Buffelen op de boerderij

Review: Story of Seasons

Door door Toke Beerens

1 / 4

Niet de spelcomputer, maar de gratis online spelletjes zoals FarmVille en Landleven waar mensen druk bezig zijn akkers te oogsten en koeien te melken, zijn tegenwoordig in trek.

1 / 4

Twintig jaar geleden stond Harvest Moon op de klassieke spelcomputer SNES aan de wieg van deze boerderijsimulatoren. De Japanse ontwikkelaar Marvelous maakte jarenlang in opdracht van gamesuitgever Natsume deze Harvest Moon-serie, maar voor het eerst brengt men zelf een boerderijgame uit: Story of Seasons voor de Nintendo 3DS.

Het boerenleven is zo idyllisch. Beetje rommelen op de akker, knuffelen met koeien en van de vrije natuur genieten. Maar het is buffelen. Dat geldt zelfs voor Story of Seasons. Er komt heel wat bij kijken om de boerderij op orde te krijgen.

De dag begint vroeg om zes uur. Het eerste wat ik doe, is mijn akker bewateren. Als ik geluk heb, mag ik oogsten. Mocht dat het geval zijn, dan zaai ik meteen het veld weer in en geef ik de nieuwe zaadjes water. Voor een goede geldstroom is de verkoop van groente en fruit erg belangrijk. Regelmatig komen marktkooplui naar het dorp voor jouw goederen.

In de stal wachten momenteel alleen een koe en paard op me. Maar je kunt, zodra je genoeg geld hebt verdiend, andere dieren kopen. Zelfs exotische soorten als apen en papegaaien behoren tot de mogelijkheden. Voorlopig melk ik mijn koe, zorg ik dat beide dieren te eten hebben, schep eventueel mest weg en borstel ze glimmend. Al deze handelingen kosten energie.

In de game geven vijf hartjes op het scherm het uithoudingsvermogen van jouw boer of boerin aan. Sommige werkzaamheden zoals melken kosten weinig energie, maar sommige taken zijn een stuk zwaarder. Hak je bijvoorbeeld een boom om, dan gaan je hartjes er rap doorheen. Wat je zoveel mogelijk wilt voorkomen, is dat je laatste halve hartje echt opgaat. Dan stort je namelijk in en word je wakker bij de dokter. Zorg dus altijd goed voor jouw poppetje.

Story of Seasons kost €39,99. Dat lijkt veel in vergelijking met het gratis te spelen FarmVille. Zulke spelletjes zitten echter vol met obstakels en limieten om je te stimuleren echt geld uit te geven. De makers willen immers graag verdienen. Dat is niet het geval op de Nintendo 3DS. Je kunt Story of seasons net zolang en zo vaak spelen als je wilt. Uiteindelijk bereik je daarin meer dan in een online spel.

Lees meer over