Review: Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Door Jeroen Bos

Ze waren een beetje in de vergetelheid geraakt. De Raving Rabbids, oftewel de gestoorde witte konijnen die Ubisoft introduceerde op de Nintendo Wii. Aanvankelijk nog onder de vleugels van het bekende gamepersonage Rayman, maar later stonden ze op hun eigen benen met vele spinoffs. Nu keren ze terug en hoe? De Rabbids kruizen de paden met Super Mario in een nieuwe Nintendo Switch game.

Een mashup heet het in hip Engels. Twee merken met elkaar mixen in de hoop dat de mengeling fans van beide merken aanspreekt. Raar maar direct tot de verbeelding sprekend voorbeeld: Bacardi Cola. In gamesland kennen we dit verschijnsel ook al langer. Zo zagen we in Marvel vs. Capcom de vechtersbazen van Street Fighter het opnemen tegen de superhelden van de Marvel stripseries. In Kingdom Hearts zagen we de animatiewerelden van Disney samensmelten met personages uit de Final Fantasy gameseries. Mario is ook al eerder het avontuur aangegaan met een “concurrent”. In Mario & Sonic Olympic Games kon je flauwe minispelletjes spelen die deden denken aan olympische sporten. In het spel dat we bespreken, Mario + Rabbids: Kingdom Battle, worden de Rabbids van Ubisoft geteleporteerd naar de Nintendo wereld van Mushroom Kingdom. Met alle gevolgen van dien.

Het resultaat is een game dat geen platformer is zoals Super Mario Bros. maar ook geen aaneenschakeling van flauwe mini-games zoals we de Raving Rabbids kennen van de Wii. Wat het dan wel is? Een turn based strategy game. En het resultaat speelt ongelooflijk lekker weg. Wie had dat verwacht?

Ja, absoluut. In het kort verstoren de Rabbids de balans in Mushroom Kingdom, vooral door de aanwezigheid van SupaMerge waarbij Rabbids gemixt worden met voorwerpen (waaronder levende wezens) uit de Mario-wereld. Het gevolg? Een grote Donkey Kong achtig konijn dat dol is op bananen en jou een flink pak rammel wil geven. Prinses Peach (wie anders?) schakelt de hulp in van Mario en co. om de boel weer te fiksen. In je team komen langzaam maar zeker ook “goede” rabbids met eigenschappen van Mario karakters. Zo is er een Mario Rabbid, een Luigi Rabbid en ook een Yoshi Rabbid.

Elk personage heeft andere vaardigheden en plus- en minpunten. Over het algemeen is het zaak om van de ene kant van het speelveld (verdeeld in vakjes) naar de andere kant te komen, zonder al te veel kleerscheuren. Om de beurt speel jij en de tegenstander de stappen uit. Omdat het turn based is, kun je nadenken over de gevolgen van jouw stappen.

Het gaat echt te ver om Mario + Rabbids: Kingdom Battle een uitgeklede versie van Fire Emblem, Xcom of Valkyria Chronicles (bekendere namen in het genre) te noemen. Het is zeker toegankelijker dan genoemde titels zonder daarbij te flauw of te makkelijk te worden. Een bijzonder knappe prestatie. Bovendien is het mogelijk om gespeelde levels overnieuw te spelen voor bonuspunten, waarmee je nieuwe vaardigheden en wapens kunt vrijspelen.

+ Ontzettend aangename mix tussen twee iconische gamewerelden.

+ Makkelijk op te pakken, moeilijk neer te leggen.

+ Prachtig vormgegeven werelden. Mario en Luigi hebben er nog nooit zo gelikt uitgezien.

- Als je een wereldje nog niet hebt uitgespeeld, kost het veel tijd vanuit de thuishaven weer terug naar het gebied te lopen waar je gebleven was om het spel voort te zetten.

- Je bestuurt het robotje Beep-O en niet Mario. Zodra je dit door hebt, valt een hoop frustratie over de besturing direct weg.

Een onverwachte maar niettemin heerlijke topper. Voor fans van het genre, fans van Mario en fans van (ja, die zullen er vast zijn) de Rabbids. Eigenlijk voor iedereen die van een klein beetje puzzelen houdt. Ter besluit wil ik een lansje breken voor de prachtig vormgegeven werelden en dito soundtrack. Van woestijn tot spookstad. Alles ademt Mario uit en ziet er uiterst gelikt uit. Dikke aanrader!