Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.

SNELNIEUWS

Maandag 26 juni
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs
Foto: Eigen Foto

Ogen geopend

20 MRT 2017 Raymond Kerckhoffs

Zijn raids op de Cipressa en vooral de Poggio waren indrukwekkend. Alleen bleken het achteraf totaal zinloze acties. Tom Dumoulin wilde de finale van Milaan-Sanremo hard maken om zo de kansen van zijn ploegmaat Michael Matthews te vergroten.

De Australiër is immers één van de best klimmende sprinters en hoopte bij een uitgedund peloton met mannen als Peter Sagan, Julian Alaphilippe en Michal Kwiatkowski mee te springen. Volgens de overlevering van Matthews had hij op de Poggio de benen om met Sagan mee te gaan, maar zat hij op de beslissende ’splitsecond’ ingesloten. Wie de koers analyseert, moet echter constateren dat de drie besten gewoon voorop reden.

’Gegokt en verloren’, was de conclusie van Dumoulin voorbij de finish. Dat de Limburger zijn beste Milaan-Sanremo ooit koerste, erkende hij. Zijn eigen winstkansen in La Primavera lachte hij na de finish echter opnieuw weg. Nee, hij had niet de explosiviteit om te reageren op zo’n splijtende demarrage van Sagan en in een sprint op de Via Roma heeft hij zeker niks te winnen.

Het tekent enige zelfonderschatting bij Dumoulin. Hij was ongetwijfeld één van de beste renners aan de bloemenrivièra en met wat meer zelfbeheersing en egoïsme was hij veel verder gekomen. Wie de historie van deze klassieker kent, weet dat er altijd een editie komt waarbij er in de straten van Sanremo bij een moment van vertwijfeling kansen liggen voor pure hardrijders. Zo zegevierden Andrei Tchmile (1999), Filippo Pozzato (2006) en Fabian Cancellara (2008).

Dumoulin beseft als geen ander dat hij ook moet investeren in zijn ploeg. Juist op dagen als deze stelt hij zich als hét voorbeeld van het team en weet hij het respect van zijn ploegmaten te winnen. Daardoor kan hij straks op een mindere dag in bijvoorbeeld de Giro d’Italia ook op hun volledige steun rekenen.

Helaas heeft Dumoulin in Sanremo, in misschien wel de beste vorm die hij ooit etaleerde, de eerste episode van dit seizoen afgesloten. Met het oog op de Giro d’Italia last hij vanaf nu een rust- en trainingsperiode van ruim vijf weken in. Om naar de piek van zijn jaar toe te leven is het na een zware trainingsstage in onder andere Zuid-Afrika en koersperiode nodig om mentaal de batterij op te laden. Zijn eerstvolgende koers is pas Luik-Bastenaken-Luik.

In de dertien koersdagen vanaf Abu Dhabi tot aan Sanremo is hij wél een stuk wijzer over zichzelf geworden. Opnieuw is gebleken dat hij uiterst scherp uit een trainingskamp kan komen. Daarnaast blijkt de specifieke training bergop en het gewichtsverlies van een kilogram zijn vruchten af te werpen. Op de 16 kilometer lange klim van Terminillo in de Tirreno noemde hij zichzelf zelfs een ’springveer’ omdat hij diverse tempoversnellingen in zijn benen had. En ook zijn klassieke mogelijkheden werden in de Strade Bianche (vijfde) en Milaan-Sanremo opnieuw bewezen. Het is duidelijk dat Dumoulin opnieuw een stap heeft gezet. Hij kan zelfs meer dan dat hij zelf af en toe denkt.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.7 °C
W3
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%