Review: Arms en Splatoon 2

Door Toke Beerens en Jeroen Bos

Splatoon 2
1 / 3

Splatoon 2

Nintendo

Deze zomer kun je op de Nintendo Switch lekker de strijd met elkaar aanbinden in Arms en Splatoon 2. Bij de ene moet je knokken met cartooneske flexibele armen en in de andere ben je een inktvismeisje of –jongen met een paintgun en een missie.

Splatoon 2
1 / 3

Splatoon 2

Nintendo

In de futuristische wereld van Arms kunnen mensen hun ledematen uitrekken, wat leidt tot spannende, hectische gevechten. De maffe game heeft de meest kleurrijke personages ter beschikking. Je kunt in je eentje de strijd aanbinden met een computergestuurde tegenstander of het tegen één tot drie vrienden opnemen. Dat kan zowel offline als online.

Dankzij de bewegingsbesturing van de Joy-Con-controllers kunnen spelers in Arms stoten door hun vuisten werkelijk naar voren te bewegen, de vechter verplaatsen door de controllers in de gewenste richting te kantelen of machtige worpen uitvoeren door beide handen tegelijk naar voren te werpen. Voor extra tactische mogelijkheden kunnen spelers twee verschillende armen kiezen die elk hun eigen specialiteiten hebben.

In de kleurrijke wereld van Splatoon 2 draait alles om versheid. De wereld wordt bevolkt door inktvisachtige mensen. Je denkt dan direct aan de grote griezel Davy Jones uit de Pirates of the Carribean films, maar daar lijken de personages helemaal niet op. Eerder op cartooneske tieners met dreads wat tentakels blijken te zijn.

In teams van vier nemen deze inktvistieners het tegen elkaar op. Hoewel Splatoon 2 in singleplayer modus te spelen is, komt het spel online pas echt tot zijn recht. In een afgebakende arena is het de bedoeling om zoveel mogelijk terrein te claimen. Dat doe je letterlijk door alles onder te verven in de kleur van jouw team. Wie aan het einde van de speelronde de meeste grond heeft beklad wint het potje.

Arms is een prettig gestoorde game die oude Wii-tijden doet herleven. Zet de schaamte opzij en stoot jezelf naar de overwinning. Het levert misschien wat spierpijn op, maar wie geeft daarom als je je vrienden kunt aftroeven? In het begin heb je het idee dat je maar wat aan het doen bent, maar oefening baart kunst. Vanzelf wordt duidelijk welke personages en “armen” je het beste liggen. De bokspartijtjes in Arms zijn leuk en uitdagend, maar spelvarianten als volleybal en basketbal kunnen minder boeien. Ze voelen als opvulsel.

Splatoon 2 is, net als zijn voorganger, een grote multiplayer hit. En zoals vaak met Nintendo-games is het gemakkelijk om op te pakken en in te springen, maar vergt het doorzettingsvermogen om het spel echt helemaal in de vingers te krijgen. Voor zowel beginners als experts blijft de ervaring plezierig. Een absoluut knappe prestatie, want veel online games zijn voor beginners een hel om in te komen. Ervaren spelers drukken de onervaren gamers vaak genoeg uit de game, wat niet aanmoedigt om verder te spelen. Zo niet met Splatoon waar je als beginner net zoveel lol beleeft aan een speelsessie als de doorgewinterde verfkliederaar.

+ Arms wordt nog leuker als je de aanvallen onder de knie krijgt. Je zult je vrienden verstelt doen staan.

+ Splatoon 2 is makkelijk op te pakken en online is er altijd wel een potje om aan deel te nemen.

+ Voor zowel Arms als Splatoon 2 is recentelijk nieuwe (gratis) content aangekondigd. Nintendo blijft deze games ook na lancering ondersteunen.

- Het boksen in Arms is leuk, maar de spelvarianten kunnen weinig boeien.

- De camerabesturing in Splatoon 2 vraagt echt wat behendigheid en doorzettingsvermogen.

Naast Mario Kart 8 Deluxe zijn er weer twee leuke games bijgekomen voor de Nintendo Switch waarbij je lekker de strijd met elkaar aan kunt gaan. Arms en Splatoon 2 zijn snel op te pakken, maar vergen wat oefening als je de vaardigheden echt eigen wilt maken om wedstrijden te winnen. Je kunt gewoon offline spelen met vrienden of online de boel uitvechten.