• Stop de crisis
  • Even zuinig aan
  • Columnisten
  • Crisis en ik

Stop de Crisis stopt!

De Nederlandse economie toont steeds meer tekenen van herstel en de echte crisis lijkt definitief voorbij. Vanaf 1 maart wordt de website stopdecrisis.nl daarom niet meer bijgewerkt.

Stop de Crisis stopt!

Geld als ruilmiddel

“Succes gaat niet alleen om geld. Gelukkig beginnen steeds meer mensen dat te beseffen.” Willemijn Verloop, bekend als oprichtster van War Child, houdt zich de laatste jaren voornamelijk bezig met sociaal ondernemen. Ze vertelt aan Stop de Crisis waarom zij denkt dat sociale ondernemingen de toekomst hebben.

 

COLUMN

Hans Biesheuvel

De overheid moet investeren in het concurrentie- vermogen van de Nederlandse economie.
 

COLUMN

Arko van Brakel

Succesvolle innovators combineren visionaire kijk op wereld met extreme aandacht voor details.
 

COLUMN

Iris Wulffraat

Vaak hoor je dat ondernemers zich gegijzeld voelen door hun eigen medewerkers
 

De zakelijke lessen van een multimiljonair

Jan Aalberts stapt volgend jaar uit het bestuur van zijn eigen miljardenconcern Aalberts Industries. De bijna 74-jarige Limburger wil graag zijn ervaringen gaan delen met jonge ondernemers.

 

Hoe verkoop je nou eindelijk dat huis?

Staat je huis een jaar te koop en moet je drastisch met de prijs zakken of met de bank aan tafel gaan zitten? Bedenk nog eens goed of er echt geen andere mogelijkheid is. Volgens Lidy Zwijnenburg is het de ultieme uitdaging om van ieder huis een verkocht huis te maken in deze markt. Haar manier? Verbouwen en restylen.

 

Geld ophalen voor een leukere buurt

Ideeën over hoe ‘iets beter kan’ blijven vaak op de plank liggen vanwege een gebrek aan geld, middelen, tijd of zin. Crowdfundingplatform Voor je Buurt geeft enthousiastelingen die hun buurt leuker of socialer willen maken het heft in eigen hand.

 

Gekke groenten in de soep

Wereldwijd wordt er 1,3 miljard ton voedsel per jaar weggegooid. Naar schatting bereikt 5 tot 10 procent van alle groente en fruit in ons land niet eens de consument omdat ze te krom zijn, te klein, niet de juiste kleur hebben of op een andere manier afwijkend zijn. De onderneemsters achter Kromkommer vinden dit belachelijk en maken zich daarom hard tegen voedselverspilling en vóór ‘gekke groenten’.

Gekke groenten in de soep

Jonge internetondernemers verdienen aan Twitter

Yousef El-Dardiry en Pim Stuurman hebben geflikt wat veel jonge internetondernemers stiekem dromen: een product bouwen dat de wereld over gaat. Met gebruikers als de Rabobank, acteur Jim Carrey en rockband Incubus is hun bedrijf Tweetbeam dat vooralsnog redelijk gelukt.

 

Wat is een product écht waard?

In 2012 kwamen econometrist Adrian de Groot Ruiz (30) en socioloog Michel Scholte (27) samen met een paar andere leden van Worldconnectors, een netwerk van opiniemakers, op het idee om een sociale onderneming op te richten. True Price helpt bedrijven hun echte prijzen, winsten en rendementen te berekenen en verbeteren.

 

'Personeel met beperking: een goede investering'

De crisis heeft een enorm gat in de arbeidsmarkt geslagen, maar mensen met een beperking moeten nog een extra hobbel nemen om aan de slag te komen. Bedrijven als Computer Begeleiding geven juist mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans. ,,Ik raad het iedereen aan!’’, zegt algemeen directeur Richard Verduyn Lunel.

 

Beperking blijkt talent

Steeds meer ondernemers vormen hun businessmodel rondom werknemers met een zogenoemde ’achterstand tot de arbeidsmarkt’. En niet alleen vanuit een sociale gedachte of uit kostenbesparing, zoals wel wordt gezegd, maar omdat hun specifieke kwaliteiten steeds meer onderkend worden. „Wij zeggen altijd: een beperking wordt bij ons een talent”, aldus Paul Vermeer van AutiTalent, een uitzendbureau voor mensen met autisme.

 Sandra Ballij (Ctaste): „Goud in handen.”

Elf lessen uit het succes van Piet Hein Eek

Eigenhandig een miljoenenbedrijf opbouwen, dat is meubelontwerper Piet Hein Eek (46) de afgelopen twintig jaar letterlijk en figuurlijk gelukt. Hoe heeft hij dat gedaan?

 

'Ict en export zijn troef van Nederland'

Trendwatcher Richard Lamb signaleert kansen voor ondernemers in tijden van economische crisis. Hij spoort ze aan om meer lucratieve, buitenlandse uitdagingen aan te gaan: ,,Export en ict zijn de twee pijlers die de crisis kunnen bezweren''.

 

Spullen lenen van de buren

Wat als je een schilderij op wil hangen maar geen boormachine hebt? Je zou er een kunnen kopen maar je kunt er ook een lenen. Van de buurman bijvoorbeeld. Maar hoe weet je of de buurman een boormachine heeft? Daan Weddepohl en Eelke Boezeman hebben hier een oplossing voor bedacht: Peerby, een digitaal platform waar je spullen kunt lenen van je buurtgenoten.
 

De crisis van Bert de Vries

Vertrouwen in de toekomst

De crisis raakt ons allemaal, zo wordt ons bij herhaling voorgehouden. Maar hoe raakt de crisis u? Wat doen we ermee of wat doen we eraan? Ondernemer Bert de Vries van Bert’s Autoverhuur in Schagen is er van overtuigd dat de zwaarste periode achter de rug is.
 

De besparingstip van H. van Arkel

Inkopen bij speciaalzaken

Natuurlijk, in tijden waarin we het financieel wat lastiger hebben, moeten we de rug rechten en de economie draaiende houden. Maar we kunnen verstandig omgaan met wat we hebben. H. van Arkel uit Utrecht gaat zo min mogelijk naar de supermarkt.
 

Online boekhoudservice slaat aan

Webontwikkelaar Rick Smit (35) koos in 2007 net als zijn vader, voormalig financieel directeur en aandeelhouder van supermarkt Spar, voor een leven als ondernemer. Met succes, want de online boekhoudservice die hij graag wilde bouwen, trok meteen de interesse van een grote investeerder.

 

Ondernemen als kunstvorm

Voor sommigen is de eindeloze economische crisis funest voor de creatieve geest, maar daar heeft artistiek ondernemer Teun Castelein (33) totaal geen last van. Integendeel. Een controversieel kledingmerk, wietkaas, boten, en nog veel meer: hij verkoopt het allemaal tegelijk, in zijn eentje. En zijn ondernemerskoker is nog lang niet leeg.

 

Versneld innoveren door de crisis

Hoe komen we uit de crisis? ,,Ondernemend Nederland kan zich vasthouden aan oude gewoonten, of zich gaan realiseren dat de crisis Nederland kansen biedt om zich versneld te gaan innoveren,” zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Managament en Ondernemingsbeleid van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

 

Wat sociaal ondernemers willen van Den Haag

Ondernemen met een maatschappelijke missie is populair en noodzakelijk en het is hoog tijd dat de politiek een stimulerende rol gaat spelen. PvdA en de VVD onderkennen het belang van het sociaal ondernemerschap - het aanpakken van maatschappelijke problemen - en de rol van de overheid en nodigden drie sociaal ondernemers uit in de Hofstad. Wie zijn deze entrepreneurs, waar lopen ze tegenaan en wat verwachten ze van de Tweede Kamer?

Renzo Deurloo van GreenFox

Kopen zonder geld uit te geven

Soms heb je als ondernemer iets nodig waar je eigenlijk geen geld aan uit wilt of kunt geven. Bart ter Steege en Frenkel Schönfeld hebben daar een oplossing voor bedacht: Canhav, een gratis marktplaats voor zakelijk ruilen.

 

Geldloze economie met ruilhandel

In tijden van crisis worden we veel creatiever met het uitgeven van ons geld.  Ruilhandel bijvoorbeeld is in Nederland niet meer weg te denken. Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas gaan we steeds meer naar een geldloze economie, waarbij diensten en producten tussen consumenten worden uitgewisseld.

 

‘Heeft u een euro voor mij?’

Een maand lang door het land trekken en iedereen die je tegenkomt om een euro vragen. Kun je dan miljonair worden? Maaike te Slaa (27) en Brian Pronk (23) uit Den Haag gingen ervoor. Ze lieten alles uit hun handen vallen en reden met een gesponsorde auto en een lege portemonnee door Nederland. Hun anticrisis-boodschap? Als je iets wilt, doe het gewoon!

 

Pompoensoep van de buurvrouw

Marieke Hart en haar man Jan Thij Bakker roken als zij in hun tuin zaten, zulke lekkere geuren uit de keuken van hun buurvrouw komen dat ze op een dag besloten de stoute schoenen aan te trekken en te vragen of ze mochten proeven. “Gelukkig reageerde de buurvrouw meteen positief ”, vertelt Hart. “Toen we thuiskwamen met een bakje met haar pompoensoep beseften we dat dit de eerste keer in drie jaar was dat we uitgebreider contact met een buur hadden gehad dan het dagelijkse groeten op straat.” Een idee was geboren.

Pompoensoep van de buurvrouw
14.6 °C
ZZW4
 
files 239
234 km.
Beurs AEX
AEX 396.12
+ / - -0.19%
DFT
OverGeld
Mijnbedrijf
Telegraaf