Nieuws/Tech

Column: Vr-doorbraak kwestie van tijd

Door Toke Beerens

PlayStation VR voor column voor tech pagina 30/9

PlayStation VR voor column voor tech pagina 30/9

rechtenvrij

Virtual reality doet langzaam zijn intrede in huishoudens. De kartonnen vr-brillen vinden gretig aftrek, maar wanneer gaan we investeren in een geavanceerde bril?

PlayStation VR voor column voor tech pagina 30/9

PlayStation VR voor column voor tech pagina 30/9

rechtenvrij

Qua huidig aanbod doet de Samsung Gear VR het goed met 5 miljoen verkochte exemplaren. De prijs is relatief laag, €110, en je hebt alleen een smartphone nodig. De PlayStation VR (€400) is de miljoen gepasseerd, maar er zijn wereldwijd 60 miljoen PlayStation 4-gebruikers. Er is dus zeker nog een weg te gaan. De HTC Vive (€699) en Oculus Rift (€589) blijven achter, mede omdat ze een flinke pc vereisen.

Wanneer gaan we massaal overstag? „Virtual reality is de next big thing in de gamesindustrie. Commercieel misschien gezien nog geen succes, maar dat ligt voornamelijk aan het prijspeil, niet aan de potentie”, stelt Jan-Johan Belderok van Blammo, het bedrijf achter Gamekings en Firstlook Festival. Hij verwacht dat de vr-brillen in rap tempo betaalbaar voor een breed publiek worden.

„De doorbraak komt pas als er meer toegepaste software voor virtual reality komt. Denk aan huizen in vr bij Funda bekijken, spullen bij Zara of Ikea kopen, een vakantie boeken of met elkaar chatten. Als al deze functionaliteiten ook nog bij de games komen, wordt vr onmisbaar”, aldus Belderok.

Je wordt je pas echt bewust van de vr-mogelijkheden als je het kunt uitproberen. Weinig vrienden of familie zullen een bril thuis hebben liggen. Daarom is een evenement als Firstlook (7 en 8 oktober in Utrecht) handig om te bezoeken zodat je kunt testen voordat je koopt.