Sport/Autosport

Ten Brinke: "Ik zag niks door kapotte wissers"

Door Van onze speciale verslaggever

Bernhard ten Brinke

Bernhard ten Brinke

REUTERS

UYUNI - In het eerste deel van de marathonetappe van La Paz naar Uyuni kreeg Bernhard ten Brinke heel veel water voor de kiezen. Uitgerekend in deze kletsnatte omstandigheden weigerden de ruitenwissers dienst. De eerste etappe op Boliviaanse grond over 425 km werd zo puur overleven. “Al meteen aan het begin van de stage deden de ruitenwissers niets meer. En met zoveel water onderweg was dat niet zo handig”, sprak Bernhard ten Brinke met understatement.

Bernhard ten Brinke

Bernhard ten Brinke

REUTERS

De Nederlandse fabriekscoureur van Toyota Gazoo Racing South Africa hielde de schade beperkt met een zevende plaats in het dagklassement. In het algemeen klassement zakten Bernhard en navigator Michel Perin van de derde naar de vijfde plaats.

 Noodgedwongen paste de Nederlandse coureur het tempo aan op het minieme zicht, waardoor al meteen veel tijd werd verloren ten opzichte van de concurrentie. Door de dichtgeslagen voorruit kwam het Nederlands-Franse duo na 80 km ook nog eens vast te zitten in een slootje, wat nog eens voor extra tijdverlies zorgde. “Op eigen kracht kwamen we die sloot niet uit. Uiteindelijk heeft collega Toyota-coureur Lucio Alvarez ons eruit getrokken en daar was ik heel blij mee”. Verderop begonnen de ruitenwissers weer te werken op de regensensor, dus alleen zodra er veel water op het raam spatte. “Onder die condities hebben we overleefd. Van een goed tempo rijden kwam vandaag niets. Het was managen tot aan de finish.”

 “Dit is absoluut de zwaarste Dakar Rally van de afgelopen jaren. Je ziet: bij alle teams gebeuren rare dingen. Ik hoop dat wij onze portie pech nu hebben gehad. Over vandaag ben ik dan ook niet heel erg tevreden, maar zeker ook niet ontevreden”, concludeerde Ten Brinke nuchter. Bij aankomt in het bivak nam de equipe zelf het gereedschap ter hand om de Toyota Hilux weer wedstrijdklaar te maken, want tijdens de marathonetappe is hulp van de monteurs verboden. “We zijn wel een paar uurtjes bezig geweest, want vooral het bodywork aan de achterkant heeft wel wat te verduren gekregen.”

Het tweede bedrijf van de marathonetappe is een special stage over 561 km naar Tupiza.

Lees meer over