Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Dijkstra B.V.

Roer gaat om bij De Bijenkorf

19 AUG 2013 Richard van de Crommert

AMSTERDAM - Drie jaar geleden, toen De Bijenkorf werd overgenomen door het Britse Selfridges, lag het plan al op tafel om het mes te zetten in het aantal filialen van de Nederlandse warenhuisketen. Het moest luxer en duurder worden. Nu wordt het plan eindelijk uitgevoerd door topman Giovanni Colauto en zullen er in 2016 nog maar zeven vestigingen over zijn.

Het filiaal van Bijenkorf mode in Bred sluit de deuren in het voorjaar van 2016.
Het filiaal van Bijenkorf mode in Bred sluit de deuren in het voorjaar van 2016.
Foto: Peter Schoonen

De Bijenkorf is een begrip in het straatbeeld van de grotere steden in ons land. Maar de strategie gaat om. Er wordt gefocust. Het topsegment van de markt wordt belangrijker voor de keten. „En dan heb je wel een goed achterland nodig”, zegt retaildeskundige Carel Bikkers. „Een keten als De Bijenkorf past dan nauwelijks nog buiten de grote steden in de Randstad.”

Vijftien jaar geleden wilde het bedrijf nog een grotere aanwezigheid in de Nederlandse winkelstraten en werden er in rap tempo nieuwe filialen geopend.

Maar die nieuwe winkels, zoals in Breda en Enschede, leveren eenvoudigweg te weinig op. Het is geen keuze uit luxe. De omzet van de vijf te sluiten filialen is niet meer dan 14% van de totale omzet. Volgens kenners zullen de vijf winkels geen verlies lijden, maar hoogstens break-even draaien. Ruim 260 mensen zullen hun baan verliezen.

In de overgebleven zeven winkels wordt de komende vijf jaar €200 miljoen geïnvesteerd. Dat wordt de grootste investeringsronde die De Bijenkorf ooit heeft gedaan. Dat levert, zo belooft topman Colauto, 500 nieuwe banen op. Vandaag gaat de eerste schop in Utrecht in de grond om het filiaal te verbouwen.

Hij wil het dan ook niet hebben over een breuk met het verleden. „We leven in een andere realiteit, de consument is enorm veranderd. En De Bijenkorf verandert dan mee.”

De winkel in Amsterdam, anno 1870 en het paradepaardje van de keten, wordt het voorbeeld van hoe de andere filialen eruit gaan zien. De afgelopen jaren zijn aparte winkels van Gucci en Louis Vuitton zich gaan vestigen in de winkel aan het Amsterdamse Damrak. Die strategie levert knaken op. „De omzet in Amsterdam is drie keer zo hard gegroeid als in andere filialen”, zegt Colauto. „En de omzet van het assortiment luxemerken in Amsterdam groeit zelfs vier keer harder dan de omzet van de andere producten.”

Kenners vinden het een moedige beslissing van de directie van De Bijenkorf. Bijzonder hoogleraar Cor Molenaar noemt het „de enige juiste beslissing” van de directie. „Je ziet het in Frankrijk ook gebeuren. Daar heeft Galeries Lafayette aangegeven binnen afzienbare tijd een verandering te willen doorvoeren van een warenhuis naar een locatiebedrijf. Lafayette wil een shop-in-shopconcept doorvoeren, waarbij zij de zorg hebben over pand en aantrekkelijkheid van het concept, maar geen risico van voorraden en andere retailrisico”, legt hij uit.

Vorig jaar leek het eindelijk zover. Er deden sterke geruchten de ronde dat de helft van de Bijenkorf-filialen gesloten zou worden en plaats zou maken voor de Primark. Maar het werd toen allemaal ontkend door het bedrijf. Wel stapte topman Jacob de Jonge op. Hij kon zich niet verenigen met de door de Britten uitgestippelde strategie. Sterker nog: hij zou twee vestigingen moeten sluiten die hij zelf had geopend. Er was eigenlijk geen economische reden voor. Colauto wil er weinig woorden aan vuilmaken. Hij zegt dat de beslissing om de winkels te sluiten „onlangs is genomen”.

Dat er in een aantal winkels van De Bijenkorf een Primark zijn deuren gaat openen, is een kwestie van handjeklap binnen het Selfridges-concern. Primark hoort tot hetzelfde bedrijf als De Bijenkorf. Maar een vestiging van kledingdiscounter Primark, die het gat van De Bijenkorf in Enschede en Arnhem zal opvullen, trekt toch een ander publiek.

Marketingdeskundige Paul Moers roemt de besluitkracht van de huidige directie. „Daar heb ik respect voor.” Hij verwacht dat het middensegment in het Nederlandse retaillandschap zal verdwijnen. In de toekomst zullen de winkelketens aan de onderkant (lees: de goedkope discounters) en de bovenkant (de luxere winkels) het best floreren. „Daar geloof ik heilig in. Ik denk dat dit plan gaat werken. Selfridges gaat helemaal voor premium, wat dat betreft was dit te verwachten. De vijf winkels die dichtgaan zijn weliswaar niet verliesgevend, maar het is sterk dat de top van het bedrijf kijkt naar de optimale formule. Dat doen ze nu rigoureus, maar wel consequent. Als het succesvol blijkt, zou ik echter toch niet uitsluiten dat andere steden weer in aanmerking komen voor een filiaal van De Bijenkorf. Maar dan moet er wel een goed en groot pand beschikbaar zijn.”

Tegelijkertijd noemt Moers het vertrek van De Bijenkorf vooral in Breda en Den Bosch een zwaar verlies. „Ik vind dat De Bijenkorf in het winkellandschap echt iets toevoegt. Het is bovendien een klantentrekker. Dan is een vertrek voor veel winkelstraten afschuwelijk. Juist een winkel als De Bijenkorf hebben de binnensteden in ons land zo ontzettend hard nodig.” Het is dan ook een teken aan de wand dat topman Colauto de burgemeesters van de vijf steden persoonlijk op de hoogte heeft gesteld van het vertrek van De Bijenkorf.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
13.0 °C
ONO2
Beurs AEX
AEX 520.62
+ / - +0.22%

Meest gelezen op UitWinkelen.nl