Review: LEGO Marvel Super Heroes 2

Door Mari Stas (XGN.nl)

Al jaren tovert ontwikkelaar Traveler’s Tales beroemde series om in een videogame in de stijl van de bekende Deense steentjes. Deze keer is het weer de beurt aan Marvel, dat furore maakt met comics en films over de avonturen van onder andere Spider-Man en Captain America. Dat deze combinatie werkt, was al te merken aan de eerste LEGO Marvel Super Heroes.

De LEGO games staan bekend om de schattig ogende personages, slapstick humor en het feit dat veel objecten te vernietigen zijn. Hiermee lijkt de serie vooral gericht op kinderen, maar niets is minder waar. Iedereen van jong tot oud kan van de games genieten. Zeker ook omdat de games door de verschillende series een brede doelgroep bereikt.

In LEGO Marvel Super Heroes 2 wordt de aarde bedreigd door de kwaadaardige Kang de Veroveraar. Kangs plan is om de verschillende universums van Marvel samen te voegen in een grote stad genaamd Chronopolis, waar hij over heerst. Aan alle superhelden is het de taak om samen te werken om zo de slechterik te stoppen. Dat gaat niet zomaar, want Kang heeft de hulp ingeroepen van verschillende schurken die de helden moeten zien te stoppen. Wat volgt is een avontuur van ongeveer 7 à 8 uur dat je door de verschillende locaties in Chronopolis brengt. Hierna is de pret nog lang niet voorbij.

Aan actie geen gebrek in de verhaallijn. De missies zijn een combinatie van puzzels en platformactie. Aan het eind van elke missie wacht minimaal één schurk die verslagen dient te worden. De dialogen en filmpjes aan het begin en eind van deze gevechten zijn vaak van een humoristische saus voorzien en zouden niet misstaan in een van de Marvel films zelf.

Voor spelers die al eerder LEGO games hebben gespeeld zal LEGO Marvel Super Heroes 2 erg vertrouwd aanvoelen. Aan de bekende succesformule is namelijk niet veel veranderd. Het is enkel wat uitgebreider vormgegeven dan LEGO Marvel Super Heroes.

Traveler’s Tales is er wederom in geslaagd om een ervaring neer te zetten die het gevoel van de Marvel films bevat. Chronopolis is een grote omgeving die vrij verkend mag worden tussen de missies door. Er is van alles te doen. Zo zijn er bijvoorbeeld zijmissies waarin helden om hulp vragen, races om te voltooien en kunnen er verzamelobjecten gevonden dienen worden. Je zult je dus niet snel vervelen in LEGO Marvel Super Heroes 2.

Met meer dan driehonderd personages is er aan diversiteit geen gebrek in LEGO Marvel Super Heroes 2. Zowel bekende als meer onbekende Marvel helden en schurken zijn speelbaar. De personages hebben allemaal hun eigen sterke punten die nodig zijn om puzzels op te lossen. Zo kan de Hulk bijvoorbeeld door zijn kracht deuren uit muren trekken om zo een verborgen schakelaar te vinden.

De interactie van deze puzzels komt helaas wel vaak neer op simpelweg het indrukken van verschillende knoppen. Hetzelfde geldt voor de schurken in het spel, constant blijven aanvallen lijkt hier de beste strategie. Gelukkig zijn er ook genoeg puzzels en schurken die wel wat tactiek vereisen. Op deze momenten blinkt de game dan ook uit.

LEGO Marvel Super Heroes 2 is een ideale game om samen te spelen. Via split-screen kan met twee spelers tegelijk Chronopolis betreden worden. Alle activiteiten in de game kunnen dan ook met twee spelers gespeeld worden. Een nadeel van deze split-screen functie is wel dat alles vrij vaak chaotisch wordt door een slechte camera. Dit is al merkbaar met één speler, maar is nog nadrukkelijker aanwezig met twee spelers.

+ Plezier voor alle leeftijden

+ Veel activiteiten te doen in Chronopolis

+ Speelbaar met twee spelers

- Niet erg vernieuwend

- Camera werkt niet altijd mee

LEGO Marvel Super Heroes 2 is een pure LEGO game zoals zijn voorgangers ook waren. Het spel bevat de kenmerkende gameplay en humor in combinatie met Marvel. Het is Traveler’s Tales opnieuw gelukt om de game boordevol activiteiten te stoppen en interessant te houden, ook al zijn er niet veel nieuwe elementen aan de formule toegevoegd.

De verhaalmissies zijn op een sterke manier opgebouwd en bevatten plezier voor alle leeftijden. Het spel is als eenzame speler te spelen, maar doordat de meeste puzzels teamwork bevatten is het een aanrader om met twee spelers schurk Kang te stoppen. De wereld redden was nog nooit zo leuk.

Lees meer over