Review: Destiny 2

Door Rick Dijs (XGN.nl)

Met een budget van 500 miljoen dollar was Destiny in 2014 een enorm project Met haar opvolger, Destiny 2, vervolgt ontwikkelaart Bungie het ingeslagen pad van het origineel. De nieuwe game is op vele vlakken beter, maar bevat nog steeds enkele schoonheidsfoutjes.

Bungie staat bekend om zijn succesformule wat betreft schietspellen. De Halo-reeks gooide hoge ogen en de verwachtingen voor Destiny waren dan ook niet gering. Helaas viel de game voor sommigen een beetje tegen wegens een onduidelijk verhaal en te weinig content. Met alle kritieken op zak begon de studio aan het vervolg om de meest complete Destiny-ervaring ooit te scheppen.

Destiny 2 speel zich af in de verre toekomst. Een mysterieuze bol genaamd de Traveler is aan de horizon verschenen en heeft de mensheid vele ontwikkelingen gegeven; zo zit definitief doodgaan er niet meer in. Een ander gevolg is dat spelers ook bepaalde superkrachten krijgen, waardoor je eens in de zoveel tijd magische bommen afvuurt of met een vlammend zwaard rondrent.

Het schieten was al fenomenaal in deel één en werkt nog steeds hemels in Destiny 2. Er is genoeg schietvoer te vinden in de verschillende activiteiten. Probeer een andere speler te helpen met zijn strijd tegen een spinachtige tank, ga op zoek naar schatten of neem deel aan één van de vele queesten die alom verspreid zijn. Het zorgt voor een scala aan content en vooral veel plezier. Binnen de kortste keren heb je het verhaal voltooid en worden de deuren wagenwijd opengezet als je het hoogste level hebt bereikt, level 20. Er worden nieuwe missies aangeboden en de schattenjacht breidt zich uit om jouw uiteindelijke doel te bereiken: de zoektocht naar de beste wapens en bekleding voor jouw personage.

Bungie heeft goed geluisterd naar de feedback van de spelers en waar nodig aanpassingen gedaan. Na het voltooien van een missie keer je niet terug naar het menu waarin je een wereld en nieuwe queeste hoeft te kiezen, maar blijf je op de desbetreffende planeet. Zo worden de laadtijden, die in Destiny ontzettend lang waren, flink ingekort. Voeg daar ook nog aan toe dat de werelden in Destiny 2 een stuk levendiger aanvoelen en de visie die Bungie voor zijn paradepaardje heeft is duidelijk zichtbaar.

De werelden zien er schitterend uit en elke planeet verschilt qua ecosysteem. Op Titan hop en ren je rond over een gigantisch olieplatform met kolkend water onder je, terwijl Nessus een levendig, groen woud is, afgewisseld met open vlaktes en meerdere grotten die smeken om verkend te worden. Het is duidelijk zichtbaar dat de ontwikkelaar volledig gebruik hefet kunnen maken van de kracht van de Xbox One en PlayStation 4.

Net als in het vorige deel is er ook een zwak punt en dat is het verhaal. Slechterik Ghaul wil de superkrachten hebben die jij ook bezit en probeert dat op zijn eigen manier te verkrijgen. De kwaadaardige schoft is het toppunt van slechterikenclichés, waardoor je al vanaf minuut één het verdere verloop kunt voorspellen. Toegegeven, het verhaal is wel een stuk beter en consistenter dan in Destiny, maar echt meeslepend of verrassend wordt het niet.

Wat wél meeslepend is, is het sociale aspect van Destiny 2. Dit behoort nog steeds tot één van de hoogtepunten van de game. Verdedig met vier andere, willekeurige spelers een hoop goud, ga planeethoppen en missies doen met twee vrienden, of vecht tegen andere spelers in de multiplayermodus. Al die momenten leveren ervaringen waar je het nog lang over hebt en die een stuk interessanter zijn dan de strijd tegen Ghaul. Wie wil er nou niet samen de aarde redden?

+ Het schieten werkt nog steeds fantastisch en voelt vloeiend aan.

+ Levendige werelden.

+ Tjokvol met content.

+ Samen de wereld redden

- Verhaal stelt wederom teleur.

Ondanks het zwakke verhaal is Destiny 2 een uitstekend schietspel dat weet wat zijn krachten zijn en zoveel mogelijk fouten heeft geprobeerd te verbeteren. Het fantastische schietsysteem is nog steeds de kern van de game en daardoor voelt Bungie’s tweede Destiny game nog iets vloeiender aan dan diens voorganger.

Verder ziet de game er grafisch weer prachtig uit en zitten de levendige werelden barstensvol met content, waar je vele uren in kan steken om steeds betere uitrusting en wapens te vinden. Verdwalen op een planeet voelde nog nooit zo prettig aan. En samen spelen is helemaal een genot.

De Telegraaf gaat vanaf vandaag samenwerken met de website XGN.nl. Elke vrijdag is een nieuwe review van een game of gadget te lezen op Telegraaf.nl/tech. Ook zullen er interessante achtergrondverhalen verschijnen van XGN.nl.

Door Rick Dijs (XGN.nl)