Nieuws/Tech

Buzzfeed wil serieus genomen worden

Van laffe lijstjes naar wereldprimeurs

— null

BLOOMBERG

AMSTERDAM - Het in 2006 opgerichte Buzzfeed is één van de voorlopers van online journalistiek in de breedste zin van het woord. De site is voornamelijk groot geworden door in te spelen op de interesses van een specifieke doelgroep - millennials. De laatste jaren probeert het ook wat serieuzere journalistiek te bezigen.

BLOOMBERG

Lijstjes met ‘voor alle vrouwen herkenbare situaties’ of artikelen over schijnbaar zinloze zaken doen het goed op sociale media - wat weer het voornaamste kanaal is voor de doelgroep van de site om nieuws tot zich te nemen. Het artikel over ‘de jurk’, waarbij een foto van een jurk getoond werd en lezers werden gevraagd of hij nou blauw met zwart of wit met goud gekleurd is, is het grootste succes van de site tot nu toe.

Deze stijl van journalistiek heeft de site over de jaren ook veel kritiek opgeleverd. Buzzfeed wordt vaak gezien als één van de sites die ‘clickbait' heeft gepopulariseerd. Hierbij wordt een bewust vage kop boven een artikel gezet die de lezer stimuleert om erop te klikken, zoals ‘Je geloof nooit wat deze vrouw kan!’. Wederom is deze tactiek op social media enorm succesvol en is dan ook bijzonder veel gekopieerd.

De Buzzfeed-hoofdredactie lijkt zich de kritiek wel aan trekken. De afgelopen jaren is de site zich meer gaan toeleggen op traditionele journalistiek, met de focus op eigen primeurs, zoals het recente Donald Trump-rapport. Het trekt zelfs zo hard in die richting dat het in 2014 maar liefst meer dan 4000 oude artikelen verwijderde omdat deze niet meer de focus van de site zouden vertegenwoordigen.

Dat Buzzfeed graag serieus genomen wil worden, valt op te maken uit de mensen die het heeft aangenomen. Bekende Amerikaanse journalisten als Ben Smith en Michael Hastings werden aangetrokken om niet alleen nieuws te brengen, maar ook om het wat extra cachet te geven.