Review: Super Mario Odyssey

Door Koen van Rijsoort en Stefan Stuursma (XGN.nl)

Nintendo-icoon Mario is terug van weggeweest en speelt de hoofdrol in het gloednieuwe 3D platform avontuur genaamd Super Mario Odyssey. Bowser maakt het dit keer wel heel erg bont,. Niet alleen heeft hij prinses Peach weer ontvoerd, maar ook probeert hij met haar te trouwen! Mario vecht met man en macht om dit horrorscenario te voorkomen in misschien wel Mario’s grootste avontuur ooit.

Als er iets gezegd kan worden over Nintendo, dan is het wel dat het bedrijf altijd zijn eigen ding doet. Zo is de nieuwste spelcomputer van het bedrijf zo ontworpen dat deze makkelijk onderweg kan worden gebruikt, maar dat gamen op een televisiescherm ook geen probleem is. Creativiteit staat hoog in het vaandel en dat is goed terug te zien in Super Mario Odyssey.

Waar Mario eerder nog door de ruimte zweefde in Super Mario Galaxy en op vakantie ging naar een tropisch eiland in Super Mario Sunshine, ligt de focus bij de nieuwste game op het ontdekken van nieuwe werelden. Super Mario Odyssey schotelt een verscheidenheid aan spelwerelden voor die allemaal heel verschillend zijn. Zo ren je het ene moment door een woestijn, om vervolgens verder te gaan in een stad geïnspireerd op New York.

Al deze werelden zijn gevuld met allerlei uitdagingen voor de speler. Het hoofddoel van het spel is het verzamelen van maantjes, waarmee Mario de weg opent naar nieuwe spelwerelden. Maar het verzamelen van muntjes is net zo interessant. Gouden munten dienen als Mario levens en kunnen gespendeerd worden, terwijl de paarse regionale munten gebruikt kunnen worden voor toffe souvenirs en nieuwe outfits om Mario een complete make-over te geven.

Jij hebt de taak om het ophanden zijnde huwelijk te stoppen en Peach uit de klauwen van Bowser te redden. Dit doe je samen met je nieuwe kompaan en levende hoed Cappy. Dat is niet alleen heel gezellig, maar het breng ook gameplaytechnisch een aantal nieuwe elementen met zich mee die de bekende Mario gameplay flink op schudt. Zo heeft Mario een aantal nieuwe acrobatischesprongen die hij kan uitvoeren en tevens kan hij bepaalde voorwerpen of wezens in de wereld overnemen dankzij Cappy's grootste talent: de Capture Ability.

Hoewel de kern van elke Mario game vrijwel gelijk is, weet elke nieuwe titel toch weer genoeg frisse elementen te introduceren om het geheel aantrekkelijk te maken. In het geval van Super Mario Odyssey is dit niet anders. Je wordt als Mario weer aan het werk gezet om alle maantjes te vinden die in de levels van de game verstopt zitten.

In het begin is dit niet zo moeilijk, mede doordat sommige manen letterlijk voor je neus liggen. Maar naarmate je vordering maakt, merk je dat de game je steeds meer uitdaagt en laat puzzelen. Het spel blijft je verrassen, want ondanks dat het doel (het verzamelen van maantjes) hetzelfde blijft, verandert de manier waarop constant. Zo zijn er zelfs speciale tweedimensionale stukken in het spel waarin Mario terugkeert naar zijn roots en opeens zoals Super Mario Bros speelt.

De introductie van Cappy speelt bij het verzamelen van maantjes een fundamentele rol. De nieuwe vaardigheden die Mario heeft aangeleerd dankzij zijn vriend, worden veelvuldig ingezet tijdens het spelen van de game. Soms moet je een vijand overnemen om aan de overkant te komen van een plas met lava, of op een ander moment gooi je jouw hoed tegen een hoogspanningskabel om snel te kunnen reizen. Hoewel de functie an sich heel simpel is, zorgt het ervoor dat Super Mario Odyssey enorm fris en origineel aanvoelt en de speler de gehele reis weet te verrassen.

De vrolijke uitstraling van de game helpt daarbij enorm. Het kleurenpalet van het spel is enorm gevarieerd, waardoor elke wereld compleet anders aanvoelt. Het diepe blauw van het IJskoninkrijk staat in schril contrast met abstracte kleurrijke vormgeving van het Kookrijk. Super Mario Odyssey is een verademing om naar te kijken, van begin tot eind. En gelukkig heb je genoeg te doen om uren zoet te zijn met dit nieuwe Mario avontuur.

Het hoofdverhaal heb je in zo’n 12 uur wel doorkruist, maar dan begint het echte werk pas. Want met meer dan 900 manen om te verzamelen ben je wel nog wel even bezig voor je alles bij elkaar hebt geraapt. Hoewel Mario al bijna 40 jaar meedraait in de industrie, bewijst Super Mario Odyssey nog maar eens dat het nog lang geen tijd is voor de held om zijn ontstopper aan de wilgen te hangen. Al is het maar omdat toch iemand Peach moet blijven redden.

+ Oogt prachtig en divers

+ Speelt meteen vertrouwd

+ Voelt fris aan door nieuwe elementen

+ Honderden objecten om te verzamelen

- Hoofdverhaal wat aan de korte kant

Super Mario Odyssey laat wederom zien dat Nintendo de koning van de platformgames is. Met een divers aanbod aan spelwerelden, een gloednieuwe partner die je helpt tijdens het spelen en de vele subtiele toevoegingen aan de bestaande formule, voelt de game fris maar vertrouwd aan. Mario voelt hierdoor completer dan ooit.

Het is jammer dat je met zo’n 12 uur al door het hoofdverhaal heen bent, maar de enorme berg met verzamelbare maantjes die daarna op je ligt te wachten, maakt een heleboel goed. Met nog meer puzzels, uitdagingen en ontdekkingen blijft Super Mario Odyssey lang na de aftiteling nog verbazen. En dat is precies waar Nintendo zo goed in is.

Lees meer over