Terug naar Midden-aarde

Review: Middle-earth: Shadow of War

Door Jeroen Bos

Het universum dat auteur J.R.R. Tolkien halverwege de vorige eeuw schiep, blijft de fantasie prikkelen. Naast boeken en, natuurlijk, de immens populaire films van regisseur Peter Jackson, is er inmiddels ook een flinke stapel videogames waarin de strijd om Midden-Aarde centraal staat. Nu is daar Shadow of War, het directe vervolg op Middle-earth: Shadow of Mordor.

Het was jarenlang een moment om naar uit te kijken. In het najaar draaide een nieuwe, avondvullende film over Midden-Aarde in de bioscoop. Eerst was er de trilogie rondom de Lord of the Rings (2001-2003), gevolgd door de trilogie rondom The Hobbit (2012-2014). De visuele vormgeving door Jackson en zijn crew van de door Tolkien beschreven wereld werd door velen bejubeld. Die vormgeving keert ook terug in de Shadow of War.

Zoals gezegd is de game een direct vervolg op Middle-earth: Shadow of Mordor (2014) van gamesuitgever Warner Bros. Wederom kruip je in de huid van de overleden doler Talion, die bij de slag om de Zwarte Poort van Mordor om het leven kwam. Door magie is hij tot leven gewekt door de elfgeest Celebrimbor, die als smid de originele Ringen van Macht heeft gesmeden. Daaronder de beruchte ring ‘om allen te beheersen’, waarmee Sauron in een voorgaand tijdperk doem en verderfenis over Midden-Aarde uitstortte. Zoals wij weten, is Gollum de ringdrager voordat deze overgaat naar de hobbit Bilbo. In Shadow of War speel je gebeurtenissen na die plaatsvinden tussen The Hobbit en The Lord of the Rings.

Celebrimbor ziet in jouw krachten de mogelijkheid tot de creatie van een Bright Lord als tegenhanger van Sauron, de Dark Lord. Om dat doel te bereiken, probeer je in Mordor zoveel mogelijk volgelingen te rekruteren. Dat zijn inderdaad orken, ghouls, uruks en meer demonisch gespuis. De vraag rijst dan ook snel: is de Bright Lord wel zoveel beter als de Dark Lord?

Ja, het is wel wat. Vooral de opbouw is erg fijn. In het begin, ontdaan van speciale vaardigheden, probeer je zo onopvallend mogelijk te bewegen door gevallen steden aan de rand van Mordor. Vervolgens, als je meer krachten hebt vrijgespeeld, begeef je je al iets vrijpostiger in vijandige kampen, diep in Mordor. Je wordt hoe langer hoe roekelozer. Durft meer. Het moment dat je de beschikking hebt om draken op te roepen en al vliegend terreur te zaaien in de gelederen van Sauron, voel je je echt wel het mannetje.

Echter, er zijn ook wel wat kanttekeningen te plaatsen. Het doel van het spel is om met een legertje orken forten aan te vallen en over te nemen. Dat doe je het beste door orken en, vooral, kapiteins aan te vallen en te domineren. Door hun wil te breken, vechten ze niet langer voor Sauron, maar voor Talion. Van de Dark Lord naar de Bright Lord. Enige tactiek komt daarbij om de hoek kijken, hoewel het vaak volstaat door met een numerieke overmacht een fort aan te vallen. De makers adverteren dat ieder potje anders is, omdat te domineren kapiteins willekeurig verschijnen. Ook jouw keuze welke loyale kapitein aan het einde van de strijd het fort als overlord in jouw naam mag verdedigen, wordt opgegeven als bijzonder. In de praktijk valt het wel mee met die diversiteit. Je zult merken dat verschillende kapiteins telkens weer terugkeren, in verbeterde toestand en met meer krachten. Hoewel niemand exact dezelfde lijn doorloopt, blijft het overkoepelende verhaal voor iedereen toch hetzelfde.

Verder is er veel te doen over zogenaamde lootboxes die je voor geld kunt aanschaffen. Hiermee ontgrendel je legendary orken kapiteins die het eindspel een stuk gemakkelijker (lees: minder grinden) maken. Een beetje gemene manier om extra geld uit de zakken te kloppen van gamers, maar aan de andere kant: zonder die lootboxes is het ook wel te doen, hoor.

Plus en minpunten

+ Groter, beter, langer. Je bent echt wel even zoet als je deze game in huis haalt.

+ Verslavende gameplay. Het domineren van een leger van orken voelt verrassend fijn.

+/- De lootboxes vormen extra inkomsten voor Warner Bros. Je moet zelf maar uitmaken of je dat handig vindt, of geldklopperij.

- Het verhaal is vermakelijk, maar heeft weinig om het lijf. Hier wordt geen proza geschreven.

Shadow of War zal fans van het origineel zeker niet teleurstellen. Alle elementen van het The Lord of the Rings universum worden netjes afgetikt. Je ontmoet Nazgul, Balrog, Gollum en, natuurlijk, Sauron. Daarnaast introduceert de game een aantal nieuwe personages. Maar, eerlijk is eerlijk, je speelt Shadow of War niet voor het verhaal, maar om lange potjes aaneen orken te domineren en vervolgens af te slachten. Smakelijk in beeld gebracht, natuurlijk.

Lees meer over