Review: DOOM (Switch)

Door Rick Dijs (XGN.nl)

1 / 3

Demonisch gespuis, veel wapens en absurde hoeveelheden bloed: het is de formule waar DOOM in 1993 groot mee werd. De ‘grootvader’ van de first-person shooter bestaat inmiddels al een tijdje, maar de formule blijft ongewijzigd. Zo ook in de laatste telg van de franchise, waarin het uitroeien van demonen een leuke bezigheid blijft.

1 / 3

DOOM is een schietspel waarbij jij als naamloze marinier de hoogtijdagen van de wetenschappelijke ontwikkeling meemaakt. In de toekomst is energie een schaarste op aarde, waardoor er drastische maatregelen worden genomen. Een groepje wetenschappers is vertrokken naar Mars om daar genoeg elektriciteit op te wekken voor de aardbewoners. Maar hoe het clubje slimmeriken dat wil aanpakken, zal enige vraagtekens oproepen.

De aanpak van de groep is als volgt: creëer een enorme basis en open een portaal naar de hel om daar energie vandaan te halen. Die je vervolgens gebruikt voor je eigen wereld. Binnen de kortste keren is de basis overlopen door allerlei demonen en krijg jij de taak om ze uit te schakelen. Een echt diepgaand verhaal heeft DOOM niet, maar daar staat de serie ook niet om bekend. Brute actie en snel op demonen jagen, dat is de kern van DOOM. Iets wat ontwikkelaar id Software goed weet.

De focus ligt dan ook volledig op de gameplay. Je stuift door de levels met een flinke snelheid en schiet met een belachelijke hoeveelheid aan wapens absurd veel kogels af zonder te herladen. Gelukkig krijg je grote partijen duivelsgebroed voor je ogen, zodat je meerdere schietschrijven hebt. Dit gedeelte werkt fenomenaal in DOOM en dat is dan ook de ruggengraat van de titel.

Want rustig afwachten en schuilen achter muurtjes is iets wat niet in de opzet van DOOM past, aangezien agressief op je tegenstanders afrennen beloond wordt. Het duivelsgespuis zo snel mogelijk uitschakelen is je hoogste prioriteit en via zogenaamde glory kills kun je er ammunitie en levens mee terugkrijgen. Als een demoon op het randje van de dood balanceert, dan geeft hij een oranje of blauwe gloed af, wat jou uitnodigt om het monster op een belachelijke wijze uit elkaar te trekken.

DOOM verscheen in 2016 al voor de PlayStation 4, Xbox One en PC, maar uitgever Bethesda zag de potentie van de Switch en beloofde om enkele titels uit diens enorme magazijn ook naar Nintendo’s nieuwste paradepaardje te brengen. Met de Switch zit je namelijk niet vastgeplakt achter een scherm, maar kun je onderweg naar werk of in je pauze nog eventjes verder gamen.

Om de game op de Switch te laten lopen, hebben Bethesda en id Software flinke concessies moeten doen. De grafische pracht en praal die je bijvoorbeeld op de PlayStation 4 zag, zal je niet op de Switch ervaren en ook de framerate is naar beneden bijgesteld. Ondanks die tegemoetkomingen neemt het de complete DOOM ervaring op de Switch niet weg.

Er zitten helaas wel wat barstjes in die complete ervaring. Enkele demonen op je scherm kan de Switch nog wel aan, maar als het overbevolkt raakt dan hapert de kwaliteit flink en zie je langzaamaan diverse monsters stotterend neervallen. Dit is sporadisch, maar het is wel vervelend. Bovendien is het lastig om de game met de Joy-Con controllers van de Switch te spelen, want de analoge sticks zijn ongelijk geplaatst, iets wat belangrijk is voor een shooter. Het vergt enige oefening, maar de voorkeur gaat uit naar de Pro Controller voor de Switch.

Oefenen kun je veelal in de verhaalmodus doen, terwijl een groot gedeelte van het plezier, samen met veel andere spelers, online op je wacht. DOOM is één van de weinige first-person shooters op de Switch en heeft daardoor weinig last van concurrentie. Verder bevat de Switch-versie alle downloadbare content, kun je meerdere kostuums vrijspelen en als een demoon met rakketten over de map vliegen en medespelers een nare avond bezorgen. Kortom, er is ontzettend veel te doen.

+ Complete DOOM ervaring

+ Snelle, soepele gameplay

+ Sterke en enerverende multiplayer

- Zakt soms flink in met framerate

- Joy-Con’s niet geschikt voor een shooter

DOOM is een geweldige en brute schietspel en de Nintendo Switch-versie biedt de complete DOOM ervaring met alle extra’s inbegrepen. De formule is al meer dan twintig jaar hetzelfde: met hoge snelheid rondrennen en demonen uitschakelen door middel van allerlei schietijzers. Iets wat ontzettend leuk blijft om te doen.

Grafisch heeft de game wel moeten inleveren en er zijn momenten dat DOOM niet soepel loopt, maar daartegenover staat een grote hoeveelheid content waardoor je een flinke tijd zoet bent. Of het nu de verhaalmodus is of één van de andere modi, DOOM op de Nintendo Switch is oud gerecht met een nieuw smaakje: ouderwets vertrouwd en toch verfrissend.

Lees meer over