Review: L.A. Noire

Door Roy Rijsdijk (XGN.nl)

Ruim zes jaar nadat Cole Phelps voor het eerst ten tonele verscheen, is de ijverige detective terug! Destijds wist de actiegame L.A. Noire met verve te overtuigen, nu is hij als remaster opnieuw uitgebracht. Ondanks blijvende schoonheidsfoutjes is ouderwets misdaadzaken oplossen in 4K nog steeds van deze eeuw!

L.A. Noire is een unieke game die al een plekje in menig gamershart heeft weten te veroveren. In 2011 verscheen het spel namelijk voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Uitgegeven door het bekende Rockstar Games en gemaakt door Team Bondi, die vlak na de release haar deuren noodgedwongen sloot, bleek L.A. Noire een groot succes te zijn. Niet vreemd gezien je een soort Cluedo speelt, maar dan op een spelcomputer. Reden genoeg om de sfeervolle actiegame opnieuw uit te brengen.

In de schoenen van Phelps speel je in rustig tempo van begin tot eind iets meer dan twintig missies in de naoorlogse tijd, inclusief alle eerder uitgekomen content. Voor je het daadwerkelijk hebt gemaakt binnen de LAPD, moet je eerst bewijzen dat jij de aangewezen persoon bent voor het oplossen van misdaadzaken. Terwijl je binnen de politieafdelingen het moet weten te schoppen van nietszeggend straatagentje tot iemand met het aanzien van een Sherlock Holmes, krijg je te maken met de meest duistere kant van de stad der engelen.

Complotten, moord, drugshandel, fraude en brandstichting; van alles kom je tegen in ‘the line of duty’. Het verhaal is dan ook niet zomaar uitgespeeld en weet je aandacht goed vast te houden met de gevarieerde gameplay. Speur de plaats delict af, ondervraag getuigen en houd je staande tijdens intense autoachtervolgingen en (vuur)gevechten. Elk mysterie ontvouwt zich langzaam en elke gevonden clou is een overwinning an sich.

Hoewel L.A. Noire uitgegeven is door Rockstar Games, wat natuurlijk dé naam is achter het grote succes van Grand Theft Auto, houdt de vergelijking tussen de beide games hier op. L.A. Noire onderscheidt zich heel duidelijk door een eigen smoel en vooral erg te focussen op sterke misdaadzaken met één overkoepelend verhaal. Een verhaal dat zich afspeelt in het omvangrijke Los Angeles. Maar naast wat street crimes die je kunt oplossen dient de stad vooral als decor.

Ergens blijft het een vraag waarom hiervoor is gekozen, aangezien de stad gigantisch is. Aan de andere kant is het niet erg, want het diepgaande verhaal vereist wel de nodige aandacht. Het heeft niet zoveel zin om tussendoor allemaal andere dingen te gaan doen, als je vervolgens de draad kwijtraakt. Sfeer en verhaal voorop dus, waarbij oog voor detail belangrijk is!

Extra verrassend is dat L.A. Noire naast de PlayStation 4 en Xbox One ook als eerste Rockstar game naar de Nintendo Switch is gebracht en bovendien zeven losse missies in virtual reality te spelen zijn met de VR Case Files voor HTC Vive. Vooral op de consoles van Sony en Microsoft ziet het spel er nog altijd erg scherp uit, mede door de 4K resolutie en High Dynamic Range (HDR). Gezichten spatten van het scherm tijdens de verhoren waardoor je je meer dan ooit detective voelt.

Toch zijn er vanuit het origineel ook enkele minpuntjes bij in geslopen. Zo blijven enkele technische oneffenheden aanwezig zoals gebieden die in het zicht inladen en muziek of tekst die ineens stopt. Bovendien zie je ondanks de hogere resolutie en toevoeging van HDR wel dat het om een wat oudere game gaat. Al merk je dat nauwelijks zodra je de versie onderweg speelt op een Switch. Dan is L.A Noire opeens weer heel mooi en voelt het spel allesbehalve verouderd aan.

+ ijzersterk verhaal en gameplay

+ complete versie met alle extra’s

+ 4K resolutie en HDR

- Schoonheidsfoutjes nog altijd aanwezig

Met de remaster voor de huidige generatie consoles kan L.A. Noire weer helemaal mee. Heb je thuis een 4K tv met HDR? Dan kun je er optimaal van genieten. De sterke sfeer en gameplay komen extra goed tot zijn recht, aangezien het om de details gaat. Tijdens het lange verhaal waarin je de ladder van de LAPD beklimt, kom je dan ook veel narigheid tegen en als detective moet je overal op voorbereid zijn.

Helaas blijven enkele schoonheidsfoutjes aanwezig, maar doen deze verder geen afbreuk aan de geweldige kwaliteit die is neergezet. Vergelijk L.A. Noire niet met Grand Theft Auto, want dan kom je misschien bedrogen uit. Het zijn twee totaal verschillende games. L.A. Noire is in ieder geval uniek en nadat Rockstar Games de game weer heeft afgestoft, glinstert hij als nooit tevoren.

Lees meer over