijde hit.

Het begon allemaal in het Vietnamese plaatsje Hội An. Vrienden Jelle en Jasper lieten er voor de gein wat op maat gemaakte pakken met rare prints maken. Terug van hun backpackavontuur vonden de pakken gretig aftrek in de vriendengroep. Vooral Jelle’s oranjepak bleek mateloos populair.

Guus: “Voor het EK van 2012 lieten we 2000 oranjepakken maken. Binnen 2 weken was alles uitverkocht! Toen ons Britse vlaggenpak in de UK ook flink scoorde, waren we om. Negen maanden na de start stopten we allemaal met onze baan.”

Wereldwijd vliegen de pakken met kekke designs de toonbank over. “We hebben zo’n zestig verschillende designs en klanten in meer dan vijftig landen. Ze worden gedragen door allerlei beroemdheden, tot aan de Amerikaanse talkshow-host Jimmy Kimmel aan toe.”

“Die exposure zorgde voor een mega-order van de Amerikaanse warenhuisketen Macy’s. Sinds kort hebben we een kantoor in New York. Later dit jaar breiden we uit naar Canada en Australië. Ook sleepten we een aantal licenties van Warner Bros en Disney binnen. Hierdoor kunnen we pakken maken met het Batman en Superman-logo. En in september komen twee gloednieuwe Star Wars-suits uit.”

FOTO KOOS Bijschrift: Koos Hendriks

Van Bierstube tot Après ski

Koos Hendriks begon zijn wintersportimperium ooit in een pijpenla in Loosduinen. Inmiddels is hij eigenaar van ’s werelds grootste overdekte skihallen, SnowWorld Zoetermeer en Landgraaf. Een concept dat overal ter wereld navolging krijgt.

In december bestaat SnowWorld Zoetermeer 20 jaar. Destijds was het een gloednieuw concept, waarin Hendriks skiën, horeca, zalen, hotel, fitness en wellness bij elkaar bracht.

“Ik begon met twee skibanen in Zoetermeer. Daarna volgde de vestiging in Landgraaf, waar sindsdien officiële World Cup- en Europa Cup-wedstrijden plaatsvinden en toppers uit de hele wereld komen trainen. Dubai, Tsjechië en Italië; overal vragen ze ons om kennis en ervaring te delen. Ik ben pas tevreden als het verwachtingspatroon van mijn gasten is overtroffen. Van de jägerthee in de Bierstube tot de Après Skihut; je hebt het idee écht op wintersport te zijn. We zijn bezig om ook in Barcelona en Parijs een SnowWorld neer te zetten. Alleen al rond Parijs zijn er 1 miljoen geregistreerde wintersporters. Genoeg animo!”

FOTO DAYLLIANCE Bijschrift: De dames van Daylliance.

Productie in Istanbul

Ze leerden elkaar kennen tijdens hun rechtenstudie, maar vonden elkaar pas écht in hun passie voor mode. Sanne Knopper en Milou Knierim (22) bestieren met Daylliance een webshop met unieke items van hun eigen label én customized vintage.

 Hoe tof ze hun opleiding ook vinden: je kunt je creativiteit er niet echt in kwijt. En dus pakte Sanne haar oude naaihobby weer op. “Ik maakte wat setjes en zette deze voor de lol op Facebook. Al gauw was er heel veel vraag naar. Een businessmodel was geboren. Milou sprong enthousiast aan boord om te helpen.

Het eerste jaar deden we alles zelf. Uren, dagen, weken brachten we door achter de naaimachine. We struinden elke stoffenmarkt in Nederland af. Op den duur konden we het niet meer zelf. Daarom hebben we de productie uit handen gegeven. Dankzij bemiddeling van de Kamer van Koophandel vonden we een fijne partner in Istanbul.

Alles wat binnenkomt, investeren we direct in het bedrijf. We verkopen de kleding via onze webshop en binnenkort is Daylliance verkrijgbaar in verschillende boetieks. Verdere plannen: een eigen winkel én uitbreiding naar het buitenland.” 

Foto Wakawaka light. Bijschrift: Maurits Groen

Levensredder op zonne-energie

De WakaWaka Light is niet veel groter dan een smartphone, maar voor miljoenen mensen die wereldwijd zijn verstoken van elektriciteit is het letterlijk hun enige licht in de duisternis.

Het idee voor de meest efficiënte solarlamp ter wereld ontstond tijdens  het WK voetbal in Zuid-Afrika. Maurits Groen, al sinds de jaren ’80 actief op gebied van duurzaamheid, deed mee aan een prijsvraag om het WK volledig klimaatneutraal te maken. Samen met Camille van Gestel bedacht hij het winnende idee: miljoenen gloeilampen vervangen door LED-verlichting.

Al gauw viel hem op: “LED-verlichting of niet; veel Afrikanen hebben helemaal geen toegang tot elektriciteit. Wereldwijd 1,2 miljard mensen. Zodra het duister valt, zijn ze aangewezen op dure, vervuilende, maar bovenal levensgevaarlijke kerosinelampjes.”

Groen en Van Gestel vonden een alternatief: de WakaWaka Light, een lichtbron aangedreven door zonne-energie. “Eén dag opladen in de zon geeft tot 80 uur zeer fel, veilig en duurzaam licht. En de WakaWaka Power+, een oplader en (zak)lamp op zonne-energie, laadt je telefoon op en geeft tot 150 uur licht.”

 

Lees ook: ‘Ja’ is soms ‘nee’

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
10.0 °C
W4
Beurs AEX
AEX 497.28
+ / - +0.33%
Meer Premium