Review: Star Wars Battlefront II

Door Richard Verweij (XGN.nl)

Met explosies, ratelende machinegeweren en rondvliegende lichamen word je verwelkomd in de wereld van Star Wars Battlefront II. Het strijdtoneel laat zich tekenen door bekende en onbekendere locaties uit het Star Wars universum, zoals dat in Battlefront twee jaar geleden ook het geval was. Iets wat in de multiplayer voortreffelijk uitpakt, terwijl spelers bij de singleplayer van een koude kermis thuis komen.

Star Wars is al decennialang dé franchise waar sci-fi fans hun fantasie de vrije loop kunnen laten. Zowel op het witte doek (waar in december The Last Jedi bijkomt), in boeken, alsook in games. Het originele Star Wars Battlefront stamt uit 2004. Twee jaar geleden blies studio DICE de naam echter nieuw leven in met Star Wars Battlefront, waarin gamers wederom mee werden genomen naar de meest vreemde omgevingen om aan gigantische gevechten deel te nemen.

Star Wars Battlefront II, dat vanaf vrijdag te koop is, borduurt daarop voort en biedt deze keer de nieuwe mogelijkheid om een solo avontuur te beleven. Als vrouwelijke soldaat van het keizerrijk The Empire beleef je grote veldslagen voor de verandering eens niet door de ogen van de ‘goede kant’. Want waar de films het rijk van de keizer afschilderen als puur kwaad, blijkt er nog een compleet andere kant te zitten aan het conflict tussen Empire en de rebellen. Haat die er met de paplepel in is gegoten bij de geboorte geeft een compleet ander beeld van dit gevecht.

Jammer genoeg duurt dit solo avontuur niet meer dan een schamele vier uur, waarna je jouw toevlucht moet zoeken in de multiplayer. Een geliefd onderdeel uit de vorige game. Ook nu is het weer het paradepaardje van studio DICE. In epische gevechten op leven en dood is het aan jou en jouw kompanen de taak om overwinningen uit het vuur te slepen.

Je kan het op verschillende planeten opnemen tegen teams van acht, twaalf of twintig man en plaatsnemen in een scala aan voertuigen. Mocht het uitvoeren van missies op een planeet niet je ding zijn, dan kan je ook je ook in de huid van een gevechtspiloot kruipen. Want Star Wars Battlefront II kent bloedsnelle en hectische ruimtegevechten waar de handen nog lang van na zullen trillen.

Natuurlijk krijgen de iconische personages uit de Star Wars films, als Luke Skywalker en Darth Vader, aandacht in de game. Zo kan je jouw teammaten ondersteunen door met een held het slagveld te betreden, of het in een speciale gamemodus op te nemen tegen andere grote namen uit het Star Wars universum. Het spelen van normale voetsoldaat is prima, maar je ervaart de game pas echt als je als Jedi de vijand in mootjes hakt! May the force be with you!

Dat DICE meer succes heeft met het online gedeelte van Battlefront II, is een feit. Dat is geen verrassing, aangezien het bij merendeel van de games in het portfolio van de studio de focus ligt op de multiplayer. Toch heeft DICE voor deze titel de hulp in geroepen van Criterion (een studio die net als DICE onder EA Games valt) om een aspect in te vullen dat ontbrak in Battlefront. Want wat is een Star Wars game zonder epische ruimtegevechten?

Om de fans te geven waar om is gevraagd, is er flink wat tijd gestoken in het creëren van een nieuwe gamemodus waarin precies dat centraal staat. In Starfighter Assault vlieg je als piloot in een van de vele ruimtegevechten uit Star Wars. Van Kamino, een stad die net boven een kolkende watermassa ligt, tot een aan gruzelementen geschoten ruimtevloot; elke locatie kent uitdagende elementen. Het kolkende water lijkt ver onder je te liggen, maar toch zal je geregeld een onbedoelde duik maken op Kamino, net als tegen de resten ruimtevloot aan knallen in de andere map.

Ruimteschepen hebben niet alleen een hoofdrol gekregen in deze specifieke modus, ook in de normale gevechten kan je zo nu en dan plaatsnemen in een gevechtsvliegtuig en jouw team op de grond ondersteunen. Dat zal je nodig hebben om het vijandige team te overrompelen, of die nu ingegraven zit en een doelwit verdedigt of probeert een opmars te maken. Zowel het aanvallende als verdedigende team kan zo nu en dan wel wat hulp gebruiken. Door de luchtdimensie toe te voegen, is geen potje hetzelfde. Besluit jouw team bommenwerpers te gebruiken, dan zal je snel ondervinden dat ook vijandelijke jagers het luchtruim zullen betreden en grondtroepen zullen bestoken.

Hulp kan ook komen in de vorm van de eerdergenoemde helden en slechteriken van Star Wars. Als grondtroep strijden aan de zijde van Jedi als Luke Skywalker of Sith als Kylo Ren geeft het moraal een gigantische boost! Juist op momenten waar het doorstoten even niet lukt, kan de aanwezigheid van iemand met een lazerzwaard net voor dat beetje extra motivatie en succes zorgen. Wees wel gewaarschuwd dat het vrijspelen van de beste en sterkste helden flink wat tijd zal kosten!

+ Razendsnelle ruimtegevechten

+ Strijdtoneel verdeeld in drie dimensies

+ Prachtige locaties als strijdtoneel

- Karige singleplayer

- Balans tussen aanvallers en verdedigers soms ver te zoeken

Met een paar flinke missers in de Battlefront van twee jaar geleden, was het noodzaak voor DICE om het lijstje met kritiekpunten deze keer goed door te voeren. Op het gebied van solo missies is dat slechts deels gelukt, maar voor het online gedeelte is puik werk geleverd.

Kleine en grote fans van Star Wars kunnen zich met Star Wars Battlefront II weer volledig onderdompelen in de fantasiewereld met zo ontzettend veel personages en locaties. Van de harige Wookies op Kashyyyk tot de uitermate schone troepenfabriek op Kamino. Elke locatie weet een prachtig strijdtoneel te bieden waarop je naast jouw broeders strijdt om het lot van het heelal!

Lees meer over