Strak design, mooi geluid

Review: Sonos Playbase

Door Toke Beerens

1 / 2

Wanneer je al een televisie hebt staan op een tv-meubel, is het lastig om ook nog plek voor een soundbar te vinden. Sonos lost dat probleem op met de Playbase. Je plaatst de televisie namelijk gewoon boven op deze platte soundplate.

1 / 2

Sonos heeft al een soundbar in de collectie, Playbar genaamd. Maar deze is niet helemaal ideaal als je een staande televisie hebt in plaats van eentje die aan de muur hangt. De nieuwe Playbase moet die eerste groep bedienen. De soundplate is 72 cm bij 38 cm, 5,8 cm hoog en kan televisies tot 35 kilo dragen.

De Playbase is verkrijgbaar in een strak zwart of wit design en is aan de voor- en zijkant voorzien van 43.000 gaatjes die zorgen voor een goede luchtcirculatie in de speaker. Binnen zitten tien versterkte speakers (zes in de middenfrequentie, drie tweeters en één woofer) die het beperkte geluid van de ingebouwde speakers van je tv vervangen.

De installatie van de Playbase kan niet simpeler. Er zijn slecht twee draden die je hoeft aan te sluiten: de stroomkabel en een optische kabel voor de televisie. De Sonos-app leidt je verder stap voor stap door het proces. Het enige wat je daarnaast moet doen, is in de instellingen van de tv het geluid omleiden naar de optische kabel. Vervolgens kun je naar hartelust series en films kijken of via de app muziek streamen naar de soundplate.

De Playbase geeft een mooi, helder en krachtig geluid met een diepe bas. Of je nu televisie kijkt of muziek luistert. Solo staat de soundplate zeker zijn mannetje, maar het resultaat wordt nog beter als je het uitbreidt met Play-speakers en de Sub-subwoofer. Het kijkpunt op de televisie verandert wel door de dikte van de Playbase, maar of dit irritant is hangt af van de hoogte van jouw tv-meubel.

+ Strak design.

+ Mooi en krachtig geluid.

+ Makkelijk in gebruik.

- Prijs van €799 is wat aan de hoge kant.

- Ondersteunt alleen optische kabel en bijvoorbeeld geen hdmi.

Heb je al een Playbar in huis? Dan is het niet nodig om deze te vervangen door de Playbase. De kwaliteit van deze soundbar is nog steeds goed. Maar heb je een staande televisie en nog geen soundbar of soundplate, dan is de Playbase een aanrader. De prijs van €799 is aan de hoge kant, maar je krijgt er een goed apparaat voor terug die het kijken naar de televisie zeker plezieriger zal maken.