• Voorpagina
  • Meer artikelen
  • Shoptips
  • Hebbeding
Zoeken
  Zoeken met  
18.2 °C
ONO2
 
files 194
133 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Bij 6 miljoen huishoudens ploft wekelijks een folderpakket op de mat. Foto: Ronald Bakker
do 04 okt 2012, 10:02

Foldergigant en app werken samen

Digitale kortingen op papier

Lorraine Marlisa
Consumenten winkelen tegenwoordig even lief op internet als in de winkelstraten, het zogenaamde ’cross channel’-shoppen. Winkels spelen hier op in door zowel een echte als een webwinkel te openen. Nu smelten ook papieren en digitale kortingen samen.
Een deel van de kortingen die via Scoupy worden aangeboden, komen ook in het folderpakket terecht. Foto: Scoupy

Deze week viel hij weer in de bus, dat dikke folderpakket met een plasticje eromheen. Tussen het bonte papier zit sinds kort ook een vel dat uit coupons bestaat, met daarop acties die voorheen alleen voor smartphonebezitters beschikbaar waren. „We willen een brug bouwen tussen papier en digitaal”, aldus Valentijn Bras, directeur van Scoupy.

Smart
Want naast papieren kortingen tiert het op internet ook welig van de aanbiedingen. Apps spelen hierbij een steeds belangrijkere rol. Zo sturen PocketDeals, Kortingsplek en Scoupy consumenten via hun smartphone naar bedrijven die een leuke aanbieding hebben.

Onlangs nam Netwerk VSP, het bedrijf dat ervoor zorgt dat huishoudens iedere week een folderpakket krijgen, een minderheidsbelang in Scoupy. „Het is voor ons als nieuw initiatief nu makkelijker om toegang te krijgen tot grote retailorganisaties die klant zijn van Netwerk VSP”, zegt Bras.

Plof
En dat zijn er nogal wat. „Vijfduizend retailers adverteren via ons, dat varieert van een keer per jaar tot iedere week”, zegt Yme Pasma, directeur van Netwerk VSP. Weinig kans dat u als consument nog nooit een folderpakket op de mat heeft horen ploffen.

„We bereiken zes miljoen huishoudens met het pakket. Daarnaast kunnen mensen terecht bij Folders.nl. Voor als je bijvoorbeeld niet in het verspreidingsgebied van Hema woont, zoals wij, tot ergernis van mijn vrouw”, lacht Pasma.

Bladeren
Hoewel er ongetwijfeld consumenten zijn die het folderpakket van het plastic ontdoen om dit linea recta in de papierbak te gooien, beleven velen er ook plezier aan. Zo besteedde men in 2011 gemiddeld 44 minuten aan het lezen van huis-aan-huisfolders, blijkt uit het onderzoek ’Thuis Binnen Bereik’ dat jaarlijks wordt gehouden.

Hiermee kan men tot 33 procent besparen, concludeerde de Consumentenbond na vergelijkend onderzoek in april 2012. Nederland blijkt ook nog eens folderland nummer 1 in Europa met gemiddeld 37 exemplaren die wekelijks door de brievenbus glijden. Noorwegen is tweede met wekelijks dertig folders. ^

Coupon
We mogen dan in een digitaal tijdperk leven, papier is nog steeds een reus. En reuzen maken grote stappen waar soms ook digitale initiatieven sneller mee vooruit kunnen. „Met het coupon-vel geven wij naamsbekendheid aan Scoupy”, legt Bras uit. „Het is voor mensen nieuw dat ze korting kunnen krijgen door met hun smartphone te zwaaien.

Dit gedrukte couponnetje legt aan de consument uit dat de korting ook op zijn telefoon te vinden is en vertelt heel simpel hoe het werkt. Maar mensen zonder smartphone kunnen met de coupon ook gebruik maken van acties die voor een deel in de app staan.”

Voorwaarden
Andersom zal overigens niet snel gebeuren; de kortingen die in de folders staan, worden niet opeens met Scoupy beschikbaar op een smartphone. „In folders staan meer productkortingen uit een breed assortiment.


Geen bloemkool
De aanbiedingen zijn minder groot. Scoupy mist de context van een folder en daarom is het voor hen niet interessant dat een bloemkool in de aanbieding is”, zegt Pasma. „Acties moeten bij ons aan drie voorwaarden voldoen”, zegt Bras.

„Een is dat deze uniek is en niet al in een folder moet staan. Wij willen een specifieke actie, anders verliezen we bestaansrecht. Twee: je moet voor de korting willen omlopen. Het derde kopje koffie gratis is niet interessant, maar het tweede hoofdgerecht gratis weer wel. En drie: Je krijgt niet zomaar honderd man in je winkel. Als bedrijf moet je je personeel en klanten informeren en je product op voorraad hebben.”

Hoeveel extra klanten door een korting over de vloer komen, kan Bras niet zeggen. „Dat verschilt heel erg per bedrijf. Ik ken mkb-zaken waar dik duizend mensen met Scoupy zijn geweest, maar ook zaken waar niets gebeurt.” Voor folders geldt: gemiddeld 17 procent van de klanten die de folders lezen, gaan over tot aankoop. „Hoeveel ze bekeken worden, verschilt per branche”, zegt Pasma. „Drogisterijen en supermarkten scoren het hoogst met 70 procent. Folders voor woninginrichting scoren 35 procent.”

Nee
Tegenover de berg papierenkortingen die Netwerk VSP wekelijks in Nederlandse brievenbussen dropt, staan tweeduizend locaties (niet alleen winkels maar ook andere bedrijven) door het hele land die samen continu drieduizend acties aanbieden via Scoupy. „De smartphone en tablet zijn de toekomst. Met Scoupy willen we nieuwe oplossingen aan onze klanten bieden”, zegt Pasma. Hoe dat eruit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk, maar zowel Yme Pasma als Valentijn Bras zien dit gezamenlijke avontuur niet als een remedie tegen de Nee-sticker. „Mensen die zo’n sticker plakken, willen geen aanbiedingen.”

 
Aico Lind, 36 jaar: „Nee ik lees geen folders, alleen die waar ik een abonnement op heb. Ik ben fotograaf en sta in het bestand van bedrijven waar ik apparatuur bestel. De reclame van uitgeverij Taschen bekijk ik ook, dat zijn mooie folders. Wij hebben een aparte sticker op de deur waarop staat: Geen folders. Wij hebben alles al. Ik zoek ook geen kortingen op internet. Ik ben heel slecht in dat soort dingen, heb een hekel aan zoeken. Daar ben ik te lui voor.”

 
Mevrouw A.J. Krijnen, 69 jaar: „Ik lees 5 procent van de folders. Ik heb een nee-sticker maar krijg evengoed toch wat binnen. De bezorgers zijn niet zo secuur. Alleen als ik echt iets nodig heb, bekijk ik ze. We krijgen veel te veel reclame, niet alleen van winkels maar ook van het energiebedrijf , de ANWB, noem maar op. Hele boekwerken zijn het. Zonde want we gooien het allemaal weg. Op mijn ouderwetse telefoon kan ik ook geen kortingen ontvangen en ik zit heel weinig op internet. Mijn kinderen weer wel. Maar ik niet, op een gegeven moment heeft een mens niets meer nodig.”

 
Carla Burgers, 48: „Nee, ik heb geen Nee-sticker. Gezellig juist, folders doorspitten! Ik vind het heerlijk om te kijken wat er te koop is en of er aanbiedingen zijn. Als ik leuke dingen zie voor een goede prijs, ga ik wel naar de winkel. Maar meestal valt het wel mee met die kortingen. Ik bekijk folders ook niet specifiek daarvoor. Het is vooral leuk om ideeen op te doen voor je huis en om te zien wat de trends zijn. De reclame van woonwinkels vind ik ook het leukst. Soms ga ik het internet op voor kortingen. Laatst nog naar de website van V&D voor het prijzencircus. Op mijn telefoon ontvang ik geen kortingen, daar ben ik niet modern genoeg voor.”




Op 26 april vieren we voor het eerst Koningsdag. Hoe betreedt u het feestgedruis?


Verstuur