Review: Wolfenstein 2 The New Colossus

Door Theo Weber (XGN.nl)

1 / 3

In een wereld waar de nazi’s de oorlog wonnen, is een klein groepje rebellen nog niet klaar met het verzet. De leider, William Blazkowicz, maakt zich op voor de strijd tegen het Duitse regime met aan kop de sadistische obergruppenfuhrer Frau Engel die direct gehoor geeft aan de orders van Hitler zelf. In de first-person shooter Wolfenstein 2 The New Colossus is jouw doel het verzwakken van de Nazi’s en het ontketenen van een Tweede Amerikaanse Revolutie.

1 / 3

First-person shooters komen in alle soorten en maten voorbij. Eén van de grondleggers van het genre is Wolfenstein, een gameserie die al uit 1990 stamt. Deze spellenreeks met de Tweede Wereldoorlog als decor kreeg in 2014 een reboot waarin de nazi’s aan de macht zijn. De game had als subtitel The New Order en zette ons oog in oog met generaal Deathshead.

En nu is het tijd voor het tweede deel in deze nieuwe serie waarin Deathshead het veld heeft geruimd, maar de strijd nog lang niet gestreden is. Net als in het eerste deel word je direct waanzinnige actie in gesleurd en is je doel duidelijk: hoofdpersoon Frau Engel voor eens en altijd onder de groene zoden laten verdwijnen.

En dat is lastig met een leger nazi’s dat er op uit is om jouw leven tot een hel te maken. Maar het Amerikaanse verzet is geen onemanshow en met wat hulp brute wapens en toffe personages kom je een eind. Een bont stel maakt het oorlogsgeweld compleet. Kijk niet vreemd op als je Grace in de ogen kijkt: een soort vrouwelijke Samuel L. Jackson die aan je zijde staat! The New Colossus brengt je veel van dit soort stereotype karakters die meer dan eens een glimlach op je gezicht toveren.

Zonder enige twijfel kan Wolfenstein 2 The New Colossus zich meten met de grote titels van nu. De game schotelt je vuurwerk voor van de bovenste plank, neemt geen blad voor de mond wat betreft politieke correctheid en laat je meer dan eens lachen om de eenvoudige humor en de vele absurditeiten die voorbij komen. Het bonte stel karakters in de game slaat ook precies de spijker op zijn kop. Dit alles is grafisch prachtig verpakt en wordt ondersteund door een ijzersterke soundtrack.

En dat is nodig om je bombastisch te begeleiden op een slagveld vol met actie. Je bent namelijk absoluut niet onsterfelijk en de nazi’s zijn niet blind. Als je even niet oplet, zul je al snel te grazen genomen worden door een gespuis aan vijanden die de levels rijk zijn. Hoe je je vijand vervolgens kleineert, is aan jou. Want er zijn verschillende routes die je kunt nemen. Dus wat wordt het? Stilletjes soldaten uitschakelen en door een level sluipen of met een machinegeweer in iedere hand op alles schieten wat beweegt?

+ Audiovisueel een pareltje

+ Boordevol humor en actie

+ Genoeg uitdaging

- Kent enkele kleine foutjes

- Zijmissies zijn niet goed verdeeld

Wolfenstein 2 The New Colossus borduurt sterk voort op het eerste deel van de reboot. Het verhaal sluit aan op de gebeurtenissen uit het eerste deel. Nieuwkomers krijgen dit begin in vogelvlucht voorgeschoteld. En daarna mag je in de dappere schoenen van Blazkowicz stappen om twaalf uur lang spannende actiescènes mee te maken.

Waar het spel je genoeg humor biedt en geen enkele absurditeit of controverse schuwt, krijg je in ieder level een mooie uitdaging voor je kiezen. Het spel is namelijk niet eenvoudig en als je niet oplet zijn het delf je naast de nazi’s het onderspit. Wolfenstein 2 The New Colossus is voor iedereen een absolute aanrader. Zelfs voor Switch bezitters, want ook op deze console zal de game nog verschijnen.

Door Theo Weber (XGN.nl)