Sport/Autosport

'Bouwvakkers nodig voor meer spanning in F1'

Door Van onze Telesportredactie

De Formule 1 wil meer spanning op de baan.

De Formule 1 wil meer spanning op de baan.

AFP

De nieuwe Formule 1-bolides waren er afgelopen seizoen schuldig aan dat aantal inhaalacties op de baan flink tegenviel.

De Formule 1 wil meer spanning op de baan.

De Formule 1 wil meer spanning op de baan.

AFP

De coureur vinden dat het anders moet en de eigenaren zijn het daar mee eens. Directeur Ross Brawn van Liberty Media heeft aangegeven dat men inmiddels druk bezig is met onderzoeken wat er anders moet. 

"We hebben al contact gezocht met sommige circuit-eigenaren om te praten over mogelijke aanpassingen om zo het racen aantrekkelijker te maken", aldus Brawn in gesprek met Autosport.

Voorzitter Chase Carey en directeur Ross Brawn van Liberty Media.

Voorzitter Chase Carey en directeur Ross Brawn van Liberty Media.

Hollandse Hoogte

"We zijn in de archieven gedoken en hebben gekeken of er in bepaalde periodes of op bepaalde banen vaker werd ingehaald. We moeten echter oppassen, want meer inhaalacties betekent niet altijd meer spanning. Een leuke race ontstaat wanneer coureurs met elkaar vechten, maar soms wordt er dan niet eens ingehaald. Het ligt dus iets complexer. Je kunt niet alleen kijken naar het aantal inhaalacties."

Uit het onderzoek kunnen al enkele conclusies worden getrokken. "Wat we tot nu toe hebben gesignaleerd is dat races interessanter worden wanneer er bochten zijn die verschillende lijnen toestaan. Een haarspeldbocht op een smalle baan is nou niet bepaald fantastisch, maar een zelfde bocht op een brede baan kan ervoor zorgen dat er dingen gebeuren. Het Circuit of The Americas in Austin, Texas is daar een goed voorbeeld van."

Max Verstappen in actie op het Circuit of The Americas.

Max Verstappen in actie op het Circuit of The Americas.

EPA

Ook het asfalt kan een rol spelen, weet Brawn. "Een baan die veel van de banden vergt, zorgt ervoor dat coureurs en teams voor andere strategieën kiezen. In Rusland houden de banden het lang vol en maakt iedereen één stop. Dan zijn er geen verschillen in prestatieniveau. Als je kijkt naar de meest interessante races van het seizoen, dan zie je dat er vaak sprake was van afwijkende bandenstrategieën. Denk aan Austin, toen Kimi Raikkonen op mindere banden zijn positie moest zien te verdedigen (VIDEO) ten opzichte van Max Verstappen, die nog over prima rubber beschikte."

Lees meer over