Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!

SNELNIEUWS

Maandag 1 september
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Reclamebeeld voor Wietkaas
Reclamebeeld voor Wietkaas
Foto: Laura Andalou

Ondernemen als kunstvorm

Kunstenaar Teun Castelein: onuitputtelijke multi-ondernemer

19 NOV 2013 Jessica Numann

GEEN - Voor sommigen is de eindeloze economische crisis funest voor de creatieve geest, maar daar heeft artistiek ondernemer Teun Castelein (33) totaal geen last van. Integendeel. Een controversieel kledingmerk, wietkaas, boten, en nog veel meer: hij verkoopt het allemaal tegelijk, in zijn eentje. En zijn ondernemerskoker is nog lang niet leeg.

Castelein, opgeleid als kunstenaar, maakt van ondernemen een kunstvorm. Op een goede dag in 2005 bedacht hij dat de gevel van het Sandberg Instituut, waar hij een Rietveld-master volgde, prima zou fungeren als advertentieruimte. Hij verkocht de plekken aan de meest uiteenlopende bedrijven – en niet de kleinste, want zelfs van Bloomberg ontving hij een belletje. Deze actie was de start van zijn carrière als ondernemer en meteen een schot in de roos, want het bracht behoorlijk wat discussie over de relatie tussen kunst en commercie teweeg. ,,Zoals Andy Warhol al zei: Good business is the best art,’’ aldus de kunstenaar.

Daarna was het hek van de dam. Het ene originele concept na het andere vloog met een rotvaart uit de koker van Castelein, en achter ieder idee zit een gedachte. Zo ging hij met een vriendin stukken poolijs uit Groenland verkopen voor in de vriezer: ,,Hoe leuk zou het zijn als die brokken ijs ons en onze klimaatcrisis overleven en over tig jaar weer in de natuur worden uitgezet? Dat het poolijs heeft overwinterd in onze koelkasten?’’ Ook brouwt hij het zogeheten Halbe-bier, waarvan de opbrengst naar de kunstsector gaat . ,,Bij ieder project ben ik trots op iets anders: bij Halbe op het ideaal erachter en bij Wietkaas – twee bekende Hollandse cliché´s bij elkaar gebracht – is hij trots op het product zelf.

De multi-ondernemer doet bijna alles zelf, want hij kan niets uit handen geven. Hij slingert een concept de wereld in en dan is het wachten tot de klanten bellen. Aan PR doet hij nauwelijks,, Als mensen iets willen hebben, bellen ze wel.’’ En dat lijkt best aardig te werken.

Misschien wel zijn bekendste onderneming is het kledingmerk Allah: de heilige naam gedrukt op honkbalpetten en zwarte polo´s. Ook hiermee heeft hij voor behoorlijk wat opschudding gezorgd: de merknaam mocht niet worden gedeponeerd, omdat hij moslims zou beledigen. Toch ging de ondernemer ermee door, want hij heeft absoluut geen kwade bedoelingen met het merk. Integendeel. Castelein zou het geweldig vinden als Allah succesvol wordt. Onlangs was hij in Marokko en de jongeren daar vonden het merk helemaal te gek. ,,Sommigen van hen worstelen met hun geloof, maar dit is een coole hedendaagse manier om hun overtuiging uit te dragen.’’ Castelein houdt van ludiek, maar met een eigen agenda. ,,Ik bevraag mijn eigen positie (in de maatschappij) en vraag dat ook van mijn klanten.”

Castelein heeft altijd honderden ideeën in zijn hoofd. Momenteel is hij bezig met tassen ontwerpen, een kunstwerk voor de Utrechtse wijk Ondiep en een plan voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Maar welk van deze formules gaat ons nou die crisis uit helpen? De artistiek ondernemer zet zijn geld in op export. Van zijn wietkaas welteverstaan. Maar dat is nogal een opgave, softdrugs is in veel landen immers illegaal.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
10.8 °C
W1
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%
DFT
OverGeld
Mijnbedrijf
Telegraaf