Samen naar de overwinning

Review: Pandemic (bordspel)

Door Toke Beerens

De meeste bordspellen draaien om één ding: iedereen verslaan zodat jij de winnaar wordt. Leuker zijn echter de titels waarbij je samen moet werken om de wereld te redden. Pandemic is zo’n coöperatief bordspel. Red de wereld van verwoestende epidemieën!

In Pandemic staat de aarde maar liefst vier levensbedreigende epidemieën te wachten. Aan de groep spelers de taak om de schade hiervan te beperken, verdere verspreiding te voorkomen en een geneesmiddel te vinden. Wanneer voor alle ziektes (vertegenwoordigd door de kleuren blauw, geel, rood en zwart) een geneesmiddel is gevonden, win je het spel. Dat is echter geen simpele taak.

Elke speler trekt van tevoren een karakterkaart uit de stapel. Elke functie heeft zo zijn eigen voordelen. Zo heeft de wetenschapper maar vier in plaats van vijf stadkaarten nodig om een medicijn te ontdekken, terwijl een quarantainespecialist uitbraken kan verhinderen. Op zich is de verrassing groter als je blind een karakterkaart trekt, maar ik vind het leuker om zelf een rol uit te mogen kiezen die je aanspreekt.

Pandemic speel je met twee tot vier spelers en een potje duurt ongeveer 45 minuten. Lekker kort als je maar even kunt spelen, maar als je langer de tijd hebt en het eerste potje mislukt, dan kun je nogmaals aan de slag. De adviesleeftijd is 10+.

Elke ronde mag een speler vier acties uitvoeren. De volgorde mag hij of zij zelf bepalen en acties mogen herhaald worden. Dat kan een verplaatsingsactie zijn (naar een naastgelegen stad of per vliegtuig of shuttle om een grotere afstand te overbruggen) of een andere actie. Hieronder valt het bouwen van een onderzoeksstation, behandelen van een ziekte, kennis delen met spelers in dezelfde stad of het ontdekken van een medicijn.

Na de vier acties moeten er twee kaarten getrokken worden. Dat is fijn, want je kunt net die ene kaart vinden waarmee je bijvoorbeeld de set compleet maakt om een medicijn te ontdekken. Maar er zitten ook epidemiekaarten tussen en die zorgen weer voor verdere problemen. Zo wordt de infectiegraad verhoogd, je moet de onderste kaart van de infectiestapel pakken om de hierop genoemde stad te infecteren met ziektestenen en de aflegstapel moeten geschud weer bovenop de infectiestapel gelegd worden.

Als laatste stap van de ronde moeten er van de infectiestapel de hoeveelheid kaarten worden gehaald de gelijk is aan de infectiegraad. Staat deze op drie, dan moet je drie kaarten pakken en de op de kaarten genoemde steden infecteren met ziektestenen. Heeft een stad al drie stenen? Dan vindt er een uitbraak plaats en krijgen alle aaneengesloten steden ook een ziektesteen. Zorgt dat ervoor dat een andere stad ook meer dan drie stenen krijgt, dan ontstaat er een kettingreactie. Bij tien uitbraken is het game over.

+ Samenwerken om de wereld te redden is erg leuk.

+ Ook met twee spelers is Pandemic zeker spannend.

+/- Het blijft lang een verrassing is of je het gaat redden.

- Zelf een karakterkaart kiezen, versterkt de band met jouw rol in het spel.

Pandemic is een spannend bordspel, waarbij je als team goed moet nadenken wie elke ronde wat gaat doen. Een goede strategie is belangrijk om de eindstreep te halen, want als je even niet oplet stapelen de uitbraken zich op en kan een kettingreactie een plotseling einde maken aan het spel. Mar als het wél lukt, smaakt de overwinning des te zoeter.

Dit weekend vindt in Eindhoven wederom het Spellenspektakel plaats, waar ook Enigma Distribution, uitgever van Pandemic, aanwezig is.

Lees meer over