Nieuws/Tech

Review: FIFA 18

Door Rob Goossens

Voor veel voetballiefhebbers is het verschijnen van de nieuwe game in de FIFA-reeks, traditioneel eind september, een belangrijk moment in het jaar. In het vorige week verschenen FIFA18 loop je minder soepel naar de overkant van het veld, maar zijn veel randzaken verbeterd.

Wat is het?

Voetbalspel FIFA is een van de populairste franchises in de game-industrie. Ondanks felle concurrentie van Konami’s Pro Evolution Soccer (PES) verkoopt ontwikkelaar Electronic Arts elk jaar weer meer exemplaren. Veel spelers kopen steevast de nieuwste versie om niet met gedateerde elftallen ten tonele te hoeven verschijnen.

In FIFA18 valt meteen op dat het meer moeite kost om de overkant van het veld te bereiken. Lopen de spelers trager? Reageren ze trager? Geen idee, maar tiki-taka wordt ‘m voorlopig even niet. Verder waren de duels in FIFA17 fysieker, wat nu weer een tandje teruggeschroefd is. Wel zijn duels om de bal bij een dieptepass spannender geworden. Hierin speelt fysiek wel degelijk een rol.

Ook aangepast: het wisselen. Voor veel fans zal het een herkenbare eigenschap zijn: ze wisselen slechts mondjesmaat spelers, omdat het zoveel tijd kost. Nu suggereert het spel wissels op basis van vorm en conditie, die met één druk op de knop kunnen worden geactiveerd. Daardoor hoef je niet meer zo vaak op je tegenstander te wachten die wél wisselt. Mocht je alsnog pauzeren, dan wacht het spel in multiplayer-modus tot het eerstvolgende dode spelmoment.

Vorig jaar maakten we kennis met Alex Hunter, die bij een Engelse club wil doorbreken en tot Premier League-ster uitgroeit. In FIFA18 gaat zijn verhaallijn in The Journey verder. Wie FIFA17 heeft gespeeld, krijgt de waardering die Hunter daarin heeft opgebouwd cadeau. Fifa Ultimate Team, waarin je spelers moet verzamelen, heeft wat extra mogelijkheden gekregen om spelers te bemachtigen.

Is het wat?

Dat EA werk heeft gemaakt van nieuw ‘pauzebeleid’ door het wisselen te veranderen en de pauzering uit te stellen, is ontzettend prettig. Ik had niet verwacht zo tevreden te zijn met zo’n ogenschijnlijk onbenullige wijziging.

Verder zien de eerste hoofdstukken van The Journey er goed uit en zit het plot goed in elkaar. Zonder al te veel te willen verklappen: Alex belandt vanwege een fout van zijn manager in de Verenigde Staten en gaat later een koppel aan met een niet nader te noemen wereldster.

Maar het belangrijkste blijft natuurlijk hoe de wedstrijden ‘voelen’. In het begin gaat dat stroef, maar eenmaal gewend blijkt het enorm mee te vallen. Duels om dieptepasses zijn leuker geworden, de trainingsoefeningen veelzijdiger

FIFA Ultimate Team (FUT) had ik een paar jaar overgeslagen omdat ik een keer een klein kapitaal aan punten had uitgegeven en mezelf wilde beschermen. Maar de modus is ontzettend leuk. Vooral specifieke opdrachten om een team te bouwen dat vervolgens geruild kan worden voor zeldzame spelers is een mooie toevoeging.

Plus- en minpunten

+ Uiteraard is de game weer mooier dan die van vorig jaar. Dat merk je met name in dode spelmomenten.

+ De soundtrack met onder meer Block Party.

+ Het pauzebeleid.

+ The Journey en FUT zijn volwassener geworden.

- De gameplay is in het begin stroef. Dat is vooral een nadeel voor incidentele spelers, want de die-hards wennen daar snel aan.

Conclusie

Voor vaste FIFA-fans is er geen reden om dit jaar een keer over te slaan. Alles ziet er prachtig uit, alle grote sterren zijn aanwezig (goed, de Eredivisie-toppers lijken niet zo goed als een Arjen Robben of Lionel Messi, maar daar valt mee te leven).

En wie even niet wil voetballen, kan gaan puzzelen in FUT of kan Alex Hunter naar de top brengen in The Journey. Ook dit jaar is er een FUT-app voor je telefoon. Bonus: FIFA18 wordt ‘enhanced’ voor de Xbox One X die in november uitkomt.