Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.

SNELNIEUWS

Vrijdag 23 juni
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Bilal Çaki: “Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.”
Bilal Çaki: “Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.”
Foto: Femmy Weijs

‘Zoek een lokale partner’

Ondernemen over de landsgrenzen gaat voor de meeste ondernemers niet zonder slag of stoot. Velen van hen waagden de stap, leerden hun lessen en werden –soms met een omweg – alsnog succesvol. Drie ondernemers delen hun lessons learned.

Even voorstellen…

Dick van Regteren, Genap

Al 65 jaar is Genap specialist op het gebied van folieconstructies en folietoepassingen. Vanuit de vestiging in Nairobi (Kenia) bedient Genap de Afrikaanse markt met oplossingen voor de zuivering en opslag van drinkwater.

Foto Dick

Harald Treur, ITMobile

Afgelopen kerst verkochten Harald en zijn compagnon Klaas Collet de Europese activiteiten van hun bedrijf ITMobile aan het Canadese Fleet Complete. Het bedrijf is gespecialiseerd in tracking & tracing van auto’s en urenregistratiesystemen voor buitendienstmedewerkers.

Foto Harald

Bilal Çaki, Bilal Chicken

Familiebedrijf Bilal Chicken werd in 1989 opgericht door Bilal Çaki’s vader, die in 1970 als gastarbeider naar Nederland kwam. Het bedrijf exporteert pluimveeproducten naar achttien landen. De omzet groeide in 25 jaar tijd naar 12 miljoen euro.

Foto Bilal. Bijschrift: Foto: Femmy Weijs

Verdiep je in de markt

De les die Harald Treur geleerd heeft van een bijna mislukt Afrikaans avontuur: “Doe marktonderzoek! Iets dat wij destijds hebben nagelaten.” Zes jaar geleden ging hij op aandringen van een buitenlandse zakenpartner mee naar Senegal. Daar was nog niks op het gebied van autovolgsystemen. Meteen meldde zich een grote afnemer. “Ik dacht: het paradijs bestaat! Achteraf bezien startte ik te impulsief met een vestiging. Het bleef heel lang bij die ene klant.” Na een paar jaar bedroegen de verliezen een paar ton en dreigde een aftocht. Een reorganisatie volgde, waardoor de acitiviteiten weer winstgevend werden.

Dick van Regteren schreef samen met zijn team wél een businessplan met PSI-subsidie (Private Sector Investeringsprogramma). “Aan die PSI zitten deadlines vast. Een businessplan moet je echt vanuit je hart schrijven, met jouw visie.”

Tijd is de factor die je niet moet onderschatten: “Je doet het er niet even bij en hebt een goed team nodig. Houd focus en wees standvastig. Voorkom dat je je laat opslokken door de waan van de dag. En zorg dat je je huis op orde hebt, anders moet je niet op reis gaan.”

Ook Çaki wijst op het belang van inzicht in de marktsituatie: “Observeer veel, ga netwerken en bezoek beurzen en seminars.” Zelf gaat hij mee op handelsmissies en  is hij lid van het internationale ondernemersnetwerk Hogiaf. “Door je aan te sluiten bij een ondernemersvereniging krijg je uit eerste hand informatie over het land waar je naartoe wilt.”

Gebruik het kennisnetwerk

Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, tipt Çaki. “Maak gebruik van de expertise en middelen bij de Kamer van Koophandel en in het Nederlandse ambassadenetwerk. In het  begin was ik veel te lang bezig met ‘Hoe moet dit?’ De eerste keer dat we naar een land buiten de Europese Unie exporteerden, kreeg ik van de KvK meteen een stappenplan, waardoor we binnen de kortste keren konden exporteren.”

Treur roemt de hulp vanuit de ambassades. “De Nederlandse ambassadeur in Dakar  heeft ons enorm geholpen. Speciaal voor onze presentaties werd de huiskamer van zijn ambtswoning ontruimd.”

Zoek een lokale partner

Alle drie de ondernemers werken met lokale partners. “Niemand kent de lokale markt zo goed als je lokale partner”, vertelt Van Regteren. Zijn bedrijf laat de wateropslagsystemen lokaal produceren, in Kenia. “Vanuit Nederland ben je zo vier tot acht weken verder voordat de installatie op de plek van bestemming is.” De keuze is niet alleen gebaseerd op bedrijfseconomische motieven: “Je wilt het verschil maken door lokaal te werken.”

Treur werkt in zijn buitenlandse vestigingen alleen met mensen uit het land zelf. “Je moet een lokaal bedrijf zijn, met een vestiging in het land zelf en personeel dat de gebruiken kent. En niet bezuinigen op goed personeel. Mensen maken of breken je bedrijf.”

Lees ook: Invoerrechten bij Douane

Verplaats je in de cultuur

De export van pluimveeproducten van Bilal Chicken moet dit jaar uitgroeien van 18 naar 21 landen, waaronder Dubai. Volgens Çaki moet je je vooral verplaatsen in de consument van het land waarnaar je wilt exporteren. “Denk niet dat jij het beter weet. In Dubai zetten ze bijvoorbeeld foto’s met snacks en bijgerechten op de verpakking en de herkomst is belangrijk. Alleen de tekst op de verpakking laten vertalen, werkt niet.”

Van Regteren: “Je moet je aanpassen en de cultuur respecteren. De Nederlandse normen en waarden zijn niet heilig. Men heeft geen behoefte aan inmenging over hoe je een business runt. Kenianen ga je echt niet veranderen. Het gaat erom dat het eindresultaat voldoet aan je kwaliteitseisen. Daar moet je geen concessies aan doen.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.0 °C
W3
Beurs AEX
AEX 519.39
+ / - 0.0%
Meer Premium