Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Monique Burger, eigenares van de Nieuwe Boekhandel in Amsterdam, verwacht meer klanten via Voradius te kunnen bereiken. Haar assortiment wordt binnenkort aan Voradius gekoppeld. „Als je door West fietst en je bedenkt je nog een boekje voor een jarige peuter te moeten kopen, dan kom je via zoektermen als ‘voorleesboek’ of ‘babyboek’ al snel bij ons op de Bos en Lommerweg terecht”, zegt ze. Zelfs van specifieke titels is straks te zien of die in voorraad zijn.
Monique Burger, eigenares van de Nieuwe Boekhandel in Amsterdam, verwacht meer klanten via Voradius te kunnen bereiken. Haar assortiment wordt binnenkort aan Voradius gekoppeld. „Als je door West fietst en je bedenkt je nog een boekje voor een jarige peuter te moeten kopen, dan kom je via zoektermen als ‘voorleesboek’ of ‘babyboek’ al snel bij ons op de Bos en Lommerweg terecht”, zegt ze. Zelfs van specifieke titels is straks te zien of die in voorraad zijn.
Foto: Ank Stoffels

App weet wat stenen winkels in huis hebben

’Voorleesboek’ is zo gevonden

11 APR 2013 Alfred Monterie

Voradius introduceert vandaag een zoekmachine voor fysieke winkels in de buurt. Als eerste kan in Amsterdam en omgeving op basis van productennamen en andere trefwoorden in een handomdraai een winkel worden gevonden die het spul heeft. Daarna volgen andere grote steden en in 2014 moet heel Nederland worden bestreken.

Jop Houben (links) en Martijn Jansen staan paraat met de app.
Jop Houben (links) en Martijn Jansen staan paraat met de app.
Foto: Hans van Tilburg

Wie Voradius op zijn mobieltje gebruikt en de gps heeft aanstaan, krijgt de dichtstbijzijnde stenen winkels te zien. Deze verkooppunten worden op afstand gerangschikt. Relevante informatie zoals telefoonnummer, routebeschrijving en openingstijden worden erbij vermeld.


Alleen al in Amsterdam doen 3500 winkels mee, zoals alle filialen van de Kijkshop. Deze laatste winkels hebben hun voorraadsysteem gekoppeld aan Voradius zodat de consument precies kan zien of bijvoorbeeld een bepaald type babyfoon leverbaar is.

Monique Burger, eigenares van de Nieuwe Boekhandel in Amsterdam West, was snel overtuigd van de voordelen van de zoekmachine. „Laatst reed ik op de snelweg naar een recreatiebungalow en kwam tot de ontdekking dat ik vergeten had de lakens in te pakken. Zie daar op vrijdagavond om 20.30 uur maar snel aan te komen. Dankzij de zoekmachine zag ik dat er tien kilometer verderop nog een winkel tot 21.00 uur was geopend.”

Zoekmachine

Voradius richt zich op non-food winkels. Deze dienst is behalve als zoekmachine op het web ook als app voor de iPhone en iPad beschikbaar. Binnenkort volgt een Android-versie. De eerste ervaringen leren dat de consument vooral speelgoed en elektronica via Voradius zoekt. 70 procent zoekt op productcategorie zoals hartslagmeter of balletschoenen, de rest op specifieke producten. In sommige plaatsen zoals Leeuwarden en Veenendaal wordt gewerkt aan soortgelijke initiatieven, maar die blijven beperkt tot de gemeentegrens. Shopgids.nl bevat 7000 winkels. Hierbij kan op stad, winkelcategorie, winkelnaam of merk worden gezocht, niet op product. Baps.nu richt zich alleen op kleding en wonen. Je kunt daar zoeken op winkelnaam en merk, niet op trefwoorden als spijkerbroek of jeans. SoLocal vindt mode-, woon- en cadeauwinkels en producten die door gebruikers worden aanbevolen. NLStreets helpt je ruim 1100 hippe winkels te vinden verspreid over 29 steden.

Volgens Martijn Jansen, marketing manager van Voradius, wordt het hoog tijd dat de vindbaarheid van fysieke verkooppunten verbetert. „Webshops zijn makkelijk te vinden. Waarom kan het dan niet voor fysieke winkels?” vraagt hij zich af. „Er bestaan veel leuke winkels om naartoe te gaan. Het lokale is heel belangrijk. Maar als winkels niet online aanwezig zijn, wordt het moeilijk ze te vinden.” Zijn zoekmachine legt een brug tussen het online oriënteren en de ‘stenen’ winkels. En dat is hard nodig. Want terwijl de thuiswinkelbranche haar omzet jaar op jaar ziet toenemen, stagneert de verkoop in de winkelstraten.

Jansen: „Met name het midden- en kleinbedrijf heeft het moeilijk. Voor die winkeliers is het lastig bij te houden wat er op internet gebeurt. We proberen die groep te helpen om toch succesvol te zijn. Hun grote probleem is dat ze onzichtbaar zijn op internet. En dat terwijl steeds meer consumenten zich eerst online oriënteren op de aanschaf van een product. Een deel daarvan bestelt meteen op internet, maar er zijn ook veel mensen die het product nog even willen aanraken of een praatje met de winkelier willen maken. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat 12 procent op internet kijkt en daar ook koopt, maar dat l50 procent zich wel op internet oriënteert maar vervolgens offline koopt. Op die laatste groep richt Voradius zich met haar dienstverlening.

 

 


 

foto Anko Stoffels


 

De boekhandel van Monique Burger is met een trefwoord als ’voorleesboek’ zo gevonden.

foto Anko Stoffels


 

Jop Houben (links) en Martijn

Jansen staan paraat met de app.

foto: Hans van Tilburg


 

Vermelding van producten op voorraad

Winkeliers kunnen op verschillende manieren inhaken op de zoekmachine. Het verst gaat de vermelding van alle producten die in voorraad zijn. Dat kan alleen als een winkelier precies weet wat hij in huis heeft. Daarvoor is een geautomatiseerd voorraadsysteem nodig dat gekoppeld is aan de kassa’s in de winkel. En niet elke winkel op de hoek bezit zo’n geavanceerd systeem. Voor die groep bestaat een laagdrempelige oplossing. De kleine winkelier kan op Voradius een vermelding krijgen met een omschrijving van zijn winkel, de openingstijden en aanbiedingen. Een stap verder gaat het noemen van alle merken en het assortiment. De deelnemer kan dit zelf invullen en aanleveren. Daartussen zitten liefst 13 manieren om erachter te komen wat winkels verkopen. Om in haar proeftuin Amsterdam een snelle start te maken heeft Voradius ook studenten ingezet die het assortiment van kleine winkels in kaart hebben gebracht. Maar dat is een nogal arbeidsintensieve methode.

Vermelding van producten op Voorraad


Winkeliers kunnen op verschillende manieren inhaken op de zoekmachine. Het verst gaat de vermelding van alle producten die op voorraad zijn. Dat kan alleen als een winkelier precies weet wat hij in huis heeft. Daarvoor is een geautomatiseerd voorraadsysteem nodig die gekoppeld is aan de kassa’s in de winkel. En niet elke winkel op de hoek bezit zo’n geavanceerd systeem. Voor die groep bestaat een laagdrempelige oplossing. De kleine winkelier kan op Voradius een vermelding krijgen met een omschrijving van zijn winkel, de openingstijden en aanbiedingen. Een stap verder gaat het noemen van alle merken en het assortiment. De deelnemer kan dit zelf invullen en aanleveren. Daartussen zitten 13 manieren om er achter te komen wat winkels verkopen. Om in haar proeftuin Amsterdam een snelle start te maken heeft Voradius ook studenten ingezet die het assortiment van kleine winkels in kaart hebben gebracht. Maar dat is een nogal arbeidsintensieve methode.

’Deze ontwikkeling is"! niet meer te stoppen’

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) juicht het initiatief van Voradius toe. Adviseur Jan Willem Janssen: „Het is een feit dat de consument zich online oriënteert. Deze ontwikkeling is niet meer te stoppen. Zoek je bijvoorbeeld een knoflookpers, dan zie je op internet alleen webshops waar die te bestellen is. De lokale fysieke winkels zouden ook in dat rijtje moeten staan. Maar dat is niet het geval. De zelfstandige detaillist is thans nog volkomen onzichtbaar.”

Volgens Janssen zouden consumenten veel vaker iets in hun buurt kopen als ze hadden geweten dat het daar verkrijgbaar is. „De gunfactor werkt in het voordeel van de lokale winkelier.” Hij schat dat bij 40 procent van de detailhandel de artikelgegevens digitaal staan. Die groep kan zien wat op voorraad staat, inclusief prijzen, kleuren en maten. De rest zal het zelf moeten bijhouden. Helaas moet Janssen constateren dat slechts weinig ondernemers zich ervan bewust zijn dat hun klanten zich online oriënteren, laat staan dat ze daarop inhaken. „Het is echt een ramp”, zegt hij. Wel voortvarend is de rijwielbranche. Dankzij een centraal artikelbestand kan je precies zien welke winkels een bepaalde type fiets verkopen.

Een uur later afhalen

De Kijkshop heeft al haar vestigingen in Amsterdam tot op voorraadniveau op Voradius aangesloten. Klanten kunnen online iets reserveren, een aanbetaling doen en een uur later hun aankoop in de winkel afhalen. Marketing manager Bram Bruijns: „Dit kan omdat per filiaal ’real time’ bekend is of bijvoorbeeld een bepaald type Senseo-koffiemachine op voorraad is.” Hij denkt dat ook andere grootwinkelbedrijven hiertoe vrij gemakkelijk in staat zijn. En dat is belangrijk. Bruijns: „Want hoe meer deelnemers Voradius krijgt, des te eerder zal deze zoekmachine bij de consument aanslaan.”
 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.2 °C
ZZW3
Beurs AEX
AEX 523.71
+ / - -0.41%

Meest gelezen op UitWinkelen.nl